Sleepboten
Re: Sleepboten
gr.Bas
Re: Sleepboten
Hallo Bas,
Mbt. de hierboven geplaatste "ANNA" (mooie sleepboot trouwens).
Zou het motormerk niet alleen Bolnes kunnen zijn ?
Smit Bolnes motoren waren nl. de toch wel aanzienlijke grotere broer van de Bolnes motoren.
Op dezelfde wijze uitgelegd, maar toch wel allemaal wat grotere afmetingen en vermogens en kan ik mij bijna niet voorstellen dat een Smit-Bolnes in die mk-ruimte zou kunnen staan.
Maarja, Kan het mis hebben natuurlijk.
Gr. Koos
Mbt. de hierboven geplaatste "ANNA" (mooie sleepboot trouwens).
Zou het motormerk niet alleen Bolnes kunnen zijn ?
Smit Bolnes motoren waren nl. de toch wel aanzienlijke grotere broer van de Bolnes motoren.
Op dezelfde wijze uitgelegd, maar toch wel allemaal wat grotere afmetingen en vermogens en kan ik mij bijna niet voorstellen dat een Smit-Bolnes in die mk-ruimte zou kunnen staan.
Maarja, Kan het mis hebben natuurlijk.
Gr. Koos
Re: Sleepboten
Daar zat ik ook al aan te denken Koos !.
Ik durfde het alleen niet aan om het te berde te brengen...………….
Ja, ja, ik weet het, held op sokken en zo...………...
m.v.g., Roy
Ik durfde het alleen niet aan om het te berde te brengen...………….
Ja, ja, ik weet het, held op sokken en zo...………...
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Sleepboten
Motor nr 7001 van Smit Bolnes was voor de Anna.
Type L 304.
Aldus het onvolprezen boek van Jan Vegter.
Groeten
Jan
Nummer 7000 was voor een proefmotor,op bldz. 230 e.v staat de boot ook nog genoemd incl de foto die hier getoond werd.
Het was de eerste meer cilinder motor van dit type.
Type L 304.
Aldus het onvolprezen boek van Jan Vegter.
Groeten
Jan
Nummer 7000 was voor een proefmotor,op bldz. 230 e.v staat de boot ook nog genoemd incl de foto die hier getoond werd.
Het was de eerste meer cilinder motor van dit type.
Re: Sleepboten
Jan,
Neem zonder meer aan dat je gelijk hebt.
Heb even zitten googelen en kwam jouw gelijk ook tevoorschijn.
Nu weet ik niet hoe die eerste Smit-Bolnessen eruit zagen, want kwamen die bij Smit uit Kinderdijk vandaan, maar de Smit-Bolnessen die ik heb meegemaakt, en vooral in de baggerschepen zagen er in mijn beleving wat te groot uit voor die mooie sleper.
Als ik me dat dan qua verhoudingen voor de geest haal, dan zou sleepbootje een behoorlijk doorgezakte buik moeten hebben tpv. de machinekamer
bodem beplating.
Mogelijk dat die eerste SB's van een wat kleiner kaliber waren en mogelijk voorloper waren van de diegenen die ik heb meegemaakt en nog in mijn hoofd rondwaren.
Maar dat zou ik dan eerst eens uit moeten zoeken.
Heb nog even wat nagezocht van bijv. Geopotes IX.
Daar stonden ook Smit-Bolnessen in voor zowel de vaarmotoren alswel de pompmotoren.
Deze waren resp. van het type:V 316 D en V310 D.(dus heel andere getalletjes).
Dus kan het mogelijkerwijs daarin zitten dat ik op de eerdere verkeerde gedachten kwam mbt. de "ANNA".
Fijne avond
Gr. Koos
Neem zonder meer aan dat je gelijk hebt.
Heb even zitten googelen en kwam jouw gelijk ook tevoorschijn.
Nu weet ik niet hoe die eerste Smit-Bolnessen eruit zagen, want kwamen die bij Smit uit Kinderdijk vandaan, maar de Smit-Bolnessen die ik heb meegemaakt, en vooral in de baggerschepen zagen er in mijn beleving wat te groot uit voor die mooie sleper.
Als ik me dat dan qua verhoudingen voor de geest haal, dan zou sleepbootje een behoorlijk doorgezakte buik moeten hebben tpv. de machinekamer
bodem beplating.
Mogelijk dat die eerste SB's van een wat kleiner kaliber waren en mogelijk voorloper waren van de diegenen die ik heb meegemaakt en nog in mijn hoofd rondwaren.
Maar dat zou ik dan eerst eens uit moeten zoeken.
Heb nog even wat nagezocht van bijv. Geopotes IX.
Daar stonden ook Smit-Bolnessen in voor zowel de vaarmotoren alswel de pompmotoren.
Deze waren resp. van het type:V 316 D en V310 D.(dus heel andere getalletjes).
Dus kan het mogelijkerwijs daarin zitten dat ik op de eerdere verkeerde gedachten kwam mbt. de "ANNA".
Fijne avond
Gr. Koos
Re: Sleepboten
Heren, voor zover als ik weet was de Smit Bolnes in de sleepboot Anna, een 3 cil. motor van 500 pk. Wat wel heel bijzonder is, 500 pk in 3 cilinders en 275 tpm.
gr.Bas
gr.Bas
Re: Sleepboten
De motor van de "Anna "
Groeten
Jan
Groeten
Jan
- Bijlagen
-
- smit bolnes anna137.jpg (131.85 KiB) 3735 keer bekeken
Re: Sleepboten
Ben niet zo goed op de hoogte van de Smit-Bolnes motoren (sprak hij beschaamd als ex-IHCer), maar de nieuwe Smit-Bolnes fabriek in Zierikzee is destijds speciaal opgericht om aan de vraag voor grotere/sterkere motoren uit de baggerindustrie te voldoen. Maar ze zullen ook wel de kleinere types zijn blijven bouwen.
Eind zeventiger jaren waren er dramatisch veel bedrijfssluitingen, niet alleen bij IHC, maar natuurlijk in de hele NL scheepsbouw. Bij IHC: Smit-Bolnes, Gusto, Verschure. Maar de nalevering van slijtdelen van de motoren die door IHC waren geleverd (Smit-Bolnes en Smit MAN) is nog jarenlang een winstgevende business geweest voor de machinefabriek van Smit Kinderdijk.
Adri
Re: Sleepboten
Ook ik moet bekennen dat ik dit type Bolnes nog nooit gezien heb. Ergo ik had er nog nooit van gehoord !.
De Smit Bolnes ken ik alleen maar als een open kar, waar je de tuimelaars zag. Zeg maar zoals de B.& W. motor.
Learning all the time...…………...
m.v.g., Roy
De Smit Bolnes ken ik alleen maar als een open kar, waar je de tuimelaars zag. Zeg maar zoals de B.& W. motor.
Learning all the time...…………...
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................