Hurtigruten Rondtoer
Re: Hurtigruten Rondtoer
Bedankt voor het mee laten genieten, Teun !
Op de laatste foto's zie ik dat het droog was in Bergen... Da's bijna uitzonderlijk !
Aangezien de warme golfstroom daar begint onder te duiken ligt de grens tussen 'warm' en ijskoud water nét bij Bergen, vandaar dat het daar errug veel regent...
M'n moeder zei dan ook dat de mode-winkeliers het daar gemakkelijk hadden: je kon kiezen uit gele of oranje regenpakken, en uit zwarte of witte regenlaarzen...
En idd, de keren dat ik in Bergen was regende het 4x, maar daarentegen was het 2x (een dag) droog
Op de laatste foto's zie ik dat het droog was in Bergen... Da's bijna uitzonderlijk !
Aangezien de warme golfstroom daar begint onder te duiken ligt de grens tussen 'warm' en ijskoud water nét bij Bergen, vandaar dat het daar errug veel regent...
M'n moeder zei dan ook dat de mode-winkeliers het daar gemakkelijk hadden: je kon kiezen uit gele of oranje regenpakken, en uit zwarte of witte regenlaarzen...
En idd, de keren dat ik in Bergen was regende het 4x, maar daarentegen was het 2x (een dag) droog
Oost, west...ook best
- Meester Drie
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 07 jun 2017 20:44
- Locatie: Veldhoven
Re: Hurtigruten Rondtoer
Ik heb ooit gelezen dat het in Bergen 250 dagen per jaar regent.
Als je er op een droge dag bent, moet je de Fløybanen eens nemen. Dan krijg je een fantastisch uitzicht als dank!
Als je er op een droge dag bent, moet je de Fløybanen eens nemen. Dan krijg je een fantastisch uitzicht als dank!
-
- Berichten: 1021
- Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
- Locatie: 's-Gravenzande
Re: Hurtigruten Rondtoer
Bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!, ik heb genoten.
Frans
Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
( Ik worstel en Groet u )
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Hurtigruten Rondtoer
Teun bedankt. Mijn vrouw en ik hebben er van genoten. Wanneer ga je weer?
Grt.
Klaas.
Grt.
Klaas.
Re: Hurtigruten Rondtoer
Goedemiddag allemaal,
Bedankt voor de reacties en ik ben blij dat jullie het mooi vonden.
Ikzelf ook hoor, alleen dat foto's selecteren uit de grote hoop is weleens moeilijk.
Adri, als je zo'n reis maakt moet je wel varen leuk vinden en een natuurmens zijn want als je een stads- of strand mens bent wordt het niets.
Dus ik kan je vrienden best begrijpen.
Jan (V&D) dan had je pech met de regen maar dat kan daar voorkomen, het schijnt dat Bergen ook wel de regenhoofdstad van Noorwegen genoemd wordt.
Als het mooi weer is ziet het er erg mooi uit, zie een foto van een eerdere (land)reis Deze had ik al een keer gescanned, de rest staat op de lijst om gedaan te worden, ooit eens.
De reis van de foto was het weer wel uitzonderlijk hoor, geen drup regen in Bergen en behalve op het hoogste punt van de Oslo - Bergen spoorlijn overal boven de 20 graden, het was zelfs zo erg dat de geplande stoomlocomotief van Hamar via Oslo naar Bergen en terug naar Oslo verboden werd wegens bermbrandgevaar door langdurige droogte. De vervanger was een klassieke electrische locomotief (bouwj 1955) en die deed het nog goed.
Klaas, in december naar Neurenberg maar daar zullen wel weinig nautische zaken te fotograferen zijn schat ik, het is dan meer kerstmarkten en (historische) treinen en trams kijken.
Maar zodra ik weer iets nautisch tegen kom tijdens het scannen of tijdens mijn reizen dan post ik het weer.
Fijne zondag verder en tot een volgende keer maar weer.
Teun.
Bedankt voor de reacties en ik ben blij dat jullie het mooi vonden.
Ikzelf ook hoor, alleen dat foto's selecteren uit de grote hoop is weleens moeilijk.
Adri, als je zo'n reis maakt moet je wel varen leuk vinden en een natuurmens zijn want als je een stads- of strand mens bent wordt het niets.
Dus ik kan je vrienden best begrijpen.
Jan (V&D) dan had je pech met de regen maar dat kan daar voorkomen, het schijnt dat Bergen ook wel de regenhoofdstad van Noorwegen genoemd wordt.
Als het mooi weer is ziet het er erg mooi uit, zie een foto van een eerdere (land)reis Deze had ik al een keer gescanned, de rest staat op de lijst om gedaan te worden, ooit eens.
De reis van de foto was het weer wel uitzonderlijk hoor, geen drup regen in Bergen en behalve op het hoogste punt van de Oslo - Bergen spoorlijn overal boven de 20 graden, het was zelfs zo erg dat de geplande stoomlocomotief van Hamar via Oslo naar Bergen en terug naar Oslo verboden werd wegens bermbrandgevaar door langdurige droogte. De vervanger was een klassieke electrische locomotief (bouwj 1955) en die deed het nog goed.
Klaas, in december naar Neurenberg maar daar zullen wel weinig nautische zaken te fotograferen zijn schat ik, het is dan meer kerstmarkten en (historische) treinen en trams kijken.
Maar zodra ik weer iets nautisch tegen kom tijdens het scannen of tijdens mijn reizen dan post ik het weer.
Fijne zondag verder en tot een volgende keer maar weer.
Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
Re: Hurtigruten Rondtoer
Welke stoomtrein zou zijn ingezet als deze elektrische loc het niet had overgenomen? groetenTonyfH schreef: ↑05 mei 2019 14:28 Oslo - Bergen spoorlijn overal boven de 20 graden, het was zelfs zo erg dat de geplande stoomlocomotief van Hamar via Oslo naar Bergen en terug naar Oslo verboden werd wegens bermbrandgevaar door langdurige droogte. De vervanger was een klassieke electrische locomotief (bouwj 1955) en die deed het nog goed.
Teun.
Jan van der Pluijm
Re: Hurtigruten Rondtoer
Goedemorgen,
Jan, helaas, de juiste locomotieven heb je er niet bijstaan.
Ik ben tijdens die reis wel in het museum in Hamar geweest, ik vond het een mooi museum.
De stoomlocomotief die ons zou trekken hebben wij later wel te zien gekregen En de electrische lok die ons getrokken heeft was een EL 11
Hier gefotografeerd tijdens een schijnvertrek op de hoofdlijn van Oslo naar Bergen En nog een keer tijdens een stop in Voss Trouwens, de wagons waren van die mooie met houten latjes, ofwel de Noorse museumtrein.
En om het een beetje nautisch te houden een foto van de ferry Schleswig-Holstein van de Vogelfluglinie En het vervoermiddel waarmee ik onderweg was richting huis tijdens de overtocht met een zusje van de Schleswig-Holstein Groeten van Teun.
Jan, helaas, de juiste locomotieven heb je er niet bijstaan.
Ik ben tijdens die reis wel in het museum in Hamar geweest, ik vond het een mooi museum.
De stoomlocomotief die ons zou trekken hebben wij later wel te zien gekregen En de electrische lok die ons getrokken heeft was een EL 11
Hier gefotografeerd tijdens een schijnvertrek op de hoofdlijn van Oslo naar Bergen En nog een keer tijdens een stop in Voss Trouwens, de wagons waren van die mooie met houten latjes, ofwel de Noorse museumtrein.
En om het een beetje nautisch te houden een foto van de ferry Schleswig-Holstein van de Vogelfluglinie En het vervoermiddel waarmee ik onderweg was richting huis tijdens de overtocht met een zusje van de Schleswig-Holstein Groeten van Teun.
Tot een volgende keer, Teun.
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Hurtigruten Rondtoer
MS Roald Amundsen — First Hybrid Electric-Powered Expedition Cruise Ship
+ +
Hurtigruten, a Norwegian ferry and expedition cruise operator, has put into service, MS Roald Amundsen, the world’s first hybrid electric-powered expedition cruise ship. The 530-passenger ship has twin battery banks that operate in conjunction with the ship’s four diesel generators and are expected to reduce overall fuel consumption by 20%. The MS Roald Amundsen is the first of three hybrid-powered cruise ships ordered by Hurtigruten. Forbes quotes the company as saying that it is investing more than $850 million in building the world’s greenest cruise line.
The company is also moving beyond just hybrid technology in an effort to cut the use of fossil fuels. Last year the company announced that its ships will be outfitted to run on biogas and biofuel. They plan on using waste from Norwegians lumber and fishing industries to fuel their ships. Or as one travel writer noted, “Hurtigruten cruise ships will soon be powered with dead fish.”
“What others see as a problem, we see as a resource and a solution,” the company said in a press release. “By introducing biogas as fuel for cruise ships, Hurtigruten will be the first cruise company to power ships with fossil-free fuel.”
The company said it will operate ships with liquefied biogas (LBG), which is a renewable gas produced from dead fish and other organic waste. Considered the most environmentally friendly fuel available, biogas is already being used in small parts of the transportation sector, particularly in buses, the company said. Biogas is different from biofuel produced from palm tree oil or from soil that could be used for growing crops.
By 2021, Hurtigruten plans to run at least six of its cruise ships using biogas, large battery packs and liquefied natural gas (LNG).
+ +
Hurtigruten, a Norwegian ferry and expedition cruise operator, has put into service, MS Roald Amundsen, the world’s first hybrid electric-powered expedition cruise ship. The 530-passenger ship has twin battery banks that operate in conjunction with the ship’s four diesel generators and are expected to reduce overall fuel consumption by 20%. The MS Roald Amundsen is the first of three hybrid-powered cruise ships ordered by Hurtigruten. Forbes quotes the company as saying that it is investing more than $850 million in building the world’s greenest cruise line.
The company is also moving beyond just hybrid technology in an effort to cut the use of fossil fuels. Last year the company announced that its ships will be outfitted to run on biogas and biofuel. They plan on using waste from Norwegians lumber and fishing industries to fuel their ships. Or as one travel writer noted, “Hurtigruten cruise ships will soon be powered with dead fish.”
“What others see as a problem, we see as a resource and a solution,” the company said in a press release. “By introducing biogas as fuel for cruise ships, Hurtigruten will be the first cruise company to power ships with fossil-free fuel.”
The company said it will operate ships with liquefied biogas (LBG), which is a renewable gas produced from dead fish and other organic waste. Considered the most environmentally friendly fuel available, biogas is already being used in small parts of the transportation sector, particularly in buses, the company said. Biogas is different from biofuel produced from palm tree oil or from soil that could be used for growing crops.
By 2021, Hurtigruten plans to run at least six of its cruise ships using biogas, large battery packs and liquefied natural gas (LNG).
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Hurtigruten Rondtoer
Valt ze nu al uitelkaar ??
- Bijlagen
-
- nordlys2.jpg (17.66 KiB) 1490 keer bekeken
Oost, west...ook best