Stoommachines en Diesel motoren
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Heren,
Ook mij zitten verwonderen over de V-drijfstang verbindingen van de, zeg maar, betreffende HD en LD cilinders.
Moeten ondanks de betrekkelijke lage stoomdrukken toch telkenmale vreemde, en ook variabele druk en ruk krachten in dat "verbindingsgebied" zijn opgetreden.
Maar scheepje, en neem aan ook stoommachientje hebben het toch best wel lang vol gehouden.
Mag ik stellen dat ik het een "veredelde dubbelwerkende 3 cilinder" vind ?
Maar als ik zo kijk, vooropgesteld dat ik goed kijk, moet dan bij het in werking zetten eerst nummertje 1 de boel op gang helpen en zo verder eerst t/m 4 waar je dan dubbel wordt en daarna de overige 2 cilinders erbij en dan pas een volwaardig werkende machine zal krijgen.
Maar kan er natuurlijk fallikant naast zitten.
Staat dat machientje misschien nog ergens uit de overlevering van De Schelde ?
Gr. Koos
Ook mij zitten verwonderen over de V-drijfstang verbindingen van de, zeg maar, betreffende HD en LD cilinders.
Moeten ondanks de betrekkelijke lage stoomdrukken toch telkenmale vreemde, en ook variabele druk en ruk krachten in dat "verbindingsgebied" zijn opgetreden.
Maar scheepje, en neem aan ook stoommachientje hebben het toch best wel lang vol gehouden.
Mag ik stellen dat ik het een "veredelde dubbelwerkende 3 cilinder" vind ?
Maar als ik zo kijk, vooropgesteld dat ik goed kijk, moet dan bij het in werking zetten eerst nummertje 1 de boel op gang helpen en zo verder eerst t/m 4 waar je dan dubbel wordt en daarna de overige 2 cilinders erbij en dan pas een volwaardig werkende machine zal krijgen.
Maar kan er natuurlijk fallikant naast zitten.
Staat dat machientje misschien nog ergens uit de overlevering van De Schelde ?
Gr. Koos
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Inderdaad een bijzondere constructie. Misschien dat er iemand in de buurt van Vlissingen woont?
Het archief van De Schelde is namelijk ondergebracht in het gemeentearchief Vlissingen. Onder inventaris nr 506 staat:
Machinefabriek en Ketelmakerij Koninklijke Maatschappij De Schelde (KMS) Vlissingen.
Machines en ketels passagiersboot Thor IV, Arie Smit, Slikkerveer
Opdrachtgever: Arie Smit, Slikkerveer
Besteld: 01-11-1878
Afgeleverd: 20-03-1879
Het archief van De Schelde is namelijk ondergebracht in het gemeentearchief Vlissingen. Onder inventaris nr 506 staat:
Machinefabriek en Ketelmakerij Koninklijke Maatschappij De Schelde (KMS) Vlissingen.
Machines en ketels passagiersboot Thor IV, Arie Smit, Slikkerveer
Opdrachtgever: Arie Smit, Slikkerveer
Besteld: 01-11-1878
Afgeleverd: 20-03-1879
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Vreemd dat de bouwperiode van de THOR IV (1878-1879) niet spoort met het jaartal in het artikeltje (1888).
Wat verder zoekend in het archief van Vlissingen kom je in de inventaris de THOR VI tegen.
Volgens mij is er in het artikeltje dat is geplaatst in de Werkspoor-Courant een vergissing gemaakt en wordt niet de THOR IV maar de THOR VI bedoeld.
Dat klopt ook beter met de datering. En ik ben ook benieuwd of hij nog steeds ergens bewaard wordt.
Groet, Paul G.
Wat verder zoekend in het archief van Vlissingen kom je in de inventaris de THOR VI tegen.
Volgens mij is er in het artikeltje dat is geplaatst in de Werkspoor-Courant een vergissing gemaakt en wordt niet de THOR IV maar de THOR VI bedoeld.
Dat klopt ook beter met de datering. En ik ben ook benieuwd of hij nog steeds ergens bewaard wordt.
Groet, Paul G.
-
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Jammer dat Harry niet meer reageert op het forum, hij zal best nog wel een paar
aantekeningen in zijn memoriaal hebben staan of uit ervaring kunnen putten.
aantekeningen in zijn memoriaal hebben staan of uit ervaring kunnen putten.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Het gaat inderdaad om de stoommachine van de THOR VI en deze staat momenteel bij Scalda.
Hier nog wat nadere informatie uit de archieven en een filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=8sQBvJD29xI
Groet, Paul G.
Hier nog wat nadere informatie uit de archieven en een filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=8sQBvJD29xI
Groet, Paul G.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Hoi Patru,
Mooi, had hem onder het voetballen ook nog even gevonden en wilde het filmpje er net op zetten, maar je was me voor.
Wat een machientje zeg.
Wel een vernuft, heb het eerst eens zitten bekijke onder het voetballen
Klasse voor het erop zetten want ik zat met 1 oog tv te kijken.
Geeft wel wat meer duidelijkheid bij dat gezwengel.
Alleen als ie stopt of achteruit moet in welke stand komt ie dan ?????
En weer opstarten en achteruit ???
Maar ben daar nog niet 123 uit.
Mooi man.
Gr. Koos
Mooi, had hem onder het voetballen ook nog even gevonden en wilde het filmpje er net op zetten, maar je was me voor.
Wat een machientje zeg.
Wel een vernuft, heb het eerst eens zitten bekijke onder het voetballen
Klasse voor het erop zetten want ik zat met 1 oog tv te kijken.
Geeft wel wat meer duidelijkheid bij dat gezwengel.
Alleen als ie stopt of achteruit moet in welke stand komt ie dan ?????
En weer opstarten en achteruit ???
Maar ben daar nog niet 123 uit.
Mooi man.
Gr. Koos
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Zeker goed gevonden !.
Als men nog niet weet waar de uitdrukking armen-en-benenwinkel vandaan komt, moet maar eens naar bijgevoegd filmpje kijken...…….
m.v.g., roy
Als men nog niet weet waar de uitdrukking armen-en-benenwinkel vandaan komt, moet maar eens naar bijgevoegd filmpje kijken...…….
m.v.g., roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Mooi ontworpen en mooi gebouwd maar het is geen wonder dat er niet meer van gebouwd zijn en ook niet voor grotere vermogens.
Te duur om te bouwen, teveel onderhoud en te veel armen en benen die speling kunnen krijgen en nabewerking nodig hebben.
Mooi opgelost die twee zuigerstangen op één drijfstang maar niet echt gunstig om met grote krachten om te gaan waarschijnlijk is het daarom maar bij een machientje gebleven.
Mooi dat het bewaard gebleven is, eigenlijk hoort zoiets in een mooi bootje te staan.
Te duur om te bouwen, teveel onderhoud en te veel armen en benen die speling kunnen krijgen en nabewerking nodig hebben.
Mooi opgelost die twee zuigerstangen op één drijfstang maar niet echt gunstig om met grote krachten om te gaan waarschijnlijk is het daarom maar bij een machientje gebleven.
Mooi dat het bewaard gebleven is, eigenlijk hoort zoiets in een mooi bootje te staan.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Wel een plaatje van de THOR VI kunnen vinden.
Op doorvaart in Dordrecht bij de oefening met een pontonbrug voor de Pontonnierskazerne, waarschijnlijk in december 1927.
Groet, Paul G.
Op doorvaart in Dordrecht bij de oefening met een pontonbrug voor de Pontonnierskazerne, waarschijnlijk in december 1927.
Groet, Paul G.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Heren,
Vanmorgen uit het Algemeen Dagblad, katern Stad en Regio geplukt.
Stoommachientje en volgens mij een foto van het machientje van de Baggermolen "Friesland".
Behorend bij het Bagger Museum.
Plaatje maakte del uit van een verzamel artikel in het AD. (zie daarvoor Topic H&dBI).
Gr. Koos
Vanmorgen uit het Algemeen Dagblad, katern Stad en Regio geplukt.
Stoommachientje en volgens mij een foto van het machientje van de Baggermolen "Friesland".
Behorend bij het Bagger Museum.
Plaatje maakte del uit van een verzamel artikel in het AD. (zie daarvoor Topic H&dBI).
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- Stoomachine BM. Friesland (foto AD. Cor de Kock .jpg (142.15 KiB) 4432 keer bekeken