Afscheid nemen van Jos Komen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
K.Brouwer

Re: Afscheid nemen van Jos Komen

Bericht door K.Brouwer » 28 nov 2018 01:33

Beste Bert en Jan,

Graag wil ik bijdragen aan de kosten van de uitvaart van Jos. Kan er zelf niet bij aanwezig zijn. Hoor t.z.t. wel
hoe men het geregeld heeft.

Groeten, K.Brouwer.

v+d

Bericht door v+d » 28 nov 2018 18:02

Vandaag heeft Ed mij laten weten er druk mee bezig te zijn dus achter de schermen wordt eraan gewerkt.

Jan Sprong

Bericht door Jan Sprong » 29 nov 2018 22:31

Beste Bert en Jan,
Gaarne wil ik ook aanwezig zijn bij de uitstrooiing van Jos.
Ik hoor wel wat de bijdrage moet zijn,ook als ik niet mee zou kunnen.
Groet,Jan Sprong

v+d

Bericht door v+d » 30 nov 2018 09:41

Welkom aan boord Jan, we zetten dit topic gelijk weer even vooraan.

v+d

Bericht door v+d » 26 dec 2018 17:54

Gisteren kreeg ik een email van Ed (m.s. Zaandam).
Ze zijn druk bezig met onderhoud van de hoofdmotor met assistentie van Jan Enthoven,
Half januari gaat Ed met de planning aan de gang en daarna zal ik hier bericht doen over het verdere verloop van deze gebeurtenis.
Ik heb een lijst met namen van donateurs en opstappers die ik ook na het nieuwe jaar hier zal plaatsen.
Heeft u zich nog niet gemeld maar denk u er nog over na, meld u dan zo spoedig mogelijk.
Dat kan bij mij, bij Bert of gewoon hier als bericht.
Zo tegen het wisselen van het jaar denken wij toch wel vaak aan Jos die onvermoeibaar tot praktisch zijn laatste ademstoot bezig was om het vuur in het kombuis brandend te houden.
Akkie bedankt voor alle steun die het Jos mogelijk maakte zoveel tijd aan Kombuis te besteden, we genieten nog dagelijks van alle verhalen en beelden die hier verzameld zijn.

Geep

Bericht door Geep » 26 dec 2018 18:16

Geep houd is 'n keer zijn snavel, sluit mij wel bij deze wens aan..
Iedereen gegroet.
Vrgr. Geep

v+d

Bericht door v+d » 28 feb 2019 11:29

Kombuizers,
Het m.s. Zaandam is beschikbaar op zaterdag 11 mei om Jos de laatste eer te bewijzen.
De bedoeling is dat dit buitengaats van IJmuiden gebeurd.
Er kunnen in totaal, de familie van Jos inbegrepen, dertig (30) opstappers mee.
Zoals eerder gezegd zal ik een lijst opstellen met de namen van hen die zich reeds gemeld hadden bij mij of Bert, de volgorde van binnenkomst van uw melding bepaalt dan wie tot de dertig opstappers behoort.
Heeft u zich al opgegeven maar komt de datum u niet gelegen laat mij dat even weten, in uw plaats kan dan een ander mee.

Aan boord van de Zaandam zijn er tijdens de vaart koffie, thee, soep en dranken verkrijgbaar.
Noteer de datum vast in uw agenda, binnenkort krijgt u hier een meer gedetailleerd bericht betreffende deze bijzondere reis met de Zaandam.

Cor Leliard

Bericht door Cor Leliard » 28 feb 2019 18:51

Geachte lezer,

Had me reeds aan gemeld voor de as verstrooing van Jos.
Moet me helaas afmelden daar ik in die periode een nieuwe knie krijg.

Groeten uit Breda
Cor Leliard
Il parle Il a parle

v+d

Bericht door v+d » 28 feb 2019 20:40

Cor bedankt voor je bericht.
Sterkte gewenst met de operatie, ik ken er wat die lopen weer als een Kievit na zo'n ingreep.

v+d

Bericht door v+d » 01 mar 2019 14:48

Om misverstanden of teleurstellingen te voorkomen plaats ik hieronder de namen van de opstappers voor de reis met de Zaandam.
Ik was enige tijd niet in Nederland en had zo nu en dan een beroerde e-mailverbinding dus neem mij niet kwalijk dat er fouten in mijn opgave kunnen zitten. Meldt het en ik zal het verbeteren!
Akkie met 8 personen
Bert Boer
Jaap Vijfhuize
Jan v+d
Henk van der Molen
René Speur
Geep
Ben B&W
Eric Goedhart
Jan Enthoven

Gerrit Hagels
Jan Sprong

Jan DB Vos ?

Er kunnen maximaal 30 opstappers mee tijdens deze reis dus geef u snel op bij mij, Bert of hier.
Laatst gewijzigd door v+d op 04 mar 2019 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Geep

Bericht door Geep » 04 mar 2019 07:48

Is er alvast, ergens een Potje, rekening no. ?? en/of ter plaatse!
Of wordt dat nog bekend gemaakt via een PB. oid.
Vrgr. Geep.
Ps. Ik hoop op een mooi zeetje......

v+d

Bericht door v+d » 04 mar 2019 09:54

Geep,
wij gaan ervan uit dat wij deze reis budget neutraal(gratis) aanbieden aan Akkie, dat betekent wel dat Bert en ik wat moeten gaan rekenen.
Voor de brandstofkosten hebben wij een sponsor dus de overige kosten moeten door de opstappers gedeeld worden.
Ik stel voor dat maar contant te doen bij het aan boord gaan dat is voor iedereen wel zo makkelijk.
Er zijn ook nog Kombuizers die niet opstappen maar wel willen bijdragen in de kosten, daarvoor stel ik voor dat zij een bedrag(je) overmaken naar de rekening sponsor gelden van de Zaandam.
Ik hoef dan geen speciale rekening te openen en geen administratie bij te houden en de bijdrage komt dan direct bij de Zaandam terecht.
Ik moet dat nog even verder overleggen en uitwerken en kom er nog op terug, goed dat je mij er even aan herinnert.

Als iemand graag iets wil zeggen tijdens de vaart neem dan even contact op met Bert hij kan dan e.a. overleggen met Akkie.

Co

Bericht door Co » 04 mar 2019 14:12

Beste v+d, Jan.
Nu de datum bekend is moet ik me afmelden wegens "verblijf op zee".
Allemaal bedankt voor het mogelijk maken van dit passend afscheid.
Groeten van Co de Rijk.

Erikdepooter

Bericht door Erikdepooter » 04 mar 2019 17:08

Er zijn ook nog Kombuizers die niet opstappen maar wel willen bijdragen in de kosten, daarvoor stel ik voor dat zij een bedrag(je) overmaken naar de rekening sponsor gelden van de Zaandam
Ik zie mezelf op de monsterlijst terug, maar meegaan lukt me niet op 11 mei. Ik hoor dus bij de hierboven aangehaalde categorie.
Stuur anders een tikkie?
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Geep

Bericht door Geep » 06 mar 2019 15:27

Mannen.
Het volgende, ik weet het er is al veel geschreven, zeer veel geschreven, over Jan de Zeeman, in elk stadje een ander schatje! Dit hardnekkige verhaal, blijft ons zolang wij leven, ons eeuwig achtervolgen.
Brieven of berichten, en opstellen schrijven, is mijn vak niet, op de lagere school, haalde ik voor dat geprut, een 4, als ik mazzel had ‘n 5. Thuis werd ik dan beloond, met de straf op mijn kamer, een uur lang stil zitten op ’n harde stoel, de zwaarste straf was een tijd opgesloten in de wc! En staan! Hunkeren dat er iemand, naar de wc moest! Eert uw ouders, dat heb gedaan, alleen mijn pleegouders, men overige ouders wenste ik de eeuwige Horlepiep……
Hoofdonderwijzer, Meester Blok en Juf Korthals, kwamen tot de ontdekking, dat er iets niet klopte, Kreeg extra taal en schrijflessen, zij toetste & controleerden, vooruitgang, ik was lui en bleef lui..
Ik ben geboren in het (Chinese ) jaar van het Varken, moet ik nog meer uitleggen.
Toch kwam ik op een Idee…. Wel traag, Ik ken mezelf, het zal wel op een verwarden manier aan U allen overkomen, cq uitgelegd worden!
We weten een boel van Columbus, een smak van Vasco da Gama, ook is er ‘n zooi bekend, van van Speyk, Piet Hein,
Mich. de Ruyter, en Fitzroy………!
Donald Duck & Popeye the Sailor!
Wat is er echt bekend van dat zootje voor de mast en achter de mast. Dan alleen maar de dames v/d vlakte. De bekende zuip en knokpartijen, stoere verhalen, soms *leugens* alleen om indruk te maken
Wat is er bekend van Jos Komen……….Alleen voor ons, zijn Kombuispraat?
Mijn Idee, al duurt het een jaar, misschien langer. Wij allen hebben gezamenlijk, de beste, mooiste en meest, ontroerende, knokpartijen en zomaar en wat nog meer mogelijk is vastgelegd. De Verhalen? Uit de Kombuispraat, proberen als boek uitgeven. Mogelijk met steun & hulp, van rederijen.
In principe, als een van ons, ooit de laatste ,,Kombuizer’’ op zijn PC. Kombuispraat uitschakelt, zijn wij allen voorgoed over de kim. Verliest Nautische Nederland nog meer geschiedenis.
In mijn SMN-tijdperk schreef eens een bekende journaliste, ‘n wereldreizigster, een verslag over de doorvaart van het Suezkanaal, op de ,,kademuren van de sluizen’’, voerden luchtig geklede danseressen div. Haremdansen, uit……
Jos; zijn Kombuispraat is geloofwaardiger!
Als het lukt, mooiere waardering, krijgt hij niet.
Ik gun het hem!
Vrgr. Geep
PS. Waar een wil is, is ook kans!

v+d

Bericht door v+d » 06 mar 2019 18:02

Geep,
Een goed idee maar waarschijnlijk moeilijk uitvoerbaar omdat alles tenslotte geld kost, de rederijen waar wij voor geploeterd hebben( overigens graag gedaan) zijn verdwenen of door diverse fusies niet meer herkenbaar als Hollands Glorie.
Die gaan of kunnen ons dus niet meer helpen, zelf zijn wij aan ons laatste reisje bezig. Dat kan nog een lange of een korte reis worden, maar eens worden we overgeplaatst op de NCL lijn, ik heb daar al eens een kustreisje mogen maken :wink:
Er is maar een mogelijkheid om dit forum te laten voort bestaan, laat je zien en horen.
Het is wel duidelijk dat er minder Nederlandse zeevarenden zijn, zo gaat dat maar we zijn er nog niet aan toe dat de laatste het licht uit moet doen.
Zelf vind ik het al buitengewoon dat wij Jos nog over de muur mogen zetten, een verdiend eerbetoon!
Helaas is Theo al vertrokken en Martin, onze andere schrijver, heeft geen tijd voor zo'n grote taak.
Ik begrijp wat je bedoelt maar ik zie zo geen mogelijkheden.
Laten wij proberen het vuur in de kombuis voorlopig brandend te houden.

Plaats reactie