Vaarbevoegdheid

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Harryvos
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2018 06:52

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Harryvos »

@martijn en acdis dan, dat is ook verplicht kost ook een aardige cent.
Moeilijkste van alles zal nog het vinden van een stage plek zijn denk ik.

Martijn76
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2019 12:12

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Martijn76 »

Ik verwacht dat Ecdis gewoon in de opleiding Stuurman alle schepen zit aangezien dit niet als apart benodigde cursus opgegeven is. Ik kan het nog eens navragen voor de zekerheid.

Groet,
Martijn
Windmolenrat70
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2018 13:12

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Windmolenrat70 »

Ik weet dat mijn neefje in 2013 al ECDIS Radar-M en Hoogspanning in de opleiding had op het STC, ben benieuwd naar het antwoord.
Wim.
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2019 18:44

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Wim. »

Ben in bezit van SW6, SW5 en S4 visserij, dus alle diploma’s voor visserij, heb VVB Skipper fishing vessels( None Limitations. Ben ook in bezit van alle certificaten. Probeer al een tijdje een VVB koopvaardij te krijgen maar krijg dat niet voor elkaar. Heb al meerdere keren contact met KIwa gehad maar dat is niet mogelijk zeggen ze. Iemand nog een idee wat ik kan proberen?
Windmolenrat70
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 apr 2018 13:12

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Windmolenrat70 »

Wim. schreef: 13 jul 2019 18:55 Ben in bezit van SW6, SW5 en S4 visserij, dus alle diploma’s voor visserij, heb VVB Skipper fishing vessels( None Limitations. Ben ook in bezit van alle certificaten. Probeer al een tijdje een VVB koopvaardij te krijgen maar krijg dat niet voor elkaar. Heb al meerdere keren contact met KIwa gehad maar dat is niet mogelijk zeggen ze. Iemand nog een idee wat ik kan proberen?
Hallo Wim,

Er zijn vrij weinig opties met pure visserij diploma's. Er zijn opties, namelijk:

Je kan met visserij diploma's werktuigkundige functies in de koopvaardij aanvragen, vermoed echter dat je diploma ouder is dan vier jaar, dan kan het niet.

Je kan ook kijken in de gids van de ILT. Met een Skipper all fishing vessels kun je met een nieuw koopvaardij-diploma vrij snel overstappen: https://puc.overheid.nl/nsi/doc/PUC_80377_14/8/

Concreet: Diploma maritiem officier of stuurman alle schepen halen > aanvraag doen voor stuurman 3000 GT + wachtstuurman koopvaardij > drie maanden varen als stuurman of wachtstuurman > aanvraag Kapitein alle koopvaardij schepen.

let wel dat je moet beschikken over veel certificaten, anders dan in de visserij verlopen ze in de koopvaardij wel. denk concreet aan:

Basic Training

Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats Other Than Fast Rescue Boats

Advanced Fire Fighting

Medical First Aid ( heb je al denk ik)

Medical Care ( heb je al denk ik)

Marcom-A ( heb je al denk ik)

Ship Management-N

hoop dat je hier iets aan hebt

gr

Robert
Martijn_H
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 dec 2014 20:53
Contacteer:

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Martijn_H »

Collega zeevarenden. Er zit nogal wat ervaring op dit forum. Dus hierbij een vraag naar goed advies.
Sinds een jaar of vier werk ik in een electriciteit centrale. Ik heb vbb hwtk alle schepen. Verloopt volgend jaar.

Nu vertelde een collega dat het bij kiwa mogelijk is alternatieve vaartijd aan te vragen en dat werk in een electriciteitscentrale daarvoor in aanmerking komt, omdat dit werk in hoge mate vergelijkbaar is met het werk in een machinekamer aan boord.

Er even voor het gemak van uitgaande dat dit waar is :

Voor verlenging moet ik echter wel weer die combi refresher training met onder andere advanced fire fighting volgen. Kost bij het STC in Rotterdam een kleine €1.500,-

Nu is dat geld natuurlijk één probleem, maar mijn andere vragen zijn :
- komen er niet veel meer certificaten bijkijken in de loop der jaren?
- Hoe moeilijk is het om die vbb op lange termijn geldig te houden?
- Wil ik dit wel? Ik bedoel met vrouw enzo blijf ik net zo lief aan de wal werken...
- Is het niet slimmer om me te richten op cursussen en trainingen voor mijn huidige loopbaan?

Vanzelfsprekend is dit mijn eigen beslissing, maar die laatste twee vragen heb ik er toch maar bijgezet.
Met als voornaamste vraag :
Wat zijn de ervaringen van jullie die al een stukje langer geleden gestopt zijn met varen?

Bedankt!

Groet, Martijn
P.S. Andere Martijn dan die eerder aan het woord was
Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Mathieu »

Hoi Martijn,

Heb je al het high voltage certificaat? Moet je sinds 2016 verplicht hebben als wtk. Refresher doe ik in Duitsland, zijn een stuk goedkoper daar. Of ik nu naar Rotterdam ga of naar Leeer in Duitsland maakt voor mij niet uit, in beide gevallen heb ik een hotel nodig. Als ik jou was zou ik proberen je papieren geldig te houden, hebben is hebben.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2207
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Jinny »

Domme vraag hoor, maar wat wordt er onder high voltage verstaan?

Waarschijnlijk iets anders dan wat ik als électricienne er onder versta?
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door jeroen »

Jinny, als ik het goed heb onthouden is het 1000 Volt. Is een verplichting in het leven geroepen omdat er teveel ongelukken gebeurde op schepen met een voornamelijk electrische voortstuwing. Gaat voornamelijk over het veilig kunnen schakelen etc en hoe je veilig breakers kunt verwijderen en terugplaatsen.

Martijn, voor de verlenging kan een alternative ervaring mee tellen echter zie onderstaande via de website van het kiwa
Kiwa schreef:Alternatieve ervaring
In overleg met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wordt alternatieve ervaring beoordeeld.

Om hiervoor in aanmerking te komen, moet u 24 maanden diensttijd hebben in de afgelopen vijf jaar terwijl u in bezit was van een geldig vaarbevoegdheidsbewijs. Daarnaast moet u relevante herhalingstrainingen hebben gevolgd.

In artikel 10.7 van de Regeling zeevarenden vindt u een aantal functies die mogelijk in aanmerking komen.

Met alternatieve ervaring kunt u alleen maar verlengen en niet verhogen.

Om alternatieve ervaring aan te tonen, moet u een uitgebreide functieomschrijving op laten maken door uw werkgever en hierin ook uw (gemiddeld) aantal gewerkte dagen te vermelden.
Je zal dus in de afgelopen periode bij elkaar toch 2 jaar gevaren moeten hebben wil je kunnen verlengen. Sinds de 2010 aanvullingen op het STCW verhaal van kracht zijn geworden is het allemaal veel lastiger geworden om je VBB te kunnen behouden.
Ik zelf ben na een periode van een kleine 4 jaar aan de wal weer gaan varen met een nog net geldig VBB maar net net iets minder als 12 maanden vaartijd, dus ik moest ook nog even 2 maanden boven de sterkte gaan varen voor ik deze kon verlengen.
Met de huidige regelgeving komt het er eigenlijk op neer dat het bijna onmogelijk is om je VBB geldig te houden met een walbaan. Dus tenzij je verwacht weer een keer terug naar zee te willen kun je er beter vanaf zien, maar dat is natuurlijk puur mijn persoonlijke mening!!
Groeten Jeroen
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door v+d »

Dit forum wordt bemand door een aantal ex-zeevarenden die na hun werk op zee aan de wal zijn gaan werken.
Na enige en soms langdurige gewenning vonden we ook aan de wal onze plaats in de ratrace :D Als je toch van plan bent om voor een carrière aan de wal te kiezen kan je beter daar in investeren, aan de wal worden nog prachtige technische zaken verricht vaak uitdagender en ingewikkelder als aan boord van schepen.
Ik heb maar negen jaar in machinekamers aan boord gewerkt en dat en alles er omheen is voor mij nostalgie, de echte uitdagingen kwamen pas toen ik aan de wal mijn eigen toko begon.
Ook leuk, ook hard werken, veel reizen en met buitenlanders werken.
Dus...


Plaats reactie