Holland Amerika Lijn
Re: Holland Amerika Lijn
gr.Bas
Re: Holland Amerika Lijn
gr. Bas
Re: Holland Amerika Lijn
Had het volgende ook op het topic "Radiohutten" geplaatst:
Was in Oktober een paar weken op de Maasdam in de Zuid Pacific. In de passagiers gangen hangen tientallen zwart wit fotos van diverse HAL schepen, kwaliteit van de foto's is slecht, vanwege de enorme vergroting. Er waren er twee bij van een radiostation, zo te zien van hetzelfde schip. Is er (nog) iemand die dit herkent? Navraag aan boord leverde niets op.
Was in Oktober een paar weken op de Maasdam in de Zuid Pacific. In de passagiers gangen hangen tientallen zwart wit fotos van diverse HAL schepen, kwaliteit van de foto's is slecht, vanwege de enorme vergroting. Er waren er twee bij van een radiostation, zo te zien van hetzelfde schip. Is er (nog) iemand die dit herkent? Navraag aan boord leverde niets op.
Live life to the fullest!
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
Re: Holland Amerika Lijn
Mijn eerste bootje bij de HAL, inmiddels meer dan een halve eeuw geleden.
Groetjes, Jos Linders.
Groetjes, Jos Linders.
Re: Holland Amerika Lijn
Geen antwoord op Andre's vraag, maar ook voor mij 50 jaar geleden, mijn eerste bootje:
Het bootje
Het radiostation
Toen wij van Rotterdam vertrokken, op 23-10-1968, kon ik niet slapen van 't kabaal...
Het bootje
Het radiostation
Toen wij van Rotterdam vertrokken, op 23-10-1968, kon ik niet slapen van 't kabaal...
Louis
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
Re: Holland Amerika Lijn
In september 1966 state ik aan boord van de Korendijk, de inkt op het papiertje van de machinistenschool was nog nat.
Na mij te hebben voorgesteld werd ik ingedeeld in de hondewacht, de eerste dagen liep er nog een assistent met mij mee maar daarna moest ik het zelf maar uitzoeken. Als voortstuwing stond hier het onvolprezen wonder uit Hengelo, de WERSPOOR LUGT een ramp van een motor.
Per oversteek gemiddeld twee keer drijven om de verbrande kleppen te wisselen, we waren met zes assistenten drie in de wacht en drie in de dagdienst ook nog twee vierdes in de dag en twee derdes en de tweede in de wacht. verder op elke wacht nog een olieman en nog twee poetsers in de dag. Toen nog allemaal Hollanders later werden dat Spanjaarden en Portugezen. Dus aan handjes om te werken geen gebrek maar die had je dan ook wel nodig. De eerste reis was naar de noordoostkust van de states, zes weken uit en thuis daarna naar de golf van Mexico o.a Miami, N.Orleans, Houston en nog wat kleinere plaatsjes dat was negen weken uit en thuis. Leuk gevaren op dat bootje met een fijne ploeg.
Groetjes, Jos Linders
Na mij te hebben voorgesteld werd ik ingedeeld in de hondewacht, de eerste dagen liep er nog een assistent met mij mee maar daarna moest ik het zelf maar uitzoeken. Als voortstuwing stond hier het onvolprezen wonder uit Hengelo, de WERSPOOR LUGT een ramp van een motor.
Per oversteek gemiddeld twee keer drijven om de verbrande kleppen te wisselen, we waren met zes assistenten drie in de wacht en drie in de dagdienst ook nog twee vierdes in de dag en twee derdes en de tweede in de wacht. verder op elke wacht nog een olieman en nog twee poetsers in de dag. Toen nog allemaal Hollanders later werden dat Spanjaarden en Portugezen. Dus aan handjes om te werken geen gebrek maar die had je dan ook wel nodig. De eerste reis was naar de noordoostkust van de states, zes weken uit en thuis daarna naar de golf van Mexico o.a Miami, N.Orleans, Houston en nog wat kleinere plaatsjes dat was negen weken uit en thuis. Leuk gevaren op dat bootje met een fijne ploeg.
Groetjes, Jos Linders
Re: Holland Amerika Lijn
Dat waren werkboten altijd...Leuk gevaren op dat bootje
Oost, west...ook best
Re: Holland Amerika Lijn
Zo ook de Gaasterdyk. Ik kwam 's avonds aan boord, vergezeld van Pa en Ma, en aangezien er verwacht werd dat we rond een uur of 3 zouden vertrekken, hoefde ik niet op te blijven maar mocht gaan slapen, hutje beneden voor leerlingen of zo.
Affijn, ik kwam zowiezo maar moeilijk in slaap maar toen inderdaad zo rond 3, 4 uur vertrokken werd deed ik geen oog meer dicht. Wat een heibel!
Later op de reis, toen ik het aandurfde die vetloods eens binnen te gaan werd me door iemand verteld dat daar een MAN in stond te kabalen. Weer veel jaren later bleek het simpelweg ook zo'n STinkend Olielekkend Rot Kreng te zijn geweest, ook al een Hotlo.
Richting de States (Savannah was dacht ik de eerste aanloop, daar is de bovenste foto ook gemaakt) lagen we natuurlijk een keer te drijven (hee, het kabaal is opgehouden) en dat bleek volkomen normaal te zijn.
Wat me ook opviel, het bootje was toen net 8 jaar oud, was dat achterop verschillende stukken dekplaat gewoon weg waren, dat scheen ook normaal te zijn.
Ik ben er gewoon weer heel mee thuisgekomen en daarna mocht ik het zelfstandig doen van mijn baas (A. Bakker - 120). Kerst 1968 was dat
Affijn, ik kwam zowiezo maar moeilijk in slaap maar toen inderdaad zo rond 3, 4 uur vertrokken werd deed ik geen oog meer dicht. Wat een heibel!
Later op de reis, toen ik het aandurfde die vetloods eens binnen te gaan werd me door iemand verteld dat daar een MAN in stond te kabalen. Weer veel jaren later bleek het simpelweg ook zo'n STinkend Olielekkend Rot Kreng te zijn geweest, ook al een Hotlo.
Richting de States (Savannah was dacht ik de eerste aanloop, daar is de bovenste foto ook gemaakt) lagen we natuurlijk een keer te drijven (hee, het kabaal is opgehouden) en dat bleek volkomen normaal te zijn.
Wat me ook opviel, het bootje was toen net 8 jaar oud, was dat achterop verschillende stukken dekplaat gewoon weg waren, dat scheen ook normaal te zijn.
Ik ben er gewoon weer heel mee thuisgekomen en daarna mocht ik het zelfstandig doen van mijn baas (A. Bakker - 120). Kerst 1968 was dat
Louis
Re: Holland Amerika Lijn
verschillende stukken dekplaat gewoon weg waren
Dat lijkt mij niet bepaald normaal ! Vtèll Vtèl (zoals Berrt Vischerr zou zeggen)
Je zal dáár maar net je hutje hebben....
...alhoewel...bij de Hal noemen ze dat 'a room with a view', waarschijnlijk...
Oost, west...ook best
Re: Holland Amerika Lijn
Nou Jan, als kersverse zeebonk werd mij het volgende verteld:
(ff de situatie in je opnemen: schip met alles achteruit, een machien van 10000 (twentse) paarden, ik meen me te herinneren bij 115 klappen, en door het trillen waren grote delen van die dekplaten losgekomen en dan lag daaronder weer de volgende laag. Bovendien was het bootje ook AL WEER 8 jaar oud, moest natuurlijk de lijndienst op tijd draaien naar de O-kust van de US of A plus Golf van Mexico (dat deden alle G-bootjes toen) dus was het eigenlijk altijd maximaal draaien om het te halen. Officiele dienstsnelheid was 17 knopen.)
Bij het rondwandelen zag ik dat er achteruit her en der stukken in de bovenste beplating weg waren en er ook her en der scheuren inzaten. Dat ging soms over stukken van diverse vierkante meters, onregelmatig gewoon weg. Mogelijk na het loskomen gewoon over de muur gezet, aan dat ouwe ijzer had je natuurlijk weinig meer.
Bij navraag werd mij gewoon gezegd: dat komt door de vele pk's en het trillen daardoor. Dat was op de G-bootjes ook gewoon normaal. En ach, die dekplaten, er zit toch nog altijd weer een andere onder?
Toen ik in Savannah even naar zussie de Gorredyk ging om wat formulieren te halen die wij tekort kwamen, heb ik er niet op gelet of het daar ook zo was, maar volgens "de kenners" hadden alle G-schepen dat. En inderdaad, je zat ook de hele dag te trillen op je stoel, dat heb ik naderhand op andere schepen nooit meer zo meegemaakt. Ook op de Ea van Dammers niet, wat in feite een overpowered coastertje was. Maar misschien kwam dat wel omdat het Deutz V-12je wat daarin stond ruim 2x zoveel klappen maakte.
De eerste keer dat ik "het aandurfde" eens in die vetloods te gaan kijken werd mij verteld dat Die Kar een MAN was. Nou, dat zal dan best wel.
Ik geloof dat het rond 2006 was - 40 jaar later dus - dat iemand tegen me zei "Nee, dat was een Stork Hotlo". Bleken 2 G-bootjes wel een MAN te hebben gehad, maar de andere twee een Hotlo en de Gaasterdyk bleek dus een Hotlo te hebben gehad. What's in a name?
Trillen en gaten of niet, we waren net voor Kerst weer keurig op tijd thuis
In 1969 ging ik naar de Hathor (KNSM), een veel ouder jammer met alweer een Stork, maar geen Hotlo en bovendien zat ik in de midscheeps daar en dat voer stukken rustiger.
(ff de situatie in je opnemen: schip met alles achteruit, een machien van 10000 (twentse) paarden, ik meen me te herinneren bij 115 klappen, en door het trillen waren grote delen van die dekplaten losgekomen en dan lag daaronder weer de volgende laag. Bovendien was het bootje ook AL WEER 8 jaar oud, moest natuurlijk de lijndienst op tijd draaien naar de O-kust van de US of A plus Golf van Mexico (dat deden alle G-bootjes toen) dus was het eigenlijk altijd maximaal draaien om het te halen. Officiele dienstsnelheid was 17 knopen.)
Bij het rondwandelen zag ik dat er achteruit her en der stukken in de bovenste beplating weg waren en er ook her en der scheuren inzaten. Dat ging soms over stukken van diverse vierkante meters, onregelmatig gewoon weg. Mogelijk na het loskomen gewoon over de muur gezet, aan dat ouwe ijzer had je natuurlijk weinig meer.
Bij navraag werd mij gewoon gezegd: dat komt door de vele pk's en het trillen daardoor. Dat was op de G-bootjes ook gewoon normaal. En ach, die dekplaten, er zit toch nog altijd weer een andere onder?
Toen ik in Savannah even naar zussie de Gorredyk ging om wat formulieren te halen die wij tekort kwamen, heb ik er niet op gelet of het daar ook zo was, maar volgens "de kenners" hadden alle G-schepen dat. En inderdaad, je zat ook de hele dag te trillen op je stoel, dat heb ik naderhand op andere schepen nooit meer zo meegemaakt. Ook op de Ea van Dammers niet, wat in feite een overpowered coastertje was. Maar misschien kwam dat wel omdat het Deutz V-12je wat daarin stond ruim 2x zoveel klappen maakte.
De eerste keer dat ik "het aandurfde" eens in die vetloods te gaan kijken werd mij verteld dat Die Kar een MAN was. Nou, dat zal dan best wel.
Ik geloof dat het rond 2006 was - 40 jaar later dus - dat iemand tegen me zei "Nee, dat was een Stork Hotlo". Bleken 2 G-bootjes wel een MAN te hebben gehad, maar de andere twee een Hotlo en de Gaasterdyk bleek dus een Hotlo te hebben gehad. What's in a name?
Trillen en gaten of niet, we waren net voor Kerst weer keurig op tijd thuis
In 1969 ging ik naar de Hathor (KNSM), een veel ouder jammer met alweer een Stork, maar geen Hotlo en bovendien zat ik in de midscheeps daar en dat voer stukken rustiger.
Louis