KNSM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Hank
Berichten: 184
Lid geworden op: 26 jul 2004 18:35

Re: KNSM

Bericht door Hank »

Kabo.

Dit is een foto van de tweede Boreas.In 1964 gebouwd bij E.J. Smit in Westerbroek. Werkspoor 1130 pk 12 knopen.

Hank.

kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: KNSM

Bericht door kabo »

Hank je hebt gelijk, hij heeft een modernere brug als de eerste Boreas. Deze tweede is 1978 verkocht aan Farouk Moukahai en Ahmed Zeido in Beirut en herdoopt in Rabunion XVI.
Gr.Bas
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: KNSM

Bericht door Bertus. »

Hallo Bob,

Hier nog een paar scheepjes ( sneetjes) roggebrood.

KNSM.jpg
KNSM.PNG
Groeten,
Bertus.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KNSM

Bericht door jdbvos »

Leuke foto...
Als iemand dat andere KNSM-schip achter de Haarlem herkent, dan zou de combinatie van beide schepen, mét het 3e schip waarvan uiterst links alleen de schoorsteen zichtbaar is boven het dak van de loodsen, wellicht een datum geprikt worden....
Oost, west...ook best
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: KNSM

Bericht door Roy »

Wel een hele uitdaging Jan !!!.
Maar we zijn niet bang natuurlijk. :wink: Eerst maar eens even de "Haarlem". Per slot van rekening is daar de naam al van bekend. 8)

Het srs."Haarlem", (1), werd 30 december 1919 door de werf opgeleverd en in maart 1934 naar de U.S.S.R. verkocht. Ze heeft dus al vroeg de neutraliteitskleuren in de zij staan. Ik vermoed dat dit i.v.m. met de politieke ontwikkelingen in Spanje zijn.

Het schip dat verder naar achter ligt zou het srs. "Hercules",(1), 1914-1953 kunnen zijn. Ook zij heeft haar naam in de zij getjet staan. Beide schepen zijn eenlingetjes bij de K.N.S.M. Ze liggen aan de Levantkade, dus dat duidt er wel op dat hun bestemming de Middellandse Zee is of er vandaan komen.

De Goedkoopsleper zou makkelijk de "Maria Henriette Goedkoop", 1929-1966, 850 ipk. kunnen zijn. Dat maak ik op uit haar grote en dat zij een extra reddingboei in de zij heeft hangen, terwijl zij er twee voor het brugfront heeft hangen. Sleepboten van dezelfde grote hadden in 1934, ( of eerder ), nog hoefijzer reddingboeien en niet in de zij. Vandaar dat ik op deze boot uit kom.

Blijft de schoorsteen achter de loodsen aan de Surinamekade over. Daar moet ik nog eens heel diep over nadenken. Misschien vind ik vandaag nog een gaatje...... 8) :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: KNSM

Bericht door b-bootsman »

Hallo Roy.

Zou dit hem kunnen zijn of is dit van eerdere jaren?
Foto komt van stadsarchief Amsterdam.
Groet Bob.V.
Bijlagen
werkelozen.jpg
werkelozen.jpg (167.3 KiB) 5568 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: KNSM

Bericht door Roy »

'k Zal vanavond eens gaan speuren Bob.
Het is in ieder geval een ander schip, want op de overzicht foto heeft het schip aan de Suriname kade een enkele achtermast en deze foto toont een schip met dubbele masten.
Tot vanavond, met een mogelijke oplossing, of een deel er van.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: KNSM

Bericht door Roy »

Van het laatst geplaatste schip maak ik de "Achilles", (1), 1906-1942, de "Atlas", (1),1906-1918 of de "Vulcanus", 1907-1951.
een voorkeur van één der schepen heb ik niet om reden dat alle 3 schepen rond 1910 een verhoogd Ruim II, dus net voor de brug ), gekregen hebben.
Dit is op de gemaakte foto nog niet actueel.
Voor de goede orde; er zijn meer schepen die erg veel op dit drietal lijken, maar die vallen m.i. op details af.

Tja, nu die andere foto nog even...…………..

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: KNSM

Bericht door Roy »

Welnu, hier kom ik toch niet uit hoor !.
Het is net even te summier om tot een slotsom te komen. Desondanks wil ik wel vertellen wat een kanshebber zou kunnen zijn, maar dat is dan ook gelijk het achterste van m'n tong in deze.

De twee schepen die ik in gedachten heb zijn de "Neptunus",(1),1906-1930, of de "Uranus",1906-1922. Dit baseer ik uitsluitend, ( er is ook geen andere keuze ), op de schoorsteen die een ietsje dikker lijkt te zijn dan hun tijdgenoten. Voorts heeft het schip een zaling in de achtermast en dat was in die tijd lang niet altijd gebruikelijk.
Infeite gooi ik dus de handdoek in de ring. :cry: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: KNSM

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Hallo Roy, ik vind het al knap dat je nog zover bent gekomen. Eigenlijk is dit op basis van deze foto ook niet te doen. Grappenmaker die Jan DB Vos :lol: :lol: .
Grt.
Klaas


Plaats reactie