De Oranje Lijn
Re: De Oranje Lijn
Voor de liefhebbers de dwarsdoorsnede van de Werkspoor-Lugt KEBS 6812/125 van de PWvO.
Het hele orgel zoals afgebeeld op de vorige pagina weegt inclusief de drukvulgroepen 482 ton.
Zoiets moet je uiteraard in de fabriek demonteren en in delen in het schip plaatsen.
Werkspoor heeft op het ontwerp vele patenten verkregen.
De deelbare ondervoering en het zijdelings uitnemen van de zuiger, evenals het langsspoelingsysteem met speciale pakkingbus om de zuigerstang, werden ook al toegepast en zijn bij de SW HotLo overgenomen.
Groet, Paul G.
Het hele orgel zoals afgebeeld op de vorige pagina weegt inclusief de drukvulgroepen 482 ton.
Zoiets moet je uiteraard in de fabriek demonteren en in delen in het schip plaatsen.
Werkspoor heeft op het ontwerp vele patenten verkregen.
De deelbare ondervoering en het zijdelings uitnemen van de zuiger, evenals het langsspoelingsysteem met speciale pakkingbus om de zuigerstang, werden ook al toegepast en zijn bij de SW HotLo overgenomen.
Groet, Paul G.
-
- Berichten: 908
- Lid geworden op: 15 sep 2004 22:46
- Locatie: sappemeer
Re: De Oranje Lijn
Wat een laag gewicht die 482 ton van de Werkspoor-Lugt KEBS 6812/125 in vergelijking met b.v. een Sulzer RTA96C die boven de 2000 ton weegt .
M.vr.gr. Huub Dofferhoff
M.vr.gr. Huub Dofferhoff
Gr. Huub.
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: De Oranje Lijn
Klaas, als ik de bouwlijst van Todd bestudeer, dan valt me op dat ze in de oorlog twaalf T2 tankers hebben gebouwd en daarna alleen maar klein spul en verder verlengingen en ombouw. De Apache was met bouwnummer 56 dus de eerste echte nieuwbouw van die afmetingen na de oorlog. Ik denk dat ze daarom de tekeningen van de T2 uit het archief hebben gelicht en op die basis iets hebben ontworpen.Klaas Buytenwegh schreef: ↑02 apr 2019 20:13 @Adri.
Ik ben begonnen door in Google Apache en Stena Apache in te voeren. Je komt dan vanzelf bij wat links terecht. Maar daarna ben ik naar de afbeeldingen gegaan. Via de link bij de afbeeldingen kwam ik ook weer info over deze Apache, zijn opvolger en vergelijkbare schepen tegen. Ik denk dat het voor jou "gesneden koek" is, maar voor mij is dit nieuw en interessant. Het is voor mij na veertig jaar varen een bedrijfstak waar ik niets van af weet. Maar ik vind het leuk om op mijn oude dag, nog wat kennis te verzamelen. Ik ben alleen nog opzoek welke Victory dit geweest kan zijn. Ik neem aan dat ze het turbinebedrijf er hadden uitgesloopt. Ik las ook nog ergens iets over "een omgebouwde tanker" maar dat kan ik nu even niet terugvinden. Het zou misschien ook nog een T2-tanker (ook familie van de Victory) geweest kunnen zijn. Ik zoek nog even verder, misschien dat ik het nog kan vinden. Maar nogmaals voor mij is dit zeer interessant.
Grt.
Klaas
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: De Oranje Lijn
Gert bedankt, mooi stukje werk heb je verricht.
Dat lijstje van de Todd vind ik prachtig. Tijdens WO 2 waren er drie werven, die de naam Todd hadden. In Portland en Richmond bouwden ze de “Oceans”. Op de werf in Galveston werden Liberties en T1 tankers gebouwd. Van de T1 tankers waren twee types, de T1-M-A1 en T1-M-A2. Het waren kleine motortankers (lengte 65- breedte 11,30 meter en 1490 dwt) voor de kustvaart. De schepen op dit lijstje zijn dus geen T-2 tankers. Bouwnummer 112 heeft nog als “Stanvac Selo” onder Nederlandse vlag gevaren (1948-1959). Todd heeft dus geen T-2 tankers gebouwd. Omdat de naam Victory viel, dacht ik aan de T-2 tanker. Ik had dit beter niet kunnen doen, want het is nu onbedoeld een eigen leven gaan leiden. Een T-2 tanker had een lengte van 160,9- en breedte van 20,76 meter. Als de gevens van de Apache kloppen was die 122,9 meter lang en 22,34 meter breed.
Volgens het lijstje is het schip van 1979 (built or converted !!). Het is mij nog niet duidelijk (een Victory had een breedte van 18,90 meter) of het hier nieuw- of verbouw betrof. Het type voortstuwingsinstallatie heb ik ook nog niet gevonden. Wellicht kom ik dit nog ergens tegen.
Al met al dwalen we behoorlijk af van de Oranje Lijn.
https://magazines.marinelink.com/Magazi ... sel-210748
Grt.
Klaas
Dat lijstje van de Todd vind ik prachtig. Tijdens WO 2 waren er drie werven, die de naam Todd hadden. In Portland en Richmond bouwden ze de “Oceans”. Op de werf in Galveston werden Liberties en T1 tankers gebouwd. Van de T1 tankers waren twee types, de T1-M-A1 en T1-M-A2. Het waren kleine motortankers (lengte 65- breedte 11,30 meter en 1490 dwt) voor de kustvaart. De schepen op dit lijstje zijn dus geen T-2 tankers. Bouwnummer 112 heeft nog als “Stanvac Selo” onder Nederlandse vlag gevaren (1948-1959). Todd heeft dus geen T-2 tankers gebouwd. Omdat de naam Victory viel, dacht ik aan de T-2 tanker. Ik had dit beter niet kunnen doen, want het is nu onbedoeld een eigen leven gaan leiden. Een T-2 tanker had een lengte van 160,9- en breedte van 20,76 meter. Als de gevens van de Apache kloppen was die 122,9 meter lang en 22,34 meter breed.
Volgens het lijstje is het schip van 1979 (built or converted !!). Het is mij nog niet duidelijk (een Victory had een breedte van 18,90 meter) of het hier nieuw- of verbouw betrof. Het type voortstuwingsinstallatie heb ik ook nog niet gevonden. Wellicht kom ik dit nog ergens tegen.
Al met al dwalen we behoorlijk af van de Oranje Lijn.
https://magazines.marinelink.com/Magazi ... sel-210748
Grt.
Klaas
Re: De Oranje Lijn
Dit haal ik uit de door jou gelinkte okt '77 editie van Maritime Reporter:Klaas Buytenwegh schreef: ↑03 apr 2019 19:45Als de gegevens van de Apache kloppen was die 122,9 meter lang en 22,34 meter breed.
Dus 118,6 meter lang en 21,34 meter breed. Nu zijn maten die worden opgegeven bij opdracht nogal eens onderhevig aan wijzigingen.The dynamically positioned vessel, to be named Apache, is designed to lay steel pipe from 4 to 16 inches in diameter in prewelded strings from 7 to 50 miles long. Overall length will be 389 feet 3 inches, breadth 70 feet, and the vessel will be powered by two diesel engines with 7,200 total hp, providing cruising radius of 5,000 miles.
Klaas Buytenwegh schreef: ↑03 apr 2019 19:45Volgens het lijstje is het schip van 1979 (built or converted !!). Het is mij nog niet duidelijk (een Victory had een breedte van 18,90 meter) of het hier nieuw- of verbouw betrof. Het type voortstuwingsinstallatie heb ik ook nog niet gevonden. Wellicht kom ik dit nog ergens tegen.
Zo te lezen was het nieuwbouw bij Todd en is de voortstuwing 2x diesel 7 200 hp (totaal).
Eensch.
Adri
Re: De Oranje Lijn
gr Bas
Re: De Oranje Lijn
gr. Bas
Re: De Oranje Lijn
Als het nieuwbouwschip op de helling de "Prins Willem van Oranje" is, tel ik nog 4 andere schepen van de Oranje Lijn.
Is het ook te achterhalen wanneer deze fraaie luchtfoto gemaakt is ?.
m.v.g., Roy
Is het ook te achterhalen wanneer deze fraaie luchtfoto gemaakt is ?.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
Hoi Roy ea,
Wat vind je hiervan ?
Weer wat plaatjes van je geliefde "PWvO" tijdens het nat glijden.
Misschien wat streepjes te zien, maar heb ze er wel moeite en met een "riek" vanaf moeten schrapen.
Dus vandaar de wat licht streperige vlakken.
Hoor het wel.
Gr. Koos
Wat vind je hiervan ?
Weer wat plaatjes van je geliefde "PWvO" tijdens het nat glijden.
Misschien wat streepjes te zien, maar heb ze er wel moeite en met een "riek" vanaf moeten schrapen.
Dus vandaar de wat licht streperige vlakken.
Hoor het wel.
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- PWvO twl(01).JPG (219.96 KiB) 4502 keer bekeken
-
- PWvO twl. (02).JPG (222.54 KiB) 4502 keer bekeken
-
- PWvO twl (03).JPG (213.13 KiB) 4502 keer bekeken
Re: De Oranje Lijn
Het is een pracht Koos !. Bedankt hoor !.
Ze zitten inmiddels uitgeprint in de Ouwe Lulle ordner.
Eens heb ik zelfs een foto van de kiellegging gehad. dat was letterlijk een kielplaat en verder niets.
Maar ja, gehad = een lelijk woord...……………
m.v.g., Roy
Ze zitten inmiddels uitgeprint in de Ouwe Lulle ordner.
Eens heb ik zelfs een foto van de kiellegging gehad. dat was letterlijk een kielplaat en verder niets.
Maar ja, gehad = een lelijk woord...……………
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................