De Oranje Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jan
Berichten: 368
Lid geworden op: 10 aug 2004 10:16
Locatie: Dongen

Re: De Oranje Lijn

Bericht door jan »

Hartelijk dank voor de foto Leo.
Vr.Gr.Jan.
De wind en de golven zijn altijd op de hand van de beste zeelui.

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos »

Hallo Roy,
Zo te zien schiet de kast nog niet erg op want ben je nog vaak langere tijd weg van het forum :roll: :oops:
Maar even terugkomend op je vraag over de Reparatie werf van De Merwede.
Heeft even niets met de Oranje Lijn te maken, maar hier een antwoord.
Tja de gebouwen en kranen staan er nog en ook nog in gebruik, maar niet meer door De Merwede.
Had nog wat fotootjes, naar bleek op 13 maart 2013 als ik er zo af en toe eens langs kom, en zie !!!!!!
Maar zoveel kom ik er ook niet meer daar langs, want ja, er is zoals ik eerder schreef verschil in "uitspraak" en misschien verstaan ze me wel niet. :?:
Gekheidje, in m'n werkbare bestaan en dan in de NL tijd daar vaak geweest mbt. begeleiding reparaties van de baggerscheepjes.
Als je het telefoon nr. op de Kraan nazoekt dan krijg je: "Neptunes Shipbuilding BV, Hveld-Gdam".
En op de andere foto (2) op het hoekje van het gebouw "Neptune Repair".
Houdt in ieder geval toch weer wat mensen aan de gang.
Gr. Koos
PS. Die laatste (dubbele) OL foto verwijderen ?
Bijlagen
Voormalige Rep.werf De Merwede .JPG
Voormalige Rep.werf De Merwede .JPG (132.69 KiB) 1696 keer bekeken
Voormalige Rep.werf De Merwede (2).JPG
Voormalige Rep.werf De Merwede (2).JPG (93.71 KiB) 1696 keer bekeken
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos »

En hier nog eentje van de "vroegere" nieuwbouwwerf van De Merwede in eerdere jaren.
Ligt zowaar nog weer een OL-er af te bouwen voor de kant.
Gr. Koos
Bijlagen
scheepwerf De Merwede.jpg
scheepwerf De Merwede.jpg (211.53 KiB) 2373 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Deze foto heeft me uren van m'n andere project, ( weer een kastje ), afgehouden.
Wel een mooie vondst Koos !.
Maar nu even te weten zien te komen welke het is. Dat is toch wel even andere koek, zeker gezien de masten er nog niet opstaan.
Maar goed, de laatste 4 Ocean Lakers hadden de ramen afwijkend in de salon zitten. De voorgaande hadden de 4 ramen echt vier op een rijtje. De eerste schepen uit deze serie van 10 eenheden weken trouwens op meer punten af, maar dit even geheel terzijde. Van de laatste 4 Lakers werden er twee bij de A.D.M. gebouwd en twee bij De Merwede. De ramen waren verdeelt als 3 + 1. Dat waren de "Prins Casimir" en de "Prins Willem II". Nu is de naam zeer slecht te lezen maar ik verbeeld me dat er geen Romeins cijfer achter de naam staat. Ik voel dus het meest voor bouw nr.531, de "Prins Casimir".
Op de nieuwbouwhelling is men nog niet erg ver met het volgende bouwnummer en dat was nr 532, de "Prins Willem II".
Opdat de echte kenner van Scheepswerf & Machinefabriek "De Merwede" ( v.h. van Vliet Co.) op moge staan...……………

Ik duik er nu in, m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos »

Hoi Roy,
Denk dat ik maar even stop met plaatsen.
Want zo komen die kasten nooit af. :oops:
Hoor wel wanneer het weer kan. :roll:
Gr. Koos
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Ha die Koos,
Neen, dat geeft niet hoor !. Ik word n.l. heel graag afgeleid, zeker als het de Oranje Lijn betreft...……………. :wink:

Ik was je trouwens nog vergeten te bedanken voor de barre tocht die je naar het Verre Oosten c.q. Hardingxveld hebt durven ondernemen. Een voettocht naar Santiago de la Compostella valt hierbij volledig in het niet. 8) :lol:
Maar even serieus, ik vond het een deceptie te zien hoe De Merwede er bij lag. Ongelofelijk wat al die fusies door I.H.C. allemaal teweeg gebracht hebben, één en al teloorgang. Al jaren stel ik dat ze een volledig verkeerde koers voor liggen. Net als Damen worden er net zo vrolijk tekeningen naar Rood China gestuurd omdat je er ze lekker goedkoop kunt bouwen. Ja, ja, maar China heeft heel andere plannen met hun economie. Wat de scheepsbouw betreft willen ze het grootste land ter wereld worden. Lekker makkelijk !. De tekeningen hebben ze al...………….
Misschien worden de aandelen van I.H.C. ook wel stilletjes aan weg door China opgekocht. Zo ja, dan kan binnen de kortste keren het archief en know how per airliner naar Peking overgevlogen worden...…………….. :!: :idea: :(

Zo, dat lucht op. Gaarne terug naar de Oranje Lijn.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos »

Hoi Roy,
Even nog een tussendoortje over de "Reparatie werf van De Merwede".
Tja, hoorde je hier helemaal zuchten !!! :x
Nou zag het er vroeger ook allemaal al niet zo florisant uit voor het gezicht.
Ook toen allemaal wat rommelig, maar er werd wel gewerkt.
Maar nu ook nog steeds gelukkig.
Volgens mij, zo ongeveer tegelijkertijd ter ziele gegaan met sluiten van de Nieuwbouw werf, maar kan daar wat naast zitten.
In ieder geval voortgezet en/ofwel overgenomen door Neptune Scheepswerf of Shipyard, wat toen zetelde in Aalst (NL) en volgens mij nog steeds.
(is na te zoeken).
Wel is het zo dat volgens mij daar nog steeds zo om en nabij dezelfde activiteiten plaats vinden op die reparatie werf als eerst.
Tenminste als je er voorbij komt, dan ligt er altijd wel allerlei gevarieerd (net als vroeger) op de helling, langs de kades etc.
Dus gelukkig nog activiteit.
Maar hoeveel echte Giessendammers en Hardinxvelders daar nog actief zijn, zou ik zo niet weten.
Sliedrechters vroeger ook, kun je nagaan !!!! :mrgreen: :lol:
Rij er binnenkort wel weer eens langs, ofwel loop er zelfs misschien wel weer eens een keertje langs.
Ben van plan om me weer eens te gaan wagen aan de Nijmeegse 4-daagse (na wat jaartjes afwezigheid) en loop trouwens helemaal niet graag, want schiet niet op, maar m'n maat en ik vinden dat gedoe er omheen altijd wel leuk en dan moet je nu eenmaal van het ene gezellige plekje naar het andere lopen.
Maar in ieder geval wel wijs om een paar Km-tjes in de benen te hebben (niet teveel) als training en is dat een mooi afstandje en ook gelijk een doel.
Wat betreft de Nieuwbouw werf is deze destijds al aardig of liever gezegd, behoorlijk in de ellende geraakt tijdens de bouw van de Hopper J.F.J. de Nul, (later genaamd "James Cook") voor de gelijknamige firma en is toen min of meer de teloorgang ingezet.
Waren die Belgen aardig goed in.
Kwam daar in die tijd ook nog wel op de werf, weliswaar voor wat andere objecten, maar kreeg dat toen daar behoorlijk mee.
En zijn ze toen min of meer in de armen van IHC gejaagd , met het bekende resultaat als gevolg.
Ook hier in Sliedrecht sinds enige tijd geen scheepsbouw meer bij IHC gedoe, maar doen ze hier alleen nog iets van Hydro Hammers of zoiets.
Was er vorig jaar nog even bij een open dag.
Nou spreekt je totaal niet meer aan, alleen maar stukken en bonken ijzer die je totaal niet meer kan "thuis brengen" en dus niets zeggen.
Scheepjes allemaal gecentraliseerd in het "Kinderdijkse".
Gr. Koos
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Kom hier vanavond wel even op terug.
Moet nu lunchen, dan naar de podoloog en dan door naar Koedijk om over modelbouw te praten en wat onderdelen aanschaffen...……….
O ja, het 2e kastje staat weer deels in de grond. Multi craften heet dit allemaal bij elkaar...……….
Tot zo.

gr., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Breeze »

roy schreef: 06 mar 2019 10:09Net als Damen worden er net zo vrolijk tekeningen naar Rood China gestuurd omdat je er ze lekker goedkoop kunt bouwen. Ja, ja, maar China heeft heel andere plannen met hun economie. Wat de scheepsbouw betreft willen ze het grootste land ter wereld worden. Lekker makkelijk !. De tekeningen hebben ze al... Misschien worden de aandelen van I.H.C. ook wel stilletjes aan weg door China opgekocht. Zo ja, dan kan binnen de kortste keren het archief en know how per airliner naar Peking overgevlogen worden...…………….. :!: :
Voel met je mee Roy, de teloorgang van de Nederlandse scheepsbouw is natuurlijk al ingezet met het RSV drama, maar gelukkig hebben de gespecialiseerde/niche werven het hoofd nog steeds boven water. Wat ik nooit vergeet is dat in mijn begintijd bij IHC in 1975, er een algemene defaitistische stemming was dat na de grote vracht- en tankschepen alle andere scheepsbouwaktiviteit ook wel naar Japan zou verdwijnen. Een auto van Japans fabrikaat werd niet op prijs gesteld door je collega's als werfwerknemer. Maar dat gebeurde niet en Japan krijgt nu ook klappen, eerst door Korea en nu door China. Het kan verkeren.

Bij mijn afscheid 13 jaar geleden kreeg ik nog een klusje, omdat de IHC-direktie het eindelijk zat was dat er weer eens een Chinese hopperzuiger was gebouwd die krek leek op een eerder door IHC geleverde zuiger. Dat was echt niet de eerste keer, zoals omni(splijt)bakken die in grote aantallen vrolijk rondvoeren in China als kopie van de IHC-bakken zoals geleverd aan het toenmalige communistische Malta. Tot dan toe werd er steeds gezegd, we kunnen een rechtszaak tegen patentinbreuk toch niet winnen en China blijft altijd nog een goede klant.
Dus een ijzersterke zaak opgebouwd, want de gelijkenis was overduidelijk met ook een kwalijke rol van het Chinese klassebureau. Na een aantal jaren kwam er ook nog een rechtszaak van en het vonnis luidde (vrij vertaald), jullie krijgen geen gelijk hoewel er wel patentinbreuk is gepleegd.

Dat De Merwede een leuke werf was met goede kwaliteitsschepen, kan ik beamen en ik heb er altijd prettig mee samengewerkt (tekenkamerniveau). Het deed me altijd een beetje denken aan de Gusto, ook een werf met durf.
Gelukkig leeft IHC nog steeds, soms met vallen en opstaan. Je moet ook wel bedenken dat een meerderheidsaandeel in het bezit is van een Rotterdammer, die niet echt veel scheepsbouwachtergrond heeft. En zijn dochter zit namens hem in de RvB.
Zo heeft de beslissing om de werf Sliedrecht te sluiten veel opgetrokken wenkbrauwen veroorzaakt bij de kenners. De overdekte helling is uitgevlakt met opvulstukken en daar bouwt Hamertjetik (Hydrohammer) nu zijn goedlopende (offshore) heihamers. Een schrale troost is dat de helling eventueel weer makkelijk in oude staat kan worden teruggebouwd. Maar de werfinfrastructuur van de ooit trotse werf De Klop (en van Rees (Harry!)) is niet zo gemakkelijk weer terug te bouwen. Wel is de schepenlift nog steeds werkend (hoop ik) en dat zou weer makkelijk zijn als ze de onderzeebootorder samen met de Fransen bemachtigen. Of die kans aanwezig is... ik heb er een zwaar hoofd in.

We zullen maar zeggen dat je de vooruitgang niet tegenhoudt.

Adri
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Meestertje »

Wellicht al bekend maar er staan wel een paar snoepjes op! :-D
http://www.modelbouwtekeningen.nl/search/oranje+lijn/
Machinare nesse est!


Plaats reactie