SD-14 Standaardschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SD-14 Standaardschepen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Interessant Roy, dat wist ik niet (ik weet meer niet, dan wel :lol: ). DIe St Helena is wel een mooi schip, maar zo gaat het nu eenmaal bij overheidsinstellingen. Waarom zullen we het makkelijk doen, als het ook moeilijk kan. Een mooi voorbeeld ( ik beperk me tot de scheepvaart), de aanbouw zijnde betonningsvaartuigen. Nog geen meter gevaren, gelijk de pishoek in.
Fijne pasen, aan het weer zal het niet liggen.
Klaas

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SD-14 Standaardschepen

Bericht door jdbvos »

aan het weer zal het niet liggen
:-D idd: ze ca 3 uurtjes in de zon leggen, en je paaseieren zijn hardgekookt... :lol:
…wanneer ik die SD14 (of de Japanse Freedom-classes) nu weer zie, vind ik ze gewoon mooi.... Dat was indertijd wel anders: vooral die golfplaten opbouw van die SD14 vond ik uitgesproken lelijk.
Maar bij de foto's bij onze scheepsspotters en nieuwbouwspotters zie ik dat die golfplaten-opbouw een comeback maakt...
't Zal de bouwkosten wel wat drukken, want er hoeven geen spantjes gelast te worden, maar qua onderhoud heb je een verdubbeling van het te verven oppervlak....
Maar dat onderhoud is tegenwoordig "optioneel", natuurlijk...
Oost, west...ook best
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: SD-14 Standaardschepen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Jan, "replacement Liberties" dat zegt genoeg. Jammer, dat die schepen er tegenwoordig zo slecht uit zien. Zelfs die ouwe "Amsteldiep" zag er op zijn voorlaatste reis nog beter uit. Als je foto's ziet hoe slecht de schepen er in de nadagen van de Nedlloyd uitzagen, doet dat pijn. Maar ik moet wel eerlijk zijn, in mijn stoomtijdperk hadden ze meer tijd, meer mensen en minder regels in de havens ( zoals verbod op buitenboord schilderen ed). Nu hebben ze het druk met "slow steaming", dat ging bij ons vanzelf :lol: :lol: .
Het beste met je eieren.

Klaas
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SD-14 Standaardschepen

Bericht door jdbvos »

Het beste met je eieren.
Een koude wind nog, vandaag Klaas...
Dus dat koken viel een beetje tegen.
Maar het ging uitstekend met de eitjes: ze zijn uitgekomen :lol: :lol:
Oost, west...ook best
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SD-14 Standaardschepen

Bericht door Roy »

Nog even de SD 14 die als passagiersschip gebouwd zou worden, maar door bureaucratie nooit gebouwd werd. Het ontwerp stond als SD14(P) bekend.
Er bestaat trouwens wel een model van, waarvan in het boek SD14: The Full Story een afbeelding staat. Goed, even wat gegevens.
De beoogde schip was gebaseerd op een z.g. Fourth Series hull. ( Hier maak ik uit op dat er ook kleine verschillen in romp vorm zitten, maar heb dit niet bewezen gezien ).
Op het bovendek waren nog twee dekken die van het hek tot bijna bij de midscheeps liepen. Hier boven op kwamen nog 4 dekken.
Accommodatie voor 198 passagiers en 86 bemanningsleden. De passagiers werden geaccommodeerd in 2 bed suites en 2 en 3 bed hutten.
Er waren openbare ruimten, inclusief een eetsalon, lounge met dansvloer, zwembad en boordwinkel gepland. Buiten de navigatiemast net voor de schoorsteen, had het schip geen masten. Ze was wel uitgerust met twee dekkranen, 1 x 25 ton, de andere 12½ ton SWL. die 4 ruimen bedienden. De container capaciteit zou 108 TEU worden. De schoorsteenvorm hield het midden tussen de types die bij Alfred Holt en de Blue Funnel Line gehanteerd werden. Very British indeed, so to say. :roll:
De bouwkosten voor dit ontworpen schip werden geraamd op 16.000.000,- pound sterling.
Echter, er werd voor een kleiner ontwerp gekozen dat op 19 miljoen gecalculeerd was, maar later bijgesteld op 24 miljoen. Doordat de bouwwerf Hall Russel in Aberdeen gedurende bouw failliet ging werd de "St Helena" bij A.& P. Appledore ( Aberdeen ) Ltd. afgebouwd. De kosten waren inmiddels opgelopen tot 32.,300.000,- pound sterling. :!: De oplevering vond 8 maanden te laat plaats en dat was 5 jaar nadat het ontwerp voor de SD14(P) ingediend was.............

We hebben er dus in Nederland niet alleen het patent op om oeverloos te polderen, ( lees zwetzen en koffie drinken ), maar die Britten kunnen het ook. Enfin, dat zien we rond de Brexit perikelen dagelijks gebeuren. :!: :idea: :?

Info: SD14: The Full Story, auteur; John Lingwood, uitgave 2004.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SD-14 Standaardschepen

Bericht door jdbvos »

Nooit van gehoord, Roy, dus ik leer weer wat nieuws !
Maar ik heb dat boek dan ook niet... :roll:
Ja, de teloorgang van de Europese scheepsbouw....en inmiddels draait Japan op dat gebied ook niet zo best: Korea is nu helemaal "King of the build", en ik hoor geruchten (!) over bouw in India, ter tegenwicht van China... Maar ik merk er nog niet veel van.
Kunnen ze wel die enorme ijzerbulten, die er zo langzaam aan zouden moeten zijn om-en-nabij Alang, hergebruiken :-D

Ja, die brexit....en die arme May die -ondanks dat ze tegen de brexit is- dat gebeuren als premier ff in goede banen moet leiden...
Weet je welk onderbuikgevoel ik zo langzaam krijg ? Dat May deze verdeeldheid kunstmatig in stand houdt door voorstellen te doen waarvan ze weet dat ze worden afgewezen... Zo vaak, en zo erg, dat tenslotte het parlement er niet uitkomt, en een nieuw referendum uitsluitsel moet geven, en dan waarschijnlijk tegen de brexit zal stemmen. Iedereen weer tevreden, en May haar zin....
Dat zou een meesterlijke zet van haar zijn ! Heeft ze ze allemaal gefopt !
...maar wél de Europese belastingbetalers op gigantische kosten gejaagd...
Oost, west...ook best
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: SD-14 Standaardschepen

Bericht door Gert Schouwstra »

Met enig naspeurwerk bij de Tyne werf kom ik op de volgende bouwjaren:

SD14 (1966)
SD14 - second series (1968)
SD14 - third series (1969-1973)
SD14 - fourth series (1976-1980)
Gert
- Varen is Leven -
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SD-14 Standaardschepen

Bericht door Roy »

Bedankt voor de aanvulling Gert.
Het zal ook wel in voorgenoemd boek staan, maar ik heb me even uitsluitend geconcentreerd op de SD14(P), die er nooit mocht komen. :? :roll:
Het is trouwens een zeer aanbevelingswaardig boek. Ik kreeg het ruim 3 jaar geleden van Riny voor mijn verjaardag en beschouw het nog steeds als één van m'n mooiste / beste verjaardag boeken. :!: :idea:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: SD-14 Standaardschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

lloyd_houston.jpg
lloyd_houston.jpg (69.75 KiB) 6674 keer bekeken
+
LLOYD HOUSTON 1981 Gebouwd bij Estaleiro Mauá Niteroi R.J. voor Lloyd Brasileiro Rio de Janeiro
In 1992 verkocht aan A.G. Politis Limassol als ARISTOTELES
in 2003 verkocht aan Five Seas Shipping Jordanie als JAIPUR
In april 2010 gesloopt te Alang India
+
Jaipur  Golf van Mogadiscio.jpg
Jaipur Golf van Mogadiscio.jpg (55.96 KiB) 6674 keer bekeken
+
Lloyd Houston als Jaipur te Mombasa 2009.jpg
Lloyd Houston als Jaipur te Mombasa 2009.jpg (48.53 KiB) 6674 keer bekeken
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: SD-14 Standaardschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Darya Lok  in Kieler Kanaal 1986.jpg
Darya Lok in Kieler Kanaal 1986.jpg (114.71 KiB) 6411 keer bekeken
+
DARYA LOK 1980 SD-14 Gebouwd bij Austin&Pickersgil Southwick voor Kishinchand Chelleram Maritime Agencies HongKong
In 1991 verkocht als HANBONN BROTHER
In 1999 verkocht als EASTERN BRIGHT naar Wonder Harvest International Shipping HongKong.
In 2003 hernoemd als SHUN YUAN 6
hier als Shun Yuan 6 op de rede van Singapore 2005.jpg
hier als Shun Yuan 6 op de rede van Singapore 2005.jpg (111 KiB) 6411 keer bekeken
In 2005 hernoemd als NEW LEGEND STAR
In 2006 verkocht als NEW LEGEND STAR naar Shun Cheng HongKong Shipping
In 2009 hernoemd als ALKAWTHER
hier als Alkawther te Karachi 2010.jpg
hier als Alkawther te Karachi 2010.jpg (95.3 KiB) 6411 keer bekeken
In 2011 verkocht voor de sloop naar India


Plaats reactie