Cruise- en passagiersschepen
Re: Cruise- en passagiersschepen
Je zou toch verwachten dat zo'n cruisemaatschappij ervaring heeft met winterse omstandigheden aan de Noorse kust, en natuurlijk hebben ze dat!
Zoals altijd en overal is er ergens een klein dingetje over het hoofd gezien, automatisering lost niet slechts problemen op maar brengt ook weer nieuwe problemen. (we raken niet uitgeleerd)
Vroeger(zegt opa) toen ik nog op iepenhoutenklompen voor de manoeuvreerstand van zo'n grote Stork Hotlo stond, ja toen was het leven betrekkelijk eenvoudig
Er sloeg helemaal niets vanzelf af, er ging een alarm af en jij bepaalde of je het alarm gevende ding af wilde zetten of gegeven de omstandigheden nog even liet lopen.
Zo'n geintje zoals met dit cruiseschip lijkt nu zelfs voor te komen bij vliegtuigen, het zou toch zo moeten zijn dat je in geval van nood de hele automatisering moet kunnen overnemen op handbediening.
Maar ja ik heb later veel in automatische productielijnen voor veevoeder de zaak in bedrijf gesteld en overgedragen, als je je hielen gelicht had was er geen mens meer die wist hoe je zo'n bedrijf op handbediening aan de gang kon houden, dikke bedieningsvoorschriften en schema's ten spijt.
Maar het is natuurlijk van de zotte dat er doden vallen (El Faro) en gewonden (cruise) omdat er zuinig met olie gedaan wordt, daar kan de automatisering niets aan doen, dat is een kwestie van interpretatie van het voorgeschreven olieniveau en mensenwerk.
Zoals altijd en overal is er ergens een klein dingetje over het hoofd gezien, automatisering lost niet slechts problemen op maar brengt ook weer nieuwe problemen. (we raken niet uitgeleerd)
Vroeger(zegt opa) toen ik nog op iepenhoutenklompen voor de manoeuvreerstand van zo'n grote Stork Hotlo stond, ja toen was het leven betrekkelijk eenvoudig
Er sloeg helemaal niets vanzelf af, er ging een alarm af en jij bepaalde of je het alarm gevende ding af wilde zetten of gegeven de omstandigheden nog even liet lopen.
Zo'n geintje zoals met dit cruiseschip lijkt nu zelfs voor te komen bij vliegtuigen, het zou toch zo moeten zijn dat je in geval van nood de hele automatisering moet kunnen overnemen op handbediening.
Maar ja ik heb later veel in automatische productielijnen voor veevoeder de zaak in bedrijf gesteld en overgedragen, als je je hielen gelicht had was er geen mens meer die wist hoe je zo'n bedrijf op handbediening aan de gang kon houden, dikke bedieningsvoorschriften en schema's ten spijt.
Maar het is natuurlijk van de zotte dat er doden vallen (El Faro) en gewonden (cruise) omdat er zuinig met olie gedaan wordt, daar kan de automatisering niets aan doen, dat is een kwestie van interpretatie van het voorgeschreven olieniveau en mensenwerk.
Re: Cruise- en passagiersschepen
Wordt er nog wel eens een visueel rondje door de m.k. gemaakt !?.
Ik bedoel hier en daar eens even kijken en voelen i.p.v. met de benen omhoog in de controlekamer op schermpjes te kijken...……...
M'n vader zei het al; hoe meer techniek, hoe meer ellende, maar er varen wel minder mensen in de m.k.
Welk een vooruitziende blik.
m.v.g., Roy
Ik bedoel hier en daar eens even kijken en voelen i.p.v. met de benen omhoog in de controlekamer op schermpjes te kijken...……...
M'n vader zei het al; hoe meer techniek, hoe meer ellende, maar er varen wel minder mensen in de m.k.
Welk een vooruitziende blik.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Cruise- en passagiersschepen
Hoe méér je automatiseert, hoe méér storingsgevoelige componenten je inbouwt
Veel meetpunten en ook actie-componenten worden al op z'n minst dubbel uitgevoerd, en electronica al met een '1 ouf of 3'-voting', die ook al vaak dubbel wordt uitgevoerd...dus de bedrijfszekerheid is ondanks falende componenten al aardig verbeterd, en doet dat met rasse schreden nog steeds...
Maar dit gevalletje is weer typisch een ontwerp waarbij geen zeelui betrokken zijn geweest: dit is de installatie, en die staat vast op z'n fundering, net als een huis....een walslurp wéét niet eens dat een schip beweegt. En blijkbaar is de chef td, die dat allemaal met een team heeft bekeken en beoordeeld/goedgekeurd, evenmin 'van de vaart'....
...gezond verstand overruled, dus....
domdomdomdom..
Veel meetpunten en ook actie-componenten worden al op z'n minst dubbel uitgevoerd, en electronica al met een '1 ouf of 3'-voting', die ook al vaak dubbel wordt uitgevoerd...dus de bedrijfszekerheid is ondanks falende componenten al aardig verbeterd, en doet dat met rasse schreden nog steeds...
Maar dit gevalletje is weer typisch een ontwerp waarbij geen zeelui betrokken zijn geweest: dit is de installatie, en die staat vast op z'n fundering, net als een huis....een walslurp wéét niet eens dat een schip beweegt. En blijkbaar is de chef td, die dat allemaal met een team heeft bekeken en beoordeeld/goedgekeurd, evenmin 'van de vaart'....
...gezond verstand overruled, dus....
domdomdomdom..
Oost, west...ook best
Re: Cruise- en passagiersschepen
gr.Bas
Re: Cruise- en passagiersschepen
Ook nog echte havensleepboten van Moran Towing.
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Cruise- en passagiersschepen
Door wie is dat geschilderd?
Re: Cruise- en passagiersschepen
Martinus dat is geschilderd door Nico M. Peeters, een ware kunstenaar.
gr.Bas
gr.Bas
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8139
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Cruise- en passagiersschepen
SPIRIT OF LONDON 1972 Tijdens de bouw bij Tirreno & Riuniti Riva Trigoso voor Norwegian Caribbean Line als SEAWARD
door de P&O overgenomen als SPIRIT OF LONDON.
SUN PRINCESS 1974 - 1989
STARSHIP MAJESTIC 1989 - 1995
SOUTHERN CROSS 1995 - 1997
FLAMENCO 1997 - 2004
ELYSIAN FLAMENCO 2004
NEW FLAMENCO 2004 - 2008
FLAMENCO 1 2008 - 2010
In 2011 opgelegd geweest in Singapore en voor de sloop gered
OCEAN DREAM 2012 - 2016
Uiteindelijk gekapseisd en gezonken in de haven van Laem Chebang Thailand.
= + +
Re: Cruise- en passagiersschepen
Aan die kantelbokken in de zij te zien, heeft men wel pogingen ondernomen om het schip te bergen.
Is het ook bekend of dit daadwerkelijk ook gebeurd is ?.
m.v.g., Roy
Is het ook bekend of dit daadwerkelijk ook gebeurd is ?.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Cruise- en passagiersschepen
Roy, het zullen hooguit pogingen zijn geweest, volgens mij ligt het schip er nog steeds gewoon zo bij.
Een hele rare trouwens, want aanvankelijk zou het naar de sloop verdwijnen, toen werd het ineens "gered" en zou vanuit China cruises gaan maken, vervolgens ging het ergens in Thailand voor anker en werd door de bemanning verlaten. De Thaise overheid verzocht toen na een jaar het schip weg te halen, dat gebeurde dus wel maar toen ging het voor anker bij Laem Chebang en werd opnieuw aan haar lot overgelaten. Begin 2016 ontdekten lokale vissers dat het schip water maakte en vervolgens zoop het af, nou ja, kantelde gewoon. Niemand aan boord, niemand die er zich druk om maakte, behalve dan de Thaise overheid. Ik kwam ergens een filmpje tegen waar op te zien is dat er gewerkt wordt, inderdaad die kantelbokken te zien plus een zootje containers op de zijkant geparkeerd en zelfs mensen die met iets bezig zijn, maar het zal wel afgeblazen zijn omdat het natuurlijk geld ging kosten en dat waarschijnlijk nergens te verhalen zou zijn.
Het schip schijnt ook nog in een eerder leven in de serie Love Boat te zien geweest te zijn alsmede in een Herbie film.
De Thai zullen het wel de Ocean Nightmare hebben gedoopt
Een hele rare trouwens, want aanvankelijk zou het naar de sloop verdwijnen, toen werd het ineens "gered" en zou vanuit China cruises gaan maken, vervolgens ging het ergens in Thailand voor anker en werd door de bemanning verlaten. De Thaise overheid verzocht toen na een jaar het schip weg te halen, dat gebeurde dus wel maar toen ging het voor anker bij Laem Chebang en werd opnieuw aan haar lot overgelaten. Begin 2016 ontdekten lokale vissers dat het schip water maakte en vervolgens zoop het af, nou ja, kantelde gewoon. Niemand aan boord, niemand die er zich druk om maakte, behalve dan de Thaise overheid. Ik kwam ergens een filmpje tegen waar op te zien is dat er gewerkt wordt, inderdaad die kantelbokken te zien plus een zootje containers op de zijkant geparkeerd en zelfs mensen die met iets bezig zijn, maar het zal wel afgeblazen zijn omdat het natuurlijk geld ging kosten en dat waarschijnlijk nergens te verhalen zou zijn.
Het schip schijnt ook nog in een eerder leven in de serie Love Boat te zien geweest te zijn alsmede in een Herbie film.
De Thai zullen het wel de Ocean Nightmare hebben gedoopt
Louis