Reefers
-
- Berichten: 1481
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Reefers
Denk aan je rikketik Jan , de meeste reporters die over de scheepvaart l..... weten amper wat een schip
is en hoe en wat ze vervoeren.Ik neem het maar als een korreltje zout
is en hoe en wat ze vervoeren.Ik neem het maar als een korreltje zout
Re: Reefers
Nou Jacob niet alleen over de scheepvaart. In heeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel gevallen lullen ze uit der nekJacob Bothof schreef: ↑08 apr 2019 17:43 Denk aan je rikketik Jan , de meeste reporters die over de scheepvaart l..... weten amper wat een schip
is en hoe en wat ze vervoeren.Ik neem het maar als een korreltje zout
Omdat ze zich er niet goed in verdiepen waar het over gaat
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Reefers
Als walslurp ben ik dat ook Jan.
Toen ik mijn eerste digitale camera kreeg, zo'n Sony, was dit een van de eerste scheeps foto's De Orange Star, eigenlijk een sap tanker, ex naam Andalusian Star.
Prachtig schip vind ik net als veel andere reefers
Of ze nog ergens onder een andere naam vaart weet ik niet, maar het zullen intussen wel scheermesjes zijn.
groeten
Jan van der Pluijm
Re: Reefers
Mag ik ook iets zeggen? Ik vind het een schip met verbeelding, die schoorsteen is mij te hoog
Re: Reefers
Hoi Jan, over een rrodbaars kunnen we het prima eens zijn, Maar de indrukwekkende pijpen van sommige reefers gaven de schepen juist dat extra, wat ik er mooi aan vind .
Jan van der Pluijm
groetenJan van der Pluijm
Re: Reefers
Vroeger, toen de mussen nog geen staart hadden, en ik voor het eerst in Takoradi kwam met een HWAL bootje, toen lagen daar enorme Engelse schepen met grote blauwe schoorstenen met een zwart randje. Mooie schepen maar de schoorstenen was echt humbug, zoiets als de radiator van een Rolls
Echte mooie jachten waar alles klopte waren de Gabonkust en Camerounkust, althans dat vond ik.
Maar ja, de mooiste auto vind ik een 2CV...
Echte mooie jachten waar alles klopte waren de Gabonkust en Camerounkust, althans dat vond ik.
Maar ja, de mooiste auto vind ik een 2CV...
Re: Reefers
Die grote schoorstenen waren typisch voor de Ocean Group, ( Alfred Holt ), en ook bij de Blue Star Line hadden de schepen zulke grote schoorstenen. Ik vind ze wel fraai om te zien hoor...……………
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Reefers
Dit zijn idd uit de kluiten gewassen uitlaatpijpjes....niet bepaald de 1/2" 2CV-pijpjes....die schoorsteen is mij te hoog
En bij die Snow-boot doet dat grote uitstekende stuk suggereren dat er een stoominstallatie in staat....zoals hier op de AbelTasman Toen ik de 2nd (als leerling) vroeg waarom die zo hoog was, zei hij dat dat was vanwege het roetblazen: je wilt dat niet aan dek hebben, maar liever bij de buren...
Waarom dan dat uitstekende stukkie, was m'n wedervraag. En het antwoord: geen idee, misschien bleek de schoorsteen net niet hoog genoeg...
Later, nadat ik me een beetje meer in de materie had verdiept, kwam ik wederom bij hem met een vraag over dat bovenste uitstekende stukkie: Hoe kun je bij slecht weer, regen, of harde wind de temperatuur nou boven de 130 graden houden ivm het dauwpunt ? Zo krijg je toch zwavelzuur-vorming, en rot dat bovenstuk er toch gewoon af ? Hij keek naar boven en antwoordde: Daar zeg je zo wat...ik zou het niet weten. Maar het schijnt mee te vallen, want hij staat er nog steeds....
De eerste keer dat ik met de veerboot HoH-Harwich voer (Koningin Juliana ???) was toen ik voor m'n eerste vakantiereis bij Beck naar Ipswich ging naar de Vedette, in 1969 of 1970.... Bij het over bovendek lopen zag ik dat de hele schoorsteen-ommanteling stond te trillen en te schudden, omdat hij in z'n geheel was losgerot van het dek vanwege die UG-dauw... Ontluisterend, vond ik dat toen, maar het fenomeen heeft me nooit meer losgelaten: de UG-temp aan de top was 'bloody important', en is altijd een puntje van m'n aandacht geweest. Bij lang langzame vaart bijv, heb ik ooit eens een pyrometer gemonteerd om te zien waar het omslagpunt ongeveer was. Dat werd voor mij de leidraad voor overgaan van hfo naar do...
Waarmee overigens de rederij het niet altijd geheel mee eens was... "Wai'st wel wat dat kôst, m'jong ?"
Oost, west...ook best
Re: Reefers
Een beetje corrosie was goed voor de omzet van de werven, we bleven koelwaterleidingen repareren en vervangen
Maar dit soort jachtjes was toch meer een plezier voor het oog, alles een beetje in bij elkaar horende maatvoeringen.
Maar dit soort jachtjes was toch meer een plezier voor het oog, alles een beetje in bij elkaar horende maatvoeringen.
Re: Reefers
1968 Jan.
Dit is misschien iets voor het Smit topic
1998 05 16. Sjönk vraket i Livorno hamn.
1998 06. Bärgades vraket av Smit Tak BV.
groeten
Jan van der Pluijm