Reefers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Reefers

Bericht door Jacob Bothof »

Denk aan je rikketik Jan , de meeste reporters :mrgreen: die over de scheepvaart l..... weten amper wat een schip
is en hoe en wat ze vervoeren.Ik neem het maar als een korreltje zout :wink:

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Reefers

Bericht door leo-shof »

Jacob Bothof schreef: 08 apr 2019 17:43 Denk aan je rikketik Jan , de meeste reporters :mrgreen: die over de scheepvaart l..... weten amper wat een schip
is en hoe en wat ze vervoeren.Ik neem het maar als een korreltje zout :wink:
Nou Jacob niet alleen over de scheepvaart. In heeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel gevallen lullen ze uit der nek
Omdat ze zich er niet goed in verdiepen waar het over gaat :lol:
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Reefers

Bericht door peelander »

jdbvos schreef: 08 apr 2019 16:40 Mooie schepen...
Maar als ex reefer-man ben ik bevooroordeeld, natuurlijk.. :-D
Als walslurp ben ik dat ook Jan.
Toen ik mijn eerste digitale camera kreeg, zo'n Sony, was dit een van de eerste scheeps foto's
orange star 2.jpg
orange star 2.jpg (54.43 KiB) 5960 keer bekeken
De Orange Star, eigenlijk een sap tanker, ex naam Andalusian Star.
Prachtig schip vind ik net als veel andere reefers
Of ze nog ergens onder een andere naam vaart weet ik niet, maar het zullen intussen wel scheermesjes zijn.
groeten
Jan van der Pluijm
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Reefers

Bericht door v+d »

Mag ik ook iets zeggen? Ik vind het een schip met verbeelding, die schoorsteen is mij te hoog :)
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Reefers

Bericht door peelander »

Hoi Jan, over een rrodbaars kunnen we het prima eens zijn, Maar de indrukwekkende pijpen van sommige reefers gaven de schepen juist dat extra, wat ik er mooi aan vind :-D :-D :-D .
orange star 3.jpg
orange star 3.jpg (63.31 KiB) 5945 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Reefers

Bericht door v+d »

Vroeger, toen de mussen nog geen staart hadden, en ik voor het eerst in Takoradi kwam met een HWAL bootje, toen lagen daar enorme Engelse schepen met grote blauwe schoorstenen met een zwart randje. Mooie schepen maar de schoorstenen was echt humbug, zoiets als de radiator van een Rolls :wink:
Echte mooie jachten waar alles klopte waren de Gabonkust en Camerounkust, althans dat vond ik.
Maar ja, de mooiste auto vind ik een 2CV...
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Reefers

Bericht door Roy »

Die grote schoorstenen waren typisch voor de Ocean Group, ( Alfred Holt ), en ook bij de Blue Star Line hadden de schepen zulke grote schoorstenen. Ik vind ze wel fraai om te zien hoor...……………

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Reefers

Bericht door jdbvos »

die schoorsteen is mij te hoog
Dit zijn idd uit de kluiten gewassen uitlaatpijpjes....niet bepaald de 1/2" 2CV-pijpjes....
En bij die Snow-boot doet dat grote uitstekende stuk suggereren dat er een stoominstallatie in staat....zoals hier op de AbelTasman
Abel`Tasman-31.jpg
Abel`Tasman-31.jpg (71.41 KiB) 5836 keer bekeken
Toen ik de 2nd (als leerling) vroeg waarom die zo hoog was, zei hij dat dat was vanwege het roetblazen: je wilt dat niet aan dek hebben, maar liever bij de buren...
Waarom dan dat uitstekende stukkie, was m'n wedervraag. En het antwoord: geen idee, misschien bleek de schoorsteen net niet hoog genoeg...
Later, nadat ik me een beetje meer in de materie had verdiept, kwam ik wederom bij hem met een vraag over dat bovenste uitstekende stukkie: Hoe kun je bij slecht weer, regen, of harde wind de temperatuur nou boven de 130 graden houden ivm het dauwpunt ? Zo krijg je toch zwavelzuur-vorming, en rot dat bovenstuk er toch gewoon af ? Hij keek naar boven en antwoordde: Daar zeg je zo wat...ik zou het niet weten. Maar het schijnt mee te vallen, want hij staat er nog steeds....

De eerste keer dat ik met de veerboot HoH-Harwich voer (Koningin Juliana ???) was toen ik voor m'n eerste vakantiereis bij Beck naar Ipswich ging naar de Vedette, in 1969 of 1970.... Bij het over bovendek lopen zag ik dat de hele schoorsteen-ommanteling stond te trillen en te schudden, omdat hij in z'n geheel was losgerot van het dek vanwege die UG-dauw... Ontluisterend, vond ik dat toen, maar het fenomeen heeft me nooit meer losgelaten: de UG-temp aan de top was 'bloody important', en is altijd een puntje van m'n aandacht geweest. Bij lang langzame vaart bijv, heb ik ooit eens een pyrometer gemonteerd om te zien waar het omslagpunt ongeveer was. Dat werd voor mij de leidraad voor overgaan van hfo naar do...
Waarmee overigens de rederij het niet altijd geheel mee eens was... :-D "Wai'st wel wat dat kôst, m'jong ?" :lol:
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Reefers

Bericht door v+d »

Een beetje corrosie was goed voor de omzet van de werven, we bleven koelwaterleidingen repareren en vervangen :)
Maar dit soort jachtjes was toch meer een plezier voor het oog, alles een beetje in bij elkaar horende maatvoeringen.
camerounkust 2.jpg
camerounkust 2.jpg (29.53 KiB) 5760 keer bekeken
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Reefers

Bericht door peelander »

jdbvos schreef: 09 apr 2019 11:28
die schoorsteen is mij te hoog
De eerste keer dat ik met de veerboot HoH-Harwich voer (Koningin Juliana ???) was toen ik voor m'n eerste vakantiereis bij Beck naar Ipswich ging naar de Vedette, in 1969 of 1970....
1968 Jan.
Dit is misschien iets voor het Smit topic
1998 05 16. Sjönk vraket i Livorno hamn.
1998 06. Bärgades vraket av Smit Tak BV.
groeten
Jan van der Pluijm


Plaats reactie