Scheepsschilderijen

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door jdbvos »

schitterend !

...en 100 x 50 cm.... Da's een fors formaat :shock: ...
Oost, west...ook best

Denis Lagarde
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 dec 2018 16:51

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Denis Lagarde »

Dankje Jan, maar het moest wel een beetje groot anders was het helemaal niet te doen met die details.

gr
Denis
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Pamir

De stalen viermast bark Pamir is in 1905 gebouwd op de Duitse scheepswerf Blohm & Voss te Hamburg voor rekening van de rederij F. Laeisz. De tewaterlating vond plaats op 29 juli 1905 en het schip kwam op 18 oktober 1905 in de vaart. De Pamir was een van de beroemde Flying P-liners. Het schip is tientallen jaren ingezet op de route naar Chili om er nitraat te halen.

Inhoud: 39020 brutoton
Afmetingen: 114,5 m x 14 m x 7,25 m
Hoogte mast: 51,2 m
Zeilplan: 34 zeilen waarvan 18 dwarsgetuigd, 9 stagzeilen, 4 fokken en 3 bazaanzeilen. Totaal zeiloppervlak is 3800 m²
Max snelheid: 16 knopen

Geschiedenis:
Gedurende de Eerste WO geinterneerd te Santa Cruz de la Palma (Canarische Eilanden)
1920 overgevaren naar Hamburg en overgedragen aan Italië als oorlogsbuit
Na korte tijd te zijn ingezet als kolenschip tussen Napels en Rotterdam in 1922 opgelegd te Genua.
In 1924 verkocht aan de rederij Laeisz en wederom ingezet voor het vervoeren van nitraat.
28 juli 1931 voor de laatste keer afgemeerd te Hamburg.
1931 Verkocht aan Gustaf Erikson uit Finland; het schip werd ingezet voor het vervoeren van graan tussen Spencer Gulf (Zuid Australië) en Europa.
3 augustus 1941 Gevorderd als oorlogsbuit door Nieuw Zeeland.
1948 Overgedragen aan Gustaf Erikson uit Finland
1951 Verkocht aan Heinz Schliewen en omgebouwd tot opleidingsschip
21 september 1957 is de Pamir 500 zeemijlen ten zuidwesten van de Azoren vergaan tijdens de orkaan Carrie.

Jan
Bijlagen
Pamir2_150kB.jpg
Pamir2_150kB.jpg (131.97 KiB) 7878 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Allen »

Zie voorgaande bericht en schildering van @Jan

PAMIR

Pamir001.JPG
Pamir001.JPG (91.53 KiB) 7867 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

RMS Queen Mary
Het stoomschip Queen Mary was een trans-Atlantisch passagiersschip van de Engelse Cunard White Star Line (later Cunard Line). Samen met haar zusterschip de Queen Elizabeth verzorgde ze de lijnservice tussen Southampton en New York via Cherbourg. Omdat het schip werd gecontracteerd om post te vervoeren voor de Royal Mail heeft het de prestigieuze toevoeging RMS (Royal Mail Ship) gekregen.
De Queen Mary is begin dertiger jaren onder bouwnr. 534 gebouwd bij de werf John Brown and Company te Clydebank, Schotland en werd op 26 september 1934 te water gelaten. Op 27 mei 1936 vertrok ze voor haar eerste reis.

De Queen Mary veroverde in 1936 de Blauwe wimpel voor de snelste trans-Atlantische oversteek. Een jaar later moest ze deze weer afstaan aan de Franse Normandie maar in 1938 wist ze de Blauwe wimpel te heroveren en behield deze tot 1952.
De Queen Mary werd tijdens WO2 ingezet als troepentransportschip. Na afloop van de oorlog werd het schip weer ingezet als passagiersschip en heeft dit tot eind 1967 gedaan. Het schip werd verkocht naar Amerika en ligt als museumschip/hotel afgemeerd te Long Beach (USA).

Inhoud: 81.237 BRT waterverplaatsing: 81.961 ton
Lengte: 311 m
Breedte: 36 m
Hoogte: 55 m
Diepgang: 11,9 m

Voorstuwing: 24 Yarrow boilers gekoppeld aan 4 Parsons single reduction geared stoomturbines met een totaal vermogen van 160.000 pk, 4 schroeven
Max snelheid: 33 knopen
Passagierscapaciteit: 2.139
Bemanning: 1.100

Jan
Bijlagen
Queen-Mary_150kB.jpg
Queen-Mary_150kB.jpg (99.8 KiB) 7583 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Breeze »

Mocht je ooit in de buurt zijn van Long Beach, een bezoek aan het Koninklijke Marietje is de moeite waard. Je kon zelfs de schroeven onder water bekijken, maar dat was 35 jaar geleden. Nu zie ik dat het er niet meer bijstaan.
Maar dit:
The Steam and Steel Tour will take guests approximately 25 ' below the water line where they will have a chance to walk through Boiler Rooms 1- 4, as well as the Water Softening Plant and the Turbo-Generator Room 1.
lijkt me ook interessant.

Adri
Denis Lagarde
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 dec 2018 16:51

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Denis Lagarde »

Eendracht in het Oostgat nabij Zouteland, olie op canvas 70 x 50 cm
Bijlagen
53884360_2108402569267443_6856129102890401792_n.jpg
53884360_2108402569267443_6856129102890401792_n.jpg (55.66 KiB) 7034 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

Amerikaans zeiljacht (naam is mij niet bekend)
Bijlagen
Zeiljacht2_150kB.jpg
Zeiljacht2_150kB.jpg (122.88 KiB) 6728 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 753
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Jan de Reus »

M30G Nordstar

De Noorse hektrawler Nordstar is in 1969 gebouwd bij Aukra Bruk te Aukra (Noorwegen) voor rekening van rederij K/S Ibestad Havfiske & Co A/S.

Afmetingen: 75,5 x 13,1 m
Inhoud: 2053 bruto ton register.

Hoofdmotor: MAK 8M32
Totaal vermogen: 4200 pk

Thuishaven: Aalesund, Noorwegen

Geschiedenis:
1969 NORDSTAR K/S Ibestad Havfiske & Co A/S
1983 NORDSTAR Magne Arvesen P/R
1986 NORDSTAR K/S A/S Nordstar
1998 verbouwing
2000 NORDSTAR Volstad A/S
2005 verbouwing
2005 NORDSTAR Nordness A/S
2008 NORDSTAR O. Edvardsen A/S
2009 NORDSTAR Nordness A/S
2012 verbouwing

Jan
Bijlagen
M30G-Nordstar_150kB.jpg
M30G-Nordstar_150kB.jpg (61.79 KiB) 6906 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Scheepsschilderijen

Bericht door Evert Sikkema »

Reael 20190423-01.jpg
Reael 20190423-01.jpg (137.91 KiB) 6708 keer bekeken
De Reael van 1931, gebouwd bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam als bouwnummer 209.
Op 30 januari 1942 door Japanse vliegtuigen aangevallen bij het eiland Banka, waarbij 2 doden vielen.
Daarna is het schip door de bemanning aan de grond gezet.
In februari 1943 werd het schip door de Japanners geborgen en als Myosho Maru in de vaart gebracht..
In augustus 1945 werd het schip terug gevonden, gerepareerd en in de vaart gekomen voor de Nederlandse regering.
Op 29 mei 1947 werd het schip weer overgedragen aan de KPM.
In 1959 voor de sloop verkocht naar Hong Kong.
groeten
Evert Sikkema


Plaats reactie