De Oranje Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Adri, ik ben blij met je opmerking over de Apache. Ik heb daar in Google eens naar gezocht. Er is heel wat over dit schip te vinden. Daar ben ik wel even zoet mee. Bedankt.
Grt.
Klaas

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Breeze »

Ben wel benieuwd wat jij allemaal vindt over de Apache, want ik vind niet zoveel.

Afbeelding

Dit is een Wiki-pagina die notabene alleen in het Nederlands beschikbaar is:
De Apache is een pijpenlegger die in 1979 bij Todd Shipyards, Galveston werd gebouwd voor Santa Fe. Het had een verticaal reel-systeem, in tegenstelling tot het horizontale systeem zoals Santa Fe dat in gebruik had op de Chickasaw. Het was de eerste pijpenlegger met een dynamisch positioneringssysteem.
In 1989 werd Santa Fe Offshore Construction Company overgenomen door Stena Offshore en werd het schip Stena Apache genoemd.
In 1994 werd Stena overgenomen door Coflexip om zo Coflexip Stena Offshore (CSO) te vormen, waarop het schip CSO Apache werd genoemd. CSO werd in 2001 overgenomen door Technip. In 2010 werd het schip gesloopt in India, maar het recent overhaalde pijpenlegsysteem werd overgeplaatst op de nieuwe Apache II.

De Apache I is dus in 2010 het strand opgeduwd en toen had hij een mooi en lang leven gehad. Langzaam komen er weer wat herinneringen boven. Het ontwerp was gebaseerd op het Victory ontwerp en dat was allemaal niet zo logisch. Zo hadden ze naderhand airco ingebouwd, maar al die ducts konden ze moeilijk kwijt, waardoor de duct-diameters aan de kleine kant waren. En dat had tot gevolg dat de luchtsnelheid zo hoog was dat je overal en voortdurend een fluitend geluid hoorde. Maar het was wel koel in de accommodatie.
Die verticale haspel (reel) heeft als voordeel dat je op zee niet meer hoeft te lassen en alleen maar de pijp hoeft uit te vieren. De paar km pijp worden aan de wal gelast en daarna opgewonden op de haspel. In noord Schotland en verspreid over de wereld hebben ze een paar bases waar ze die paar km pijp kunnen prepareren. Het buigen van een stalen pijp is beperkt qua buigstraal en ook het aantal keren dat hij mag buigen. Dat luistert erg nauw en een keer teveel buigen en je kan hem verschrotten.
Heb heel wat uurtjes op het schip doorgebracht, want in zijn nadagen waren er veel ouderdomsproblemen, zoals scheuren in de ophanging van de haspel. Met computerberekeningen (EEM) hebben we dat geanalyseerd en reparaties en verbeteringen voorgesteld.

Adri

NB, misschien een idee om deze discussie over te hevelen naar Offshore?
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Even voor de goede orde Adri.
Het is inderdaad de "Prins Willem van Oranje".
En het waren niet de medewerkers van de Gebr. Stork & Co. uit Hengelo, maar van Werkspoor uit Amsterdam. Ere wie ere toe komt. :wink:
Ik neem aan dat dit een slip-of-the-pen was. 8)

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Co »

Hallo Roy, en anderen...
Wat dat aangaat deed het andere oer Nederlandse product uit Hengelo het een stuk beter, ondanks de vele verbrande kleppen die gewisseld moesten worden.
Met de reputatie van HOTLo is het nooit meer goed gekomen, zeer ten onrechte,denk ik.
Naar mijn mening lag het aan de krenterige TD'en van ALLE rederijen die met de HOTLo voeren.
Ze waren te beroerd om geld uit te geven teneinde de uitlaatkleppen fatsoenlijk te laten overhalen. :evil:
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Zou het ook mogelijk zijn dat die kleppen en kleppenhuizen in verschillende kwaliteiten / prijsklasse geleverd konden worden ?.
Zo ja, dan kom ik volledig met Co mee !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De Oranje Lijn

Bericht door v+d »

Prima zuinige motor mits voorzien van de juiste kwaliteit onderdelen en daar mankeerde het echt nog wel eens aan.
Die mannen in Hengelo werd dat verweten terwijl die onderdelen ergens in een obscuur bedrijfje nagemaakt werden, tot in Taiwan aan toe.
Enfin wij hadden het daar al eens over. Stork had samen moeten gaan werken met een Japanse motorenbouwer maar ja dat is een koe in...
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Breeze »

roy schreef: 02 apr 2019 15:45Even voor de goede orde Adri. Het is inderdaad de "Prins Willem van Oranje".
En het waren niet de medewerkers van de Gebr. Stork & Co. uit Hengelo, maar van Werkspoor uit Amsterdam. Ere wie ere toe komt. :wink:
Ik neem aan dat dit een slip-of-the-pen was. 8)
Oei, foutje bedankt. En vanmorgen om 00:50 had ik het nog wel goed beschreven:
Breeze schreef: 02 apr 2019 00:50en daar wordt eventjes een 12-cilinder 2-takt Werkspoor Lugt motorframe ingehangen in de MK.
Adri
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De Oranje Lijn

Bericht door jdbvos »

Het beroerde was dat de kwaliteit van de brandstof steeds slechter werd, de motorenbouwers liepen een beetje achter de "ontwikkelingen" op brandstofgebied aan, Elke keer als zij een motor ontwierpen die de laatste HFO kon verstoken, kochten de rederijen nog zwaarder spul...
Wat wil je ook: brandstof moet je betalen, dus het liefst zo goedkoop mogelijke rotzooi. Schade aan de machine was in den beginne verzekeringswerk... Toen dat niet meer mogelijk was, woog de besparing op de brandstof weer op tegen goedkope vervangingsdelen...en die noeste werkers waren zowiezo aan boord, dus die werkten maar eens goed voor hun royale salaris....
Dus zolang de besparingen geld opleveren tov de extra (on)kosten, is de baas tevreden....

...en als ik heel eerlijk ben: hij heeft in feite nog gelijk ook !
Oost, west...ook best
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Klaas Buytenwegh »

@Adri.

Ik ben begonnen door in Google Apache en Stena Apache in te voeren. Je komt dan vanzelf bij wat links terecht. Maar daarna ben ik naar de afbeeldingen gegaan. Via de link bij de afbeeldingen kwam ik ook weer info over deze Apache, zijn opvolger en vergelijkbare schepen tegen. Ik denk dat het voor jou "gesneden koek" is, maar voor mij is dit nieuw en interessant. Het is voor mij na veertig jaar varen een bedrijfstak waar ik niets van af weet. Maar ik vind het leuk om op mijn oude dag, nog wat kennis te verzamelen. Ik ben alleen nog opzoek welke Victory dit geweest kan zijn. Ik neem aan dat ze het turbinebedrijf er hadden uitgesloopt. Ik las ook nog ergens iets over "een omgebouwde tanker" maar dat kan ik nu even niet terugvinden. Het zou misschien ook nog een T2-tanker (ook familie van de Victory) geweest kunnen zijn. Ik zoek nog even verder, misschien dat ik het nog kan vinden. Maar nogmaals voor mij is dit zeer interessant.

Grt.

Klaas
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Breeze »

Leuk en bedankt voor de links Klaas. Zoals ik al eerder schreef is mijn herinnering dat ze bij de bouw van de Apache in 1979 het ontwerp van een (de?) Victory hebben gebruikt. Heb ooit wel artikelen daarover gehad en zal eens graven in mijn zooi.
Die Todd scheepswerf in Galveston en de meeste andere VS scheepswerven stonden niet zo best bekend bij onze (Europese) werven. Vanwege de Jones Act en de Foreign Dredge Act is het niet toegestaan om buiten de VS gebouwde schepen te gebruiken voor het vervoer van (Amerikaanse) goederen tussen Amerikaanse havens. Ook baggeren met importschepen is streng verboden. In de VS kunnen ze immers alles veel beter doen en maken. Maar met de schepen die daar met een Europees ontwerp en onder licentie werden gebouwd zijn er fikse problemen geweest. Met Harry heb ik daar vorig jaar nog over gediscussieerd: Yanks.

Adri


Plaats reactie