Rotterdam toen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Rotterdam toen

Bericht door Drentenier »

Ik ken die installatie ook alleen maar als demagnetiseerinrichting.
En m.b.t. degaussing: hier is héél lang geleden al het e.e.a. over geschreven op dit forum: http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?t=1262
Groet,
Hans

Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Jan, Roy, Hans bedankt voor jullie antwoorden. Ik weet, dat het aan boord was, maar de werking wn of het gebruikt werd ( en hoe) ben ik helemaal kwijt. Ik zie nu ook, dat er al eerder over gescheven is. Ik ga me er nog eens in verdiepen. Nogmaals bedankr.
Fijne avond.
Klaas.
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door cor »

Om even op het demagnetiseren terug te komen in de tijd dat er vlak na de oorlog
en enkele jaren er na hieraan aandacht werd besteed was niet zo gek.
De Noordzee en Duitse bocht lag nog vol met oorlogstuig.
Even terug naar mijn visserij tijd in Januari, februari, maart en april 1958 zat ik op de
VL 97 Prinses Juliana op de winter trawl.
Wij visten toen in de Duitsche Bocht nabij de PIT boeien zoals die aan boord toen
genoemd werden.
Zolang je een beetje buiten die boeien viste ging het wel maar hoe dichterbij hoe
linker het werd maar ja er zat daar wel meer vis omdat daar mijnen velden waren.
Ik denk dat de schipper een gokje wilde wagen maar toen we de trawl ophaalde
en de strop van de kuil losmaakte kwakte er niet alleen platvis in de kribbe maar ook een
ZEEMIJN en dat was toch niet zo prettig met een slingerend schip en een ruwe zee.
Op zo'n momend leer je toch ook wel op wie je bouwen kon er was een matroos die
bleef staan waar die stond en was niet in beweging te krijgen.
Ik was toen 14 jaar en de stuurman zei ga maar op achterdek maar ja als er nog een explosief
in die mijn zat had het achterdek op zo'n bootje ook noet gered.
Er zat wel een gat in die mijn maar er zaten ook nog stekels op.
Uiteindelijk is er een strop omheen gegaan voorzichtig opgehesen buitenboord geduwd en touwtje
kapot gesneden weg mijn.
Dus een eind van die plek doorgestoomd en weer de trawl uitgezet en er na er weer ingehaald.
Maar voor het binnen halen nu wel even kijken en toen vloekte de oude stuurman met een grote pruim in zijn
mond en de sap langs zijn kin en riep Verd er zit weer zo'n donderding in dus nu even goed controleren en
turen in die trawl het bleek een leeg olievat zijn.
In de tijd dat ik op de haringvisserij 1956 t/m dec 1958 zijn er ook wel visserlui die hobbyden aan oorlogstuig
om van dat koper een siraadje te maken en daarna geen vingers meer hadden of er zelf niet meer waren.
Van af die mijnenvelden in de Duitsche Bocht raakte in die jaren ook wel mijnen las van hun ankers danwel
kettingen en voer er wel eens een schip op.
Nu even terug over demagnetirseren op de Merwe Lloyd maar als ik het me goed herinner ook de Schie en Schelde Lloyd
stond op het achterdek een grote ijzeren haspel met er omheen naar ik meen een dikke aluminium draad.
Op de oversteken werd die draad behoorlijk uitgevierd in zee.
Had dat ook met denagnetiseren te maken ???uiteindelijk voeren we toch wel regelmatig langs oorlogsgebieden
en bij Nieuw Guinea er in.
Hierbij het achterschip van de Merwe Lloyd met bij het rondje die haspel

Cor Boer
Bijlagen
MERWE LLOYD.JPG
MERWE LLOYD.JPG (86.14 KiB) 2808 keer bekeken
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Goeie avond Cor. Daf is interessant wat je daar aanhaalt. Dit was een vinding van de K.R.L en had te maken met de kathodische bescherming van het schip ( als ik me goed herinner). Er is in die tijd in vakbladen veel over geplubiceerd.. ik weer niet precies merr hoe het zat, ik krijg daar steeds meer last van helaas. Ik zal er nog eens over nadenken. Ik heb nog een vraag Cor. Ik denk wel dat jij daar het antwoord op weet. Die schepen van de KRL stonden volgens mij in de silverpaint. Ik vraag me af of dir altijd zo was? Op oude foto's kan ik niet zien of ze daarvoor een grijze romp hadden, of dat dit ook al die silverpaint hadden ? Ik vraag me namelijk af, of die silverpaint hier iets mee te maken had. Alvast bedankt.
Groet.
Klaas ( zeer vergeetachtig).
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door cor »

Hallo Klaas

Bedankt voor je uitleg nu begin het te dagen bij mij betreffende die kathodische bescherming
De KRL schepen waren wel altijd grijs op de foto's te zien maar wanneer ze in zilverpaint
overgingen weet ik niet maar ja schepen in de zilverpaind zien er in beging zilverachtig uit
maar de glans gaat er vaak wel vanaf en lijk het meer grijs.
Maar ja ik ben wel een groot gedeelte kleuren blind
Alleen de Tomini en Tomori heb ik nooit in zilverpaint gezien die 2 liberty's

Cor Boer
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Cor bedankt voor je duidelijke antwoord. Ik heb de bijlagen verplaatst naar hier omdat ze onleesbaar waren. Hopelijk is het nu leesbaar.
Leuk, dat je dit aanhaalde in je bericht. Ik vond deze fotocopy uit een blad van de KPM in mijn boek over scheepsbouw.
KRL kathodische bescherming-1.jpg
KRL kathodische bescherming-1.jpg (202.91 KiB) 2776 keer bekeken
KRL kathodische bescherming-2.jpg
KRL kathodische bescherming-2.jpg (189.04 KiB) 2776 keer bekeken
KRL kathodische bescherming-3.jpg
KRL kathodische bescherming-3.jpg (77.52 KiB) 2776 keer bekeken
Grt.

Klaas
jan stolp
Berichten: 215
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door jan stolp »

Uit:
Tekenen voor een vloot.
Het boekje is een eerbetoon aan Ir. Vossnack.
Groeten
Jan
Bijlagen
vossnack140.jpg
vossnack140.jpg (70.02 KiB) 2550 keer bekeken
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Rotterdam toen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Leuke tekening.
Klaas
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Rotterdam toen

Bericht door jdbvos »

Ineens ging bij mij ook nog een olielampje branden: ik heb op minimaal 1 schip in m'n leerlingtijd ooit eens iets opgeschreven in het takenboek...
En idd, het 1e schip, de Zonnekerk, meteen al raak ! En zie je meteen ook waarom ik er nax meer van weet....
En Roy: idd "de demagnetisering" :-D
Bijlagen
IMG_20190430_163838.jpg
IMG_20190430_163838.jpg (96.28 KiB) 2420 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Rotterdam toen

Bericht door b-bootsman »

Hallo Heren.
De eerste tanker in de Europoort.
Foto komt van stadsarchief Rotterdam collectie A.Groeneveld.

Groet Bob.V.
Bijlagen
NL-RtSA_4121_4736-2.jpeg Eerste tanker in de Europoort de A.K.Fernstrom 13-12-1960..jpeg
NL-RtSA_4121_4736-2.jpeg Eerste tanker in de Europoort de A.K.Fernstrom 13-12-1960..jpeg (140.34 KiB) 2212 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.


Plaats reactie