Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Mbt. Cor z'n inbreng.
Zo te zien zuigertje van Boka. en denkelijk een al wat ouder beestje.
Denkelijk al redelijk lang ergens met de cutterladder omhoog gelegen zo te zien aan de waterlijn merken
Zo te lezen naar Ierland naar een project.
Op de onderste foto is het ook niet helemaal goed gegaan zo te zien.
Gr. koos

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Heren,
Bij deze ook niet helemaal goed gegaan tijdens de sleepreis destijds in 2001 van Suape-Recife naar Salvador Bahia.
Betreft de in dit Topic al eerder getoonde "Hercules".
Dit zijn foto's die ik uit de locale krant heb gecopieerd.
Ook weer een heel verhaal en komt ook nog, en vooral de absurde totaal niet meewerkende Havenmeester van Salvador.
Geweldig mooi land op diverse gebieden, maar op sommige dingen een complete ramp.
Maar alvast even het voorschot.
(opm. Deze plaatjes ook op KHL topic gezet omdat het Salvador betrof in Brazil).
Gr. Koos
Bijlagen
CSD Hercules v. Recife n. Bahia (Bras krant) 2.jpg
CSD Hercules v. Recife n. Bahia (Bras krant) 2.jpg (234.29 KiB) 5164 keer bekeken
CSD Hercules slagzij Recife n.Bahia (Bras krant).jpg
CSD Hercules slagzij Recife n.Bahia (Bras krant).jpg (178.5 KiB) 5164 keer bekeken
Evenement zeereis Suape-Salvador mei 01 nr.2.JPG
Evenement zeereis Suape-Salvador mei 01 nr.2.JPG (148 KiB) 5131 keer bekeken
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Bedankt alvast Koos. Vond een artikel over rotscutteren, springen en Darda-dinges: Dredging at Jubail Commercial Harbour. Dat geeft een aardig beeld van de problemen die zijn ondervonden.

Adri
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Heren Adri, Co en anderen.
Had het eerder nog over die "cutter manupilatoren"
Nog wat plaatjes gevonden, tw. de "Sliedrecht 32" in Brisbane, Australie in dok, waar ikzelf toen nog de dok begeleiding heb gedaan alvorens het schip werd overgedragen aan "Australian Dredging" een dochtermaatschappij van Adriaan Volker en Van Hattum en Blankevoort.
Beestje heeft toen ook een andere naam gekregen en inplaats van al die lullige nummertjes genaamd geworden "AD. Australia" wat denk ik toch wat prettiger in het gehoor ligt.
Vele malen nog naar dat echte geweldige land uitgereisd voor allerlei mbt. projecten, reparatie begeleidingen etc.
Ergo: op het plaatje duidelijk de arm of giek te zien waar de cuttermanupilator aan is gemonteerd.
Foto's ten tijde door mijzelf gemaakt en nog steeds in m'n bezit.
Foto 2 is de cutterverwisselponton, hierop was een spoor rails (beide zijden) gelast waarover een lorrie/rolde en waar ook meerdere cutter op konden staan en dus onder de manipulator konden worden gereden.
Ergo: Oude erop, verrijden en nieuwe oppakken.
betreffende ponton en ook de manupilator zijn destijds nageleverd, maar kon gelukkig voor vertrek uit NL nog rekening worden gehouden met het in de hoofdponton aanbrengen van de bevestigings sleuven
3e foto is de bediening voor de manp.lator en ook nog te zien een werkbakje wat eraan kon worden gehangen bij tanden wisselen.
Gr. Koos
Bijlagen
1) Brisbane. AD Australia ex Sld 32 met cutterverw. manipulator.jpg
1) Brisbane. AD Australia ex Sld 32 met cutterverw. manipulator.jpg (201.6 KiB) 5148 keer bekeken
2) Brisbane dock. AD Australia ex Sld 32 aangeh. cutterverw. ponton.jpg
2) Brisbane dock. AD Australia ex Sld 32 aangeh. cutterverw. ponton.jpg (138.77 KiB) 5148 keer bekeken
3) AD Australia cutterverw. manp.bediening.jpg
3) AD Australia cutterverw. manp.bediening.jpg (133.98 KiB) 5148 keer bekeken
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Att Co en event. anderen.
Als toevoeging op het voorgaande, is cutteren een kunst en is ervaring opgedaan op projecten met verschillende grondsoorten.
De vroegere schippers die dat allemaal nog handmatig deden konden welhaast onder water kijken en vanwege ervaring precies het goede aantal cutter toeren bepalen en ook het afhangen van de ladder, zwaaisnelheid etc
Want dient zo'n schipper ook rekening te houden met het event. gewicht van de ladder wat bij teveel vieren een te grote belasting op resp.tand adapter en cutterblad teweeg brengt met alle gevolgen van dien, zoals een complete cutterkop aan barrels
Ook in de Jubail tijd, eigenlijk in de beginschoenen van de toegepaste electronica. dat vanwege de daaraan verbonden automatisering voor een deel uit de handen van de schipper is genomen, dient deze toch nog goed op te letten.
Kortom jarenlange ervaring wat hier wel degelijk van toepassing is.
Ergo: voor de schipper de kunst is te "schipperen" tussen productie en heel houden, en daar een gulden middenweg in zien te vinden.
Heb op dit Topic wel eens grote verhalen voorbij zien komen dat men wel even op "pad ging" en het ook wel even deed en ook achter de handels ging zitten als non-practice educated person.
Ja,Ja, en dan het ook nog even lekker zogenaamd er "voor zetten" en ofwel een hele cutter aan barrels ofwel een gebroken cutteras.
En dat zou dan allemaal liggen aan die cutterkop en aan die cutteras !!!!!
"Probleem zogezegd gevonden" Tja, aan me hoela !!!!!!!!
Nou, daar hadden we altijd een kreet voor en wel, "Met geweld krijg je een olifant krom" en was dat dan hier in dit gevallen zeker van toepassing.
Als je niet in die materie bent groot gebracht, moet je daar gewoon verre van blijven want anders wordt het ellende.
Ja, ikzelf ooit ook wel eens gedaan en achter de knuppeltjes gezeten, destijds in de vakanties bij m'n vader aan boord als ze dan prut lagen te draaien in de Rotterdamse haven.
Bent U weer ingelicht.
Gr. Koos
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door cor »

Hallo Koos

Hier een stukje uit de De Sleeptros November/december 1983
De berging van de Sliedrecht 23

Cor Boer
Bijlagen
Sliedrecht 23 .jpg
Sliedrecht 23 .jpg (174.87 KiB) 5055 keer bekeken
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door cor »

Nog een stukje van de Sliedrecht 23 uit de Sleeptros juli 1978
en een stukje uit de Sleeptros van nov/dec 1983 van de Oranje

Cor Boer
Bijlagen
Juli 1978 Sliedrecht 23.jpg
Juli 1978 Sliedrecht 23.jpg (161.86 KiB) 4795 keer bekeken
Nov dec 1983 Oranje.jpg
Nov dec 1983 Oranje.jpg (159.89 KiB) 4795 keer bekeken
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Co »

Bedankt Koos, voor de goede uitleg ik snap het nu helemaal.
In het bagger museum heb ik het zwenken van de snijkop wel gezien, dit aan de hand van het model in water basin, maar me niet gerealiseerd wat voor krachten er spelen, nu met jou uitleg snap ik het.
Groeten van Co.
Koos schreef: 01 feb 2019 18:22
Att Co en event. anderen.

Ergo: voor de schipper de kunst is te "schipperen" tussen productie en heel houden, en daar een gulden middenweg in zien te vinden.
Heb op dit Topic wel eens grote verhalen voorbij zien komen dat men wel even op "pad ging" en het ook wel even deed en ook achter de handels ging zitten als non-practice educated person.
Ja,Ja, en dan het ook nog even lekker zogenaamd er "voor zetten" en ofwel een hele cutter aan barrels ofwel een gebroken cutteras.
En dat zou dan allemaal liggen aan die cutterkop en aan die cutteras !!!!!
"Probleem zogezegd gevonden" Tja, aan me hoela !!!!!!!!
Nou, daar hadden we altijd een kreet voor en wel, "Met geweld krijg je een olifant krom" en was dat dan hier in dit gevallen zeker van toepassing.
Als je niet in die materie bent groot gebracht, moet je daar gewoon verre van blijven want anders wordt het ellende.
Ja, ikzelf ooit ook wel eens gedaan en achter de knuppeltjes gezeten, destijds in de vakanties bij m'n vader aan boord als ze dan prut lagen te draaien in de Rotterdamse haven.
Bent U weer ingelicht.
Gr. Koos
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Koos schreef: 01 feb 2019 18:22Heb op dit Topic wel eens grote verhalen voorbij zien komen dat men wel even op "pad ging" en het ook wel even deed en ook achter de handels ging zitten als non-practice educated person.
Dat moeten wel sterke verhalen zijn Koos, want ik ben zelf zo'n "non-practice educated person", heb aardig wat uurtjes doorgebracht op de bok, maar het is nooit in me opgekomen om zelf de handels te bedienen. Eigenlijk voelde ik wel aan dat je het baggergevoel nooit "eventjes" kan opdoen.
Heb wel de begintijd van de cutterautomaat meegemaakt. De net opgeleverde Rubens van DI had zo'n apparaat en bij een praktijkmeting in het Suezkanaal (okt '78) hebben we aardig wat ervaring opgedaan en veel gepraat met de bemanning. Daar kwam uit dat ze de voordelen van de cutterautomaat wel inzagen, zoals hij probeert altijd optimaal te werken en hij wordt nooit moe, maar ook dat in extreme gevallen of calamiteiten ingrijpen van een mens toch onontbeerlijk was.

Adri

P.S. herinner me ineens de naam van de zuiger waar ik het cutterwisselen met een simpel ponton heb gezien. Dat was in Dammam '77, bij de Reina Fabiola van DI.
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Hallo Co en Breeze/Adri en anderen,
Bedankt voor de "Bedankjes".
En Co, nog vragen brandt maar los.
Mocht ik ze kunnen beantwoorden dan geef ik je gaarne een gerichte en onderbouwde uitleg.
In tegenstelling tot sommige lieden die zelf denken "plafondloos" te zijn, weet ik van mijzelf wel degelijk waar het "plafond" ophoudt.
In simpelere bewoordingen: Weet wat ik wel weet, maar vooral wat ik niet weet, om maar aan te geven dat ik niet welwetend ben.
Eigenlijk wel een aardige spreuk om bv. onder een account te zetten.
Echter hoop dat ik de laatste tijd voldoende bij zit te dragen aan/in de div. Topics, bij zo te lezen, gemis aan de "gemisten" !!
Maar a la:
Nog maar even door oreren over de cutter-manipulatoren.
Kwam bij zoeken nog een paar foto's tegen die ik ergens in 2003 nog gemaakt heb bij Dubai Drydock.
Had destijds bij BND weliswaar het westelijk halfrond in het pakket, maar bij weer gemis aan beschikbare Technisch Inspecteurs, zelf maar weer vliegtuig in om de dok wzh. en reparaties van de cz."Castor" aldaar te begeleiden.
Ook wel weer eens leuk trouwens een frisse neus halen tussendoor.
Maar mbt. Cutter-manipulatoren:
Op de foto's te zien de cz."Castor" van BND tegen de kade bij DD (rechts op de foto).
Met daarnaast "double banked" de cz."Taurus" van Boka (na overname van Zanen en Verstoep).
Ook deze dus ooit eens uitgerust geworden met een cuttermanipulator a la soort uitvoering Sld 32.
Is dat gele ding wat je op de foto's ziet en hebben hun voor het gemak er ook nog een kraan bovenop gezet (tja waarom niet).
Att: Adri. zou het kunnen zijn dat jij dat (gele) ding ergens ooit aan den/over/onder/boven/naast dijk hebt zien bouwen ?

Ook nog wat anders gevonden, zijnde een nog eerdere voorloper van dat hele ge-manipulateur,
Al eens eerder door mij een andere foto van geplaatst, maar zijnde de "Sliedrecht 30" met even tijdelijk afgemeerd aan de drijvende leiding,
de cutter-verwisselponton.
Op deze foto wat duidelijker te zien dat de pontonbogen gebekt moest worden aan overeenkomstige bek-constructies op de voorzijde ladder.
Maarja, 2 drijvende objecten hebben zelden of nooit dezelfde beweging tov. elkaar ten tijde van het invaren !!!!
En U raadt het al !!!! Vaak een heleboel ijzer krom.
Gr. koos
Bijlagen
1) DD UAE. Links Taurus met (gele) cutt.manp. Rechts Castor.JPG
1) DD UAE. Links Taurus met (gele) cutt.manp. Rechts Castor.JPG (145.52 KiB) 4458 keer bekeken
2) DD.UAE Links Taurus met (gele)cutt.manp. Rechts Castor.JPG
2) DD.UAE Links Taurus met (gele)cutt.manp. Rechts Castor.JPG (217.81 KiB) 4458 keer bekeken
Sliedrecht 30 met cutterverwisselponton.jpg
Sliedrecht 30 met cutterverwisselponton.jpg (158.96 KiB) 4458 keer bekeken


Plaats reactie