Ferries
Re: Ferries
Altijd wat met die militairen.
https://www.destentor.nl/olst-wijhe/mil ... ~a8f2a636/
Het zal maar oorlog zijn. We komen wel een paar dagen later.
https://www.destentor.nl/achterhoek/mil ... ~af334f8e/
Groet, Paul G.

https://www.destentor.nl/olst-wijhe/mil ... ~a8f2a636/
Het zal maar oorlog zijn. We komen wel een paar dagen later.

https://www.destentor.nl/achterhoek/mil ... ~af334f8e/
Groet, Paul G.
Re: Ferries
gr.Bas
Re: Ferries
gr.Bas
Re: Ferries
Prachtige beelden. En wat was de KONINGIN BEATRIX een imposante ferry. Is het bij jullie bekend wie de ontwerper of het ontwerpbureau van dit schip was en hoe zo'n aanbesteding gaat? Ze wordt door sommige namelijk de "vijfde" Peter Pan genoemd, met een ontwerp sprekend lijkend op de destijds voor TT Line gebouwde Peter Pan, Nils Holgersson, Olau Hollandia en Olau Britannia. Zou iemand die kennis hier willen delen? Alvast dank.
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 27 nov 2009 12:04
Re: Ferries
Het is maar wat je mooi vindt. Ik had niks met deze types, die de opvolgers waren van de vorige Peter Pan en Nils Holgerson, wat in mijn ogen meer schepen waren. Zie de afbeeldingen. Ik heb er destijds ook heel wat oversteekjes mee gemaakt. Maar ik vond het letterlijk dozen. Plaats een rechthoekige opbouw op een drijvende romp en je kunt meer passagiers/auto's en weetikveelwat meenemen. De latere opvolgers zagen er alweer iets beter uit. Overigens, de PP en NH zijn destijds gebouwd door Schicau Seebeckswerft in Bremerhaven. Of die al die dozen hebben gebouwd = onbekend.OLAU-fan schreef: ↑29 dec 2018 16:01Prachtige beelden. En wat was de KONINGIN BEATRIX een imposante ferry. Is het bij jullie bekend wie de ontwerper of het ontwerpbureau van dit schip was en hoe zo'n aanbesteding gaat? Ze wordt door sommige namelijk de "vijfde" Peter Pan genoemd, met een ontwerp sprekend lijkend op de destijds voor TT Line gebouwde Peter Pan, Nils Holgersson, Olau Hollandia en Olau Britannia. Zou iemand die kennis hier willen delen? Alvast dank.

De oude, waarmee ik de meeste oversteken gemaakt heb, behoudens dan de specifieke vrachtferries als Saga Wind en Saga Star en zussie Nils.

En de nieuwe doos, waarvan ik toch uiteraard ook een ansichtkaart kocht

Louis
-
- Berichten: 506
- Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02
Re: Ferries
Ik vind haar wel wat hebben hoor en het is natuurlijk een prachtig stukje Nederlandse scheepsbouw want een van de laatste grote NL opdrachten voor vd Giessen - de Noord NV.
Opdrachten voor dit soort schepen worden natuurlijk gewoon door inschrijving op een bestek van een maatschapij door een werf verkregen als de opdracht binnen hun competentie ligt. Van der Giessen was natuurlijk bij uitstek een ferry bouwer.
Hier vind je wat meer info:
http://www.marhisdata.nl/schip&id=3488
Of hier met een miljoen foto's:
http://www.ferry-site.dk/ferry.php?id=8416308&lang=en
En hier verderop nog wat over de zusterschepen:
https://en.wikipedia.org/wiki/MS_GNV_Cristal
Of hier maar de links werken helaas niet meer:
http://www.scheepsbouw-alblasserdam.nl/ ... jssel.html
Met een beetje googlen kom je heel ver.
Opdrachten voor dit soort schepen worden natuurlijk gewoon door inschrijving op een bestek van een maatschapij door een werf verkregen als de opdracht binnen hun competentie ligt. Van der Giessen was natuurlijk bij uitstek een ferry bouwer.
Hier vind je wat meer info:
http://www.marhisdata.nl/schip&id=3488
Of hier met een miljoen foto's:
http://www.ferry-site.dk/ferry.php?id=8416308&lang=en
En hier verderop nog wat over de zusterschepen:
https://en.wikipedia.org/wiki/MS_GNV_Cristal
Of hier maar de links werken helaas niet meer:
http://www.scheepsbouw-alblasserdam.nl/ ... jssel.html
Met een beetje googlen kom je heel ver.
"Beauty is in the eye of the beholder"
Re: Ferries
'k Ben het helemaal eens met Wim !.
De werf van v.d.Giessen - De Noord was een werf veel aan kon. Ze hebben vele diverse schepen gebouwd, waaronder zeer bekende.
Dat ze ook wisten hoe je een ferry moest bouwen hadden ze allang bewezen. Ze werden van groot, de "Koningin Beatrix" tot klein, de "Friesland" van Doeksen, gebouwd. De laatste vaart ook nog steeds...……….
In het verleden gleden zeer fraai gelijnde schepen van de helling. Ik denk dat de nodige Kombuizers er nog wel op gevaren hebben.
m.v.g., Roy
De werf van v.d.Giessen - De Noord was een werf veel aan kon. Ze hebben vele diverse schepen gebouwd, waaronder zeer bekende.
Dat ze ook wisten hoe je een ferry moest bouwen hadden ze allang bewezen. Ze werden van groot, de "Koningin Beatrix" tot klein, de "Friesland" van Doeksen, gebouwd. De laatste vaart ook nog steeds...……….
In het verleden gleden zeer fraai gelijnde schepen van de helling. Ik denk dat de nodige Kombuizers er nog wel op gevaren hebben.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Ferries
gr.Bas
Re: Ferries
gr.Bas
Re: Ferries
De Blankenburg in de proefvaart, de foto is van : Arie v. Oudheusden (facebook)
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO

LEO
Re: Ferries
gr.Bas
Re: Ferries
De "Marsdiep" en "Texelstroom" waren gezellige scheepjes om mee naar de overkant te varen !.
Als het echt slecht weer was konden ze in het Marsdiep wel klappen als donderballen maken. De schuifdeuren gingen met grote dreunen heen-en-weer. Eigenlijk wat deze schepen, ( naar Drs.P.), altijd deden.
m.v.g., Roy
Als het echt slecht weer was konden ze in het Marsdiep wel klappen als donderballen maken. De schuifdeuren gingen met grote dreunen heen-en-weer. Eigenlijk wat deze schepen, ( naar Drs.P.), altijd deden.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Ferries
De Marsdiep kon ipv kop laden ook zijladen, de Tesselstroom kon dat niet.
Dat was de eerste tijd nodig omdat de veerhaven aan 't Horntje nog niet klaar was en de Marsdiep dus op Oudeschild voer.
De Tesselstroom is dan ook een paar jaar jonger dan de Marsdiep.
We zijn jaaaaaren met deze twee overgestoken, maar ik ben net niet oud genoeg om de zijlossing meegemaakt te hebben.
Dat was de eerste tijd nodig omdat de veerhaven aan 't Horntje nog niet klaar was en de Marsdiep dus op Oudeschild voer.
De Tesselstroom is dan ook een paar jaar jonger dan de Marsdiep.
We zijn jaaaaaren met deze twee overgestoken, maar ik ben net niet oud genoeg om de zijlossing meegemaakt te hebben.
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.
Re: Ferries
Bij toeval net een boekje zitten lezen over de TESO.
Voor de overgangsperiode van zij- naar koplading werd de koplader Koningin Wilhelmina (bj 1927) van de PSD overgenomen en na aanpassing om ook te kunnen zijladen in juni 1960 in de vaart gebracht. Het schip ging met de bijnaam "Opoe" door het verdere vaarleven.
De oude zijlader Marsdiep werd al in 1955, na instroming van de zijlader De Dageraad, verkocht. De nieuwe Marsdiep van 1964 was alleen koplader.
De Koningin Wilhelmina ging in juli 1967 naar de sloper.
Groet, Paul G.