Duitse trawlers

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Duitse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

HH220 Wilhelm Michaelsen

De Duitse stoomtrawler HH220 Wilhelm Michaelsen is in 1936 gebouwd bij de Norderweft te Hamburg voor rekening van H.J.M. Pickenpack te Altona.

Afmetingen: 49,55 x 8,19 x 3,82 m.
Inhoud: 422,42 bruto ton register.

Hoofdmotor: triple expansie stoommachine incl. rookgasturbine.
Totaal vermogen: 780 pk
Max. snelheid: 11,8 knopen
Aantal bemanningsleden: 20

Geschiedenis:
Op enig moment visnr gewijzigd in BX463
1956 Verkocht naar Noorwegen als VIMI
1982 Naam gewijzigd in Seaway Petrel
? Naam gewijzigd in North Sea Surveyor
? Naam gewijzigd in Sartor
Was tot 1997 nog in de vaart; verdere gegevens ontbreken

Jan
Bijlagen
HH220-Wilhelm-Michaelsen_15.jpg
HH220-Wilhelm-Michaelsen_15.jpg (68.47 KiB) 5653 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl

Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Duitse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

BX628 Christian Homann

De Duitse stoomtrawler BX628 Christian Homann is in 1954 onder bouwnr. 371 gebouwd bij Schiffbaugesellschaft Unterweser voor rekening van reederei Grundmann & Gröschel uit Bremerhaven.

Afmetingen: 55,57 x 8,56 x 4,32 m.
Inhoud: 544,90 bruto ton register.

Hoofdmotor: triple expansie stoommachine incl. rookgasturbine.
Totaal vermogen: 860 pk
Max. snelheid: 12,4 knopen
Aantal bemanningsleden: 21

Geschiedenis:
Het schip is in 1968 gesloopt.

Jan
Bijlagen
BX628-Christian-Homann_150k.jpg
BX628-Christian-Homann_150k.jpg (74.03 KiB) 5377 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Duitse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

BX626 Stadt Herten

De Duitse stoomtrawler BX626 Stadt Herten is in 1954 onder bouwnr. 269 gebouwd bij Rickmerswerft voor rekening van reederei F. Busse uit Bremerhaven.

Afmetingen: 58,31 x 8,84 x 4,48 m.
Inhoud: 628,07 bruto ton register.

Hoofdmotor: triple expansie stoommachine incl. rookgasturbine.
Totaal vermogen: 760 pk
Max. snelheid: 11,7 knopen
Aantal bemanningsleden: 24

Geschiedenis:
Het schip is in 1969 gesloopt.

Jan
Bijlagen
BX626-Stadt-Herten_150kB.jpg
BX626-Stadt-Herten_150kB.jpg (70.46 KiB) 5128 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Duitse trawlers

Bericht door Hannes »

46E2D137-82B4-4A9B-9C68-C471CAD7822B.jpeg
46E2D137-82B4-4A9B-9C68-C471CAD7822B.jpeg (114.11 KiB) 2473 keer bekeken
HH220 Wilhelm Michaelsen

Geschiedenis:
Op enig moment visnr gewijzigd in BX463
1956 Verkocht naar Noorwegen als VIMI
1982 Naam gewijzigd in Seaway Petrel
? Naam gewijzigd in North Sea Surveyor
? Naam gewijzigd in Sartor
Was tot 1997 nog in de vaart; verdere gegevens ontbreken

Jan

Ik struikelde toevallig over dit topic, prachtige schilderijen evenals die loggers en Engelse Trawlers.
Een paar berichten terug staat een schilderij van de Wilhelm Michaelsen HH220, daar is toch wel een uitgebreide geschiedenis over te vinden zie hieronder
Voor het gemak heb ik de foto er even bij gehaald.


Wilhelm Michaelsen HH220

Roepseinen: 1936 D J R G, vanaf 10-8-49: D A L S, vanaf 1957: L A Z D

Historie:

11.1935 order geplaatst
10.01.1936 kiellegging
21.03.1936 tewaterlating
06.06.1936 proefvaart
10.06.1936 bijlbrief (meetbrief) verstrekt
18.06.1936 opgeleverd als WILHELM MICHAELSEN = HH 220 aan Partenreederei (K-R:) Julius Fock & Hans Pickenpack, Hamburg
09.1939 naar de Kriegsmarine, ombouw bij de Kriegsmarinewerft in Kiel tot mijnenveger.*
28.09.1939 als M 1304 in dienst bij de Kriegsmarine als hulpmijnenveger bij de 13. Minensuchflottille
16.01.1943 als Vorpostenboot V 1317 bij de 13. Vorpostenflottille**
01.02.1945 als Vorpostenboot V 2005 naar de 20. Vorpostenflottille***
06-1945 bij de GMSA**** ingedeeld bij de 1. Minenräumdivion, 20. Minensuchflottille
12.06.1947 als WILHELM MICHAELSEN = HH 220 naar de Fischdampfer-Treuhand GmbH, Hamburg (Chart:) Partenreederei
(K-R:) Julius Fock & Hans Pickenpack
16.06.1947 omgebouwd tot trawler bij de Howaldtswerke AG, Kiel
26.11.1947 proefvaart
28.11.1947 opgeleverd
04.12.1947 1. vangstvaart
08.12.1947 nieuw Tonnenmaat: 422 BRT, 157 NRT
1948 als WILHELM MICHAELSEN = BX 463 naar de Fischdampfer-Treuhand GmbH, Bremerhaven (Chart:) Partenreederei
(K-R:) Julius Fock & Hans Pickenpack
30.04.1953 als WILH. MICHAELSEN = BX 463 naar de Fischdampfer-Treuhand GmbH, Bremerhaven (Chart:) Partenreederei (K-R:) Fock & Pickenpack
20.08.1953 teruggave overeenkomst USA - BRD
04.11.1954 verkocht als WILHELM MICHAELSEN = HH 220 aan Partenreederei (K-R:) Fock & Pickenpack, Hamburg (Ge)
10.1956 verkocht
12.1956 overgedragen na de verkoop
1957 omgebouwd tot motortrawler,
nieuw tonnenmaat: 443 BRT, 193 NRT,
motor 1 Klöckner-Humboldt-Deutz AG, Köln 4 Te, 6 x 320 / 450 mm, 11 kn
08-1957 naar Kristian Störkersen & Lars Meling, Haugesund (No), nieuwe naam en kenning VIMI = R-155-A
1967 overgedragen als VIMI = R-155-A aan Lars Meling jr. & Sverre Meling jr., Haugesund (No)
1969 nieuwe motor, 1 Wichmann Motorfabrik, Rubbestadneset 2 Te, 1050 pk, 7 x 280 / 420 mm, 13 kn
1972 nieuw tonnenmaat: 494 BRT, 250 NRT
1973/74 verkocht als VIMI aan Partrederi (Mgr:) Johannes Stangeland, Bergen (No), nieuwe kenning H-43-AV
04.1981 verkocht als VIMI aan K/S A/S Vimi, Bergen (No) (Mgr:) A/S Vimi
1981 omgebouwd tot Stand-by-Vaartuig bij de Norderwerft A/G, Hamburg, nieuw tonnenmaat: 521 BRT, 245 NRT
04.1982 nieuw tonnenmaat: 499 BRT, 237 NRT, lengte 56,13 m
06.1982 verkocht aan K/S Stolt Nielsen Seaway Supply & Support Ships
III A/S, Haugesund (No), (Mgr:) Stolt-Nielsens Rederi A/S
07.1982 nieuwe naam SEAWAY PETREL
03.1985 verkocht aan K/S A/S North Sea Surveyor, Haugesund (No), (Mgr:) Axel Ökland, nieuwe naam NORTH-SEA SURVEYOR
13.03.1990 verkocht aan Sartor Shipping K/S, Bergen (No), (Mgr:) Karsten Höyland, nieuwe naam SARTOR
01.1998 als SARTOR overgedragen aan Ocean Sartor Shipping A/S, Bergen (No)
06.1999 als SARTOR overgedragen aan Ocean Delta A/S, Bergen (No), (Mgr:) Sartor Shipping AS
04.2001 als SARTOR overgedragen aan Team Mökster A/S, Bergen (No), (Mgr:) Sartor Shipping AS
06.2002 overgedragen aan Team Mökster A/S, Stavanger (No), (Mgr:) Simon Mökster Shipping AS, nieuwe naam STRIL SURVEYOR
06-2007 verkocht naar Denemarken voor de sloop
19-6-2007 aankomst in Grenaa
30-10-2007 sloop voltooid


Aanvullingen:

*De 13. Minensuchflottille werd op 28 september 1939 opgericht.
1939/40 deed het flottielje dienst in de Oostzee.
April 1940 deelname aan operatie Weserübung als escorte.
1940-1942 beveiligings- en escorte dienst tussen de Elbe en het Nederlandsche zeegebied.
Op 31 december 1942 werd het flottielje ontbonden, de bemanningen gingen naar de 27. Minensuchflottille, de schepen naar de 13. Vorpostenflottille.

**De 13. Vorpostenflottille werd in september 1939 opgericht en deed dienst in de Oostzee.
Tussen 1940 en 1945 deed het flottielje dienst in het Kanaal en het zeegebied voor Nederland.
Eind 1944 werd het flottielje ontbonden en gingen de schepen naar de 20. Vorpostenflottille.

***De 20. Vorpostenflottille werd in juli 1940 opgericht en deed tussen 1940 en 1945 hoofdzakelijk dienst in het Kanaal en het gebied van Vlissingen tot de Elbe als escorte voor konvooien.
In 1945 verhuisde het flottielje naar de Oostzee voor escorte diensten, na de capitulatie werd het de 20. Minensuchflottille

**** GMSA-German Mine-Sweeping Administration.
De GMSA werd in juni 1945 door de geallieerden gevormd uit de overgebleven mijnenvegers, vorpostenbooten, sperrbrechers, etc. om mijnen in de Noord- en Oostzee te vegen.
De schepen waren ontwapend en werden door Duitse zeelieden bemand.
De 20. Minensuchflottille deed na de capitulatie dienst in de westelijke Oostzee.
Voor de afkorting GMSA hadden de zeelieden allerlei andere benamingen voor bedacht zoals Geheime Marine SA, Geh Mit Such Adolf of Geiler Matrose Sucht Anschluss.
In januari 1948 werd deze eenheid na het vegen van 2,721 mijnen -een fractie van wat er nog lag- ontbonden.


Bronnen:

http://warsailors.com/forum/archive/forum/read.php-1,5550,5557.html

Op onderstaande website is naast informatie een foto van het schip als STRIL SURVEYOR te zien:

https://www.sjohistorie.no/no/skip/845466/



Groeten, Hans
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Duitse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

BX598 Friedrich Busse

De Duitse stoomtrawler BX598 Friedrich Busse is in 1951 gebouwd bij Rickmerswerft te Bremerhaven onder bouwnr. 253 voor rekening van F. Busse te Bremerhaven.

Afmetingen: 53,77x 8,84 x 4,37 m.
Inhoud: 589 bruto ton register.

Hoofdmotor: triple expansie stoommachine met gekoppelde Bauer-Wach turbine. Deze turbine wordt aangedreven door de afgewerkte stoom van de lagedruk cilinder van de triple expansie stoommachine en zorgt voor extra vermogen. Het totaal vermogen van stoommachine + turbine bedroeg 870 pk waarmee een maximum snelheid van 12 knopen kon worden behaald.

In 1968 is de Friedrich Busse gesloopt.

Jan
Bijlagen
BX598-Friedrich-Busse_150kB.jpg
BX598-Friedrich-Busse_150kB.jpg (84.19 KiB) 2342 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Duitse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

BB102 Midlum

De Duitse stoomtrawler BB102 Midlum is in 1938 gebouwd bij Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 607 voor rekening van F. Glässel te Bremen.

Afmetingen: 50,85 x 8,04 x 3,96 m.
Inhoud: 472 bruto ton register.

Hoofdmotor: triple expansie stoommachine met gekoppelde Bauer-Wach turbine. Deze turbine wordt aangedreven door de afgewerkte stoom van de lage druk cilinder van de triple expansie stoommachine en zorgt voor extra vermogen. Het totaal vermogen van stoommachine + turbine bedroeg 800 pk waarmee een maximum snelheid van 11,9 knopen kon worden behaald.

In 1961 is de Midlum gesloopt.

Jan
Bijlagen
BB102-Midlum_150kB.jpg
BB102-Midlum_150kB.jpg (89.91 KiB) 2254 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Duitse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

BX672 Hanseat

De Duitse motortrawler BX572 Hanseat is in 1960 gebouwd bij Schiffbaugesellschaft Unterweser onder bouwnr. 412 voor rekening van de Hanseatische Hochseefischerei uit Bremerhaven.

Afmetingen: 68,53x 10,52 x 4,95 m.
Inhoud: 945 bruto ton register.

Voortstuwing: dieselmotor met een vermogen van 2345 pk waarmee een maximum snelheid van 15,3 knopen kon worden behaald.

In 1979 is de Hanseat gesloopt.

Jan
Bijlagen
BX672-Hanseat_150kB.jpg
BX672-Hanseat_150kB.jpg (73.41 KiB) 2154 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Duitse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

BX698 Weser

De Duitse hektrawler BX698 Weser is in 1965 gebouwd bij de werf Rickmers te Bremerhaven onder bouwnr. 325 voor rekening van Rederei Söhle en Hanseatische Hochseefischerei uit Bremerhaven.

Afmetingen: 79,5 x 13,6 x 5,9 m.
Inhoud: 2176 bruto ton register.
Inhoud visruim: 295 ton (later omgebouwd naar vriesruim)
Inhoud vriesruim: 575 ton (later uitgebreid naar 870 ton)
Invriescapactiteit: 30 ton/dag (later uitgebreid naar 35 ton/dag)

Voortstuwing: Dieselmotor, fabrikaat Klockner-Humboldt Deutz AG (KMD) met een vermogen van 3000 pk waarmee een maximum snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

Geschiedenis:
In 1982 is de Weser verkocht aan Sociedad Naviera Laxana SA uit Panama en werd het schip omgedoopt in Weser P

Jan
Bijlagen
BX698-Weser_150kB.jpg
BX698-Weser_150kB.jpg (85.56 KiB) 2036 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Duitse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

HH311 Hermann Krone

De Duitse motortrawler HH311 Hermann Krone is in 1954 onder bouwnr. 808 gebouwd bij Norderwerft te Hamburg voor rekening van reederei Pickenpack uit Hamburg.

Afmetingen: 56,08 x 9,04 x 4,38 m.
Inhoud: 602,06 bruto ton register.

Hoofdmotor: dieselmotor
Totaal vermogen: 1440 pk
Max. snelheid: 13,5 knopen
Aantal bemanningsleden: 27

Geschiedenis:
Het schip is in 1962 verkocht naar Italië alsMarchegiani Quarto.
In 1972 omgedoopt in Venceslao.

Jan
Bijlagen
HH311-Hermann-Krone_150kB.jpg
HH311-Hermann-Krone_150kB.jpg (145.5 KiB) 1910 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Gebruikersavatar
Jan de Reus
Berichten: 755
Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Duitse trawlers

Bericht door Jan de Reus »

BX673 Berlin

De Duitse hektrawler BX673 Berlin is in 1960 gebouwd bij de werf Rickmers te Bremerhaven onder bouwnr. 313 voor rekening van Rederei Nordsee uit Bremerhaven.

Afmetingen: 74 x 11 x 4,8 m.
Inhoud: 936 bruto ton register.
Inhoud visruim: 645 ton

Voortstuwing: Dieselmotor, fabrikaat MAK met een vermogen van 1600 pk waarmee een maximum snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

Geschiedenis:
In 1978 is de Berlin gesloopt in Spanje.

Jan
Bijlagen
BX673-Berlin_150kB.jpg
BX673-Berlin_150kB.jpg (149.41 KiB) 1764 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl


Plaats reactie