Stoommachines en Diesel motoren
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Inderdaad,
Volgens mijn idee is, of zal, dat de correcte inbouw positie zijn geweest.
Gespiegeld , dus bedieningen lekker in het centre bij elkaar.
Gr. Koos
Volgens mijn idee is, of zal, dat de correcte inbouw positie zijn geweest.
Gespiegeld , dus bedieningen lekker in het centre bij elkaar.
Gr. Koos
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Het ding aan stuurboord is een tornmachientje Jan, ik zie geen condensor maar ik weet alleen maar iets van Hotlo's
Re: Stoommachines en Diesel motoren
...aan bb meen ik een tornmachine te zien...
Aan sb (in dit geval)is tegen het L-frame een grote "kast" gebouwd... Het enige wat ik me daarbij kan voorstellen is een condensor....
En wat ik een L-frame noem van een reciprocerende stoommeloochum is dit: en die andere zaken:
Aan sb (in dit geval)is tegen het L-frame een grote "kast" gebouwd... Het enige wat ik me daarbij kan voorstellen is een condensor....
En wat ik een L-frame noem van een reciprocerende stoommeloochum is dit: en die andere zaken:
- Bijlagen
-
- Twin%20vert.Exp.Engines%20of%20Wyoming.jpg (186.53 KiB) 4547 keer bekeken
Oost, west...ook best
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Zou die tornmachine misschien ook op stoom gaan i.p.v. elektrisch aangedreven ???.
't Is maar een probeerseltje hoor...…………
m.v.g., Roy
't Is maar een probeerseltje hoor...…………
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Stoommachines en Diesel motoren
In die tijd ging tornen vast met stoom, als het een condensor is lijkt het onderste draaipunt onnodig (het lijkt of het ding om dat punt bewegen kan, uit en in werk zetten?).
Bovendien lijkt het deksel voorzien van twee ronde deksel waarachter lagers zouden kunnen zitten.
Ik roep maar wat...
Bovendien lijkt het deksel voorzien van twee ronde deksel waarachter lagers zouden kunnen zitten.
Ik roep maar wat...
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Rond 1900 - 1910 waren er zeker stoom-tornmachines. Die worden zo ook in de vakliteratuur beschreven. Ik heb alleen geen plaatje.
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Bij Stork vind je natuurlijk antwoord op al je vragen
Ik vrees dat Jan Vos voor deze keer eens gelijk heeft
Het bijgaande plaatje van een Stork machientje laat, weliswaar vanuit een andere hoek, zien dat ze vroeger ook allemaal kookten met water.
Het tornen gebeurde met een ratel en as, een wormwiel en een rondsel, de stang voor handbediening en de ratel zie je duidelijk zitten.
Als je nu goed kijkt bij dat Amerikaanse ding zie je dat spul ook, het stangetje voor handbediening is wat kleiner.
Bij Stork zie je de condensor duidelijk in het frame zitten met ook 2 inspectiedeksels (althans dit gietwerk komt meer overeen met wat je van een condensor zou verwachten).
Of dat tornen dan hier ook nog met een stoommachientje kan weet ik zo niet, wel weet ik dat het gebeurde en ik heb dat ook nog wel gezien ergens op een oud Grieks schip.
Als ik even wat meer tijd heb zoek ik ook dat op.
Enfin, ik zit te klooien om een foto hier te plaatsen. Altijd eenvoudig maar hoe moet dat nu? Of is de grijze massa echt in de war?
Ik moet gewoon een foto uit mijn eigen voorraad hier kunnen plaatsen toch?
Ik vrees dat Jan Vos voor deze keer eens gelijk heeft
Het bijgaande plaatje van een Stork machientje laat, weliswaar vanuit een andere hoek, zien dat ze vroeger ook allemaal kookten met water.
Het tornen gebeurde met een ratel en as, een wormwiel en een rondsel, de stang voor handbediening en de ratel zie je duidelijk zitten.
Als je nu goed kijkt bij dat Amerikaanse ding zie je dat spul ook, het stangetje voor handbediening is wat kleiner.
Bij Stork zie je de condensor duidelijk in het frame zitten met ook 2 inspectiedeksels (althans dit gietwerk komt meer overeen met wat je van een condensor zou verwachten).
Of dat tornen dan hier ook nog met een stoommachientje kan weet ik zo niet, wel weet ik dat het gebeurde en ik heb dat ook nog wel gezien ergens op een oud Grieks schip.
Als ik even wat meer tijd heb zoek ik ook dat op.
Enfin, ik zit te klooien om een foto hier te plaatsen. Altijd eenvoudig maar hoe moet dat nu? Of is de grijze massa echt in de war?
Ik moet gewoon een foto uit mijn eigen voorraad hier kunnen plaatsen toch?
Re: Stoommachines en Diesel motoren
héhéhé… Er zijn 2 regels: regel 1: JV heeft altijd....Jan Vos voor deze keer eens gelijk heeft
regel 2: Indien dit niet het geval is.....
Ik dacht eerst ook dat op dat kubusje aan de torn een schuifafsluiter zat, maar bij een beetje beter kijken was het een uitstekende as en een fiks lagerdeksel…. Maar die "touwtjes/draden" die er aan de bovenkant van die kubus uit schijnen te komen deed mij denken aan een (erg vroege ?) E-motor....
Maar wie weet is het een eveneens vroegtijdige elektrische stand-signalering, hoewel dat bij een dergelijk overzichtelijk gebeuren een volkomen overbodige luxe zou zijn; een equivalent van een open/dicht signalering bij je huiskamerdeur...
Is je foto misschien iets te groot Jan ? Probeer (een kopie !) even wat te verkleinen mbv bijv. Paint: Als de foto -zie de schuifbalken- hooguit 1,5 x zo groot is als je beeld, kun j'um plaatsen....
Oost, west...ook best
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Nou ja, ik kan makkelijk toegeven dat J.V. altijd gelijk heeft
Even de foto's Jan, dat kunstje van verkleinen en al dat gedoe dat snap ik wel. Dat gaat(ging) bij mij zelfs automatisch als ik voor het kombuis een foto nodig had. Voor de vele pikheet verhalen was dat ook nooit een probleem.
Bijlage toevoegen zie ik even niet zitten zoals eerder, maar zoals gezegd gaat het denkraam af en toe in staking. Mij zelf stoort het nog niet. Zoals je ziet is het allemaal een kwestie van rustig blijven en vooral de procedures volgen, na de koffie werkt alles beter, ziehier je condensor en het torndingetje.
Even de foto's Jan, dat kunstje van verkleinen en al dat gedoe dat snap ik wel. Dat gaat(ging) bij mij zelfs automatisch als ik voor het kombuis een foto nodig had. Voor de vele pikheet verhalen was dat ook nooit een probleem.
Bijlage toevoegen zie ik even niet zitten zoals eerder, maar zoals gezegd gaat het denkraam af en toe in staking. Mij zelf stoort het nog niet. Zoals je ziet is het allemaal een kwestie van rustig blijven en vooral de procedures volgen, na de koffie werkt alles beter, ziehier je condensor en het torndingetje.
Re: Stoommachines en Diesel motoren
Mooie plaatjes, Jan
Heb helaas nooit met dergelijke machines gevaren. Alhoewel... ben er ook niet voor opgeleid, dat hield op met turbines (en ketels, uiteraard)
Ik kwam door de zoektocht ook weer het Mono-toestel tegen uit m´n takenboek, dus heb ik de beschrijving ook maar ff door de OCR gehaald. Een middagje werk met het ´doktershandschrift´, dat ikzelf haast ook niet meer kan lezen.
Maar nu heb je ook wat.
Wie het interesseert, have fun Beschrijving van de getekende Mono C02- en CO-meter.
In het mono-toestel, drukt een elektromotor (E), door middel van een hefboom (14), een vlotter (13) omlaag, waardoor het kwik uit de fles (12) wordt weggedrukt naar (4) en (5) en langs de vlotter (13) opstijgt. Meetglas (4), in verhouding veel groter van afmetingen dan hier is afgebeeld, is gevuld met rookgas, dat nu langs (2) ,(3) ,(6) en (26), dóór de oven (27) wordt gedrukt, waar alle CO en onverbrand, door aanraking met gloeiend koperoxide tot CO2 en H2O verbrandt.
Dan stroomt het rookgas langs (24) en (23) in het absorptie-vat (C), dat met kaliloog (KOH) is gevuld dat alle CO2 en waterdamp opneemt. Het resterende rookgas wordt dan in een meetklok (10) gedrukt, waardoor de stang (19’ omhoog gaat in tenslotte de schrijfstift (11) beweegt, die daardoor een lijn op de rol (D) tekent ; de lengte van die lijn word bepaald door het volume van het gas dat nu in de meetklok wordt gedreven.
Inmiddels is de elektrische stroom door de kwikschakelaar (16) uitgeschakeld; de motor staat stil en het kwik drukt door zijn gewicht de vlotter (13) weer naar boven, zodat het in (4) en (5) daalt. Daardoor wordt (5) met een nieuw gasmonster volgezogen; tegelijk kan de inhoud was de meetklok (10), langs (9) en (8), door (5) ontwijken. Dan wordt de elektrische stroom door kwikschakelaar (16) weer ingeschakeld, en begint het proces opnieuw, echter met dit verschil, dat de omschakelaar (22) nu in een andere stand, zodat het gas van (6) langs (23) direct naar (C) wordt gedrukt, dus met CO en onverbrand. Deze worden nu in de meetklok (10) gemeten, zodat de streep op (D) nu wat langer wordt. Het korte verschil tussen lange en korte strepen duidt hier het CO-percentage en het verlies door onverbrand aan.
Heb helaas nooit met dergelijke machines gevaren. Alhoewel... ben er ook niet voor opgeleid, dat hield op met turbines (en ketels, uiteraard)
Ik kwam door de zoektocht ook weer het Mono-toestel tegen uit m´n takenboek, dus heb ik de beschrijving ook maar ff door de OCR gehaald. Een middagje werk met het ´doktershandschrift´, dat ikzelf haast ook niet meer kan lezen.
Maar nu heb je ook wat.
Wie het interesseert, have fun Beschrijving van de getekende Mono C02- en CO-meter.
In het mono-toestel, drukt een elektromotor (E), door middel van een hefboom (14), een vlotter (13) omlaag, waardoor het kwik uit de fles (12) wordt weggedrukt naar (4) en (5) en langs de vlotter (13) opstijgt. Meetglas (4), in verhouding veel groter van afmetingen dan hier is afgebeeld, is gevuld met rookgas, dat nu langs (2) ,(3) ,(6) en (26), dóór de oven (27) wordt gedrukt, waar alle CO en onverbrand, door aanraking met gloeiend koperoxide tot CO2 en H2O verbrandt.
Dan stroomt het rookgas langs (24) en (23) in het absorptie-vat (C), dat met kaliloog (KOH) is gevuld dat alle CO2 en waterdamp opneemt. Het resterende rookgas wordt dan in een meetklok (10) gedrukt, waardoor de stang (19’ omhoog gaat in tenslotte de schrijfstift (11) beweegt, die daardoor een lijn op de rol (D) tekent ; de lengte van die lijn word bepaald door het volume van het gas dat nu in de meetklok wordt gedreven.
Inmiddels is de elektrische stroom door de kwikschakelaar (16) uitgeschakeld; de motor staat stil en het kwik drukt door zijn gewicht de vlotter (13) weer naar boven, zodat het in (4) en (5) daalt. Daardoor wordt (5) met een nieuw gasmonster volgezogen; tegelijk kan de inhoud was de meetklok (10), langs (9) en (8), door (5) ontwijken. Dan wordt de elektrische stroom door kwikschakelaar (16) weer ingeschakeld, en begint het proces opnieuw, echter met dit verschil, dat de omschakelaar (22) nu in een andere stand, zodat het gas van (6) langs (23) direct naar (C) wordt gedrukt, dus met CO en onverbrand. Deze worden nu in de meetklok (10) gemeten, zodat de streep op (D) nu wat langer wordt. Het korte verschil tussen lange en korte strepen duidt hier het CO-percentage en het verlies door onverbrand aan.
Oost, west...ook best