De moppenhoek

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De moppenhoek

Bericht door jdbvos »

Met een sleepboot kwam ik een keer het IJsselmeer over vanaf Spaarndam naar Warns. Op het stukkie Enkhuizen naar Staveren (de dijk Lelystad-Enkhuizen was er nog niet) ging in het donker.
M'n nog kersverse vechtgenote zag een wit lichtje, en een groen lichtje over bb, en vroeg zich af "wie heeft er nou voorrang ?"
Dus ik zei "hij geeft mij groen licht, dus ik vaar door; Wij geven hem rood licht, dus moet hij stoppen, net als bij stoplichten"
"Oh", zei ze, "en wanneer springen ze dan op oranje ?"
Dus zei ik terwijl ik het sleeplicht achter ff aandeed "Kijk maar eens op de achterkant van de schoorsteen"
Ze deed het, kwam terug in de stuurhut, en vroeg "en wanneer spring die op rood ?"
Op dat moment zat dat andere schip schuin achter ons: ik wees ernaar ernaar en zei "Dáár"
Hoofdschuddend stond ze te kijken en zei "Ik snap helemaal niks van die waterstoplichten"

PS Foto is van de heenreis met sleep
PICT0015.jpg
PICT0015.jpg (123.25 KiB) 2906 keer bekeken
Oost, west...ook best

ship-wis
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 feb 2019 04:24

Re: De moppenhoek

Bericht door ship-wis »

:P :P :P :
wel leuk,
mijn toenmalige vechtgenote
had het altijd over daar rijdteen ander schip
pete
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: De moppenhoek

Bericht door Breeze »

leonieuwpoort schreef: 10 mar 2019 12:57 Ik leerde vroeger aan boord al in 1961 als 14 jarige al het woord GRAS.
LOL, hier ook ongeveer dezefde tijd dezelfde regel. Toen ik kennismaakte met (meestal toen nog Japanse) elektronika was ik verbaasd dat die eikels de kanalen en de tulppluggen precies verkeerd om hadden kleurengekodeerd. Rood was rechts en links was zwart (of wit). Het blijkt dat in begin veertiger jaren, de Radio Corporation of America (RCA) al deze kleurcodering had ingevoerd. Daar zaten dus op het onrwikkelingslab geen zeevarenden.

Adri
Hanseaat
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jun 2015 19:37

Re: De moppenhoek

Bericht door Hanseaat »

Mijn pake (opa) vertelde het verhaal dat in zijn militaire diensttijd veel soldaten moeite hadden met de exercitie-commando's "links-om" en "rechts-om", omdat ze het verschil tussen links en rechts niet kenden. Zij moesten toen rond hun linkerarm een bosje stro doen en rond hun rechterarm een bosje hooi. Voortaan was het commando dus "hooi-om" of "strooi-om". Want het verschil tussen hooi en stro kenden ze wel.
(voorheen deventer05)
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De moppenhoek

Bericht door jdbvos »

M'n vrouw heeft discalculie, zoiets als dislexie, maar dan met cijfers. Maar een andere bijkomstigheid is het links & rechts niet uit elkaar kunnen houden...
Op zich geen probleem, totdat je naast elkaar fietst, en ik 'aan de binnenkant' fiets: dus het dichtst langs de berm.
Door ervaring trek ik instinctief aan de rem als ze zegt "hier gaan we links..."
't Gaat ook wel eens goed, hoor. Maar het is net als bij de bank of bij verzekeringen: "Behaalde resultaten in het verleden bieden géén garantie voor de toekomst"
En met die e-fietsen kun je bij 'toekomst' het 'de' vervangen door 'een'.... :-D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: De moppenhoek

Bericht door leo-shof »

naamloos.png
naamloos.png (841.71 KiB) 2403 keer bekeken
naamloos2.png
naamloos2.png (669.99 KiB) 2403 keer bekeken
naamloos3.png
naamloos3.png (839.71 KiB) 2403 keer bekeken
naamloos4.png
naamloos4.png (370.15 KiB) 2403 keer bekeken
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De moppenhoek

Bericht door jdbvos »

Ik hoor zojuist op de nieuwszender dat inseminatie voorlopig geheel gratis zal blijven....
Da's heel mooi ! Bij binnenkomst bij een bordeel zegt een man dan "Neenee, we houden de beurzen dicht, hoor...ik insemineer gratis... "

Ik vrees dat dit hieronder de reactie zal zijn...
breakdown.jpg
breakdown.jpg (26.99 KiB) 4500 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: De moppenhoek

Bericht door Erikdepooter »

AK/JP schreef:
Dat we het maar niet vergeten
OK, klompen aan, gaan staan met de neus naar het achterschip en dan klopt het niet meer.
Want: bakboord is de linkerkant VAN HET SCHIP!
Anders hadden ze die termen net zo goed rechts en links kunnen noemen.

Maar wel een leuk setje houten schoeisel.
Bijlagen
Bergschoenen.jpg
Bergschoenen.jpg (49.87 KiB) 4473 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: De moppenhoek

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

nog niet zo oud.jpg
nog niet zo oud.jpg (34.39 KiB) 4280 keer bekeken
Het geldt natuurlijk ook voor hen die van de jaren 30 of 40 zijn!
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: De moppenhoek

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Deze mag er niet bij achter blijven.
jong geleerd oud gedaan.jpg
jong geleerd oud gedaan.jpg (62.42 KiB) 4280 keer bekeken


Plaats reactie