Offshore
Re: Offshore
Een barge heeft weinig diepgang, dus kan ongeveer overal komen. Bovendien zijn er zat van en dus beschikbaar. Ten derde kun je een barge vol water pompen of volstapelen met lood, zo je dat wilt gebruiken. Een idealer ding om lasten mee te testen is er ongeveer niet.
Note: ze gebruiken hier dus het auxiliary block, niet het mainblok. En in de jib zul je dit wel niet kunnen hangen
Note: ze gebruiken hier dus het auxiliary block, niet het mainblok. En in de jib zul je dit wel niet kunnen hangen
Louis
Re: Offshore
Als een kraan op een offshore platform getest moest worden en dat gebeurde op gezette tijden, dat deed men dat middels z.g. crane weights.
Dat waren zware stukkies ijzer die per supplyboat van het ene naar het andere platform vervoerd werden.
Later zag men het licht en werden het gewoon lege zakken die ze op het platform of booreiland vol met zeewater pompten. Dat was wel zo praktisch...……...
Tja, learning all the time...………...
m.v.g., Roy
Dat waren zware stukkies ijzer die per supplyboat van het ene naar het andere platform vervoerd werden.
Later zag men het licht en werden het gewoon lege zakken die ze op het platform of booreiland vol met zeewater pompten. Dat was wel zo praktisch...……...
Tja, learning all the time...………...
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Offshore
Dat gaat bij de Sleipnir niet lukken roy
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Offshore
Helemaal waar Leo !.
Maar op die productie platforms staan kranen met een iets mindere hijscapaciteit...…………...
m.v.g., Roy
Maar op die productie platforms staan kranen met een iets mindere hijscapaciteit...…………...
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Offshore
Op de rigs van Zapata Offshore waar ik 5 jaar op gedraaid heb, werden kranen gewoon gebruikt. Ik kan me daarvan geen enkele test herinneren. Dat waren LeTourneau elektrische kranen, die maximaal 60 ton konden hijsen, afhankelijk van hoe ze gerigged waren. Doorgaans was er 1 exemplaar dat voor 15 ton was gerigged, daar was het snelst mee te werken en die werd standaard gebruikt om de suppliers mee te behandelen.
De 2 anderen waren voor 45 ton gerigged.
Maar alle cranebooms hadden al knikken (wegens niet al te voorzichtig werken, waarschijnlijk) maar niemand die zich daar echt druk om maakte.
OK, dat was tussen 1973 en 1978, en het zal best wel veranderd zijn, maar er werd meer aandacht geschonken aan 'Safety Pays" d.m.v. instruktiefilms, die je dus MOEST bekijken. En verder was het behalen van bonussen door zoveel mogelijk "non-lost-time days" te halen reuze belangrijk. O god, als je zonder hard-hat rondliep aan dek. De mijne, een alu-cap van MSA, ligt nog altijd als trofee hier thuis Veel van die Yanken droegen nog altijd die "tropenhelm-modellen", met een rand rondom. Die waren toen al officieel niet meer toegestaan...
De 2 anderen waren voor 45 ton gerigged.
Maar alle cranebooms hadden al knikken (wegens niet al te voorzichtig werken, waarschijnlijk) maar niemand die zich daar echt druk om maakte.
OK, dat was tussen 1973 en 1978, en het zal best wel veranderd zijn, maar er werd meer aandacht geschonken aan 'Safety Pays" d.m.v. instruktiefilms, die je dus MOEST bekijken. En verder was het behalen van bonussen door zoveel mogelijk "non-lost-time days" te halen reuze belangrijk. O god, als je zonder hard-hat rondliep aan dek. De mijne, een alu-cap van MSA, ligt nog altijd als trofee hier thuis Veel van die Yanken droegen nog altijd die "tropenhelm-modellen", met een rand rondom. Die waren toen al officieel niet meer toegestaan...
Louis
Re: Offshore
Dat heb ik in de jaren 1977 / 1978 bij Amoco wel anders meegemaakt Louis.
Daar werden die craneweights dapper het veld rondgesjouwd. Dat was in het Leman- en Indefatigable field wat vanuit Great Yarmouth verzorgt werd. Dat was nog in de tijd dat ik bij Smit Lloyd voer. Long time ago…………...
m.v.g., Roy
Daar werden die craneweights dapper het veld rondgesjouwd. Dat was in het Leman- en Indefatigable field wat vanuit Great Yarmouth verzorgt werd. Dat was nog in de tijd dat ik bij Smit Lloyd voer. Long time ago…………...
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Offshore
Ik moest ff zoeken, maar ik had er tenslotte ook nog foto's van. Ik vraag me af of je tegeswoordig nog zo met kranen kunt werken:
Maar bij ons werden ze gewoon zo gebruikt, alhoewel niet voor 60 ton
Maar bij ons werden ze gewoon zo gebruikt, alhoewel niet voor 60 ton
Louis
Re: Offshore
Het lijkt wel alsof die crane boom een keer achterover gegaan is...…………...
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Offshore
Hier ligt een testgewicht nagebruik
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO