Hurtigruten Rondtoer

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door Robert Delhaye »

Ik heb een paar weken geleden een mooi boek over deze rederij gekocht. Veel mooie oude en nieuwe foto's.
Het heet: "Hurtigruten 125", geschreven door John Bryand.

afmetingen: 28 cm x 22 cm - 144 pagina's - dik papier. ISBN : 9781911268154 - gepubliceerd in 2018
uitgeverij: Ferry Publications
prijs: ongeveer £ 19,95 (exl. verzendkosten)

Het beschrijft dus 125 jaar geschiedenis, tot de modernste schepen toe. Ook wordt aandacht besteed aan wat er na het nieuwe contract met de overheid vanaf 2021 gaat gebeuren. (Hurtigruten is natuurlijk op de eerste plaats een belangrijke lijndienst).

met vriendelijke groet,

Robert.

Gebruikersavatar
Coco E
Berichten: 305
Lid geworden op: 24 sep 2013 21:56
Locatie: Oegstgeest

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door Coco E »

Vaerderij schreef: 16 feb 2019 13:57 waar ik mijn auto goed en billijk kan parkeren in Bergen?
De Hurtigrute adviseert om in de Klostergarasjen te parkeren, dat is maar 300 meter vanaf de steiger waar de boot ligt.
In de jaren 90 kwam ik nogal eens in Bergen en dan parkeerde ik altijd in de Bygarasjen. Die zit in het centrum naast het station en is wat verder verwijderd van de steiger maar is wat goedkoper. Schijnt nu maar 15 euro per etmaal te kosten.
Ha en godt tur!

Koos van der Elst
TonyfH
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door TonyfH »

Goedenavond,

Ik ben gisteren terug gekomen van een rondreis Bergen - Kirkenes - Bergen met de MS Vesterålen en een paar plaatjes wil ik jullie alvast niet onthouden.
MS Vesterålen in Sortland.jpg
MS Vesterålen in Sortland.jpg (308.75 KiB) 4024 keer bekeken
Over helder water gesproken, in Trondheim kon je de BB schroef en roer zien.
BB schroef en roer MS Vesterålen.jpg
BB schroef en roer MS Vesterålen.jpg (115.68 KiB) 4024 keer bekeken
In de Raftsundet deden ze zelfs aan lichteren
Lichteren in de Raftsundet.jpg
Lichteren in de Raftsundet.jpg (465.87 KiB) 4024 keer bekeken
Ofwel, een aantal mensen stapten over op een klein bootje voor de Sea Eagle safari excursie, ze kwamen later in Svolvær weer aan boord.

En voor Anne, wij kwamen de MS Lofoten tegen net na haar vertrek uit Svolvær toen wij Noordgaand waren.
MS Lofoten bij Svolvær.jpg
MS Lofoten bij Svolvær.jpg (164.9 KiB) 4024 keer bekeken
Voor de rest wacht ik even tot bericht van Anne of hij het erg vind dat ik al begin met mijn verhaal.
Algemeen kan ik alvast vertellen dat het een fantastische reis is geweest waarbij ik Anne en eventuele reisgenoot(en) net zulk mooi weer wens als wij hebben gehad want dat was het grootste deel van de reis schitterend.

Tot een volgende keer, Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Het lijkt me erg leuk, jullie reisverslag te lezen. Ik heb goede herinneringen aan Noorwegen. Er staan prachtige films op Youtube van deze schepen. Ik ben benieuwd.
Grt.
Klaas
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door Vaerderij »

Zaterdag gooien we los Teun. We verheugen ons op je beelden en ervaringen.
Natuurlijk het liefst zo snel mogelijk..............
Gr, Anne
TonyfH
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door TonyfH »

Goedemorgen,

OK Anne, dan zal ik eerst beginnen met de praktische zaken.

Ik heb gebruik gemaakt van een aanbieding waarbij je als alleenreizende geen toeslag hoefde te betalen, dat was aan boord ook wel te merken, er waren veel mensen alleen op pad.
Mocht er iemand ook eens willen gaan, vraag dan naar eventuele aanbiedingen, dat kan veel geld schelen heb ik gemerkt.
Ook lijkt het mij wenselijk dat je op tijd naar de prijzen gaat kijken want Hurtigruten meldt op zijn website dat zij prijzen tweemaal per dag aanpassen naar aanleiding van de vraag naar reizen, dus begin vroeg te kijken!

In de aanbieding waar ik gebruik van maakte waren de vliegreis en de transfers van vliegveld naar haven en terug inbegrepen.
Zoals het Noren betaamd was alles heel goed geregeld.
De bus kwam kort nadat wij buiten stonden met bagage en bracht ons direkt naar de terminal.
Daar moesten we ca 0,5 uur wachten omdat het inchecken pas om 15h00 begon.
Inchecken ging snel, je kreeg een enveloppe met wat informatie en je hutnummer (gelukkig werd er niet over "stateroom" gesproken maar gewoon over "cabin". Verder werd er gevraagd of je wilde betalen via het "cruisecard" systeem, dwz. na het tonen en controleren van je creditcard werd deze gekoppeld aan je hutsleutel card en kon je aan boord al je consumpties en excursies betalen door het tonen en scannen van je sleutelcard.
Je bagage werd voorzien van een sticker met je hutnummer en vond je later terug voor de deur van je hut.

Daarna was er wat wachttijd tot het aan boord gaan begon, in de terminal was er een cafe waar je kon wachten, of je kon nog een poos Bergen in gaan want het schip vertrok pas om 22h30.
Lees wel goed de informatie de je kreeg bij je reispapieren want inchecken in de terminal stopt op een bepaalde tijd, je kunt dan nog wel aan boord inchecken maar ik weet niet hoe dat verder gaat.
De hut mochten we trouwens pas in na 18h00, eea ivm alles schoonmaken na een gasten wissel.
De cafetaria en de lounges (salons) waren wel open, waarbij de cafetaria 24 hrs per dag open is gedurende de hele reis, je kon daar zelfs warm eten kopen.

Over eten, op de enveloppe en je sleutelcard stond bij welke dinerzitting je ingedeeld bent. Wil je liever op de andere zitting is vragen genoeg om verplaatst te worden.
Het ontbijt was altijd buffet met vrije plaatskeuze, de lunch meestal ook en het diner was in twee zittingen met een vaste tafel met vaste tafelgenoten (op indeling).
Ik had geluk want ik was ingedeeld met hele fijne tafelgenoten.
Houdt wel steeds het dagprogramma in de gaten want er waren een paar uitzonderingen op de vaste tijden, eea ivm aankomst of vertrek uit een haven.
Als je met een excursie (via het schip georganiseerd) te laat terug was voor je vaste tafeltijd hadden ze wel een plekje vrij gehouden bij de andere zitting.
Het is ook voorgekomen dat de lunch met vaste zitting was, maar daarna was wel het diner met een buffet en vrije plaatskeuze.

Iedere dag aan het einde van de middag lag het programma voor de volgende dag klaar, op de Vesterålen op een plaats bij de balie van de tourmanager, het restaurant en de cafetaria, heel centraal dus.
In het dagprogramma werd alles voor de dag vermeld, zoals etenstijden, aankomst en vertrektijden van de havens die die dag werden aangedaan, aanmeld sluitingstijden voor de excursies voor de komende dagen, eventuele vertrektijden en verzamelplaatsen voor de excursie(s) van de dag, ontmoetingen met tegemoetkomende andere Hurtigruten schepen, dan werd er ook enthousiast heen en weer gefloten trouwens, enzovoorts.
Ook lag er een dienstregeling voor je reis en de mogelijke excursies, met prijs, gedurende de reis, alle formulieren en dagprogramma's in voldoende hoeveelheid zodat niemand misgreep.

Excursies kon je aan boord boeken, maar in veel havens is het niet noodzakelijk omdat het schip vaak hooguit 5 min. lopen van het centrum lag.
In je hut lag ook wat informatie met bijv. wat gegevens over het schip, een boek met alle mogelijke excursies, waarbij je op moest letten want niet alle excursies gaan het hele jaar en sommige worden niet uitgevoerd vanaf bepaalde schepen.
In het dagprogramma en de excursielijst aan boord werden gelukkig alleen de excursies die die reis mogelijk waren vermeld.
Als je op eigen houtje op pad ging diende je wel goed de vertrektijd in de gaten te houden want zoals bij alle cruises, het schip wacht niet op je als je op eigen houtje ging en dan ben je op jezelf aangewezen om weer ergens aan boord te kunnen komen.
Voor een door het schip geregelde excursie werd wel gewacht als er vertraging opgetreden was.
Er waren ook excursies die van de ene haven naar de volgende of daaropvolgende haven gingen, kijk dus goed of niet een stukje mooie vaarroute die je wilde zien niet overgeslagen word bij een bepaalde excursie.

Over ligtijd in de havens, die waren heel verschillend van slechts 15 min. tot wel 3,5 uur.
Bij een 15 min. stop hadden ze liever niet dat je van boord ging, maar het mocht wel even om bijv. het schip te fotograferen.
Bij een stop van een half uur gingen er wel altijd veel mensen even de benen strekken. Bij langere stops liepen de meeste mensen wel een stuk.
Let wel op want als het schip wat vertraging had werd er wel OP TIJD vertrokken om de vertraging weg te werken dus een stop kon soms zomaar een stuk korter duren dan gepland.

Later verder voor mijn typewerk verdwenen is.

Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
TonyfH
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door TonyfH »

Vervolg praktische zaken,

Eerst nog even dit: de bemanning sprak ook Engels, in de cafetaria en het winkeltje stond wel eens een dame die beter was met Duits maar zoiets merk je snel genoeg.
In eerste instantie kwam de bemanning wat stijfjes over, ze zeiden niet veel tegen de gasten en reageerden vaak wat terughoudend.
Ik bleef stug goedemorgen wensen en vroeg wel eens of ze goed geslapen hadden en waar ze woonden en dan ontdooiden ze wel en begonnen zelfs te kletsen.

Verder over excursies, ik heb er een paar meegedaan en had eigenlijk wat wisselende ervaringen, van de Jugendstil wandeling in Ålesund had ik iets meer verwacht. De excursie naar de Russische grens in Kirkenes was ook minder interessant dan ik had verwacht maar dat kwam misschien ook door de gids die niet erg duidelijk sprak.
De excursie over Vesterålen van Harstad naar Sortland vond ik wel er mooi, net als het bezoekje aan de Lofot brierbrouwerij in Svolvær.
Medereizigers waren erg te spreken over het middernachtconcert in de Ijskathedraal in Tromsø, het Vikingfeest op de Lofoten en de tocht over de Lofoten van Svolvær naar Stamsund.
Bij "mijn" reis, ahum, waren wel flink wat excursies gecancelled ivm te weinig belangstelling, van door mij geboekte ook een of twee, maar dat was achteraf niet erg want ik heb mij toch wel vermaakt.

Wat ik ook nog niet vermeld had, tussen bepaalde tijden werden er via de intercom mededelingen gedaan, meestal in drie talen (Noors, Engels en Duits, later waren er ook een aantal Fransen aan boord en werd er ook in het Frans omgeroepen) over de komende haven, de vertrektijd, als we een ander Hurtigrutenschip tegenkwamen, etc.
De intercom in je hut werd eigenlijk alleen gebruikt als er iets was dat je perse moest horen.

Tijdens onze reis was er nog een kleine kans op het Noorderlicht, ook dat werd via de hutten omgeroepen maar als je geen belangstelling had kon je die mededeling via een knopje in je hut uitzetten. Dat Noorderlicht omroepen ging wel voorzichtig, ze begonnen met een aanzwellend muziekje om je niet te erg te laten schrikken.

Voor ik het vergeet nog even dit: omdat de hutten op de Vesterålen (en ik meen op de Lofoten ook) erg klein zijn werd de mogelijkheid geboden om je lege koffer ergens op te laten slaan. Op een bepaalde tijd voor aankomst Bergen aan het eind van de reis werd die dan weer voor je hut gezet zodat je kon pakken voor de terugreis.

Aan het eind van de reis was de aankomst in Bergen om ca. 14h30, je moest dan om 10h00 je hut verlaten ivm schoonmaken van het geheel.
Je volle koffer kon je dan ook (werd aanbevolen) voor 10h00 voor je hut parkeren en die kreeg je dan later in de terminal weer terug.

Je cruisecard rekening werd de laatste avond om ca. 22h00 afgesloten maar je kon in de cafetaria of salon wel met kontant (Noorse kronen) of Credit Card betalen, PIN pas was niet mogelijk meen ik.

Aan de wal kon je eigenlijk overal ook Pinnen, zelfs contactloos zoals hier in Nederland.

Na het ophalen van de koffer werd je, indien van toepassing, naar de juiste bus gedirigeerd en weer netjes naar vliegveld of hotel vervoerd.

Voor de geinteresseerden, voor een bezoek aan de brug werd niet aktief geworven, maar na een tip van de receptie heb ik mij gemeld bij de tourmanager met de vraag of er een bezoek mogelijk was aan de brug en de machinekamer en daarbij natuurlijk verteld dat ik vroeger gevaren had als machinist. Ik werd toen op een apart lijstje geschreven en zou bericht krijgen als er iets mogelijk was.
Zo werd ik dus opgeroepen om mij te melden op een bepaalde tijd en plaats en heb ik de brug bezocht, samen met een hele groep andere mensen.
Over de machinekamer vertelde de tourmanager nog wel dat dat erg lastig was, maar hij was de hwtk aan het masseren om een uitzondering te maken hetgeen helaas niet gelukt is.
Jammer genoeg kreeg ik ook geen gelegenheid om zelf een (hoofd)machinist aan zijn jasje te trekken.
Ik kreeg van de receptie nog wel een apart blad met meer technische gegevens dan op het "normale" informatieblad vermeld staan.

En dan ga ik nu een poos iets anders doen om mijn vingers en hersens wat rust te geven.

Tot later, Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Teun alvast bedankt. Ik wil niet de schoolmeester uithangen, maar ik heb dat inderdaad ook een paar keer gehad op dit forum, dat je typewerk na het versturen ineens verdwenen is. Misschien had je dit al gedaan, maar ik adviseer je verhaal in een tekstverwerker of kladblok te typen en op te slaan. Daarna knippen en plakken in kombuispraat. Volgens mij gebeurt dit als gelijktijdig iemand anders een bericht plaatst. Excuses voor de bemoeizucht. Ik geniet van de reisverhalen.
Grt.
Klaas
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: Hurtigruten R

Bericht door Vaerderij »

Bedankt Teun, geweldig veel informatie en vlot geschreven. Ik kijk uit naar de volgende bijdragen.
Anne
TonyfH
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door TonyfH »

Goedenavond,

Klaas, geen probleem hoor, beter twee keer gewaarschuwd dan een keer je hele typewerk verdwenen.

Anne, graag gedaan hoor.
Nog even iets wat ik vergeten was te melden, als je dieet wensen (bijv alleen vegetarisch) hebt of een allergie voor een bepaalde voedingsstof dan direkt doorgeven want daar wordt goed rekening mee gehouden werd mij verteld door een medereizigster die zoiets had. Zij kreeg bij het diner altijd apart eten en zo te zien aan het bedienend personeel dat met meerdere borden liep was zij niet de enigste aan boord.
Verder zag ik bij het ontbijtbuffet ook elke morgen glutenvrij brood en crackers liggen.
Hurtigruten ging zelfs zover dat de betreffende dame op een excursie met inbegrepen maaltijd een briefje voor de kok van het restaurant meekreeg.
Ik weet helaas niet meer of de dame van Norske bij het boeken al naar dieetwensen vroeg of dat je dat ook aan boord nog door kunt geven.

Dat waren zo ongeveer de praktische zaken meen ik, dus nu wat foto's met wat uitleg en sorry Anne, dat gaat in totaal wel even duren want ik heb ontzettend veel foto's gemaakt.

De eerste dag aan boord gegaan maar niet voor een foto van de Vesterålen aan de terminal in Bergen.
1 aan de terminal in Bergen.jpg
1 aan de terminal in Bergen.jpg (163.37 KiB) 3749 keer bekeken
Als je het schip ziet vind ik het geen mooi schip om te zien, van buiten dan, maar van binnen heeft het wel veeeeeel meer sfeer en is veel gemoedelijker dan de grote cruiseschepen. Het schip is dan ook in de vaart gekomen als vrachtschip met flinke passagiersaccomodatie.
Na een jaar of drie bleek het vrachtaanbod sterk te zijn teruggelopen en heeft men er voor gekozen om de boel te verbouwen zodat passagiersvervoer het grootste aandeel werd, de vracht werd maar bijzaak.
Van de wand met geschiedenis en voorgangers heb ik de Vesterålen in originele toestand gefotografeerd.
11 MS Vesterålen origineel.jpg
11 MS Vesterålen origineel.jpg (184.46 KiB) 3749 keer bekeken
Een plaatje van Bergen tegenover de terminal.
5 Bergen.jpg
5 Bergen.jpg (420.63 KiB) 3749 keer bekeken
Ik had in een voorgaand bericht al geschreven dat de hutten klein zijn:
6 mijn hut op dek D.jpg
6 mijn hut op dek D.jpg (210.98 KiB) 3749 keer bekeken
Vanaf het dek waar mijn hut was twee trappen op en je stond op het buiten panorama dek waar ik heel wat uren heb doorgebracht:
7 panorama dek achterop.jpg
7 panorama dek achterop.jpg (230.26 KiB) 3749 keer bekeken
Vanaf het panoramadek een kijkje naar voren:
8 kijkje naar voor aan SB.jpg
8 kijkje naar voor aan SB.jpg (337.12 KiB) 3749 keer bekeken
Daarna was het tijd voor het diner en koffer uitpakken.
Om 22h30 vertrokken wij uit Bergen, maar toen was het al donker.

Wordt vervolgd.
Tot een volgende keer, Teun.


Plaats reactie