VNS

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: VNS

Bericht door Roy »

Is dat geen grensoverschrijdende zaadlozing ?
Twaalf jaar, hoe verzint een volwassene het !. Niet dat ik nu zo'n net lievertje geweest ben, maar twaalf jaar...……………… :shock:
Hij zal wel een nieuwe leus bedacht hebben; "Stop uw leuter in een kleuter"...……. :roll: :idea: :|

Toch, m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door jdbvos »

Een ziekenpa…??
Heb ik alleen maar van gehoord, maar nooit meegemaakt...
De (uitgebreide) EHBO was vast onderdeel van de opleiding, waarbij de 1e strm de beheerder was van de medicijnkast en de leider van het medische geheel… De enige met schone handen, en wiens daagse taak gemakkelijk (tijdelijk) kon worden waargenomen door Het Gezag...
Veel 1e strlui hebben ook stage gelopen op de Eerstehulp en/of IC in ziekenhuizen.
Ook ik heb gevraagd daar eens aan mee te mogen doen, en het kantoor had ook een plekkie geregeld in het zh in Sneek: bij mij 'om de hoek' vanuit Hindeloopen. Maar na 3 dagen of zo werd ik halsoverkop weer naar een schip gedirigeerd, en is het er tot mijn groot verdriet nooit meer van gekomen.
Toen ik voor m'n A in Delfzijl zat hoorde ik daar van onze opleiding-arts/leraar dat hij altijd weer blij was met "rangers" (voor wie de term niet kent: mensen die kwamen voor de volgende rang-opleiding) omdat die altijd wél zeer geinteresseerd waren in dat gebeuren, en zijn lessen...
De nieuwe Hbo-opleiding voorzag daar blijkbaar niet (meer) in want men hoefde er geen examen meer in af te leggen, in tegenstelling tot ons, de rangers, en kwamen niet naar de lessen omdat het ze niet interesseerde. Wij daarentegen, werden wél daarin geëxamineerd, en was het zelfs een hoofdvak (meen ik). Overigens helemaal niet tegen onze zin: wie ooit gevaren heeft weet hoe belangrijk het is dat er medische verzorging aan boord kan plaatsvinden.
En ook op centrales aan de wal waren we altijd de 1e inzetploegen: bij brand in afwachting van bedrijfs- of buurtschap-brandweer, de EHBO-ers, bedrijfshulpverleners, AED-ers, enz. En werden we dmv onderricht en oefeningen gecertificeerd gehouden....
Hoewel iedereen daar wel eens z'n bedenkingen over had: de brand- & sloepenrollen waren echt belangrijk. Daar kom je achter wanneer je in een situatie komt dat "de sjit de fèn effe echt hits" en je niet weet wat- of hoe je iets doen moet.... Zoals lekker doorpraten wanneer stewards/stewardessen uitleggen hoe je in een noodsituatie uit je toestel komt, en dan -als het je ineens overkomt- geen idee hebt wat je geacht wordt te doen...

Ook nu wil iedereen ineens op elke straathoek een AED hebben....
Een nobel streven, zondermeer..... Maar dan komen er weer andere stromingen en ideeen die dat alles weer overbodig maken....
Dat klinkt misschien raar, maar ik filosofeer daar een beetje over. Denk er maar eens over na: Welke man met EHBO/AED-certificaat gaat ná het MeToo-gebeuren en ná het vrouwensuperioriteitssyndroom bij het zien van een inelkaar zakkende vrouw in publiek een vrouw van haar bovenkleding ontdoen om een AED aan te leggen ???
Stel je voor dat ze tijdens dat gebeuren ineens weer wakker wordt omdat ze slechts was flauwgevallen, of zoiets.... Dan heb je meteen een woedende vrouwenmassa om je heen en gegarandeerd een arrestatie én enorm proces aan je broek wegens onzedelijk betasten, sexueel getinte aanrakingen en (gedeeltelijke) ontkleding, én onbevoegd uitvoeren van medische handelingen...!
Geloof me: hij denkt daar gegarandeerd een tijdje over na, en zal zelfs in het rond kijken of dat niet beter door een vrouw gedaan zou moeten worden.
Persoonlijk denk ik dat hij z'n mobieltje pakt, 112 belt, en wacht tot 112 (in welke vorm ook) arriveert, en dan z'n weg vervolgt. Dat schrijft de wet voor...
Oost, west...ook best
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: VNS

Bericht door Bertus. »

jdbvos schreef: 08 mar 2019 10:32 Een ziekenpa…??
Hallo Jan,

Op de Poelau Laut '55/"57 hadden wij een zieken pa aan boord
( en op andere reizen ook wel ) .
waarvan een reis van 13 maanden.
Hier de zieken pa, ben zijn naam vergeten.

image.jpg
Hier krijgt matroos kees Gaarlandt een pilletje
voor de keelpijn.
Scannen0002.jpg
Mvg. Bertus.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: VNS

Bericht door Sparks316 »

Bertus, een ziekenpa op een vrachtschip/tanker? Dat moet wel heel lang geleeje zijn geweest. Bij mijn weten voeren er alleen medisch geschoolden op passagiersschepen. Of op het roemruchte HKS,

En Roy, in midden- en zuidamerika is 12 jaar niks ongewoons hoor. Ze zag er trouwens beter uit dan 10 jaar oudere soortgenoten :P
Louis
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: VNS

Bericht door b-bootsman »

Hallo

De ziekenpa heeft volgens mij tot eind 1969 op de schepen,
van de SMN gevaren daarna heb ik er nooit meer één meegemaakt.
De spuitjes werden toen door de eerste stuurman gegeven :wink:

Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: VNS

Bericht door Bertus. »

Sparks316 schreef: 08 mar 2019 11:57 Bertus, een ziekenpa op een vrachtschip/tanker? Dat moet wel heel lang geleeje zijn geweest. B
Is het ook, begin '55 hadden wij op de Tarakan ook een
ziekenpa, was toentertijd wel nodig als je veel op
de oost vaarde.
Je moest altijd zorgen dat je zo'n tubetje creme ( naam ben ik vergeten )
bij je had als je even een wippie wou maken.( creme gratis af te halen
bij de pa ). :lol: :lol: :lol:

Mvg. Bertus.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door jacko »

Profylacta , Bertus. :lol:
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: VNS

Bericht door Bertus. »

Ja, nu je het zegt herinner ik het me weer, :) :wink:
Waren mooie tijden toen. :-D

Bertus.
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: VNS

Bericht door b-bootsman »

Hallo Bertus.

Had je ze bij je en vergat je het nog teveel druk op de ketel :lol:

Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Gebruikersavatar
renirie
Berichten: 384
Lid geworden op: 20 jan 2008 18:51
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door renirie »

Meestal na een paar versnaperingen dacht je what the hell overkomt mij toch niet.
Na enkele dagen kon je hem in de kerstboom hangen.
Als het bijna aflostijd was werden de meeste wel wat voorzichtiger.
Dat waren nog eens tijden.

Hennie
keep on ringing the bells


Plaats reactie