Hoppers en de Baggerindustrie
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Da's een hele mooie foto van het scheepje Drentenier.
Zo zie dat er zo onverwachts weer eens iets op duikt en we daar weer op verder kunnen.
(Even "en passant" en sommige lieden maar roepen dat het forum zo achteruit gaat, Maarja even aan die lieden, zet er dan zelf wat op waarop belangstellenden kunnen reageren en zo weer het een het ander oprakelt, zoals ook nu weer en hoeft heus allemaal niet zo hoogdravend te zijn. Amen).
Even terug bij het criterium: Scheepje heeft krap na de begin 70-tiger jaren (schat vanaf '72/73 een hele tijd op/in het Volker "Plaatje" in Sliedrecht opgelegd gelegen (wat een zin)
Was denkelijk dan na de Frankrijk periode wat dan zo eind 60-tiger jaren begin 72/73-tiger jaren geweest zou moeten zijn.
Aan de Specs. te zien in 1969 onder Ned-vlag bij A.Volker gekomen en waarschijnlijk overgekomen vanuit de Eng.dochter Mij.
Nash Dredging UK. maar weet dat niet zeker
Maar kan ook aangekocht zijn vanwege een specifiek project (Fr. ?).
Waarschijnlijk toen ook fors aan gesleuteld bij Roy z'n Boele Bolnes.
Zo te zien ook andere motor Bolnes, maar bij het zien van opgegeven PK-tjes trek ikl dat in twijfel en zou dat in die tijd mi. uit moeten komen op 10 cil x 50 pk = 500 pk voor DNL type.
Ding heeft volgens mij nooit meer daarna nog wat gedaan in AV verband en scharrelde ik zelf ook al in die tijd in buitenland en was ie toch opeens weg, naar nu blijkt verkocht.
Zal nog wel eens spitten en desnoods rondvragen
Gr. Koos
Zo zie dat er zo onverwachts weer eens iets op duikt en we daar weer op verder kunnen.
(Even "en passant" en sommige lieden maar roepen dat het forum zo achteruit gaat, Maarja even aan die lieden, zet er dan zelf wat op waarop belangstellenden kunnen reageren en zo weer het een het ander oprakelt, zoals ook nu weer en hoeft heus allemaal niet zo hoogdravend te zijn. Amen).
Even terug bij het criterium: Scheepje heeft krap na de begin 70-tiger jaren (schat vanaf '72/73 een hele tijd op/in het Volker "Plaatje" in Sliedrecht opgelegd gelegen (wat een zin)
Was denkelijk dan na de Frankrijk periode wat dan zo eind 60-tiger jaren begin 72/73-tiger jaren geweest zou moeten zijn.
Aan de Specs. te zien in 1969 onder Ned-vlag bij A.Volker gekomen en waarschijnlijk overgekomen vanuit de Eng.dochter Mij.
Nash Dredging UK. maar weet dat niet zeker
Maar kan ook aangekocht zijn vanwege een specifiek project (Fr. ?).
Waarschijnlijk toen ook fors aan gesleuteld bij Roy z'n Boele Bolnes.
Zo te zien ook andere motor Bolnes, maar bij het zien van opgegeven PK-tjes trek ikl dat in twijfel en zou dat in die tijd mi. uit moeten komen op 10 cil x 50 pk = 500 pk voor DNL type.
Ding heeft volgens mij nooit meer daarna nog wat gedaan in AV verband en scharrelde ik zelf ook al in die tijd in buitenland en was ie toch opeens weg, naar nu blijkt verkocht.
Zal nog wel eens spitten en desnoods rondvragen
Gr. Koos
- Drentenier
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
- Locatie: Gasselte
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Hier staat ook nog een verhaaltje over de Aigburth. Alleen helaas niet over haar Franse periode.
https://crsc.org.uk/photo-of-the-month-december-2018/
En volgens Marine Traffic scharrelde ze eind 2018 nog steeds rond in de Indonesische wateren onder de naam Inai Kesuma.
https://crsc.org.uk/photo-of-the-month-december-2018/
En volgens Marine Traffic scharrelde ze eind 2018 nog steeds rond in de Indonesische wateren onder de naam Inai Kesuma.
Groet,
Hans
Hans
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Als ie nu Inai heet dan is ie nu van die Maleisische club die allerlei voornamelijk NL spul destijds heeft opgekocht.
Gr.Koos
Gr.Koos
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Heren ea.
Even nog terugkomend op dat Bolnes vermogen van de "Aigburth"
Voor de zekerheid maar even nagezocht.
Er is/was inderdaad een type 100/514 die dan 110 pk/cil. bij 514 toeren.
Dus mijn "oude" boekje wel degelijk correct weergegeven 10 x 110 = 1100 pk.
En dat, nadat ik in al die Volker jaren en ook daarna met de verschillende Bolnessen van allerlei uitvoeringen te maken heb gehad.
Tand des tijds zullen we maar denken (en vooral niet zeggen)
Gr. Koos
PS.Heb die link van Drentenier eens doorgenomen, maar kom eigenlijk tot de conclusie dat ik bij dat Inai scheepje maar heel weinig
van die goeie ouwe"Aigburth" terug kan zien.
Even nog terugkomend op dat Bolnes vermogen van de "Aigburth"
Voor de zekerheid maar even nagezocht.
Er is/was inderdaad een type 100/514 die dan 110 pk/cil. bij 514 toeren.
Dus mijn "oude" boekje wel degelijk correct weergegeven 10 x 110 = 1100 pk.
En dat, nadat ik in al die Volker jaren en ook daarna met de verschillende Bolnessen van allerlei uitvoeringen te maken heb gehad.
Tand des tijds zullen we maar denken (en vooral niet zeggen)
Gr. Koos
PS.Heb die link van Drentenier eens doorgenomen, maar kom eigenlijk tot de conclusie dat ik bij dat Inai scheepje maar heel weinig
van die goeie ouwe"Aigburth" terug kan zien.
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Heren ea.
Mbt. de "Aigburth" en" Inai ......" nog even een andere foto van de laatste onder ogen gekregen.
Zie vooralsnog weinig gelijkenis of geen herkenbare punten.
Zal allemaal wel, maar lijkt mij dat Inai....hoppertje (met zuigbuis) meer een ex. Boele hoppertje.
Staat trouwens wel Jakarta achterop de kont, dus zal inderdaad Indonesch zijn.
Maar is bij mij hoofdzakelijk die inmiddels al best grote "Inai club" uit Maleisie eigenlijk bekend, die hun schepen ook mbt. de naamgeving
allemaal laten beginnen met "Inai".
Gr. Koos
Mbt. de "Aigburth" en" Inai ......" nog even een andere foto van de laatste onder ogen gekregen.
Zie vooralsnog weinig gelijkenis of geen herkenbare punten.
Zal allemaal wel, maar lijkt mij dat Inai....hoppertje (met zuigbuis) meer een ex. Boele hoppertje.
Staat trouwens wel Jakarta achterop de kont, dus zal inderdaad Indonesch zijn.
Maar is bij mij hoofdzakelijk die inmiddels al best grote "Inai club" uit Maleisie eigenlijk bekend, die hun schepen ook mbt. de naamgeving
allemaal laten beginnen met "Inai".
Gr. Koos
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Over het Adriaan Volker project met de "Aigburth" en de "Barracuda" heb ik gevonden dat het aan de Franse kust bij Cannes was ergens in 1971 en ging over het leggen van zinkers voor transportleidingen - nogmaals dank voor alle reacties op mijn eerdere post.
Ciao - Jan
Ciao - Jan
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Heren ea,
Hieronder nog een plaatje van de tewterlating van de "Aigburth" en nog een paar van wat er dan van geworden zou zijn.
foto's ontleend aan resp. Paul Strathdee collection / CRSC / Marine Traffic.
Gr. Koos
Hieronder nog een plaatje van de tewterlating van de "Aigburth" en nog een paar van wat er dan van geworden zou zijn.
foto's ontleend aan resp. Paul Strathdee collection / CRSC / Marine Traffic.
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- Aigburth pre-launch at Inglis 1962.jpg (98.81 KiB) 5957 keer bekeken
-
- Aigburth as Inai Kesuma Tuvalu.jpg (56.59 KiB) 5957 keer bekeken
-
- INAI_KESUMA.jpg (122.46 KiB) 5957 keer bekeken
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Uit de laatst geplaatste foto's is wel op te maken dat ze ook als "Banjaard" in het Westerschelde gebied als win hopperzuiger gebruikt werd.
Of zie ik dit scheef ?.
Ik vraag me wel af wanneer ze naar het verre oosten verkocht is.
m.v.g., Roy
Of zie ik dit scheef ?.
Ik vraag me wel af wanneer ze naar het verre oosten verkocht is.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Drentenier
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
- Locatie: Gasselte
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Dat stond ook in die link die ik geplaatst had, Roy, in 2016 dus
Aigburth was renamed Inai Kesuma when she was sold to the Pacific island nation of Tuvalu in 2007. She is now registered in Jakarta, following her sale to Indonesian owners in 2016.
Groet,
Hans
Hans
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Bedankt Hans, dat was ik effuh kwiet…………….
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................