Rotterdam toen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Rotterdam toen

Bericht door Breeze »

Mooi dat je op deze manier gewaar wordt van een onderwatertechniek om de misthoorn te verbeteren. Ik had er nog nooit van gehoord, niet dat dat wat zegt.
Klaas bedankt.

Adri

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door jdbvos »

nou, troost je Adri: ik had er ook nooit van gehoord.... En ook nooit gezien, of zo....

Niet dat dat veel zegt: ik heb op schepen gevaren die nog een degaussing-installatie hadden, iets waarmee het schip ontmagnetiseerd wordt om geen magnetische mijnen aan te trekken. Maar nooit in bedrijf gezien, en heb me er ook nooit in verdiept.... Askmenievergis staat me iets bij dat op de Karakorum de hwtk en de 2e dat eens wilden testen, maar dat zit wel héél erg diep in de krochten van m'n denkraam
Dus wellicht hadden die schepen ook wel zo'n electrische fietsbel die schijnbaar in onbruik is geraakt....
Vraag me af waarom...geluid draagt veel verder en sneller in water, dus het idee was zo gek nog niet...
Ik denk dat de opkomst van de grote dieselmotoren met hun gestommel&gebonk het belletje overstemde...
Of zouden er klachten zijn gekomen van volgende onderzeeërs, die onder water daarmee óók wisten dat het boven water mistte... :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Rotterdam toen

Bericht door Jos Linders »

Bij de HAL ook wel gevaren op schepen met "degausing" die werd wel bijgezet in de Duitse bocht.
Simpel met een schakelaar op het hoofdschakelbord. Ging trouwens altijd op verzoek van de brug.

Groetjes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Rotterdam toen

Bericht door Koos »

Inderdaad Jos en ea.
Heb ook op een schip gevaren wat was voorzien van dat zg. "Degausing" systeem.
Was de "Montferland" van de KHL en neem aan dat de zusjes "Zaanland" en "Waterland" dat ook hadden.
Was een ringleidingsysteem gemonteerd aan onderzijde verschansing aan dek over de vrijwel gehele lengte aan beide zijden van het schip.
Moest inderdaad bijgeschakeld worden op het hoofdbord (inderdaad op aanvraag brug) en eigenlijk altijd in Nl en Duits territoriaal gebied.
Of het wat heeft uitgehaald weet ik niet, want in mijn tijd waren er al de nodige mijnen geruimd schat ik in.
Misschien toen meer de suggestieve werking dat het "bij" stond.
Gr. Koos
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Dit stond in Rotterdam in de Waalhaven. Het had ook met degaussing te maken. Ik ben hier zelf nooit met een schip doorheen geweest.
000-1024px-De_haven_van_Rotterdam,_Bestanddeelnr_916-3368.jpg
000-1024px-De_haven_van_Rotterdam,_Bestanddeelnr_916-3368.jpg (243.91 KiB) 2030 keer bekeken
Klaas
Derk-.
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 mar 2019 13:16

Re: Rotterdam toen

Bericht door Derk-. »

De oude zeeslepers Oceaan,Roode Zee en Zwarte Zee (Ierse Zee) hadden zo'n systeem. Na kompas stellen allemaal door de poort.
Derk
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door jdbvos »

verschillende keren... Van heel vroeger herinner ik me dit gebeuren, maar dan ergens in Duitsland... Ik was hooguit een jaar of 5....
Steeds kop veur heel langzaam erdoor, dan brulde iemand "Auf gegenkurs !", en dan was het omdraaien (horizontale vlak, hoor) en wéér kop veur erdoor....
Hoe vaak dat moest weet ik niet meer..
Maar ging wél met staande mast...
en het heette anders.....
Oost, west...ook best
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Jan, ik ben toch benieuwd wat daar dan gebeurde. Was dat in combinatie met de degaussing van het schip, of was dit een aparte "behandeling".

Klaas.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door jdbvos »

Nee, voor zover ik weet was het alleen degausing, alleen heette het niet zo, het had een NLse benaming, meen ik...
En ik meen dat de kompassen eerst van boord gingen, en pas daarna teruggeplaatst en kwam het kompasstellen aan 'de kompaspaal': een dikke, ronde soort dukdalf, met een grote bolder in het midden. Daarop zette je de voorspring, en draaide je een paar keer heel langzaam, soms stoppend op verzoek van de steller, een paar maal rond die 'paal'...
Maar die grote ontmagnetiseerderring…. Ik hoor het in gedachten m'n vader nog vertellen...maar de naam komt maar niet opdagen...
Ik heb de vraag ook even bij m'n oudere broer gelegd, misschien weet hij die naam nog...

En om even op je vraag terug te komen: de grotere ghv-schepen hadden zelf zo'n spoel door het schip lopen omdat ze niet door de ring pasten, ongeveer tegen de scheepshuid onder het hoofddek, geloof ik. Kleinere zeeschepen (want die magnetische mijnen waren in zee, aan een soort anker onder water 'drijvend', en ontploften als íets groots en magnetisch er overheen ging), zoals je al noemde: sleepboten, maar ook khv- en visserschepen

Het werkte vlgs mij op het magnetiseren van het schip in verschillende richtingen: aan boord van die ghv-schepen werd de gelijkstroom door die spoel om een bepaalde tijd omgekeerd, en werd het schip eerst de ene-, en daarna de andere kant op gemagnetiseerd, nét zolang dat het schip uiteindelijk 'neutraal' was. Die kleinere schepen die door de lus voeren, werden ook zo gemagnetiseerd, en bij het "auf gegenkurs" dus andersom...
...en ergens langs die loopbruggen, zat dan iets wat het resultaat meette...
Oost, west...ook best
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Rotterdam toen

Bericht door Roy »

Ik krijg in 1 X een wave; het heette een demagnetiseringsinstallatie.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie