VNS

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: VNS

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Ja Roy, daar vraag je me wat. Ik heb dat gehoord van een oud collega machinist. Maar je hebt gelijk, de VNS was niet erg consistent in de naamgeving. Hetzelfde geldt ook voor de acht S-kerken die voor de VNS besteld zijn. Verschillende motoren hetzelfde uiterlijk maar allemaal S-kerken. Daar tegenover bij de door jouw genoemde O-kerken zie je uiterlijke verschillen. De Ommenkerk heeft een duidelijk andere schoorsteen. En dan de Giessenkerk, ook iets aparts. Ik zal nog eens informeren Roy.

Grt.
Klaas

Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door Gert Schouwstra »

De Bovenkerk is inderdaad als Losserkerk in opdracht aan vd Giessen gegeven, maar de naam was al veranderd toen de kiel werd gelegd.

In Schip en Werf van 26 juli 1957 staat:
"De Zonnekerk is het tweede schip dat Van der Giessen voor de VNS heeft gebouwd. Het eerste, de Giessenkerk, werd in oktober 1956 afgeleverd; bovendien werd onlangs het contract getekend voor de bouw van een derde schip. Dit zal Losserkerk gaan heten en in 1960 gereed komen."

En dan in Schip en Werf van 5 januari 1960:
"Op de vrijkomende helling zal binnenkort de kiel worden gelegd voor het motorvrachtschip met passagiersaccommodatie Bovenkerk, 11.870 ton d.w., in opdracht voor de N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij te ’s-Gravenhage."

En later bij de oplevering in Schip en werf van 20 januari 1961:
"De Bovenkerk , die oorspronkelijk werd besteld als duplicaat van de in 1958/’59 in de vaart gekomen motorschepen Laarderkerk, Lelykerk en Leiderkerk, welke schepen speciaal waren ontworpen voor de vaart op de Perzische Golf, is nadien uitgevoerd volgens een iets gewijzigd ontwerp. De Bovenkerk is nl. 10 voet langer dan de genoemde L-kerken en heeft een groter machinevermogen en daardoor een snelheid die circa 1 mijl hoger ligt."
Gert
- Varen is Leven -
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: VNS

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Gert bedankt, dat wist ik niet. Weet je ook waarom de Giessenkerk zo heet. Volgens mij komt die overeen met de O-kerken.
Grt.
Klaas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: VNS

Bericht door Roy »

Inderdaad mooie verklaring Gert !.
De "Giessenkerk" was weer een stukkie groter dan haar voorgangers en had ook meert vermogen. Misschien is dat ook wel de verklaring waarom dit schip een naam kreeg die met een andere letter begon.

Dat bij de S-kerken verschillende motoren stonden is m.i. wel verklaren daar ze bij verschillende werven gebouwd werden. Bij P.Smit Jr. was dat vrij eenvoudig, die bouwde de B.& W. in licentie.
Dat gebeurde bij Van der Giessen niet en ook niet bij de N.D.S.M. Mogelijk heeft de laatste werf wel de Stork-HOTLo gebouwd, maar dat weet ik niet zeker. Maar ook hier is weer een uitzondering. De laatste S-kerk was de "Spaarnekerk" die bij P.Smit Jr. werd gebouwd, maar wel een Stork-HOTLo in haar buik kreeg. Ze hadden wel allemaal hetzelfde vermogen t.w. 10./600 apk.


De "Ommenkerk" was wel een zussie van de 3 voorgaande )-kerken maar week inderdaad qua silhouet van deze schepen af. Ze kreeg ook een sterkere motor in de vorm van een Stork-HOTLo van 8.500 apk. tegenover de 1e twee O-kerken die het met 7.200 apk. moesten doen en de "Oldekerk" 7.600 apk. kreeg. De "Ommenkerk" liep een ½ knoop meer ten opzichte van de 3 voorgaanden zusters. Wel erg weinig meer knoopjes service speed voor zoveel vermogen. :roll: :?:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: VNS

Bericht door Gert Schouwstra »

Roy, ook voor de Giessenkerk is een soortgelijke verklaring gegeven in Schip en Werf van 30 november 1956:

De Giessenkerk is het eerste schip dat door de werf Van der Giessen voor de V.N.S. is gebouwd. Deze werf heeft op dit ogenblik nóg twee vrachtschepen voor dezelfde rederij in opdracht. Het thans afgeleverde schip is een type vrachtschip dat bij de V.N.S . tot nu toe tamelijk op zichzelf staat. Het is namelijk een gesloten shelterdekschip met bak en kampanje, hetwelk in lengte en breedte niet of nagenoeg niet afwijkt van het type Ouwerkerk (open shelterdekker) (zie beschrijving in „Schip en Werf” in het nummer van 18 juni 1954) doch dat een geringere holte en daardoor een kleiner kubiek bezit dan de tot nu toe gebouwde "O" -kerken. En het draagvermogen van de Giessenkerk is daarentegen groter dan dat van de "O"-kerken, althans zolang deze schepen niet „gesloten” worden gevaren.
.....
Alvorens over te gaan tot een gedetailleerde beschrijving van het casco, zij eerst nog als bijzonderheid vermeld, dat de Giessenkerk ook het eerste V.N.S.-schip is, dat is uitgerust met een „opgeladen” Smit/B.&W-motor, in licentie gebouwd door de Machinefabriek en Scheepswerf van P. Smit Jr. N.V. te Rotterdam.
Gert
- Varen is Leven -
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: VNS

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Gert en Roy, bedankt voor de duidelijke uitleg. Nu weet ik hoe het zit met de Giessenkerk en Bovenkerk. Ik heb zelf niet bij de VNS gevaren, maar ik vond dat ze wel mooie schepen hadden.

Grt.

Klaas
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: VNS

Bericht door Sparks316 »

Klaas, dat hadden alle rederêien ût Duh Haag, origineel waar! :mrgreen:
Louis
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: VNS

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Hoeveel hadden ze er in 070?
Shell weet ik zeker, verder misschien Esso en Caltex ( juiste naam niet meer in het geheugen).
Grt.
Klaas
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: VNS

Bericht door Sparks316 »

Van Esso weet ik niet zeker of ook de Rederij in Den Haag zat, van Caltex/Chevron weet ik het helemaal niet. Wat ik wel weer weet is dat enkele schepen van Caltex, net als van de Shell officieel op naam stonden van de Maatschappij tot Financiering van Bedrijfspanden... die zou dan ook in Den Haag moeten hebben gezeten.
Louis
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: VNS

Bericht door Roy »

Bedankt Gert.
Bij gelegenheid zal ik eens in die Schip & Werf uitgaven in het museum te A'dam gaan kijken en om kopieën vragen. Het geeft met die beschrijvingen in dat blad n.l. een zeer duidelijk beeld van het type schip.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie