SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Paul ook hartelijk bedankt.
Zo gaat de levensloop rond de drijvende bokken in het Amsterdamse toch weer wat meer leven.
Immers, je komt ze zo vaak op foto's tegen, zonder er eigenlijk iets vanaf te weten.
Ik ben er dus happy mee !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

De bok van Werkspoor werd ook nog wel eens te hulp geroepen. Hier bij een klusje voor de Rempang.
In 1964 nog een reis op de Rempang gemaakt voor de VNS naar Zuid- en Oost-Afrika.

Rempang 13 oktober 1950.jpg
Rempang 13 oktober 1950.jpg (207.09 KiB) 2153 keer bekeken
Misschien een idee om een topic voor ouwe bokken in te scheren. :-D
Groet, Paul G.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Ook mooi Paul !.
Het lijkt er op dat de Goedkoop sleper de "Henriette S.M.Goedkoop" is. Het is overigens niet makkelijk om een Goedkoop boot te determineren.
Inmiddels heb ik een aardige collectie foto's uit deze roemruchte Goedkoop vloot.
Deze boot is gebouwd in 1869 en wel als "Noord Holland 7". In 1912 totaal verbouwd en het vermogen ging van 250 ipk. naar 400 ipk. In 1925 is de machine verbeterd en werd er een nieuwe ketel in geplaatst. Dit herhaalde zich in 1937. Zodoende hielt ze het vol tot in november 1955 toen ze aan Sloperij Neven in Lekkerkerk werd verkocht.
Al met al een fraaie staat van dienst voor deze sleepboot !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Goed gezien Roy.
Hier een sterk vergrootte uitsnede van een hoge resolutie foto, net iets later genomen. :)

Henriëtte S Goedkoop.jpg
Henriëtte S Goedkoop.jpg (98.4 KiB) 2063 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: SMN

Bericht door Breeze »

Als ex werknemer van Gusto Engineering verbeeld ik mijzelf dat ik iets van kranen af weet.

Afbeelding

Maar bij deze kranenmix ben ik toch wel enigszins in verwarring. Kraan 1 is kennelijk degene die de Sungei Asahan aan boord tilt. Maar dit type kraan heb ik nog nooit gezien. Kraan 2 en 3 lijken gewone havenkranen, maar waar hoor giek 1 bij?

Adri
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: SMN

Bericht door Chr.Vr. »

Goedemorgen Adri,
nummertje 1 hoort bij de bok van werkspoor , dat is een opbouw op de kop van de bok .hoofd zakelijk voor hijs en takel werk in de machine kamer te verichten
grtn.
Chris V
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hier staan meer plaatjes van die kraan.
https://www.maritiemdigitaal.nl/index.c ... rm=Rempang

Ik meen toch dat hij door Gusto is gebouwd voor Werkspoor.
Groet, Paul G.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Jammer dat ik geen andere foto's van die site op kan slaan...…………….
Wat dat kraantje boven op de bokgiek betreft, da's toch eigenlijk niets bijzonders ?.
Hooguit vooruitstrevend, wat van een werf als De Gusto, Schiedam ook verwacht kon worden. Echter de latere drijvende bokken kregen er allemaal een flying jip op de hoofdbok. Het zware werk werd met de hoofdbok uitgevoerd en het lichtere, ( en snelle ), werk werd met de flying jip gedaan.
Het kon echter nog zwaarder door over rollen op de voorkant van het ponton te hieuwen.
Even voor de goede orde; bij een drijvende bok moet het hele ponton middels haar ankers hieuwen dan wel slack geven als er naar bak- of stuurboord gezwenkt moet worden. Een drijvende kraan staat op een krans en kan zo dus zwenken. Deze twee begrippen worden nogal eens opgemixt.
Wederom bedankt voor het plaatsen van de fraaie prenten !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

Roy, met knippen&plakken kun je heel wat bereiken....
...en in Win10 is dat al helemaal een makkie...
Ik kan me niet voorstellen dat je deze procedures niet zou kennen, maar er is altijd wel iemand bij wie de luikhooffies opengaan :-D

Vergroot een foto zover mogelijk uit, druk dan met de duim op de toets met het Windows-logo en houdt ingedrukt, met je pink op de shift-toets en houdt ingedrukt, dan de wijsvinger even op de s-toets, en dan kun je alle toetsen loslaten.
Het beeld wordt nu vaag, en met de muis een beginpunt van je gewenste beeld L-aanklikken en aangeklikt houden, en sleep dat kruisje naar het tegenovergelegen gewenste punt, en laat de muisknop los.
Ikzelf heb Paint standaard onder op de taakbalk staan, maar open anders uit "Accessoires" Paint, klik op "plakken"
Nu kun je mbv "opslaan als" de foto opslaan...

Ergens op je toetsenbord zie je een knop met "prt sc" of een andere benaming voor "print screen"
Alweer met Paint en "plakken" en "opslaan als" en dan heb je een (lifesize) foto van je beeldscherm.
En met het Win10-app'je (in Verkenner je gewenste plaatje aanwijzen, en met R-muisklik "openen met" "Foto's" aankiezen en dan daarin "bewerken" en "bijsnijden & draaien" heb je het gewenste stukkie eveneens...

De resolutie is natuurlijk nooit zoals het origineel (ze zijn bij zo'n website ook niet gek), en is vaak per website verschillend... Zoek een website met gewenste foto met de hoogste resolutie !
Zo'n foto kan je dan zoeken met bijv Image-raider http://www.imageraider.nl/
Oost, west...ook best
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: SMN

Bericht door Chr.Vr. »

Roy ,
De bok, Werkspoor , is eigenlijk twee in een , boven een giek die zwenkt met bediening , daar onder het normale bokken gebeuren
Chris


Plaats reactie