Smit & Co
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
Re: Smit & Co
Hallo Bob.
even een vraagje over de kleur van het dek van de Smit Rotterdam, ik ben namelijk een model er van aan het bouwen en de in de handleiding aangegeven kleur is wel heel licht groen. Als je toevallig een RAL nr. weet is het helemaal mooi.
Groetjes, Jos Linders.
even een vraagje over de kleur van het dek van de Smit Rotterdam, ik ben namelijk een model er van aan het bouwen en de in de handleiding aangegeven kleur is wel heel licht groen. Als je toevallig een RAL nr. weet is het helemaal mooi.
Groetjes, Jos Linders.
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Smit & Co
Hallo Jos.
Hang me niet aan op maar volgens mij was het ralnr: 6002.
Groet Bob.V.
Hang me niet aan op maar volgens mij was het ralnr: 6002.
Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: Smit & Co
Was het niet gewoon groene boottopping ?.
( Met een paar handjes zaagsel er door geroerd als antislip ).
m.v.g., Roy
( Met een paar handjes zaagsel er door geroerd als antislip ).
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Smit & Co
Hallo Jos !
De ZZ had ook een lichter groen aan dek, dus ik weet niet of die kleur gehandhaafd werd bij Smit..
Idd, boottopping (ongeveer zoals Humbrol nr 2) lijkt mij voor die tijd de geijkte tjet…
Maar in de modelbouw, zoals bij de ZZ gebruikten ze deze (Humbrol) kleuren dek-groen (dus 76)
De ZZ had ook een lichter groen aan dek, dus ik weet niet of die kleur gehandhaafd werd bij Smit..
Idd, boottopping (ongeveer zoals Humbrol nr 2) lijkt mij voor die tijd de geijkte tjet…
Maar in de modelbouw, zoals bij de ZZ gebruikten ze deze (Humbrol) kleuren dek-groen (dus 76)
- Bijlagen
-
- IMG_20190504_124326.jpg (126.77 KiB) 2130 keer bekeken
-
- IMG_20190504_124352.jpg (132.48 KiB) 2130 keer bekeken
Oost, west...ook best
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
Re: Smit & Co
Mannen, bedankt voor jullie reactie, ik zie in ieder geval een heel andere kleur groen als ik gebruikt heb, dat wordt dus overschilderen.
Groetjes, Jos Linders.
Groetjes, Jos Linders.
Re: Smit & Co
Nog één toevoeging Jos.
Als je glanslak gebruikt, schilder er dan nog een keer blanke zijdeglans lak over. Dan glinstert het niet meer zo erg. Dekken glimmen nu eenmaal niet, behalve als er een klap water over spoelt...……………
m.v.g., Roy
Als je glanslak gebruikt, schilder er dan nog een keer blanke zijdeglans lak over. Dan glinstert het niet meer zo erg. Dekken glimmen nu eenmaal niet, behalve als er een klap water over spoelt...……………
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Smit & Co
Hieronder een stukje uit de Sleeptros van april 1967 vele van ons en bij welke
rederij we ook gevaren hadden hebben in onze jeugd de ouderen aan boord meegemaakt
die nog levend uit de oorlog gekomen zijn.
Doch zij waren flink gehavend na vele jaren varen 1940 1945 vergde het toch zijn tol
aan deze mensen we hoorden de verhalen van hen ik heb met mensen toen gevaren
die enkele keren getorpodeerd geweest waren en weer verder moesten varen.
Er waren er die vreemd deden de ander weer aan de drank enz
Voor hen geen hulpverlening doorgaan moesten ze.
Ik heb vanavond weer naar de Waalsdorper Vlakte gekeken en deze ceremonie en herdenking
spreken mij aan en doen mij wat naar de Dam kijk ik niet doet mij niets.
Ik wil hierbij toch stil staan op 4 mei
Ik doe er ook een stukje van de Lloydmail bij van de herdenking een de Lloydkade mei 1967
bij het Lloydmonument waarvan de planketten nu bij de Veerhaven/Calandstraat staat
en waar nog steeds de herdenking wordt gehouden
Cor Boer
rederij we ook gevaren hadden hebben in onze jeugd de ouderen aan boord meegemaakt
die nog levend uit de oorlog gekomen zijn.
Doch zij waren flink gehavend na vele jaren varen 1940 1945 vergde het toch zijn tol
aan deze mensen we hoorden de verhalen van hen ik heb met mensen toen gevaren
die enkele keren getorpodeerd geweest waren en weer verder moesten varen.
Er waren er die vreemd deden de ander weer aan de drank enz
Voor hen geen hulpverlening doorgaan moesten ze.
Ik heb vanavond weer naar de Waalsdorper Vlakte gekeken en deze ceremonie en herdenking
spreken mij aan en doen mij wat naar de Dam kijk ik niet doet mij niets.
Ik wil hierbij toch stil staan op 4 mei
Ik doe er ook een stukje van de Lloydmail bij van de herdenking een de Lloydkade mei 1967
bij het Lloydmonument waarvan de planketten nu bij de Veerhaven/Calandstraat staat
en waar nog steeds de herdenking wordt gehouden
Cor Boer
- Bijlagen
-
- IMG_20190504_0001.jpg (205.66 KiB) 1918 keer bekeken
-
- IMG_20190504_0002.jpg (201.85 KiB) 1918 keer bekeken
Re: Smit & Co
Het gaat toch alle maal om de zelfde slachtoffers , ongeacht waar je naar kijkt .
Chris.Vr.
Chris.Vr.
Re: Smit & Co
In principe wel, Chris.... Maar ik maak hierin ook onwillekeurig (een ietsje) onderscheid...
Dat komt door de vaart-ervaringen van m'n vader tijdens de oorlog, en de zeer spaarzame vertellingen die hij op mijn (dringende) verzoek -vaak tijdens gezamenlijke momenten- wel eens deed. Dan zag je aan z'n ogen dat hij 'terug' was. Een paar daarvan heb ik hier "ergens" op het Forum wel eens verteld...
Van hem kreeg ik ooit het boek "SOS Paulus Potter" (van PQ17), "Varen in oorlogstijd" (2 stuks, zelfde titel: andere auteur), en "De koopvaardij in de 2e WO". Ik heb ze nu niet meer; al sla je me dood: ik weet van sommige niet hoe, of waar dat beland is...
Ook "De prijs", van Theo, overtuigt mij van de exceptionele positie van de burger-zeeman in die oorlog, en dus de noodzaak voor een apart monument.
Slechts 1 x bij De Boeg gestaan, en een paar maal bij de (nu) voormalige zeevaartschool in Delfzijl.
Denkend aan hoe de zeelui zijn behandeld: in de steek gelaten (zie PQ17), familie die door de overheid niet werd ondersteund, niet naar huis te mogen na de oorlog omdat 'NL moest worden opgebouwd", en vooral: de korting in de pensioenen, niet eens hypotheken kunnen krijgen omdat ze ingedeeld werden in de categorie 'zwervers, zeelieden en prostituees'.... kortom: de bagatellisering van de koopvaardij, en de pogingen van de marine dat alles onder hun beheer te brengen...
Theo kon ook zo mooi vertellen wat hij bij zijn vader zag en wat die oorlog met hem had gedaan, ook ik zag zoiets bij die van mij.
Én bij diverse oudere mensen met wie ik gevaren heb die in die oorlog hebben gevaren.... Maar vooral door de vele boeken die ik las..
Het is geen rancune mijnerzijds....althans: ik hoop dat dat het niet is.... Want daar gaat het juist niet om...
Maar wat de koopvaardij heeft gepresteerd en heeft gedaan, valt in een andere categorie dan defensie of verzet, en verdient een eigen monument.
M'n zoon maakte me attent op een Veesboek-vermelding van De Boeg, en ik gaf hem een antwoord daarop. Kijkt (desgewenst) hier
Dat komt door de vaart-ervaringen van m'n vader tijdens de oorlog, en de zeer spaarzame vertellingen die hij op mijn (dringende) verzoek -vaak tijdens gezamenlijke momenten- wel eens deed. Dan zag je aan z'n ogen dat hij 'terug' was. Een paar daarvan heb ik hier "ergens" op het Forum wel eens verteld...
Van hem kreeg ik ooit het boek "SOS Paulus Potter" (van PQ17), "Varen in oorlogstijd" (2 stuks, zelfde titel: andere auteur), en "De koopvaardij in de 2e WO". Ik heb ze nu niet meer; al sla je me dood: ik weet van sommige niet hoe, of waar dat beland is...
Ook "De prijs", van Theo, overtuigt mij van de exceptionele positie van de burger-zeeman in die oorlog, en dus de noodzaak voor een apart monument.
Slechts 1 x bij De Boeg gestaan, en een paar maal bij de (nu) voormalige zeevaartschool in Delfzijl.
Denkend aan hoe de zeelui zijn behandeld: in de steek gelaten (zie PQ17), familie die door de overheid niet werd ondersteund, niet naar huis te mogen na de oorlog omdat 'NL moest worden opgebouwd", en vooral: de korting in de pensioenen, niet eens hypotheken kunnen krijgen omdat ze ingedeeld werden in de categorie 'zwervers, zeelieden en prostituees'.... kortom: de bagatellisering van de koopvaardij, en de pogingen van de marine dat alles onder hun beheer te brengen...
Theo kon ook zo mooi vertellen wat hij bij zijn vader zag en wat die oorlog met hem had gedaan, ook ik zag zoiets bij die van mij.
Én bij diverse oudere mensen met wie ik gevaren heb die in die oorlog hebben gevaren.... Maar vooral door de vele boeken die ik las..
Het is geen rancune mijnerzijds....althans: ik hoop dat dat het niet is.... Want daar gaat het juist niet om...
Maar wat de koopvaardij heeft gepresteerd en heeft gedaan, valt in een andere categorie dan defensie of verzet, en verdient een eigen monument.
M'n zoon maakte me attent op een Veesboek-vermelding van De Boeg, en ik gaf hem een antwoord daarop. Kijkt (desgewenst) hier
Oost, west...ook best