Hurtigruten Rondtoer

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
TonyfH
Berichten: 531
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door TonyfH »

Ik zou nog terugkomen op de bacalao op zijn Noors.
De maaltijd tijdens de excursie kregen wij in Bjartmars Favoritkro
455 Bjartmars Favorittkro.jpg
455 Bjartmars Favorittkro.jpg (246.66 KiB) 2637 keer bekeken
We kregen bacalao met versgebakken brood
451 Noorse Bacalao.jpg
451 Noorse Bacalao.jpg (246.76 KiB) 2637 keer bekeken
In de Noorse bacalao gaat oa Klippfisk, tomaten, aardappels, paprika, gewone peper en japalanao peper met wat geroosterde pijnboompitten erover en er hoort eigen gebakken brood bij.
Het was in ieder geval erg lekker en de mede excursiegangers hoorde je ook niet praten, dus volgens mij vonden ze het allemaal lekker.

Na het eten toonde een mevrouw van het restaurant hoe Klippfisk eruitzag
454 juffrouw met Klippfisk.jpg
454 juffrouw met Klippfisk.jpg (470.13 KiB) 2637 keer bekeken
En nu komt het, er is ons meermalen verteld dat Klippfisk op de rotsen werd gedroogd (tegenwoordig industriëel) met flink zout erbij, het is bijna altijd kabeljauw.
Dus Klippfisk is GEZOUTEN, in tegenstelling tot Stokkfisk, die is absoluut NIET gezouten, wel ook bijna altijd kabeljauw.
Voor de volledigheid hier nog een plaatje van een traditioneel droogrek (vandaar Stokkfisk) en een stokvis van dichtbij
396 stokvisrek.jpg
396 stokvisrek.jpg (364.08 KiB) 2637 keer bekeken
397 stokvis.jpg
397 stokvis.jpg (598.41 KiB) 2637 keer bekeken
Dus, zoute gedroogde vis is Klippfisk en ongezouten gedroogde vis is Stokkfisk, het is maar dat jullie het weten.

En dat was het weer voor vandaag, volgende keer verder met het laatste deel want dan zijn we weer in Bergen.

Teun.
Tot een volgende keer, Teun.

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door peelander »

Teun, dat ziet er zekerlekker uit, die Bacalao schaal. Die doet mij denken aan wat je in Portugal voorgeschoteld krijg als je Cataplane besteld. Alleen zitten er daar behalve allerlei stukken vis ook zeevruchten aardappel en gesneden groenten in.
De Bacalhau die we uit Portugal meenemen is dus wat de Noren Klippfisk noemen. Portugal is denk ik de grootste importeur hiervan.
En ja, wat bereiding betreft experimenteer ik graag. Wat we gisteren hebben gegeten was een samenstelling van een jeugdtrauma, stokvis of kabeljauw met aardappelen, peen en botersaus en het Portugese Bacalhau en bras, met extra inbreng, dat ik de stukken vis vijfminuutje heb gerookt en daarna met ui, knoflook en piri heb gebakken. Dit in een ovenschaal. Daarover plakjes winterpeen en aardappelen, een saus van twee eieren en creme fraich en geraspte oude kaas en tenslotte nog de overgebleven kaas erover. Tenslotte ca. een half uur in de oven op 200 graden. Het heeft goed gesmaakt, want de gasten lieten er niks van over, terwijl wij hadden verwacht er nog een tweede keer van te kunnen eten :cry: :cry: :cry: .
Tenslotte word ik voor een volgende Scandinavie tocht door jou goed voorbereid op nieuwe plekken en bijzonderheden.
groeten
Jan van der Pluijm
Patru (R.I.P)

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door Patru (R.I.P) »

TonyfH schreef: 02 mei 2019 15:25 Aan het dak hing een mooi scheepsmodel zoals wel in meer kerken is mij verteld. Er werd wel iets gezegd over de reden daarvan, maar dat ben ik vergeten.
Meestal zijn dit votiefmodellen die na een gelofte (Latijn: votum) van zeelieden aan een kerk werden geschonken.
De gelofte om een modelschip te schenken werd vaak afgelegd onder benarde omstandigheden in levensgevaar.
Als de zeelieden toch behouden thuis kwamen werd zo'n model geschonken aan de kerk.

Prachtige foto's die je plaatst Teun. :-D
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door Breeze »

TonyfH schreef: 02 mei 2019 15:25Via, via zijn we toen richting het begin van het stuk met bruggen (spectaculairste stuk) gereden.
Het is pas echt spectaculair bij stormwind:

Afbeelding

En met de link naar het Jijbuisfilmpje: https://www.youtube.com/watch?v=4T4vc1QqiPM

Ik was daar in 2014. Ook met mooi rustig weer is het een indrukwekkend stukje kustweg.

Adri
TonyfH
Berichten: 531
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door TonyfH »

Goedenavond allen,

Jan (meester 3) bedankt voor de plaatjes, een mooi gezicht vanuit het gat van de Torghatten en vanaf de brug bij Brønnøysund.

Jan (Peelander) bedankt voor de reactie, als je die schotel weer eens maakt, zou je dan mij een seintje kunnen geven want dan wil ik graag een keer mee eten
image.png
image.png (345 Bytes) 3740 keer bekeken
, je schotel lijkt mij erg lekker.
Ik wens jullie nog veel tijd en gezondheid zodat jullie nog vele mooie reizen kunnen maken.

Paul, bedankt voor de aanvulling betreffende de scheepsmodellen in kerken, en graag gedaan wat betreft de foto's.

Adri, bedankt voor de foto en de link naar het filmpje. Een Noor die in Kristiansund woonde had mij ook zoiets verteld en dankzij jou heb ik er nu ook iets van gezien, mooi.

Tsja, en dan nu verder met de laatste foto's van deze reis.

Na enkele havens in de nacht en Florø tijdens het ontbijt waren wij op weg naar het eindpunt Bergen.
467 viskwekerij tussen Florø en Bergen.jpg
467 viskwekerij tussen Florø en Bergen.jpg (186.42 KiB) 3740 keer bekeken
Na enige tijd kwam Bergen al in zicht
469 Bergen.jpg
469 Bergen.jpg (179.74 KiB) 3740 keer bekeken
470 buitenwijk Bergen.jpg
470 buitenwijk Bergen.jpg (182.08 KiB) 3740 keer bekeken
de haven bij de Hurtigruten terminal
473 bij terminal Bergen.jpg
473 bij terminal Bergen.jpg (217.68 KiB) 3740 keer bekeken
En de terminal zelf
472 terminal Bergen.jpg
472 terminal Bergen.jpg (217.81 KiB) 3740 keer bekeken
Wij kwamen te liggen aan de lange zijde van het gebouw,
Afijn, na het koppelen van de overdekte loopbrug en het ophalen van de koffer in het gebouw werden wij naar de klaarstaande bussen geloodst en vervolgens naar het vliegveld gebracht.

En dat was weer een hele mooie reis, ik kan het iedereen aanbevelen, maar zoals eerder geschreven, kijk goed naar eventuele aanbiedingen want zo een datum prikken kan je veel geld gaan kosten.

Allen bedankt voor de aandacht en tot een volgende keer maar weer.

Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door Roy »

Bedankt dat we met je mee mochten varen Teun !.
Ik heb er van genoten en zelfs enkele aangezichten herkend, waar ik in een grijs verleden al varend ook mocht vertoeven.
Graag tot een volgende reis.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door Breeze »

Het was een leuke dagelijkse gewoonte om te kijken waar Teun nu weer langs was gevaren, met af en toe Google Maps erbij om te oriënteren. En er waren soms bekende plaatsen voor mij.

Toevallig hebben wij 2x van vrienden een verslag gekregen van hun Hurtigrutentocht. De ene zei: nooit meer want het is doodsaai, elke dag aanleggen in havens die allemaal op elkaar lijken. En de andere was laaiend enthousiast en heeft de tocht al 2 keer gemaakt. Het kan dus verkeren.

Adri
Gebruikersavatar
Meester Drie
Berichten: 157
Lid geworden op: 07 jun 2017 20:44
Locatie: Veldhoven

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door Meester Drie »

Dag Teun,
dank voor de mooie verslaggeving en de mooie foto's.
In de koude tijd is het ook mooi in Noorwegen, dat zie je maar weer.

Even een tip voor wie er met auto of camper heen wil: Ga niet te vroeg. Een paar jaar terug was ik al de laatste week van mei in midden Noorwegen en toen waren nog veel mooie wegen niet open omdat de sneeuw nog niet weg was.....
En je moet ook weer niet te laat gaan want na de zomervakantie sluiten veel toeristische dingen al vlug hun deuren.
Ik heb nu zo'n 17 jaar Scandinavische ervaring dus ik weet wat ik zeg.
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door peelander »

Ook van mij een bedankje voor je reportage.
In 2017 hebben we een rondtour van 10 weken in Scandinavie gemaakt, 9000km.
Heel veel foto's van Hurtigruten schepen en andere zaken gemaakt en het was mooi om veel van twee jaar terug weer te zien.
Als we weer naar het noorden gaan heb ik in elk geval nieuwe dinge te ontdekken.
groeten
Jan van der Pluijm
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Hurtigruten Rondtoer

Bericht door v+d »

Hoi Teun,
Mooie reis, Noorwegen is altijd mooi en juist als het nog een beetje wintert en hier en daar een plukje sneeuw ligt.
Toen wij in Bergen aankwamen( met de camper) had het al een volle week geregend en het zou nog 14 dagen blijven regenen volgens de uitbater van de camping.
Dus vertrokken wij direct naar een droger oord iets verder op, van Bergen niets gezien dus en dat is achteraf jammer begrijp ik van velen.
Als je niet van varen houdt, haventjes en bijzondere bruggen en een hekel hebt aan ruig weer dan zal het wel niet meevallen op zo'n reis.
Constant zeeziek en binnen zitten of op je kooi liggen, dat wordt het dan niet.
Op de veerboten liepen er ook altijd wel een paar te klagen terwijl de meerderheid het meestal prachtig vindt.
Wij gingen juist in begin mei omdat er dan nog wat te avonturen is met gesloten wegen en omleidingen.
Ik moet toch maar eens gaan sparen voor zo'n mooie boottocht, met de camper naar Noorwegen en dan op de boot stappen lijkt mij wel wat.
Bedankt voor je verslag met mooie foto's


Plaats reactie