Cruise- en passagiersschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door jdbvos »

Mee eens, Roy..althans deels...
Maar....in het genoemde Duitsland betekent zeevaart nog iets, is het iets wat indruk maakt, en waar het land trots op is, en mensen nog en-masse op af komen.
Haal van die binnenvaartmonumenten de zeilen eens af, en vraag het publiek tegen betaling mee te varen; ik vrees dat de schipper een solotochtje maakt.
Scheepvaart, en zeevaart, leeft in NL niet meer, en niemand is onder de indruk als je verteld dat je hebt gevaren... "aha...in elk stadje wel een schatje, en altijd bezopen op de voorplecht staan wanneer de stormwind loeit" of varianten daarop krijg je te horen.
In Nl komt het journaal opnames maken wanneer ECHTE zeelui van de marine 3 maand op een vredesmissie gaan.

Ook die Rotterdam is echt geen publiekstrekker... ja, voor ons, en de weinige geinteresseerde familie van ex-zeevarenden... De scheepvaartmusea worden steeds meer samengevoegd, en het bezoekersaantal loopt terug... Mij trekt dat schip ook niet: haar lijnen zijn prachtig hoor, en het is een fraai stukkie scheepsbouw, maar het is het lijk van een schip: elke (ex-)zeeman voelt meteen bij de eerste stap aan dek dat het schip is overleden.
Helaas: het is niet anders....

Hoe NLse schepen en zeelui hebben geholpen om Europa te bevrijden, en na de oorlog nog steeds niet naar huis mochten omdat NL weer opgebouwd moest worden en er grondstoffen en materialen gehaald moest worden is allang vergeten.
Ook hier had een Victory of Liberty nog onder een grote NLse vlag rond moeten varen, vind ik.... Alleen al uit dank voor de wederopbouw-dienst

Maar wie, in NL, wil nog betalen voor een tochtje met een museumschip ?? Hoeveel NLers maken bijvoorbeeld nog regelmatig een tochtje met een Spidoboot door de R'damse haven ? Hoeveel met onze voormalige loodsboten en/of sleepboten ? Afgezien van de al genoemde (ex-)zeelui...
Hoeveel NLers varen er vaker dan 1 x met een boot door de grachten van A'dam ?? Duitsers, Amerikanen, Japanners en Chinezen die de ouwe NLse glorie wél waarderen.. Maar NLers ???
Zee- en scheepvaart leeft niet meer. En demonstratief bouwen ze de kustwateren vol met lucratieve windmolens, op 100 m afstand van de drukstbevaarde scheepsroutes ter wereld, en roepen dan heel hard "Wat doen die idiote schepen hier zo dichtbij ???" (dit laatste heeft echt plaatsgevonden door eoa hotemetoot bij de opening van een windmolenpark voor de kust van NoordHolland en is uitgezonden in het Journaal...)
Zelfs onderhoud aan havens en waterwegen is zga wegbezuinigd. Dus een al-dan-niet varend gesubsidieerd monument kun je echt wel vergeten.
Oost, west...ook best

Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Fluks »

Overal langs de rivieren in West-Europa worden dure huizen gebouwd en moet de scheepvaart wijken.De ene ligplaats na de andere wordt opgeheven.De havens worden jachthavens en verboden voor beroepsvaart.Vooral in Duitsland speelt dit.Groet,Arie.
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jacob Bothof »

ik ben 2x op de Rotterdam geweest, rondleiding gehad ook in de vetput.
De eerste keer was met een ex 2de wtk die op de Rotterdam had gevaren, best wel
goede uitleg gekregen waar je als bezoeker iets aan had.
De tweede keer met een rondleiding in de machinekamer door en ex passagiers bediende (nou ja) :(
Ik heb de groep mensen waar we mee rondwandelden meer interessante dingen kunnen vertellen over
de turbines , stoomketels en andere zichtbare apparatuur die we konden aanschouwen dan de ex bediende.
In Duitsland , Hamburg , waar de Cap San Diego te bezichtigen is is meer animo bij het publiek en dat zijn niet
alleen ex zeevarenden. Je kunt er zelfs overnachten in een officiers-of bemanningshut.Echt nog in een
ouderwetse kooi zoals wij vroeger gewend waren :-D
De dagtochten die regelmatig georganiseerd worden zijn bijna altijd volgeboekt, daar leeft de zeevaart nog.
Op youtube is een uitgebreidde documantaire te zien van de Cap San Diego.
Ik heb er vroeger vaak mee in een Zuid-Amerikaanse haven gelegen.Vond het toen al een prachtig schip.
Een zusterschip is later overgenomen door Van Uden - Rotterdam , maar toen was ik al afgemonsterd. :(
Jacob
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Sparks316 »

Ik ben jaren geleden ook een keer op de Rotjeknor geweest, incl. MK rondleiding. Nou haakten al heel veel mensen af toen ze daar bovenaan die hele lange steile trap naar beneden keken en er verwacht werd dat Jan Tourist daar moeiteloos van afdaalt, maar wat de rondleider of -ster vertelde daar beneden was een hoop idioterie.
Daarna naar de brug, en de buitentrap daar naartoe nam ik gewoontegewijs met 2 treden tegelijk (hoef ik nu ook niet meer te doen) hetgeen de op de brugvleugel staande geuniformeerde figuur de kreet ontlokte "dat heb je vaker gedaan, gevaren zeker?".
Toen nog ff naar de echte oude radiohut (zeg maar salon), waar trouwens alleen een foto hangt die de oude situatie laat zien, en verder staat er de nodige losse rommel. Uitleg? Nee meneer, daar weet ik verder niks van. Dus ging sparruksie maar even achter een seinsleutel zitten om te laten zien (niet eens horen) hoe dat vroegah ging. Ach ja.
Daarna nog even in de Ocean Bar een afzakkertje gehaald (tegen vette touristenprijzen) en toen maar gaan eten. Op advies van een oud-schoolgenoot en tevens lid van De Lijn die daarboven weer een eigen kantoortje hadden, zijn we later gaan eten in Hotel New York, omdat dat volgens hem beter en goedkoper was dan aan boord in een van de restaurants te gaan zitten kanen.
Louis
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door v+d »

Nou heb ik even een bootje los gegooid :( Dat was niet de bedoeling maar soms krijg ik een beetje jeuk van kreten zoals: "vroeger was alles beter en gezelliger" en "Dat moeten we bewaren".
Vroeger werkte je je drie slagen in de rondte, zag soms amper je kooi en thuis kwam je al helemaal haast nooit!
Voor vele klussen zijn er nu echt betere gereedschappen en hulpmiddelen en je moet het al bont maken wil je niet om de paar maanden je moederlandje aandoen. Ik vind het allemaal stukken beter :-D
Wat betreft oude zooi bewaren, als we dat minder doen blijft er meer voor weinig spullen over, dat zou ons streven moeten zijn.
Althans voor zover het overheidsgeld betreft, het is maar een idee hoor.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door jdbvos »

Goed plan, Jan
Maar moeten de scheepvaartmusea dan ook een beetje "de honderd jarenlijn" aanhouden, en dus ook wat spul wat wij nog gekend hebben ? :mrgreen:
Tenslotte: gezien de naam kunnen wij ook zowat naar Antikythera verhuizen, waar overigens nog een leuk scheepvaart-antiquiteitje werd gevonden....
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door v+d »

Nou even voor de goede orde, ik heb niets tegen oude spullen bewaren dat deed ik zelf ook wel.
Prima om met een stel oude kerels een dieseltje aan de gang te krijgen, vooral als ze het zelf betalen.
We hebben twee oude boerderijtjes min of meer gered maar van binnen is de kakdoos wel geruild voor een mooi watercloset en er is nu ook een inloopdouche :)
Mooie oude skûtjes, geen probleem als die in privé onderhouden en gerestaureerd worden, maar zeekastelen opknappen en dan in een hoekje leggen en laten verpauperen wat heeft dat voor zin?
Enfin zo fijn is het met de Rotterdam ook allemaal niet gegaan laten we ons er maar niet over opwinden, maar ik ben tegen al die projecten waar " Andy Cap" ongevraagd de rekening gepresenteerd krijgt. Betaald uit algemene middelen noemen ze dat geloof ik, hier in Zutphen gaat dan onmiddellijk de onroerendgoedbelasting weer omhoog :lol:
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door peelander »

jdbvos schreef: 27 mar 2019 10:52 Maar wie, in NL, wil nog betalen voor een tochtje met een museumschip ??
Wat bij mij de vraag oproept of met de Anda nog tochten gemaakt worden
zeemeeuw en anda 16 05 2011 (4).jpg
zeemeeuw en anda 16 05 2011 (4).jpg (166.72 KiB) 6269 keer bekeken
jdbvos schreef: 27 mar 2019 10:52 In Nl komt het journaal opnames maken wanneer ECHTE zeelui van de marine 3 maand op een vredesmissie gaan.
:lol: :lol: :lol: :cry: :cry:
Fluks schreef: 27 mar 2019 11:08 Overal langs de rivieren in West-Europa worden dure huizen gebouwd en moet de scheepvaart wijken.De ene ligplaats na de andere wordt opgeheven.De havens worden jachthavens en verboden voor beroepsvaart.Vooral in Duitsland speelt dit.Groet,Arie.
Je bedoelt onderstaande Arie
12 en 13 10 2012 traben trarbach (30).jpg
12 en 13 10 2012 traben trarbach (30).jpg (234.02 KiB) 6269 keer bekeken
12 en 13 10 2012 traben trarbach (31).jpg
12 en 13 10 2012 traben trarbach (31).jpg (192.95 KiB) 6269 keer bekeken
v+d schreef: 27 mar 2019 13:59 Nou even voor de goede orde, ik heb niets tegen oude spullen bewaren dat deed ik zelf ook wel.
Prima om met een stel oude kerels een dieseltje aan de gang te krijgen, vooral als ze het zelf betalen.
Oude spulletjes bewaren kan je het best aan Joop van de Marel overlaten en dan zelf eens bij hem in Westerems je eraan gaan verlekkeren :) :) :)
23 06 2018 bij joop v.d. marel (15).JPG
23 06 2018 bij joop v.d. marel (15).JPG (282.05 KiB) 6269 keer bekeken
23 06 2018 bij joop v.d. marel (19).JPG
23 06 2018 bij joop v.d. marel (19).JPG (222.2 KiB) 6269 keer bekeken
23 06 2018 bij joop v.d. marel (25).JPG
23 06 2018 bij joop v.d. marel (25).JPG (233.17 KiB) 6269 keer bekeken
23 06 2018 bij joop v.d. marel (23).JPG
23 06 2018 bij joop v.d. marel (23).JPG (244.54 KiB) 6269 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
Frans de Lijster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Frans de Lijster »

Cruiseschip in de problemen door te laag smeeroliepeil:

https://www.nu.nl/buitenland/5813394/cr ... epeil.html

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Breeze »

Goh, dat klinkt me bekend in de oren. Alleen bij de El Faro betrof het geen gloednieuw kruisschip.

Adri


Plaats reactie