online boot verhuren?

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
linda93
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2019 12:16

online boot verhuren?

Bericht door linda93 »

Hallo,

Ik heb een zelf een zeilboot, waarmee ik regelmatig ga zeilen op het IJsselmeer. Nu zag ik een tijdje geleden online een aantal websites zoals https://www.clickandboat.com/nl waarop je je eigen boot te huur aan kan bieden. Ik ben helemaal niet bekend met dit soort websites, heeft iemand van jullie hier ervaring mee? :?

Groetjes,

Linda

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: online boot verhuren?

Bericht door jdbvos »

Ja, ik
Niet als huurder/verhuurder, maar voor een kennis die wel verhuurde vaak de technische en praktische vraagbaak, troubleshooter, en meestal berger door de boten mbv een sleepboot weer op te halen....wanneer ik thuis was, tenminste. Als dank kreeg ik een gratis ligplaats in z'n haven in Warns :-D
De huur van dergelijke prive-boten is vaak lager dan doorgaans nieuwere huurboten, die vaak al zo zijn ingericht dat een blind paard er geen schade aan toe kan brengen.
Met priveboten ligt dat uiteraard anders, en die zijn meestal heel wat kwetsbaarder.
Maar dit zijn ervaringen van 40 jaar geleden
Hoe het anno nu is, weet ik ook niet, maar omdat de priveboten vaak goedkoper zijn, trekt het ook het publiek die dat juist zoekt: studenten- en vriendengroepjes...
Need I say more...volk, dat een ietsje anders met jouw dierbare bezit omgaat als je gewend bent.
Je verzekeringspremie gaat doorgaans flink omhoog, de belastingdienst vind je ineens een stuk interessanter, en je marifoon ed kun je maar beter verwijderen omdat hij ergens onderweg wellicht in beslag wordt genomen.
Maar wie weet is het vermelde bedrijf wel de uitzondering die de regel bevestigd... Wees op je hoede.
Ik bijv, leen sommige dingen nooit uit: m'n portemonnee, m'n tandenborstel, m'n vrouw en m'n boot: je krijgt het altijd behoorlijk gebruikt terug...
Nou ja...m'n kinderen nemen de boot mee en roepen dan van verre nog even "...je had hem toch niet nodig, tóch ?" Maar da's familie, en vooral: door mezelf 'het vak' geleerd. Ze hebben 1 nadeel: ze hebben de brandstofvuldop nog nooit kunnen vinden, blijkbaar
Oost, west...ook best
linda93
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2019 12:16

Re: online boot verhuren?

Bericht door linda93 »

Daar heb je wel een goed punt! Verzekeringen zijn wel een dingetje... Dit zou ik inderdaad na moeten vragen, met waarschijlijk een hogere premie als gevolg. Het zou wel een mooie manier zijn om iets extra's bij te verdienen, zeker als ik de boot zelf neit altijd gebruik.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: online boot verhuren?

Bericht door jdbvos »

We zijn nu 3,5 jaar verder, Linda93 (Nu Linda96,5 ? :D ), en wat is het vervolg geweest ?
Ben wel benieuwd naar je evt ervaringen....
Oost, west...ook best
wouterv99
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2023 14:46

Re: online boot verhuren?

Bericht door wouterv99 »

Dag Linda (en andere boot eigenare(sse)n,

Mijn naam is Wouter Verloop, ik ben een Entrepreneurship Msc student aan de Universiteit van Amsterdam. Ik doe onderzoek naar de bereidheid van boot eigenaren om hun boot te verhuren. Per toeval kwam ik op dit forum, interessante topics!

Zou u onderstaande enquête willen invullen? Het duurt ongeveer 3 minuten en zou mijn onderzoek enorm helpen. Link naar de vragen: https://uva.fra1.qualtrics.com/jfe/form ... neEFvIRAKa

Vriendelijke groet,
-
Wouter Verloop
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: online boot verhuren?

Bericht door Jinny »

Hoi Wouter,

Twee dingen, op dit forum zullen er erg weinig mensen zijn met een verhuurbaar schip, dus je respons zal niet hoog zijn.
Ten tweede, je link werkt niet.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: online boot verhuren?

Bericht door Drentenier »

...je link werkt niet...
Bij mij geen probleem, Jinny ;)
Werkt normaal.
Groet,
Hans
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: online boot verhuren?

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Ik huur nooit meer een boot
boot te huur.jpg
boot te huur.jpg (17.17 KiB) 1953 keer bekeken
Door Coos Versteeg
maart 2023
Tussen de bijna dagelijkse mails met nu-of-nooit-aanbiedingen van Praxis, Albelli, VidaXL en Wijnvoordeel, zat ook een bericht van een bootverhuurbedrijf in Koudum, Friesland. Precies een jaar geleden heb ik daar een klein motorjacht gereserveerd om in de nazomer de Elfstedentocht te gaan varen.
Ik heb niets met de echte Elfstedentocht. Ik hou niet van schaatsen, ik heb een hekel aan de winter, een hekel aan kou. Die zogenaamde Elfstedentocht-koorts, dat reikhalzend uitzien naar de Tocht der Tochten als het even een paar dagen vriest, ergert me mateloos. Dat gezeur over ijsmeesters, rayonhoofden; vooral Matthijs van Nieuwkerk had er een handje van.
Een zonovergoten Elfstedentocht met een motorjacht leek me daarentegen wel wat. En dat kwam door André van Duin. Gelukkig kun je dat tegenwoordig gewoon bekennen. Begin jaren tachtig lag ik zaterdags krom van het lachen als de Dik voor Mekaar-show op de radio was, maar in mijn vriendenkring kon je zoiets maar beter voor je houden. Zoals je ook niet kon zeggen dat je de muziek van Abba briljant vond. Dat is nu allemaal anders, maar dit terzijde.
André van Duin voer samen met Heel Holland Bakt-Janny van der Heijden in een klein motorjacht langs alle elf steden, compleet met stempelkaart. Terwijl André aan het roer zat, maakte Janny erwtensoep of zette ze koffie. En dat zag er zo kneuterig gezellig uit, dat ik me achter de laptop waagde en eens ging kijken wat er zoal mogelijk was. Al snel had ik in de gaten dat diezelfde tocht met de eigen auto en zeven overnachtingen in een luxe hotel aanmerkelijk goedkoper zou uitpakken, maar een mens moet wat over hebben voor de beleving op het water.
Er bleek een flink aanbod van boten die je zonder vaarbewijs mocht besturen. Als ze maar minder dan vijftien meter lang zijn en niet sneller dan 20 kilometer kunnen. Voor het eerst van mijn leven las ik ook over het bestaan van een boegschroef, wat het aanmeren een stuk makkelijker scheen te maken. En voor alle zekerheid boekte ik ook - voorafgaand aan ons avontuur - een uur vaarles met mijn huurboot.

Sluizen
De twijfels over onze aanstaande vakantie op ’t water sloegen toe, toen ik het eerste hoofdstuk van het ‘Handboek Motorboot Varen’ las. Wat waren die vaarregels ingewikkeld en dan ook nog de invloeden van stroming en de wind, het aanmeren en afvaren, het ankeren, de etiquette op het water. Het klamme zweet brak me uit. En dan had ik nog niet eens stilgestaan bij de sluizen. Daar schijnen huwelijken op stuk te lopen!
Gelukkig werd ik op dat gebied gerustgesteld door een vriendelijke Friezin achter de kassa van de ANWB-winkel, toen ik daar een vaaratlas van Friesland kocht. Ze informeerde belangstellend waar ik zou gaan varen. Mijn keuze kon haar goedkeuring meer dan wegdragen. Ik maakte haar deelgenoot van mijn sluisangst en zij kon mij geruststellen dat er op de wateren van de Elfstedentocht geen sluis te vinden was.
Mijn zelfvertrouwen nam nog verder toe, nadat ik met een kennis een dagje met een sloep was gaan varen tussen Wassenaar en Leiden. Gewoon om de regelgeving een beetje in de praktijk onder de knie te krijgen. Natuurlijk is zo’n sloep een stuk kleiner, maar ik kende nu tenminste de betekenis van de verkeersborden en de lichten bij bruggen, ik wist wie je voorrang moest verlenen en hoe te manoeuvreren.

Eigen risico
Na anderhalf uur les in een haventje te Koudum hadden de instructeur en ik het idee dat het wel moest lukken met onze vaartocht van een week. Dat gevoel duurde precies vijf minuten, want - hij was net van de boot gestapt - bij het wegvaren uit de jachthaven, kwam er een onverwachte windstoot en sloeg ik terug de steiger.
Een kwartier later bleek de rechter doorgang onder de brug nèt 10 centimeter te laag en sneuvelde er een lamp bovenop de mast op het voordek. Geschrokken gooide ik de boot haastig in zijn achteruit en knalde meteen met de linkerachterkant tegen een meerpaal. “Daar gaat mijn 300 euro eigen risico”, schoot er door mijn hoofd.
Dat laatste zou ik nog wel vaker denken. Want het was 300 euro eigen risico per schade-voorval. En diezelfde namiddag had ik ook al weer een aanvaring met de kade van de passantenhaven in Workum te pakken. Behulpzame Duitsers zorgden ervoor dat we uiteindelijk veilig langs de kade kwamen, al weet ik niet of ze van nature zo behulpzaam waren of gewoon vreesden dat we anders hun boot zouden vernaggelen.
Toen we volgende dag in Bolsward arriveerden waren we compleet uitgeput. Van de stress. Ook hier bleek het aanmeren weer een drama. Ik inspecteerde de krassen, butsen en deukjes op de romp en becijferde het eigen risico in totaal op 1200 zo niet 1500 euro. Maar dat was het ’t alleen; onderweg waren we geconfronteerd met even onverwachte als zenuwslopende zaken: eerst moesten we wachten tot de van afstand bediende spoorbrug voor ons kon worden opengedraaid. Daarna konden we een uur lang dobberen bij een overkluizing waar de de brugwachter net met lunchpauze was vertrokken.

Drijvende camper
We besloten een nacht extra in Bolsward te blijven om een beetje bij te komen. Nu is het slapen op zo’n boot natuurlijk ook niet alles. Van het bed in het vooronder krijg je bij de aanblik alleen al claustrofobie. De uitschuifbank in de kajuit moet je elke dag opnieuw afhalen en opmaken. In feite is een motorjacht een drijvende camper, kleiner dan het kleinste Tiny House. Mooi gemaakt, slim en doordacht. Maar je kan er je kont niet keren. En als je een biefstukje bakt, stinkt de hele boot de rest van de nacht.
Varend richting Sneek hebben we - om een huwelijkscrisis te vermijden - de knoop doorgehakt. We lieten Sneek letterijk links liggen en koersten terug naar Koudum. Einde avontuur. Gelukkig lag de benzinepomp van het verhuurbedrijf net buiten hun jachthaven. Aanmeren lukte hier zonder al te veel problemen. De eigenaar van het verhuurbedrijf keek wel met enige verbazing naar hoe we hadden aangelegd, en hoorde ons hoofdschuddend aan, terwijl hij de tank vol diesel liet lopen.
Misschien omdat hij de boot vier dagen eerder terug kreeg, bracht hij slecht één keer het eigen risico in rekening. Maar alles bij elkaar hadden we voor hetzelfde geld een week vol pension naar Gran Canaria gekund. Opgelucht stapten we in de auto en reden vol gas terug naar huis. Eindelijk weer een normaal bed, een normale douche, een normale wc. Diezelfde avond stond onze boot alweer op de website te huur.
De mail die ik onlangs van het verhuurbedrijf kreeg, stelde mij als gewaardeerde klant een vroegboekkorting in het vooruitzicht. Het is duidelijk dat dit genereuze gebaar automatisch is aangemaakt en verzonden. Geen haar op mijn hoofd die er ooit nog over denkt een boot te huren. Wij hebben de Tocht der Tochten inmiddels alsnog afgemaakt. Met de auto. En overnachten in comfortabele hotels.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: online boot verhuren?

Bericht door v+d »

Coos Versteeg schrijft een mooi verhaal, zoiets gebeurt in Nederland maar ook op de Franse binnenwateren in de vakanties bijna dagelijks.
Dat instructie-uurtje zou eigenlijk moeten dienen om bij de huurder enig besef te laten ontstaan over zijn eigen mogelijkheden wat betreft omgaan met een bootje. Zie je er geen gat in dan laat je het ding mooi voor de kant liggen en neem je je verlies, dat is beter dan een verpeste vakantie of ruzie met je eega.
In Koudum zitten twee grotere verhuurbedrijven waarvan er een zeer gemakkelijk varende bootjes heeft, boegschroeven zijn op bijna alle bootjes aanwezig en indien nodig is de instructie meer dan uitgebreid. Sommige nieuwe schippers varen zo met een boot weg en helaas, anderen leren het pas na een lange periode van miskleunen.
Nou is varen met een klein bootje soms erg lastig, vooral met een beetje wind of golfslag, heb je een klein bootje onder de knie dan wordt het op de wat grotere steeds makkelijker omdat die wat rustiger reageren.
Het is en blijft natuurlijk van de gekke dat je zonder enige kennis met een boot van 10 ton staal zomaar het water op kan, dat moet je ook eigenlijk niet willen. Dus begin met het huren van een sloepje en doe daar eens wat moeilijke manoeuvres mee, je kunt dan weinig stuk maken hoewel alles stuk kan natuurlijk.
Varen in Friesland is prachtig en overal is altijd wel iemand die een landvastje aan wil pakken en je met raad en daad terzijde wil staan.
Helaas zijn er in Friesland ook vaarwegen waar je als goedwillende amateur zonder ervaring niets te zoeken hebt, ook daar is wel informatie over te vinden of te krijgen bij de verhuurder.
Wil je rustig varen leren, huur dan een bootje van Leboat in Frankrijk op het Canal du Nivernais daar valt weinig te slopen en het is er lekker rustig.
Iedereen kan het leren zelfs Coos Versteeg. Waar een wil is is een waterweg :lol:
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: online boot verhuren?

Bericht door Gert Schouwstra »

Hahaha, ik zat al te wachten op het moment dat hij er nog achter zou komen dat er toch nog twee sluizen in de Elfstedenroute liggen. Maar zover is hij dus nooit gekomen.
Gert
- Varen is Leven -


Plaats reactie