Smit & Co

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Smit & Co

Bericht door Jos Linders »

Hallo Bob.

even een vraagje over de kleur van het dek van de Smit Rotterdam, ik ben namelijk een model er van aan het bouwen en de in de handleiding aangegeven kleur is wel heel licht groen. Als je toevallig een RAL nr. weet is het helemaal mooi.

Groetjes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Smit & Co

Bericht door b-bootsman »

Hallo Jos.

Hang me niet aan op maar volgens mij was het ralnr: 6002.

Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Smit & Co

Bericht door Roy »

Was het niet gewoon groene boottopping ?.
( Met een paar handjes zaagsel er door geroerd als antislip ). :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Smit & Co

Bericht door jdbvos »

Hallo Jos !
De ZZ had ook een lichter groen aan dek, dus ik weet niet of die kleur gehandhaafd werd bij Smit..
Idd, boottopping (ongeveer zoals Humbrol nr 2) lijkt mij voor die tijd de geijkte tjet…
Maar in de modelbouw, zoals bij de ZZ gebruikten ze deze (Humbrol) kleuren dek-groen (dus 76)
Bijlagen
IMG_20190504_124326.jpg
IMG_20190504_124326.jpg (126.77 KiB) 2129 keer bekeken
IMG_20190504_124352.jpg
IMG_20190504_124352.jpg (132.48 KiB) 2129 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Smit & Co

Bericht door Jos Linders »

Mannen, bedankt voor jullie reactie, ik zie in ieder geval een heel andere kleur groen als ik gebruikt heb, dat wordt dus overschilderen.

Groetjes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Smit & Co

Bericht door jdbvos »

De kleurenconversie zie je hier
Oost, west...ook best
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Smit & Co

Bericht door Roy »

Nog één toevoeging Jos.
Als je glanslak gebruikt, schilder er dan nog een keer blanke zijdeglans lak over. Dan glinstert het niet meer zo erg. Dekken glimmen nu eenmaal niet, behalve als er een klap water over spoelt...……………

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Smit & Co

Bericht door cor »

Hieronder een stukje uit de Sleeptros van april 1967 vele van ons en bij welke
rederij we ook gevaren hadden hebben in onze jeugd de ouderen aan boord meegemaakt
die nog levend uit de oorlog gekomen zijn.
Doch zij waren flink gehavend na vele jaren varen 1940 1945 vergde het toch zijn tol
aan deze mensen we hoorden de verhalen van hen ik heb met mensen toen gevaren
die enkele keren getorpodeerd geweest waren en weer verder moesten varen.
Er waren er die vreemd deden de ander weer aan de drank enz
Voor hen geen hulpverlening doorgaan moesten ze.
Ik heb vanavond weer naar de Waalsdorper Vlakte gekeken en deze ceremonie en herdenking
spreken mij aan en doen mij wat naar de Dam kijk ik niet doet mij niets.
Ik wil hierbij toch stil staan op 4 mei
Ik doe er ook een stukje van de Lloydmail bij van de herdenking een de Lloydkade mei 1967
bij het Lloydmonument waarvan de planketten nu bij de Veerhaven/Calandstraat staat
en waar nog steeds de herdenking wordt gehouden

Cor Boer
Bijlagen
IMG_20190504_0001.jpg
IMG_20190504_0001.jpg (205.66 KiB) 1917 keer bekeken
IMG_20190504_0002.jpg
IMG_20190504_0002.jpg (201.85 KiB) 1917 keer bekeken
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Smit & Co

Bericht door Chr.Vr. »

Het gaat toch alle maal om de zelfde slachtoffers , ongeacht waar je naar kijkt .
Chris.Vr.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Smit & Co

Bericht door jdbvos »

In principe wel, Chris.... Maar ik maak hierin ook onwillekeurig (een ietsje) onderscheid...
Dat komt door de vaart-ervaringen van m'n vader tijdens de oorlog, en de zeer spaarzame vertellingen die hij op mijn (dringende) verzoek -vaak tijdens gezamenlijke momenten- wel eens deed. Dan zag je aan z'n ogen dat hij 'terug' was. Een paar daarvan heb ik hier "ergens" op het Forum wel eens verteld...
Van hem kreeg ik ooit het boek "SOS Paulus Potter" (van PQ17), "Varen in oorlogstijd" (2 stuks, zelfde titel: andere auteur), en "De koopvaardij in de 2e WO". Ik heb ze nu niet meer; al sla je me dood: ik weet van sommige niet hoe, of waar dat beland is...
Ook "De prijs", van Theo, overtuigt mij van de exceptionele positie van de burger-zeeman in die oorlog, en dus de noodzaak voor een apart monument.
Slechts 1 x bij De Boeg gestaan, en een paar maal bij de (nu) voormalige zeevaartschool in Delfzijl.
Denkend aan hoe de zeelui zijn behandeld: in de steek gelaten (zie PQ17), familie die door de overheid niet werd ondersteund, niet naar huis te mogen na de oorlog omdat 'NL moest worden opgebouwd", en vooral: de korting in de pensioenen, niet eens hypotheken kunnen krijgen omdat ze ingedeeld werden in de categorie 'zwervers, zeelieden en prostituees'.... kortom: de bagatellisering van de koopvaardij, en de pogingen van de marine dat alles onder hun beheer te brengen...

Theo kon ook zo mooi vertellen wat hij bij zijn vader zag en wat die oorlog met hem had gedaan, ook ik zag zoiets bij die van mij.
Én bij diverse oudere mensen met wie ik gevaren heb die in die oorlog hebben gevaren.... Maar vooral door de vele boeken die ik las..

Het is geen rancune mijnerzijds....althans: ik hoop dat dat het niet is.... Want daar gaat het juist niet om...
Maar wat de koopvaardij heeft gepresteerd en heeft gedaan, valt in een andere categorie dan defensie of verzet, en verdient een eigen monument.

M'n zoon maakte me attent op een Veesboek-vermelding van De Boeg, en ik gaf hem een antwoord daarop. Kijkt (desgewenst) hier
Oost, west...ook best


Plaats reactie