Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Wie weet ?

Bericht door Breeze »

roy schreef: 08 feb 2019 18:21Wat de stoommachines aangaat; ik begrijp je vraag eigenlijk niet.
Het was geen vraag maar ik was een beetje verward door jouw opmerkingen. Vaak wordt de stoomterminologie niet eenduidig gebruikt en dat geeft verwarring:
als ik stelde dat er ook 3 cilinder compound machine gebouwd waren.
Compound wordt meestal gebruikt voor een 2 cilinder machine.
dat er ook 4 cilinder T.E.M. machines waren.
Met T.E.M. bedoel je triple expansie machine, neem ik aan. Dus toen begreep ik de 4 cilinder niet meer.
Voor alle duidelijkheid, ik neem direct aan dat de werking van de verschillende stoommachine-systemen voor jou duidelijk zijn.

En toen vond ik op Wiki een heel duidelijke uitleg van de verschillende systemen en die heb ik gelinkt.

Adri

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Wie weet ?

Bericht door Erikdepooter »

Nog even over die sleepboten en de "PK-competitie".
Jullie gaan toch niet mijn jeugddroom naar de knoppen helpen?
Destijds, als jongetje uit Rozenburg, was ik het Smit-kantoor in Maassluis binnengelopen om te vragen of ik een rondleiding mocht krijgen op de toen voor de kant liggende "Zwarte Zee". Volgens mijn moeder, en bevestigd door die kantoorklerk van Smit, de sterkste sleepboot die ooit gebouwd was.
Na wat aandringen ("ik wil later ook naar zee . . .") kreeg ik mijn uitgebreide rondleiding. Bekant de mooiste dag van mijn leven, tot dan toe. Kon er daags daarop 's-nachts niet van slapen, zo trots was ik.
En nu blijkt alles nep???
Bah!
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Wie weet ?

Bericht door peelander »

Ach Erik, het was toch de bemanning die er toe deed? Een wielrenner met de beste fiets hoeft de tour nog niet te winnen.
Groeten
Jan van der Pluijm
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Wie weet ?

Bericht door Jacob Bothof »

Even een bedankje aan Martinus - Brasilia en Allen uit Tukkersland (denk ik :)

Ik heb op 06-02-19 een tip van jullie gekregen over het zoeken op scheepstijdingen in het
Leidsch Historisch Dagblad en anderen dagbladen. Hier ben ik inderdaad gaan spitten met als
resultaat dat ik met mijn groene boekje erbij alle reizen en havens heb teruggevonden waar
ik tussen febr. 1960 en juli 1968 mijn voetsporen heb achtergelaten en de nodige centen :-D
Het is leuk om mijn fotoalbums te ordenen en voor het nageslacht achter te laten.
(maar voorlopig nog maar even niet :lol: )
Misschien komt het gelijk bij het grote archief :lol:

met vriendelijke groet,
Jacob
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Wie weet ?

Bericht door Chris.dus »

Was vaandaag op de site van het nh archief. Daar kun je o.a de uitgifte enz van monsterboekjes nakijken. Ben de mijne al jaren kwijt, en was wel nieuwsgierig of ik mezelf daar kon vinden. Mijn eerste reis was op 22 augustus 1968, ik was toen 15 jaar oud. Heb de hele periode daar doorgezocht, maar niets kunnen vinden. Nu viel me wel op, dat op geen van de honderden uitgegeven monsterboekjes in de periode juni, juli en augustus 1968 een leeftijd jonger dan 18 jaar voor kwam. Werden die anders geregistreerd of zo ? Alleen van de Pollux kwamen er in die periode al 20 gasten van 15 en 16 af, die gingen varen. En er waren toch ook zat koksmaten en o/g's die onder de 18 waren. Iemand enig idee ?
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Wie weet ?

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

frotakobe.jpg
frotakobe.jpg (86.08 KiB) 5110 keer bekeken
+
Op bovenstaande foto staat de FROTAKOBE 1978 afgebeeld. Gebouwd bij CCN Estaleiro Mauá Niteroi RJ.
Eigendom van Frota Oceanica Brasileira S.A.
In 1986 verwoest door een brand a/b te Niteroi en daarna gesloopt.
De foto is gemaakt in Nagoya op 15 maart 1979 (Hiromaru (shipspotting.com)
Aan de andere kant van de loods ligt een oud VNS-er ? of al Nedlloyd in die tijd?
Iemand een idee met het gezicht op de contouren welk schip het kan zijn?
Of via scheepvaartberichten uit de krant van die tijd?

Ik zelf heb een vermoeden van de Nedlloyd Kobe (Chiwas dienst in die tijd)
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

Het is inderdaad de "Nedlloyd Kobe", ex "Straat Kobe", ex "Koudekerk" of "Nedlloyd Korea" ex "Straat Korea" ex "Kloosterkerk".
Ze waren al van de V.N.S. naar de R.I.L. overgegaan maar in 1977 werd de R.I.L. ook in de Nedlloyd geïntegreerd en kregen ze Nedlloyd namen.
En tja, de foto is op 15 maart 1979 genomen en dan is het wel duidelijk. Als iemand nog weet te vertellen welke van de twee schepen op die datum te Nagoya afgemeerd lag dan komen we op een 100 % hit uit. :wink:
( Misschien had alleen de "Nedlloyd Korea" als enige een z.g. stove pipe op de schoorsteen staan ).

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Patru (R.I.P)

Re: Wie weet ?

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dan zal het de Nedlloyd Kobe wel zijn. :)
Bericht uit Het Vrije Volk van 15 maart 1979.

HVV 15 maart 1979.jpg
HVV 15 maart 1979.jpg (71.65 KiB) 6895 keer bekeken
Groet, Paul G.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wie weet ?

Bericht door Roy »

Mooi gevonden Paul.
Ik zie nu ook op Mashisdata dat de "Nedlloyd Kobe" een stove pipe gekregen heeft. Dat wist ik even niet en kon het ook niet vinden...…………..
Is er trouwens een goede Nederlandse uitdrukking voor een stove pipe ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Wie weet ?

Bericht door RobertB »

Wat vinden we van "Kachelpijp"?
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl


Plaats reactie