Ambuggiebar

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jinny »

Geploft bootje in Sneek
Klaas Buytenwegh schreef: 06 mei 2019 14:03 Jan bedankt voor je antwoord, dat zal het ongetwijfeld zijn. Ik dacht aan een heel geavanceerd vaartuig met lithium-batterijen ( Boeing Dreamliner had hier ook veel problemen mee ), maar wat jij zegt ligt meer voor de hand. Wel interessant die nieuwe ontwikkelingen, ik probeer het allemaal nog een beetje te volgen. Ben benieuwd of Jinny wat meer van dit bootje weet.
Grt.
Klaas
Om het topic niet te veel te vervuilen, hier maar door.
Wat ik begreep was het een hybride boot, dus met een generator oid aan boord.
Maar dat maakt niet uit.

Wat ik vermoed zijn overladen accu's (LI of Pb)
Waarom?
Omdat (bij Pb) alleen knalgas zoveel kracht heeft.
Ik heb van nabij ontploffende accu's meegemaakt, dat geeft een forse dreun.
Er even vanuitgaande dat er loodaccu's aan boord waren.

Lithium Ion accu's kunnen ook ontploffen, die zijn heel kritisch op hun laad en ontlaad cycli.
Bij overladen kunnen ze heet worden en daardoor instabiel en via rookontwikkeling uiteindelijk ontploffen.

Er zijn dus twee opties, er zijn gewone loodaccu's gebruikt met een knullige installatie eromheen of lithium ion accu's met een defecte of onjuiste lader/laadregelaar.

Gezien de ervaringen van de brandweer, rookontwikkeling en gloei waarna na de bluspoging het zaakje ontplofte is in deze een educated guess de LI variant.

Uiteraard vanaf 100km hemelsbreed bekeken.
Ik was er niet bij en ga af op wat ik via het nieuws binnen krijg.

Wat overigens het gevaar weergeeft van iedereen die denkt 'het is maar 12/24/48 Volt, wat kan er misgaan.
Het is geen 230 Volt.
Nu, de techneuten zullen het wel weten, juist die lage spanningen met grove capaciteit erachter zijn vele malen gevaarlijker dan die 230 Volt.
Omdat het zo snel door de hoge stromen last heeft van vermogensverlies en dus opwarming in overgangsweerstanden of door te dunne bedrading mis kan gaan.
No room for error.
Het is slecht te beveiligen.

We gaan nog eea meemaken met brand door de zonnepanelencowboys.
Daar heb ik ook al wat van gezien...

Goed, oma heeft haar rant ook weer gelost.
Ik hoop jullie tevreden te hebben gesteld.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?

Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Ambuggiebar

Bericht door Klaas Buytenwegh »

@ Jinny.
Jinny bedankt voor je duidelijk verhaal en visie. Inderdaad, het kan levensgevaarlijk zijn. En waf de zonnenpaneel- cowboys betreft, ook hier heb je honderd procent gelijk. Ik zag laatst bij een regionale omroep al een dak in de hens staan. Rijp en groen probeert een graantje mee te pikken van deze hype. Met alle gevolgen van dien. Om in jouw stijl af te sluiten, opa heeft gesproken, amen. :lol:

Grt.

Klaas
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos »

Dat is nou juist het idiote: iedereen hoort iets, en roept meteen "I want it, and I want it now !" Zonder ook maar enig onderzoek of andere vraagtekens....
In mijn kennissenkring zijn er ook zulke mensen: windenergie ? Geweldig ! Zonne-energie ? Schitterend "Kunnen we eindelijk de energiereuzen een poepie laten ruiken...
En toen zwom er ineens een walvis in de Waddenzee, gotbetere… "Hoe zou dat nou toch kunnen, snap jij daar wat van, Jan"
Ja, Jan snapt dat wel... Dat komt door al die windturbines die in gigantische parken in de Noordzee worden gebouwd... Ten eerste doordat de trillingen die die dingen overbrengen op het water oorverdovend moet zijn voor al wat in het water leeft, maar vooral omdat ze navigeren op het aardmagnetisme, en dus al die magnetische velden rond al die stroomkabels ervoor zorgt dat die beesten volkomen in paniek zijn, en absoluut niet meer weten wáár ze zijn of heengaan... En dan is paren en jonkies maken, want daarom komen ze naar de Wadden- of de Noordzee, is er niet meer bij...
Er wordt alleen ad-hoc beslissingen genomen: Voorbeeld (afgezien van de zgn groene stroom): de watersport mag geen buitenboordtoilet meer hebben, en de kranen moeten worden verzegeld..
Omdat een zwemmer die de Elfstedentocht ging zwemmen onwel werd. Meteen werd in de 2e kamer de dader gevonden: de watersport ! Maar de zwemmer gaf aan dat het wel van watersport was gekomen, maar door de uitlaatgassen van alle volgboten en ander meevaarders én alle langs de kanalen meerijdende auto's motoren en brommers, die waren blijven hangen omdat er door alle publiek geen wind door de kanalen ging....
De hele binnenvaart loost gewoon legaal, inclusief al die binnenvaartwowo's. Zelfs de overheid loost alle rioolreinigingsinstallaties gewoon in de kanalen omdat de capaciteit bij lange na niet genoeg is...
"ach Jan, jij ziet alles zo somber"
Yep ! Ik wordt er idd niet blij van...
Kijkt naar de statistieken: de milieuverontreinigingen lopen samen met de uitvinding en de ontwikkelingen in de chemie, en de toepassingen daarvan in het dagelijkse leven.
Waar nog geen grote vervuiling is, is een 'ontwikkelingsland' dat nodig op ons vervuilende systeem gebracht moet worden: da's goed voor de beurs, en dus goed voor de aandeelhouders...
En datzelfde gebeurt nu met alles te electrificeren en gigantische chemische accu's die daarmee worden ontwikkeld. Geen hond denkt aan de gevolgen.
Ik weet niet waar het gebeurde, ik meen zelfs hier in NL, maar de brandweer kwam er op hardhandige wijze achter dat een in brand staande E-auto (of zoals nu, een E-boot) niet zomaar kan worden geblust, omdat mbv die accu's echte hoogspanning wordt gegenereerd. Twee brandweerlieden gedood door een enorme klap van (ik meen) een ongezekerde 30.000 volt

Goeiemorgen allemaal ! De dag is begonnen !

Addendum (in gewoon NLs, achteraf-gelul):
De minst schadelijke brandstoffen bestaan allang, alleen wordt daar de Kon.Olie niet genoeg op verdiend...
Iedereen weet dat alle brandstoffen bestaan uit kool-waterstof-verbindingen... En hoe hoger het waterstofgehalte, hoe minder vervuilend.
Dus zou de ideale brandstof waterstof zijn...ware het niet dat die verbranding zó snel gaat, dat de lucht niet echt wordt verwarmd -en dus niet expandeert- en we er dus nax mee kunnen bij verbranding.
Gassen, zoals aardgas, bestaan scheikundig in hoofdzaak uit waterstof (in methaan)
Dus waarom niet alle benzineauto's op LPG of LNG laten rijden, en alle diesels op GTL gas to liquid).
Prachtig schone brandstoffen, met zeer weinig C (koolstof).
Dus de chemische verbindingen, wat verbranding gewoon is, gaat niet van C + O2 (zuurstof) -> CO (koolmonoxide) of CO2 (kooldioxide), maar vooral in H2 (waterstof) + O2 (zuurstof) -> H2O ...en dat is gewoon water ! Wat wil je nog meer ??? Kunnen al die auto's mooi alle vuil van de mensen en hun huisdieren in de binnensteden door het riool spoelen :-D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Ambuggiebar

Bericht door leo-shof »

likes-up.jpg
likes-up.jpg (24.4 KiB) 5285 keer bekeken
Helemaal juist Jan
Vele in Nederland willen nog slimmer zijn als de rest
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik heb wat inside informatie gekregen:
Het ging om een full-electric jacht, dus waarschijnlijk met lithium-ion accu's.

De brandweer werd er bij geroepen omdat er binnen iets smeulde. Daarbij werd niet verteld dat het een elektrisch jacht was en dat kun je aan de buitenkant ook niet zien. Terwijl ze op dek de boel verkenden en de slangen uitrolden, ontplofte de hele boel. Van de vier man die op het dek stonden werden er twee overboord geblazen, een klapte tegen een railing aan en een kreeg brandwonden in het gezicht.

Dit was het derde elektrische jacht wat spontaan in brand ging. Probleem is natuurlijk dat brandbare gassen zich in het schip ophopen en niet weg kunnen. Volgens de brandweer hebben ze ook problemen wanneer er elektrische auto's in brand gaan, met name als deze auto's tijdens het openknippen onder hoogspanning komen te staan. Deze nieuwe technologie vraagt dus om de ontwikkeling van nieuwe protocollen en aanvalsplannen voor het blussen van branden.
Gert
- Varen is Leven -
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos »

Nou, als tegengewicht maar ff wat leuks...
Vanmorgen zag ik dat ik op Instagram gevolgd wordt door Royals !!

Ik geloof er geen jota van, en vind het een erg leuke grap, maar (SIC) "seg nou selluf": het staat toch best wel leuk !
Naamloos2.jpg
Naamloos2.jpg (97.93 KiB) 5240 keer bekeken
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (86.35 KiB) 5240 keer bekeken
Nou zou Harry zichzelf niet Harry-1 noemen denk ik....
…alhoewel...Willem 1, 2, 3, 4, en zelfs een 5... Zelfs WA van Buuren zou dus Willem 6 zijn geweest, ware het niet dat hij "geen nummer wil zijn"...
Ik heb nieuws voor hem: z'n hele bestaan dankt hij aan een nummertje :lol: :lol: :lol:

Btw: voor meer biologische wannahave's, zie https://www.youtube.com/watch?v=j5ElEgGZ7hg
Oost, west...ook best
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Ambuggiebar

Bericht door Klaas Buytenwegh »

@ Jan

:lol: :lol:

Klaas
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Ambuggiebar

Bericht door Klaas Buytenwegh »

@ Gert.

Bedankt voor de aanvullende info. Toch wel heel bijzonder. Ik vraag me vaker af ( maar ik ben een ouwe lul) of alles wel zo goed doordacht is, als men wil laten blijken. Ik ben bang, naarmate dit spul gemeengoed wordt we nog het één en ander gaan meemaken op dit gebied. In de luchtvaart zijn nog steeds grote problemen met lithium batterijen. Eerst de Boeing 787 Dreamliner en recent het verschrikkelijke ongeluk met een nieuw Russisch verkeers vliegtuig. Zogenaamd in brand gevlogen door blikseminslag. De zwarte dozen zijn kennelijk ook onbruikbaar, komt goed uit voor de doofpot. Gelukkig komen vaak achteraf, deze misstanden toch nog boven water. Helaas ten koste van veel onschuldige slachtoffers, zoals bij de Boeing 737 Max.

Maar kop op, ook dit komt weer goed. Gelukkig schijnt de zon weer.

Fijne dag allemaal.

Klaas
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ambuggiebar

Bericht door v+d »

We worden ook steeds slordiger of wellicht onnadenkend.
Ik haalde mijn nieuwe campertje op waarop twee zonnepanelen waren geplaatst en daarvoor onder de stoelen twee accu's.
Bij inspectie door mij vond ik dat 1 accu in het geheel niet geborgd stond en accu nummer twee kon bij flink remmen een aanloop nemen van 20 millimeter.
Beide accu's hoewel voorzien van een ontluchtingsnippel, waren niet aangesloten op een plastic slangetje naar buiten.
Omdat ik een ontplofte startaccu gehad heb met een aanzienlijke ravage, heb ik bezwaar gemaakt tegen deze wijze van installeren.
Zo doen wij dat altijd, nooit klachten over gehad!
Nou, bij de originele Fiat startaccu zit keurig een ontluchting naar buiten. Ja dat is een startaccu meneer.
Als leek kom je achter zulke zaken dus pas als het ernstig mis gaat.
Andersom, er gaat ook vel goed... :wink: :-D
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Ambuggiebar

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Inderdaad, zo gaan zulke dingen. Standaard kreet ; " Ik doe dat altijd zo".

Grt.

Klaas


Plaats reactie