Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door cor »

Vervolg Kalkar de laatste foto's

Cor Boer
Bijlagen
P3100018.jpg
P3100018.jpg (208.62 KiB) 4347 keer bekeken
P3100020.jpg
P3100020.jpg (215.01 KiB) 4347 keer bekeken
P3100021.jpg
P3100021.jpg (226.4 KiB) 4347 keer bekeken
P3100022.jpg
P3100022.jpg (213.34 KiB) 4347 keer bekeken
P3100023.jpg
P3100023.jpg (200.76 KiB) 4347 keer bekeken
P3100024.jpg
P3100024.jpg (177.51 KiB) 4347 keer bekeken
P9170013.jpg
P9170013.jpg (226.1 KiB) 4347 keer bekeken
P9170014.jpg
P9170014.jpg (235.46 KiB) 4347 keer bekeken

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Mooi Cor, op het drie na laatste plaatje staat het tornmachientje keurig ingepikt op het grote tandwiel op de krukas.
Dat Henny van der Most zulke mooie machines in huis heeft wist ik niet, weer wat geleerd.
Patru (R.I.P)

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Patru (R.I.P) »

Tjonge Cor,
Wat een verwennerij met je foto's en verhalen.
Je geeft veel meer informatie dan in dat boek "Stoom op haring" staat. Ben jij ook nog geïnterviewd door die schrijver?
Ik heb het net weer doorgenomen. Wat een leven indertijd aan boord van die vissersschepen. Met jouw informatie erbij gaat het nog meer spreken. Verschillende foto's troffen mij maar deze vond ik heel treffend. Wat een benauwde bedoening moet dat geweest zijn. :?
De stookplaat van de VL 216 en het bijbehorende verhaal over het aswippen door de luchtkokers. :-D


Stookplaat VL 216 Hennie.jpg
Stookplaat VL 216 Hennie.jpg (192.69 KiB) 7210 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door cor »

Op pagina 67 van dat boek staat de schipper Fer van Schoor die was toen
ik op de VL97 zat daar schipper op in die tijd 1956 1958 zat die schippeer Arie Bot
op de stoomlogger VL112 Bets en Gerda.
Dat assie wippen was bij slecht weer uitkijken geblazen in die machine kamer
als de asmok omhooggehaald werd door ons met die loeient hete as er in.
Toen ik bij Hoogendijk voer in 1956 had deze rederij de volgende stoomfietsen
nog in de vaart VL 29 Oranje Nassau 1988 normaal hoorde je een stoomschip niet
maar als die voorbij voer in 1956 leek het wel een blik fabriek zo geluid kwam er uit.
De VL 86 voer toen nog maar kreeg in dit jaar een aanvaring en is uit de vaart genomen.
De Vl 114 vor nog en de VL 190 ook de VL 196 en 199 allemaal nog onder stoom.
Vertrek vlaggetjes dag wilde iedereen eerst bij de vis gronde komen en werden er op
de stookplaatsen behoorlijk gezweten enz .

In 1957 zijn de VL 114, 190 en 199 omgebouwd tot motor logger De VL 196 ging naar de sloper

Cor Boer
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Cor en anderen wederom bedankt voor de prachtige bijdragen met foto’s. De foto´s van Cor uit Kalkar zijn meer dan prachtig. Jammer dat ik daar nooit ben geweest. Ik zal nog eens lief naar een an onze dochters kijken, wie weet.
Ik heb meerdere reizen gemaakt op de Empire B schepen bij Vinke en Halcyon (meer dan 10 reizen) en één reis op de Liberty “Amsteldiep” ( anderhalf jaar ). Wat mij opvalt bij die foto’s, is dat ik aan de ene kant ronde en aan de ander kant doosvormige kolommen zie. Een Liberty had zes doosvormige kolommen. De tornmachine is heel mooi, maar van een type, dat ik niet ken. Dat zegt natuurlijk niks, want het zou kunnen dat er meerdere types/merken waren. Hoewel er voor zover ik weet maar één machine bouwer was. Verder komt de locatie van de tornmachine niet overeen met die van de Liberty. Bij de Liberty stond deze machine aan stuurboordzijde achter de lage druk cilinder. Deze staat bij een tandwiel ergens in het midden, waarbij ik aan beide zijden twee dubbele excentrieken zie. Bij de Liberty zat die achter de zuigerstang van de lage druk cilinder ( ik zie ook de vacuum luchtpomp niet).
Verder lees ik op de bordjes, dat deze machines 1250 pk waren en dat er twee instonden. De Liberties hadden één machine van 2500 pk. De afmetingen van de romp zijn ook flink naar boven afgerond (dit is een hobby van Van der Most). Maar Klaas ziet nog wat anders dat niet klopt. Ik zie vier cilindersmeerapparaten, vier cilinderkoppen met vier ontlastkleppen en vier doorvoeringen van stoomschuiven. De Liberties hadden alleen op de HD-cilinder een “cilindrische stoomschuif (een soort Boschschuif) en die hadden aan de bovenkant geen geleiding en dus ook geen doorvoering.
Misschien is dit een machine uit een Engelse voor serie Liberty. Ik heb alleen op de “Amsteldiep” gevaren, maar ben gedurende mijn vaartijd wel veel zusterschepen geweest en heb dit nooit gezien.

Klaas gaat nog een pilletje nemen en met moeders de kooi in (handen boven het dekbed !).
Groetjes en een fijn weekend.

Klaas.
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Gert Schouwstra »

Goed punt, Klaas. Volgens mij zijn er geen dubbelschroefs Liberty's gebouwd. Van der Most was een bekende verzamelaar van allerlei stoommachines en ik heb wel eens een opslag van hem mogen bekijken. Ik kan mij goed voorstellen dat er door de jaren heen informatie en onderdelen door elkaar geraakt zijn. En bij van der Most gaat het eerder om een goed verhaal om aan het publiek te vertellen.
Gert
- Varen is Leven -
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Het blijft een prachtige machine en de verzameling er omheen is ook geweldig. Maar een aantal dingen kloppen niet. Het meest opvallende (zie voor de details mijn vorige bericht) de tornmachine, de vier cilinders en de gegevens op het bordje. Ik heb ook geen idee van de afmetingen. Deze machine is uitgebouwd en staat hier " kaal". Ik ken ze ingebouwd met de bordessen er om heen. Hij lijkt me ook lager, maar dat kan optisch bedrog zijn. Ondanks alles het is een pareltje en prachtige foto's van Cor.
Klaas
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Ahoy Klaas, zodra ik tijd heb ga ik dat eens uitzoeken. Ik had ook een plaatje geplaatst uit de door jou aangekaarte documenten, dat moet wel een machine uit Amerika zijn (Liberty), de tornmachine zit daar zo als jij zegt en de kolommen zijn ook anders.
Ik moet eerst uitvinden of dat ding nog in kalkar staat en dan maar met de camper naar Kalkar, handiger is natuurlijk eerst bellen daar zal ik mee beginnen. van der Most woont haast bij ons op de hoek maar ik denk niet dat ik zomaar zijn tuintje in kan lopen maar je weet het nooit.
Het kan natuurlijk best een Engelse machine zijn, het lijkt erop dat er ook foto's zijn van het schip en de demontage dus we komen er vast wel achter.
Pas op met die pilletjes :wink:
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Zal ik doen, gevaarlijk spul die pilletjes. Misschien ben ik daarom de enige die vier cilinders zie. Ik ben benieuwd. Het maakt niet zoveel uit. Het zijn prachtige foto's van een geweldige collectie machines. Goeie reis alvast.
Goed weekend allemaal.
Klaas
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door cor »

Hallo Klaas en anderen kombuizers

In Rotterdam staat bij het buitenmuseum van het scheepvaart museum
op de stoep ook een Triple expansie machine althans ik neem aan dat die er
nog steeds staat.
Hieronder de Foto's die ik er van gemaakt had en Klaas bij de Halcyonlijn voeren
ook wel aardig wat Vlaardingers deze schepen kwamen veelal in de Vulcaan haven
in Vlaardingen.
Hadden stad namen en omdat ik van oorsprong een vlaardinger ben hier de
Stad Vlaardingen

Groeten Cor Boer
Bijlagen
Machine 1.jpg
Machine 1.jpg (178.72 KiB) 6980 keer bekeken
Machine 2.jpg
Machine 2.jpg (190.19 KiB) 6980 keer bekeken
Machine 3.jpg
Machine 3.jpg (188.6 KiB) 6980 keer bekeken
Halcyonl 1.jpg
Halcyonl 1.jpg (76.96 KiB) 6980 keer bekeken
Halcyonl 2.jpg
Halcyonl 2.jpg (113.48 KiB) 6980 keer bekeken


Plaats reactie