Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Att: Cor,
Op de door jou geplaatste pagina zie je op de onderste foto ook nog een Hopperzuiger in dok liggen.
Zijnde de "Prins der Nederlanden" van Boka.
En zal dat allemaal bij Niehuis & vd Berg zijn geweest.
Zo'n beetje de thuishaven van de in-, en nabij Rdam e.o. opererende Hoppervloot.
Gr. Koos

Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Mathieu »

Mooie foto's en verhalen Koos! Zelf nog geregld op de 33/35 gewerkt, maar ook die zuiger is inmidels gesloopt.
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Hoi Mathieu,
Kwamen wij elkaar ooit eens tegen op de HAM 218 in Qatar ?
Gr. Koos
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door cor »

Hallo Koos je had het ook over andere gebakjes nou dit is er een dit is uit de
Sleeptros van Oktober 1965 en Sleeptros December 1965

Cor Boer
Bijlagen
IMG_0003.jpg
IMG_0003.jpg (228.15 KiB) 4355 keer bekeken
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door cor »

Hier verslag van die trip in de Sleeptros December 1965

Cor Boer
Bijlagen
sleeptros dec 1965
sleeptros dec 1965
IMG_0004.jpg (195.38 KiB) 4354 keer bekeken
sleeptros dec 1965
sleeptros dec 1965
IMG_0004.jpg (195.38 KiB) 4354 keer bekeken
sleeptros dec 1965
sleeptros dec 1965
IMG_0005.jpg (205.36 KiB) 4354 keer bekeken
sleeptros dec 1965
sleeptros dec 1965
IMG_0006.jpg (206.3 KiB) 4354 keer bekeken
sleeptros dec 1965
sleeptros dec 1965
IMG_0007.jpg (200.84 KiB) 4354 keer bekeken
sleeptros dec 1965
sleeptros dec 1965
IMG_0008.jpg (173.84 KiB) 4354 keer bekeken
sleeptros dec 1965
sleeptros dec 1965
IMG_0009.jpg (160.38 KiB) 4354 keer bekeken
Jacob Bothof
Berichten: 1487
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Jacob Bothof »

Bedankt voor het plaatsen,
inderdaad een interessant verhaal en mooie foto's van de Banka. :)
Zelf heb ik als massinissie totaal geen ervaring met de bagger, alleen maar met gewone GHV schepen ,
nat en droge lading en geen doossies aan dek die je onderweg kan verliezen. :)
Jacob
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Co »

Beste Koos,
Bedankt voor de uitvoerige verhalen over het hoe en waarom.
Eerst al over de container geleidingen en nu over de cutter zuigers.
Goeie uitvinding dus die "manipulator".
Wat is/was de reden om de hele cutter head te verwisselen?
Ik dacht toch dat de tanden er verwisselbaar op zaten?
Mooi om te lezen over de Bolnessen! Draaiden wel op dieselolie neem ik aan.
De gele jongens, waarschijnlijk D398 konden ook wel wat toch?
Vanwege het koppel vraag ik me af hoe dat dan op de laaste LNG cutterzuiger (DEME) moet gaan?
Groeten van Co (net als Jacob een niet bagger wtk).
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Koos schreef: 26 jan 2019 17:43Om vertrek en aankomst verhaal van de "Sliedrecht 33" wat te completeren mbt. de inzet in/op het Jubail project, hier ook nog maar weer een plaatje zo net voor vertrek uit NL.
Ligt me bij dat het Schiedam was, maar weet dat niet meer zo heel zeker.
Gusto Schiedam lijkt me niet zo waarschijnlijk, want de bouw en de afbouw heeft in Kinderdijk plaatsgevonden. Maar in ruim 40 jaar kan er een boel gebeuren (met het geheugen).

@Koos, nog even over Jubail. Heb er maar een keer een bezoek gebracht, maar dat heeft wel indruk gemaakt. Als ik me goed herinner was de moeilijke vergunningsprocedure om springstof te importeren en te gebruiken, de reden om alternatieve methodes te verzinnen voor de caprock-verwijdering. Hadden ze geen beitels met hydraulische wiggen, die de harde grond spleten?
De bevoorrading van de slijtdelen van de cutterzuigers staat me nog wel helder voor de geest. Een groot veld (onafzienbaar in mijn herinnering) vol met drums geladen met cuttertanden (ESCO?, FMF?). En een grote loods waar volcontinu door gastarbeiders werd gelast aan adapters, armen en ringen van de snijkoppen.

@Co, dit geeft gelijk antwoord op jouw vraag. De snijkop werd met grote regelmaat omhooggehaald om de tanden te vervangen. Heb wel verhalen gehoord van elk kwartier. Maar na verloop van tijd waren de tandadapters en de cutterarmen ook versleten en dan werd de hele snijkop uitgewisseld en naar de lasloods getransporteerd.

Adri
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door cor »

Hallo Jacob en Breeze ik heb ook nooit op de bagger gevaren op de
visserij en de KRL heb ik gevaren bij de KRL in de civiele dienst.
Maar doordat ik wel eens met een sleepbootje mee voer en foto's maakte
is mijn interesse hierin versterkt ben nog op emmer baggermolens geweest
vandaar
Hieronder een verslag uit de Sleeptros van Oktober 1969 en een foto als laatste
uit de sleeptros van april 1977 welke zuiger dit is weet ik niet maar het is een mooie foto
er staat ook niets bij vermeld

Cor Boer
Bijlagen
uit sleeptros okt 1969
uit sleeptros okt 1969
001 2 Oktober 1969 Sleeptros.jpg (159.5 KiB) 5313 keer bekeken
uit sleeptros okt 1969
uit sleeptros okt 1969
002 2Oktober 1969 Sleeptros.jpg (159.01 KiB) 5313 keer bekeken
uit sleeptros okt 1969
uit sleeptros okt 1969
003 Oktober 1969 Sleeptros.jpg (136.93 KiB) 5313 keer bekeken
uit sleeptros okt 1969
uit sleeptros okt 1969
004 2Oktober 1969 Sleeptros.jpg (177.1 KiB) 5313 keer bekeken
uit sleeptros okt 1969
uit sleeptros okt 1969
005 2Oktober 1969 Sleeptros.jpg (154.44 KiB) 5313 keer bekeken
uit sleeptros okt 1969
uit sleeptros okt 1969
006 2Oktober 1969 Sleeptros.jpg (187.25 KiB) 5313 keer bekeken
uit sleeptros apr 1977
uit sleeptros apr 1977
Sleeptros april 1977.jpg (266.72 KiB) 5313 keer bekeken
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Hallo Co & Breeza/Adri en Jacob,
Zal even snel ingaan op jullie vragen.
Att Co, inderdaad worden eerst de tanden verwisseld als ze zijn gesleten.
Daarom gaat regelmatig de ladder omhoog en wordt er controle verricht en gelijk ook naar behoefte de dan alreeds versleten tanden gewisseld.
Ter info: Een botte tand snijdt niet meer en glijdt dan ook over een stuk rots heen en doet ie het wel dan vraagt die tand ook nog eens te veel vermogen zonder dus effectief resultaat.
In Jubail destijds redelijk tot zwaar onderschat door de destijdse studie diensten en bleek de caprock toch wel wat harder dan op voorhand voorzien.
Het gebeurde wel dat als een zuiger was versteld naar weer een andere, wat hardere locatie, dat zelfs na 1 swing er alweer tanden moesten worden gewisseld.
En dan gaat het hard en moesten er vanuit overal ter wereld tanden geritseld worden.
Ook wel proeven gedaan om de afgesleten botte tanden te hergebruiken en op een vaste maat verder af te slijpen en dan weer nieuwe punten erop te lassen.
Ook tijdrovend maar kwam je er in geval van nood in het niet al te harde rock nog voor een tijdje mee weg.
Maar ook niet echt een onverdeeld succes maar als je niets meer hebt moet je maar zien te roeien met de riemen die je dan nog hebt, en dat waren dan die punten.
Zoals bekend is stilliggen uit den boze in de baggerij
Zijn ook drums vol met tanden ingevlogen.
De vraag waarom een cutter moet worden gewisseld.
Welnu: Een cutter heeft normaliter 5 armen, en aan elke arm zijn een aantal zg. adapters gelast.
In deze adapters worden de tanden dmv. spieen etc. daaraan vastgezet en zijn dus verwisselbaar.
Tijdens draaien voeren de tanden dus een hamerende werking op de caprock uit en van elke keer die inslagen slijten ze dus aan de top en aan de flanken.
De krachten die de tand ondergaat worden dus ook doorgevoerd naar de adapter.
Worden deze krachten nu te groot, dan breekt de adapter inclusief tand uit het blad en mis je er dus eentje.
Dus moeten ook de ondergane krachten op de cutterkop worden verdeeld, zijnde het aantal minus 1.
Ergo: Dan komen er nog meer krachten op de overige tanden en adapters.
Nu hadden we destijds de opdracht ingesteld dat bij 5 uitgebroken adapters de cutter moest worden gewisseld en naar de wal/werkplaats om dat weer op orde te krijgen.
Waarom die 5 stuks ? welnu eigenlijk proefondervindelijk vastgesteld geworden.
Bij het gemis van 5 stuks adapters/tanden of meer is de kans heel erg verschrikkelijk groot dat de belasting op het resterende stelletjes adapters/tanden zo groot wordt dat het hele arsenaal adapters er vanaf breekt en zelfs een heel blad uit breekt, wat ook menige keer is gebeurd.
En dan ben je dus nog een stuk verder van huis.
Aangaande die "5 stuks adapter" stelling, is het wel gebeurd dat na nog maar 5 keer zwaaien van boord naar boord er al cutter gewisseld moest worden vanwege afgeslagen adapters.
Somstijds wel gebeurd dat er 17 stuks (ja echt waar) cutterkoppen in de werkplaats stonden voor reparatie
Hopelijk geeft deze uitleg een wat helderer inzicht.

Co; Bolnessen draaiden inderdaad (gelukkig) op zelfs gasolie, enigste verkrijgbare soort toen.
Die gele gedrochten (cats) stonden in de Sld. 31. Stond er helemaal vol mee.
OW pomp aandr. als ik het nog goed heb een cat D398 en die is nog wel te pruimen, maar de inboard zandpomp 1 & 2 motoren elk uit een tandem van 2 x 2 cat D 399 en zijn dat dus verlengde D 398-ers met dus 2 x 2 cilinders meer.
En dat deed ze nu net de das om want lagen die dingen dientengevolge torsie kritisch niet zo lekker en hebben we ook wel geweten.
Bovendien had de lekkere heldere gasolie ter plekke ook nog eens een aanzienlijk hoger zwavel gehalte en konden die beestjes daar ook al niet zo goed tegen.
Teveel om nu over uit te wijden.

Breeze:Ter info, is wel degelijk explosief gesprongen in Jubail.
Maar dat is een verhaal wat ook wat woorden en tijd in zit, dus komt nog wel.
Die andere wijze was het "Darda systeem", dus middels een hydraulische beitel delen caprock uit elkaar drukken en daarna ophijsen.
Ook teveel voor nu, maar komt ook nog aan de beurt.
Want hebt nu dooie vingers van het tikken.
Allemaal een fijn week-end
Gr. Koos


Plaats reactie