Afscheid nemen van Jos Komen

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Afscheid nemen van Jos Komen

Bericht door Geep »

Mannen.
Het volgende, ik weet het er is al veel geschreven, zeer veel geschreven, over Jan de Zeeman, in elk stadje een ander schatje! Dit hardnekkige verhaal, blijft ons zolang wij leven, ons eeuwig achtervolgen.
Brieven of berichten, en opstellen schrijven, is mijn vak niet, op de lagere school, haalde ik voor dat geprut, een 4, als ik mazzel had ‘n 5. Thuis werd ik dan beloond, met de straf op mijn kamer, een uur lang stil zitten op ’n harde stoel, de zwaarste straf was een tijd opgesloten in de wc! En staan! Hunkeren dat er iemand, naar de wc moest! Eert uw ouders, dat heb gedaan, alleen mijn pleegouders, men overige ouders wenste ik de eeuwige Horlepiep……
Hoofdonderwijzer, Meester Blok en Juf Korthals, kwamen tot de ontdekking, dat er iets niet klopte, Kreeg extra taal en schrijflessen, zij toetste & controleerden, vooruitgang, ik was lui en bleef lui..
Ik ben geboren in het (Chinese ) jaar van het Varken, moet ik nog meer uitleggen.
Toch kwam ik op een Idee…. Wel traag, Ik ken mezelf, het zal wel op een verwarden manier aan U allen overkomen, cq uitgelegd worden!
We weten een boel van Columbus, een smak van Vasco da Gama, ook is er ‘n zooi bekend, van van Speyk, Piet Hein,
Mich. de Ruyter, en Fitzroy………!
Donald Duck & Popeye the Sailor!
Wat is er echt bekend van dat zootje voor de mast en achter de mast. Dan alleen maar de dames v/d vlakte. De bekende zuip en knokpartijen, stoere verhalen, soms *leugens* alleen om indruk te maken
Wat is er bekend van Jos Komen……….Alleen voor ons, zijn Kombuispraat?
Mijn Idee, al duurt het een jaar, misschien langer. Wij allen hebben gezamenlijk, de beste, mooiste en meest, ontroerende, knokpartijen en zomaar en wat nog meer mogelijk is vastgelegd. De Verhalen? Uit de Kombuispraat, proberen als boek uitgeven. Mogelijk met steun & hulp, van rederijen.
In principe, als een van ons, ooit de laatste ,,Kombuizer’’ op zijn PC. Kombuispraat uitschakelt, zijn wij allen voorgoed over de kim. Verliest Nautische Nederland nog meer geschiedenis.
In mijn SMN-tijdperk schreef eens een bekende journaliste, ‘n wereldreizigster, een verslag over de doorvaart van het Suezkanaal, op de ,,kademuren van de sluizen’’, voerden luchtig geklede danseressen div. Haremdansen, uit……
Jos; zijn Kombuispraat is geloofwaardiger!
Als het lukt, mooiere waardering, krijgt hij niet.
Ik gun het hem!
Vrgr. Geep
PS. Waar een wil is, is ook kans!

v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Afscheid nemen van Jos Komen

Bericht door v+d »

Geep,
Een goed idee maar waarschijnlijk moeilijk uitvoerbaar omdat alles tenslotte geld kost, de rederijen waar wij voor geploeterd hebben( overigens graag gedaan) zijn verdwenen of door diverse fusies niet meer herkenbaar als Hollands Glorie.
Die gaan of kunnen ons dus niet meer helpen, zelf zijn wij aan ons laatste reisje bezig. Dat kan nog een lange of een korte reis worden, maar eens worden we overgeplaatst op de NCL lijn, ik heb daar al eens een kustreisje mogen maken :wink:
Er is maar een mogelijkheid om dit forum te laten voort bestaan, laat je zien en horen.
Het is wel duidelijk dat er minder Nederlandse zeevarenden zijn, zo gaat dat maar we zijn er nog niet aan toe dat de laatste het licht uit moet doen.
Zelf vind ik het al buitengewoon dat wij Jos nog over de muur mogen zetten, een verdiend eerbetoon!
Helaas is Theo al vertrokken en Martin, onze andere schrijver, heeft geen tijd voor zo'n grote taak.
Ik begrijp wat je bedoelt maar ik zie zo geen mogelijkheden.
Laten wij proberen het vuur in de kombuis voorlopig brandend te houden.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Afscheid nemen van Jos Komen

Bericht door dita »

Geep !

Het idee is goed maar of het haalbaar is blijft een vraagteken.
Er gaat zeer veel tijd inzitten moet je denken. Ik schat op twee jaar op zijn minst en dat is nog aan de vlugge kant.

Hier in Finland is van het voorjaar een boek uitgekomen precies volgens jouw gedachtegang.
Het heet (in het Fins) Riosta Rotterdamiin. Oftewel Van Rio naar Rotterdam. He zijn korte verhalen, meestal een bladzijde soms iets minder. Verhalen en voorvallen vertelt door ‘Jan’ de Zeeman . Ze spelen zich hoofdzakelijk af van zeg rond 1900 ( de tijd van de windjammers in de graanvaart op Australië) tot na de oorlog en worldwide. Van drossen in Wladiwostok, Zuid Amerika en California. Van de geinterneerden in oorlogstijd, over een zeeman die in de USA veroordeeld werd tot de strop maar door de Amerikaanse president gratie verleend werd, van een man die overboord gevallen was op de Atlantic en een etmaal later opgepikt werd door een Amerikaanse onderzeeboot. En natuurlijk de kroegentochten. Zo is er nog veel meer.

De auteur Rauli Virtanen, nee geen zeeman maar journalist, heeft een mooi stukje werk geleverd ook al omdat zijn zeemansuitdrukkingen echt zijn. Ik kon tenminste geen een keer ontdekken waarbij Bakboord en Stuurboord mis gingen.

Ook zijn er veel foto’s bij. Het enige wat ik als minpunt zie, is de drank die nogal veel voorkomt. Maar ja dat is scandinavisch moeten we maar denken.
De auteur is financieel geholpen door de John Nurminen stichting. De topman is een loot van de gelijknamig reder van vroeger.

Riosta Rotterdamiin heeft 288 bladzijdes op A5 formaat.
Het is in het Fins en een vertaling in een andere taal is er (nog) niet.
Dus wie heeft er zin in om een 'kombuispraat' op papier te zetten. Als het gedaan moet worden is er nu nog de tijd voor. Bedenk wel dat het echt een hoop werk is.
O ja, Mijn laatste boekje 'Onder de Poolster' ligt nu bij de drukker en zal het volgende week krijgen.

Groeten Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Afscheid nemen van Jos Komen

Bericht door Geep »

Ik ben een stijfkoppige Westfries, van Friese afkomst, erger bestaat niet!
Als ik ,,nee’’ als opdracht krijg, betekent het bij mij; ja…….
Wat in mijn kop zit, Zit in mijn kop, mijn Geepin weet hier alles van af……
Geen uitgever. OK, maak ik het zelf, al is er maar 1 boek op de wereld!
Dan ligt het vast op papier, mogelijk in een stoffig hoekje. Maar dan het is er wel!

Ik heb ooit de moed genomen, een boekje te schrijven, > ’n Handje vol biografieën < van maar 1 katern, volgen de regels, zoals boeken met de hand gemaakt worden.

Had de smaak te pakken, maakte zelf de attributen, gereedschappen, ’n naaibankje wat omgebouwd kan worden, van naaibankje tot boekenpers. katern-schaaf en nog wat andere mogelijkheden.
Lumbecken ( Prisma & Zwarte Beertjes, e.d.) past ook int straatje. Voor lumbecken kunnen de boeken te zwaar zijn
t’ Is mij gelukt boeken te restaureren het eerste proefboek  ; ‘n oud kookboek van mijn grootmoeder; uit de 1e WO. Het was werkelijk een versleten losbladig, kwartetspel. Nu zijn de smakelijke antieke gerechten, alle weer leesbaar!
Bruikbaar! Geschonken aan een bevriend restaurant, wat al meer dan 100 jaar, aan de zelfde familie verbonden is!
Een zware grote Statenbijbel 1886, van mijn andere grootouders, vermoeit, vergaan, vervallen, bindgaren verteert, brandplekken van kaarsen en pieterolie! Bladzijden zo dun als vloeitjes, kapot gescheurd, door het bindgaren. Vakkundig geperforeerd, door boekenwurmen, en papierluis. Geheel gerestaureerd. Ook gebruik gemaakt van zoveel het oorspronkelijke materiaal! Staat nu trots, te pronken in het kerkje waar mijn Zwitserse-pleegvader lange tijd zijn preken en toespraken hield.

Ben al ruim 10 jr lang bezig met het restaureren van ‘n trilogie, over het leven van de franse hitler, vanaf zijn scholing; Milt. Academie. Tot aan zijn laatste reis, Elba naar Frankrijk. Vermoedelijk geschreven en gedrukt na het openen van het Suez- kanaal. Die feestelijk gebeurtenis wordt ook beschreven, ook zijn rekenfout, wordt aangehaald.
Blad voor blad ( die knappen als een laagje ijs) ben ik bezig, letter voor letter. De letters zijn met natuurlijke middelen gedrukt. Inkten van Walnotengal ? De letters; A a / B b / D d / O o – gebruik ik als voorbeeld.
Sommige letters zijn geheel verteerd, door de vorm en omtrek, kan ik nagaan welke letter ik moet toepassen.
De witte vlakjes binnenin de letters O D P A Q en alle andere zijn in der loop van jaren door het verteren van het gal, gaatjes geworden. Wat wel vreemd is, de oorspronkelijke vele pentekeningen hebben geen schade!
Microscoop en vergrootglazen waren constant stand by!
Uitgever / boekbinder heb ik niet nodig. Mijn plan, en idee….
Zoek ‘n Kombuisverhaal uit waarvan U denkt, dat lijkt mij wel wat, zend mij uw verhaal/verslag keuze + de titel/naam v/d schrijver toe, de plaatsing waar onder ik het kan terug vinden, via PB of E-mail!.
Ik zoek het op, plaatst het op mijn schema…..
Ik ben geen redacteur, dat laat ik aan U over. Iets aan de verhalen veranderen e.d. doe ik niet, pas het wel de plaatsing van, en aan de katernen. Als u het goed vind kan ik boven de verhalen, als kop ‘’n anker / kompasroos / sluiting / seinvlag oid. plaatsen. In ieder geval, plaats ik zoveel mogelijk, op volgorde van datumreeks.
Ik ga dan de verhalen in katernen indelen. Desnoods in twee boek delen, je weet nooit. Zoveel er nodig zijn, mijn scanners/printers kunnen ’n zooi aan. Ik bind & naai ,,Kombuispraat’’ zelf in tot een ,,volwaardig’’ boek. Zoals een boek moet zijn, met platten! Voeg wel een leeslint toe. Met kop en staartband, ’t moet niet na een jaar uit elkaar vallen
Voor de herinnering aan Jos, maak ik er niet meer dan 4* In ieder geval 1 boek zeker! Wij hebben de verhalen zelf op voorraad. Ik zoek niet, en kies niet, ga niet mijzelf bevoordelen blijf wel neutraal.
Zo maken wij zelf een langdurige herinnering, aan Jos!
Vrgr. Geep.

* Waarom 4 boekwerken; 1 boek vast zeker voor de familie Komen.
Voor overige 3, ga ik tzt met u allen in conclaaf.
Ik vind, dat ik geen rechten bezit, hierover te beslissen, zonder uw toestemming!
De activiteiten, doe ik 100% vrijwillig, in alles.
Laat Uw fiolen van toorn, maar over mij uitstromen.
10 Maart 2019.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Afscheid nemen van Jos Komen

Bericht door Jinny »

Prachtig idee Geep....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Afscheid nemen van Jos Komen

Bericht door v+d »

Tot op heden hebben zich 12 kombuizers opgegeven m.b.t. bovenstaande onderwerp wat betreft opstappen in IJmuiden.
Een aantal mensen gaf op wel te willen sponsoren maar niet mee te gaan.
Met het gezelschap van Akkie erbij zijn we dus met totaal 20 opstappers, er zijn nog 10 plaatsen vrij.
Wie mee wil kan zich dus nu nog opgeven, per p.b. gericht aan mij of Bert via Kombuispraat.
Alle opstappers die nu ingeschreven staan krijgen van mij persoonlijk bericht per p.b. via Kombuispraat dus houd uw privéberichten-box rechtsboven even in de peiling.
Hier doe ik dus geen mededelingen meer, tenzij van algemene aard.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Afscheid nemen van Jos Komen

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Een mooi gebaar waar jullie mee bezig zijn.........Zelf timmer ik niet meer aan de weg,maar ben wèl alijd bezig met reparaties in en rond de barak,zo als Geep..... blijkbaar het geheim van oud worden(83)Volg jullie via deze site.Groet uit een nat Brasil. Mart ,ooit zigzaggend ,maar nu nog''slow ahead''. :roll:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 631
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Afscheid nemen van Jos Komen

Bericht door Erikdepooter »

Ik zie het "schadeformulier" wel komen, Bert / V+D!
Maar nog even wat anders: Heeft iemand van jullie een idee of/hoe we het voortbestaan van Jos' eigen site kunnen veilig stellen? Want ook dat barst van de leuke anekdotes en avonturen van Jos en zijn varende vrienden:
Bijlagen
Scheepspraat Jos Komen.jpg
Scheepspraat Jos Komen.jpg (70.63 KiB) 4818 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Afscheid nemen van Jos Komen

Bericht door Mart Hoogedoorn »

''Vol vooruit....naar''Vol achteruit''......ging lang goed ,maar nú heb ik een versleten kruishoofd (knie)....maar er wordt naar gekeken volgende week :(
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Afscheid nemen van Jos Komen

Bericht door v+d »

Erik, om die site bij te houden moet er iemand opstaan die nog wat jonger is.
Zelf ben ik 77 en speel in reserve tijd weliswaar nog aardig mee, maar soms is de brandstof voor langere tijd op.
Dan denk je al gauw laat maar, na het bunkeren gaat het dan weer volle kracht vooruit.
Ik wil net als ome Mart gewoon rustig langzaam vooruit maar het is nog wat moeilijk de juiste stand van het brandstofhendel te vinden, ooit krijg ik het onder de knie :wink:
Geen antwoord op je vraag maar ik zelf zie geen mogelijkheid zoiets te doen.
Dus wie daar wel kans toe ziet, meld je bij Bert die heeft kontakt met Akkie dan komt er vanzelf beweging in.
Het schadeformulier gaat naar je toe begin volgende week, ik moet even een paar dagen het dok in, maandag begin ik eraan.


Plaats reactie