Rotterdam toen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4909
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Rotterdam toen

Bericht door b-bootsman » 27 apr 2019 13:41

Hallo Heren.

En geduldig stonden zij te wachten.

Groet Bob.V.
Bijlagen
NL-HaNA_2.24.01.04_0_902-3862.jpg
NL-HaNA_2.24.01.04_0_902-3862.jpg (181.08 KiB) 1978 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.


roy
Berichten: 11377
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door roy » 27 apr 2019 14:12

Fraaie tijdsbeeld foto hoor !.
Ook te zien:
m.s."Prins Frederik Hendrik", 1947 -1966 van de Oranje Lijn, ( Anthony Veder ).
m.s."Tamo", 1947 - 1963, van de Mij Vrachtvaart, R'dam., ( fam. van Beuningen ).
Deze twee schepen zijn beide op 27 september 1947 aan hun respectievelijke eigenaars opgeleverd.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

warbout
Berichten: 497
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Rotterdam toen

Bericht door warbout » 27 apr 2019 15:38

Nostalgische foto van deze schepen. Op de Frederik Hendrik heb ik nog bijgewerkt.
Weet iemand wat die rij mensen daar deed want het lijkt mij sterk dat zij allen inscheepten.

grt, willem.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"

Klaas Buytenwegh
Berichten: 375
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh » 27 apr 2019 16:00

File voor de roltrappen van de voetgangerstunnel, spitsuur ?

Klaas

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 1907
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Rotterdam toen

Bericht door Drentenier » 27 apr 2019 16:03

Klopt helemaal, Klaas :)
Netjes (!) in de rij om naar Zuid te fietsen of te lopen.
Groet,
Hans

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1182
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Rotterdam toen

Bericht door peelander » 27 apr 2019 20:50

Drentenier schreef:
27 apr 2019 16:03
Klopt helemaal, Klaas :)
Netjes (!) in de rij om naar Zuid te fietsen of te lopen.
Ken wel jenke als ik eraan denk hoe het in Rotterdam nu verkloot is met IK EERST :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
groeten
Jan van der Pluijm

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 2977
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door rspeur » 27 apr 2019 21:07

Ik heb, inmiddels volledig stukgelezen, jaargang 1910 van "De Prins" op de plank staan.
Ik weet niet meer of ik bijgaande plaatjes daaruit al eerder heb gebruikt, maar beter mee dan om verlegen.
René
De Prins 15.10.1910. Rotterdam, Willemsbrug en spoorbrug.jpg
De Prins 15.10.1910. Rotterdam, Willemsbrug en spoorbrug.jpg (139.68 KiB) 1830 keer bekeken
De Prins 3.9.1910. Nieuw Amsterdam in gemeentedok Rotterdam.jpg
De Prins 3.9.1910. Nieuw Amsterdam in gemeentedok Rotterdam.jpg (96.27 KiB) 1830 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 537
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Rotterdam toen

Bericht door Breeze » 28 apr 2019 12:27

Mooie platen, maar wat zijn onderwater-kloksignaal-apparaten?

Adri

Klaas Buytenwegh
Berichten: 375
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh » 28 apr 2019 13:11

Misschien heeft u hier iets aan.
Mistsignalen-2-onderwatersignalen.pdf
(16.58 KiB) 86 keer gedownload
.

Grt.

Klaas

kabo
Berichten: 830
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Rotterdam toen

Bericht door kabo » 28 apr 2019 14:37

120671-siberie.jpg
120671-siberie.jpg (83.89 KiB) 1676 keer bekeken
Voor de wal bij Thomsen, de Leipzig van de Hamburg Amerika Lijn. En o.a. de Siberie met op sleeptouw de Dominian Monarch van 1938. werf, Swan Hunter en Wigham in New Castle. afm. 207,8 x 25,8. 27.155 brt. 4 Doxford Diesel 32.000 pk 4 schroeven 21,5 kn. Red. Shaw Savill en Albion in Southampton.
gr.Bas

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 537
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Rotterdam toen

Bericht door Breeze » 28 apr 2019 21:45

Mooi dat je op deze manier gewaar wordt van een onderwatertechniek om de misthoorn te verbeteren. Ik had er nog nooit van gehoord, niet dat dat wat zegt.
Klaas bedankt.

Adri

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7017
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Rotterdam toen

Bericht door jdbvos » 28 apr 2019 22:37

nou, troost je Adri: ik had er ook nooit van gehoord.... En ook nooit gezien, of zo....

Niet dat dat veel zegt: ik heb op schepen gevaren die nog een degaussing-installatie hadden, iets waarmee het schip ontmagnetiseerd wordt om geen magnetische mijnen aan te trekken. Maar nooit in bedrijf gezien, en heb me er ook nooit in verdiept.... Askmenievergis staat me iets bij dat op de Karakorum de hwtk en de 2e dat eens wilden testen, maar dat zit wel héél erg diep in de krochten van m'n denkraam
Dus wellicht hadden die schepen ook wel zo'n electrische fietsbel die schijnbaar in onbruik is geraakt....
Vraag me af waarom...geluid draagt veel verder en sneller in water, dus het idee was zo gek nog niet...
Ik denk dat de opkomst van de grote dieselmotoren met hun gestommel&gebonk het belletje overstemde...
Of zouden er klachten zijn gekomen van volgende onderzeeërs, die onder water daarmee óók wisten dat het boven water mistte... :lol:

Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3306
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Rotterdam toen

Bericht door Jos Linders » 28 apr 2019 23:47

Bij de HAL ook wel gevaren op schepen met "degausing" die werd wel bijgezet in de Duitse bocht.
Simpel met een schakelaar op het hoofdschakelbord. Ging trouwens altijd op verzoek van de brug.

Groetjes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/

Koos
Berichten: 711
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Rotterdam toen

Bericht door Koos » 29 apr 2019 10:49

Inderdaad Jos en ea.
Heb ook op een schip gevaren wat was voorzien van dat zg. "Degausing" systeem.
Was de "Montferland" van de KHL en neem aan dat de zusjes "Zaanland" en "Waterland" dat ook hadden.
Was een ringleidingsysteem gemonteerd aan onderzijde verschansing aan dek over de vrijwel gehele lengte aan beide zijden van het schip.
Moest inderdaad bijgeschakeld worden op het hoofdbord (inderdaad op aanvraag brug) en eigenlijk altijd in Nl en Duits territoriaal gebied.
Of het wat heeft uitgehaald weet ik niet, want in mijn tijd waren er al de nodige mijnen geruimd schat ik in.
Misschien toen meer de suggestieve werking dat het "bij" stond.
Gr. Koos

Klaas Buytenwegh
Berichten: 375
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh » 29 apr 2019 12:20

Dit stond in Rotterdam in de Waalhaven. Het had ook met degaussing te maken. Ik ben hier zelf nooit met een schip doorheen geweest.
000-1024px-De_haven_van_Rotterdam,_Bestanddeelnr_916-3368.jpg
000-1024px-De_haven_van_Rotterdam,_Bestanddeelnr_916-3368.jpg (243.91 KiB) 1427 keer bekeken
Klaas

Derk-.
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mar 2019 13:16

Re: Rotterdam toen

Bericht door Derk-. » 29 apr 2019 16:13

De oude zeeslepers Oceaan,Roode Zee en Zwarte Zee (Ierse Zee) hadden zo'n systeem. Na kompas stellen allemaal door de poort.
Derk



Plaats reactie