De Oranje Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos »

GM. Roy ea.
En om je nog meer te plezieren, hier een wat waggelend onstabiel drijvend romp tussenstuk annex verlengstuk voor de "Prins Willem II".
Vraagje, hoeveel van die Prins Willemmen hebben we wel niet gehad in dat/ons Koningshuis ? :(
Dat is voor een normaal mens toch niet bij te houden wie nou wie was. :shock:
Zelfs voor ons (ouderen) niet, die toch echt nog wel destijds met de Vaderlandsche Geschiedenis zijn geindoctrineerd geworden. :mrgreen:
Maar goed door de naam benoemingen bij OL zien we ze toch weer regelmatig voorbij komen.
Fijne dag.
Gr. Koos
Bijlagen
Verlengstukje v. PWII (01).JPG
Verlengstukje v. PWII (01).JPG (244.98 KiB) 4200 keer bekeken
Verlengstukje v. PWII (02).JPG
Verlengstukje v. PWII (02).JPG (214.31 KiB) 4200 keer bekeken

warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: De Oranje Lijn

Bericht door warbout »

Inderdaad koos, door bij de Oranje Lijn gevaren te hebben leerde ik die prinsen namen opnieuw. :-D

grt, Willem. W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: De Oranje Lijn

Bericht door kabo »

Hallo Roy, n.a.v. je vraag bij de luchtopname van de werf van Boele met al die Oranje klanten, dat moet 1952 geweest zijn, want de P.W.v.Oranje is in 1953 in de vaart gekomen. En dat buitenste schip de helling is denk ik de Johan Willem Friso bwj. 1949.
gr.Bas
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Klaas Buytenwegh »

@Roy,
Je zegt dat er behalve het schip op de helling nog 4 zijn te zien. Ik zie er twee voor de kant en 1 naast de Liberty. Is die Liberty ookvan de Oranje Lijn. Ik weet niet hoe lang ze die hebben gehad. Prachtige foto's Bas. Pittige scheepjes die lakers, met slecht weer op de Atlantic liep die ons (Liberty) voorbij als of we stillagen. Nou was dat niet zo moeilijk, want wij liepen er toen maar 8 (economische speed 🤣🤣).
Klaas.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Van de 2 schepen op Helling II bij Boele-Bolnes is inderdaad de "Prins Johan Willem Friso". Wel een beetje verwarrend daar men een blind achter het voorste raam van het promenadedek heeft gedaan. Anderzijds, de "Prins Alexander" had een open omloop in het brugfront zitten. De Ocean-Laker die hoog op diezelfde helling staat kan ik niet determineren. Vanaf de "Prins Frederik Hendrik" hadden deze schepen een dubbele steng op de voormast. Met het jaar 1952 kunnen we wel wat, maar komen niet op 100% zekerheid uit.

De Liberty is de "Prins Willem II", (2), die van 1 maart 1950 tot in 1953 eigendom van de Oranje Lijn geweest is. Daarvoor heeft ze als eigendom van de Staat der Nederlanden in bare boat charter voor de Oranje Lijn gevaren.
De Ocean-Laker die aan de binnenkant ligt kan de "Prins Maurits", geb. 1936, in de vloot van augustus 1937 tot in december 1956 zijn, maar ook de "Prins Willem van Oranje", die van 1938 tot eind 1952 onder die naam voor de O.L. voer. Toen moest zij haar naam afstaan voor het nieuwbouw schip dat op de helling staat en werd hernoemd in "Prins Philips Willem", (2), die in januari 1953 al dusdanig in de vaart kwam en het volhield tot in september 1957 toen ze naar Hamburg verkocht werd. Deze Ocean-Lakers van het Frederikstad type zijn ook slecht uit elkaar te houden. De O.L. heeft trouwens 4 van deze stoomschepen gehad, maar raakte er 2 in de W.O.II kwijt.

Van het verlengen van de "Prins Willem II" is trouwens een foto boek gemaakt. Ik heb dat in m'n Boele tijd eens gezien, maar kreeg het natuurlijk niet...…. :roll: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Roy bedankt. Het is me duidelijk. Ja zo werkt dat met die boeken en andere zaken. Ik weet daar alles van.
Klaas.
Patru (R.I.P)

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Patru (R.I.P) »

roy schreef: 15 apr 2019 17:08 De Liberty is de "Prins Willem II", (2), die van 1 maart 1950 tot in 1953 eigendom van de Oranje Lijn geweest is. Daarvoor heeft ze als eigendom van de Staat der Nederlanden in bare boat charter voor de Oranje Lijn gevaren.
Hier de Prins Willem II op 8 mei 1948 toen ze als eerste schip met graan uit het Marshallplan in Amsterdam binnen kwam.
Er was discussie over het feit of ze als zodanig niet de eerste voor Nederland genoemd moest worden i.p.v. de gehuldigde Noordam.
Zie een tweetal krantenknipsels. :-D

Prins Willem II 8 mei 1948 Amsterdam.jpg
Prins Willem II 8 mei 1948 Amsterdam.jpg (122.67 KiB) 3748 keer bekeken
Tubantia 11-5-1948.jpg
Tubantia 11-5-1948.jpg (118.71 KiB) 3748 keer bekeken
Volkskrant 10-5-1948.jpg
Volkskrant 10-5-1948.jpg (28.28 KiB) 3748 keer bekeken
Groet, Paul G.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Zo zien we maar weer, alles voor de bühne wordt gestuurd en aangepast.
Wederom dus nep op grote, ( 10.000 ton ), schaal. :roll: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Patru (R.I.P)

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Patru (R.I.P) »

De Prins Willem van Oranje. Een hele snelle 18,5 mijl, nog zonder verhoogde schoorsteen.
Hier dan met hoed op de schoorteen.
PWvO ca1955 Noordzeekanaal.jpg
PWvO ca1955 Noordzeekanaal.jpg (165.8 KiB) 3528 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De Oranje Lijn

Bericht door jdbvos »

Een jachtje, gewoon..!
Oost, west...ook best


Plaats reactie