Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos »

op deze foto (Zonnekerk, ten anker bij Tanga, 1974) zie je wat het nadeel van pontonluiken waren: je hele dek ligt vol. En als je nog deklading hebt staan, waar moet je ze dan laten ?
zonnekerk tanga 1.jpg
zonnekerk tanga 1.jpg (186.27 KiB) 4844 keer bekeken
Maar die stuurlui op die luikloze tankers...
Zie de smetteloze witte overall van de 3e strm.....
zonnekerk dar-es-salaam 2.jpg
zonnekerk dar-es-salaam 2.jpg (230.75 KiB) 4844 keer bekeken
Kun je deze scene voorstellen bij nacht ? In alle masten de (in dit geval) 110V HPL-lampen dekverlichting, dus die strm is nét zo duidelijk zichtbaar als overdag....
Dit in tegenstelling tot dit plaatje van de 3e strm, maar nu op een tanker, die met z'n ulagezwaard staat, 's nachts, zonder masten en dus zonder dekverlichting.....
tanker nacht.jpg
tanker nacht.jpg (9.46 KiB) 4844 keer bekeken
Maar ik heb nog wel ff een vraag voor de stuurselui en de dekhengsten...: Zien jullie die geien ? Dat zijn toch stelgeien ???
Hesen we nou echt die grote zware reactors op alleen maar stelgeien ?? Dat wil er bij mij niet in...
Hieronder een plaatje van de Spaarnekerk, geankerd in Palembang, een paar jaar later, en overduidelijk de geien gesteld mbv de stelgeien, maar belast onder de werkgeien...
Waren er dan meerdere systemen in gebruik ? Zoveel jaar scheelden die Zonnekerk en die Spaarnekerk nou ook weer niet....
Bijlagen
Spaarnekerk 01.jpg
Spaarnekerk 01.jpg (144.51 KiB) 4843 keer bekeken
Oost, west...ook best

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Roy »

Misschien kan een ruim op een tanker juist wel Klaas !.
Al die oudere tankers hadden één of twee bomen aan de voorkant van de voormast zitten. Die waren niet voor slangen behandeling want dat gebeurde achter de midscheeps.
Op de bak zat wel degelijk een luik en daar werden de dekstores in opgeslagen. Deze ruimten werd met luiken dichtgemaakt. In feite kwam je het kabelgat in natuurlijk, maar het zag er van buiten wel als een echt luikhoofd uit. Wie weet hoe het daar onder die luiken uitzag !?.
Ik denk dat Mario de eigenaar van de wit geschilderde ex loodsboot "Castor" is. Dit schip heeft een vaste ligplaats in de Rijnhaven aan de binnenkant van de Wilhelminapier. Wat zijn varens achtergrond is weet ik weer niet...……….

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Sparks316 »

Ahem, even iets voor mijn beurt geschreven...
Nog ff nagekeken, op de Anco Spray hadden we ook zoiets op de bak: een laadboom voor de mast die over het luik heen lag. Dat luik was volgens mij scharnierend aan de achterzijde en kon rechtop gezet worden om zaken in- dan wel uit te laden. En achter de bak lag weer de reserveschroef aan dek.
(hier niet te zien).
Afbeelding
Louis
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door b-bootsman »

Hallo Jan.

Op de bovenste foto kan je wel zien dat het een stalen gei van de zware spier is.
Met een geleide blok op het potdeksel en volgens mij zit er voor die man met het witte petje,
ook nog een geleide blok.

Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jacko »

Halverwege dit filmpje kun je zien dat het niet altijd zachtzinnig ging.

Groeten
Hans
https://youtu.be/aARdm9hi8Tc
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Chr.Vr. »

Van mij ook een brandende vraag wat wordt er met stelgeien en werkgeien bedoeld , ik weet niet beter je had een S.B. gei / B.B.gei aan de zware spier, zo neer gezet dat je, je hijs kon pakken en hem over boord kon zetten, en als je in tandem werkte met twee spieren, had je nog een center gei om de spieren te koppelen boven in, zo dat spieren niet uit elkaar konden zwenken ,en een gei naar voren en gei naar achter [in tandem kon je maar aan een kantwerken S.B.of B.B..
Maar de namen stelgei en werkgei klinkt bij mij vreemd in de oren
grtn,
Chris. Vr.
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Chris.dus »

Ook ik kan maar 1 soort gei, maar het kan natuuflijk per soort schip verschillen.
Maar Jan weet misschien meer. :-D
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door Meestertje »

Ik mis hier een beetje het jargon voor bv 1)weggooien, 2)slapen gaan en 3)toiletbezoek :-D
Alvast een voorzetje:
1) over de muur zetten, over de plint rotten, in ruim 7 leggen, vrij zetten
2) tidu(oe)ren,naar het lek luisteren, oren, tussen de klamme lappen gaan , tegen die gebreide trui an leggen, op 1 oor gaan
3) berakken, kleien, een bruine trui breien, splinter uit de rug trekken, Kluivert uit de selectie zetten, het schip ligt al in de sluis
uit de buis suizen, de pijp leeg kloppen, de voorpiek lenzen, High Level alarm verhelpen,
Etcetra etcetera 8)
Machinare nesse est!
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jdbvos »

Hallo zeg...Jan was ook maar een massinissie…. :-D
Maar ik weet wel wat stel- en werkgeien zijn...

En Bob (boots), je hebt helemaal gelijk ! Ik heb me halfblind gestaard, maar je ziet de klemmen van de werkgeien wel degelijk !
Zo zie je maar weer: je bent bootsman of niet
Ik hoop dat onderstaand tekeningetje weer wat grijze cellen reactiveert....
gei.jpg
gei.jpg (52.32 KiB) 4539 keer bekeken
Met de stelgei werd de gei gezet (en effe verder), en werd de werkgei bij de gewenste nok in de geihouder (echte naam ben ik vergeten) gevoerd, en werd de stelgei weer gelost waarop de werkgei de zaak overnam

Nog zo'n uitdrukking:
achter Kaap Kont liggen (moeders is an boord), ff lenzen op de voorpiek (sassen), een achterlijntje uitzetten (bérakken, idd), ff de mast omzagen (slapen)
Lange slinger (oceaanreis) en korte slinger (kustreis)
En slechts 1 keer gehoord: "de bergplaats aan het wiel hangen" (de loods naar de brug begeleiden) Het duurde even voor m'n kwartje viel... :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Even voorstellen en een brandende vraag/verzoek! :)

Bericht door jacko »

Voor de Amsterdammers was kaap centraal een uitdrukking , als je langs het Centraal station ging in Amsterdam.

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.


Plaats reactie