Scheepsschilderijen
Re: Scheepsschilderijen
schitterend !
...en 100 x 50 cm.... Da's een fors formaat ...
...en 100 x 50 cm.... Da's een fors formaat ...
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 15 dec 2018 16:51
Re: Scheepsschilderijen
Dankje Jan, maar het moest wel een beetje groot anders was het helemaal niet te doen met die details.
gr
Denis
gr
Denis
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Pamir
De stalen viermast bark Pamir is in 1905 gebouwd op de Duitse scheepswerf Blohm & Voss te Hamburg voor rekening van de rederij F. Laeisz. De tewaterlating vond plaats op 29 juli 1905 en het schip kwam op 18 oktober 1905 in de vaart. De Pamir was een van de beroemde Flying P-liners. Het schip is tientallen jaren ingezet op de route naar Chili om er nitraat te halen.
Inhoud: 39020 brutoton
Afmetingen: 114,5 m x 14 m x 7,25 m
Hoogte mast: 51,2 m
Zeilplan: 34 zeilen waarvan 18 dwarsgetuigd, 9 stagzeilen, 4 fokken en 3 bazaanzeilen. Totaal zeiloppervlak is 3800 m²
Max snelheid: 16 knopen
Geschiedenis:
Gedurende de Eerste WO geinterneerd te Santa Cruz de la Palma (Canarische Eilanden)
1920 overgevaren naar Hamburg en overgedragen aan Italië als oorlogsbuit
Na korte tijd te zijn ingezet als kolenschip tussen Napels en Rotterdam in 1922 opgelegd te Genua.
In 1924 verkocht aan de rederij Laeisz en wederom ingezet voor het vervoeren van nitraat.
28 juli 1931 voor de laatste keer afgemeerd te Hamburg.
1931 Verkocht aan Gustaf Erikson uit Finland; het schip werd ingezet voor het vervoeren van graan tussen Spencer Gulf (Zuid Australië) en Europa.
3 augustus 1941 Gevorderd als oorlogsbuit door Nieuw Zeeland.
1948 Overgedragen aan Gustaf Erikson uit Finland
1951 Verkocht aan Heinz Schliewen en omgebouwd tot opleidingsschip
21 september 1957 is de Pamir 500 zeemijlen ten zuidwesten van de Azoren vergaan tijdens de orkaan Carrie.
Jan
De stalen viermast bark Pamir is in 1905 gebouwd op de Duitse scheepswerf Blohm & Voss te Hamburg voor rekening van de rederij F. Laeisz. De tewaterlating vond plaats op 29 juli 1905 en het schip kwam op 18 oktober 1905 in de vaart. De Pamir was een van de beroemde Flying P-liners. Het schip is tientallen jaren ingezet op de route naar Chili om er nitraat te halen.
Inhoud: 39020 brutoton
Afmetingen: 114,5 m x 14 m x 7,25 m
Hoogte mast: 51,2 m
Zeilplan: 34 zeilen waarvan 18 dwarsgetuigd, 9 stagzeilen, 4 fokken en 3 bazaanzeilen. Totaal zeiloppervlak is 3800 m²
Max snelheid: 16 knopen
Geschiedenis:
Gedurende de Eerste WO geinterneerd te Santa Cruz de la Palma (Canarische Eilanden)
1920 overgevaren naar Hamburg en overgedragen aan Italië als oorlogsbuit
Na korte tijd te zijn ingezet als kolenschip tussen Napels en Rotterdam in 1922 opgelegd te Genua.
In 1924 verkocht aan de rederij Laeisz en wederom ingezet voor het vervoeren van nitraat.
28 juli 1931 voor de laatste keer afgemeerd te Hamburg.
1931 Verkocht aan Gustaf Erikson uit Finland; het schip werd ingezet voor het vervoeren van graan tussen Spencer Gulf (Zuid Australië) en Europa.
3 augustus 1941 Gevorderd als oorlogsbuit door Nieuw Zeeland.
1948 Overgedragen aan Gustaf Erikson uit Finland
1951 Verkocht aan Heinz Schliewen en omgebouwd tot opleidingsschip
21 september 1957 is de Pamir 500 zeemijlen ten zuidwesten van de Azoren vergaan tijdens de orkaan Carrie.
Jan
- Bijlagen
-
- Pamir2_150kB.jpg (131.97 KiB) 7940 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
RMS Queen Mary
Het stoomschip Queen Mary was een trans-Atlantisch passagiersschip van de Engelse Cunard White Star Line (later Cunard Line). Samen met haar zusterschip de Queen Elizabeth verzorgde ze de lijnservice tussen Southampton en New York via Cherbourg. Omdat het schip werd gecontracteerd om post te vervoeren voor de Royal Mail heeft het de prestigieuze toevoeging RMS (Royal Mail Ship) gekregen.
De Queen Mary is begin dertiger jaren onder bouwnr. 534 gebouwd bij de werf John Brown and Company te Clydebank, Schotland en werd op 26 september 1934 te water gelaten. Op 27 mei 1936 vertrok ze voor haar eerste reis.
De Queen Mary veroverde in 1936 de Blauwe wimpel voor de snelste trans-Atlantische oversteek. Een jaar later moest ze deze weer afstaan aan de Franse Normandie maar in 1938 wist ze de Blauwe wimpel te heroveren en behield deze tot 1952.
De Queen Mary werd tijdens WO2 ingezet als troepentransportschip. Na afloop van de oorlog werd het schip weer ingezet als passagiersschip en heeft dit tot eind 1967 gedaan. Het schip werd verkocht naar Amerika en ligt als museumschip/hotel afgemeerd te Long Beach (USA).
Inhoud: 81.237 BRT waterverplaatsing: 81.961 ton
Lengte: 311 m
Breedte: 36 m
Hoogte: 55 m
Diepgang: 11,9 m
Voorstuwing: 24 Yarrow boilers gekoppeld aan 4 Parsons single reduction geared stoomturbines met een totaal vermogen van 160.000 pk, 4 schroeven
Max snelheid: 33 knopen
Passagierscapaciteit: 2.139
Bemanning: 1.100
Jan
Het stoomschip Queen Mary was een trans-Atlantisch passagiersschip van de Engelse Cunard White Star Line (later Cunard Line). Samen met haar zusterschip de Queen Elizabeth verzorgde ze de lijnservice tussen Southampton en New York via Cherbourg. Omdat het schip werd gecontracteerd om post te vervoeren voor de Royal Mail heeft het de prestigieuze toevoeging RMS (Royal Mail Ship) gekregen.
De Queen Mary is begin dertiger jaren onder bouwnr. 534 gebouwd bij de werf John Brown and Company te Clydebank, Schotland en werd op 26 september 1934 te water gelaten. Op 27 mei 1936 vertrok ze voor haar eerste reis.
De Queen Mary veroverde in 1936 de Blauwe wimpel voor de snelste trans-Atlantische oversteek. Een jaar later moest ze deze weer afstaan aan de Franse Normandie maar in 1938 wist ze de Blauwe wimpel te heroveren en behield deze tot 1952.
De Queen Mary werd tijdens WO2 ingezet als troepentransportschip. Na afloop van de oorlog werd het schip weer ingezet als passagiersschip en heeft dit tot eind 1967 gedaan. Het schip werd verkocht naar Amerika en ligt als museumschip/hotel afgemeerd te Long Beach (USA).
Inhoud: 81.237 BRT waterverplaatsing: 81.961 ton
Lengte: 311 m
Breedte: 36 m
Hoogte: 55 m
Diepgang: 11,9 m
Voorstuwing: 24 Yarrow boilers gekoppeld aan 4 Parsons single reduction geared stoomturbines met een totaal vermogen van 160.000 pk, 4 schroeven
Max snelheid: 33 knopen
Passagierscapaciteit: 2.139
Bemanning: 1.100
Jan
- Bijlagen
-
- Queen-Mary_150kB.jpg (99.8 KiB) 7645 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Scheepsschilderijen
Mocht je ooit in de buurt zijn van Long Beach, een bezoek aan het Koninklijke Marietje is de moeite waard. Je kon zelfs de schroeven onder water bekijken, maar dat was 35 jaar geleden. Nu zie ik dat het er niet meer bijstaan.
Maar dit:
Adri
Maar dit:
lijkt me ook interessant.The Steam and Steel Tour will take guests approximately 25 ' below the water line where they will have a chance to walk through Boiler Rooms 1- 4, as well as the Water Softening Plant and the Turbo-Generator Room 1.
Adri
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 15 dec 2018 16:51
Re: Scheepsschilderijen
Eendracht in het Oostgat nabij Zouteland, olie op canvas 70 x 50 cm
- Bijlagen
-
- 53884360_2108402569267443_6856129102890401792_n.jpg (55.66 KiB) 7096 keer bekeken
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
Amerikaans zeiljacht (naam is mij niet bekend)
- Bijlagen
-
- Zeiljacht2_150kB.jpg (122.88 KiB) 6790 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Scheepsschilderijen
M30G Nordstar
De Noorse hektrawler Nordstar is in 1969 gebouwd bij Aukra Bruk te Aukra (Noorwegen) voor rekening van rederij K/S Ibestad Havfiske & Co A/S.
Afmetingen: 75,5 x 13,1 m
Inhoud: 2053 bruto ton register.
Hoofdmotor: MAK 8M32
Totaal vermogen: 4200 pk
Thuishaven: Aalesund, Noorwegen
Geschiedenis:
1969 NORDSTAR K/S Ibestad Havfiske & Co A/S
1983 NORDSTAR Magne Arvesen P/R
1986 NORDSTAR K/S A/S Nordstar
1998 verbouwing
2000 NORDSTAR Volstad A/S
2005 verbouwing
2005 NORDSTAR Nordness A/S
2008 NORDSTAR O. Edvardsen A/S
2009 NORDSTAR Nordness A/S
2012 verbouwing
Jan
De Noorse hektrawler Nordstar is in 1969 gebouwd bij Aukra Bruk te Aukra (Noorwegen) voor rekening van rederij K/S Ibestad Havfiske & Co A/S.
Afmetingen: 75,5 x 13,1 m
Inhoud: 2053 bruto ton register.
Hoofdmotor: MAK 8M32
Totaal vermogen: 4200 pk
Thuishaven: Aalesund, Noorwegen
Geschiedenis:
1969 NORDSTAR K/S Ibestad Havfiske & Co A/S
1983 NORDSTAR Magne Arvesen P/R
1986 NORDSTAR K/S A/S Nordstar
1998 verbouwing
2000 NORDSTAR Volstad A/S
2005 verbouwing
2005 NORDSTAR Nordness A/S
2008 NORDSTAR O. Edvardsen A/S
2009 NORDSTAR Nordness A/S
2012 verbouwing
Jan
- Bijlagen
-
- M30G-Nordstar_150kB.jpg (61.79 KiB) 6991 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Op 30 januari 1942 door Japanse vliegtuigen aangevallen bij het eiland Banka, waarbij 2 doden vielen.
Daarna is het schip door de bemanning aan de grond gezet.
In februari 1943 werd het schip door de Japanners geborgen en als Myosho Maru in de vaart gebracht..
In augustus 1945 werd het schip terug gevonden, gerepareerd en in de vaart gekomen voor de Nederlandse regering.
Op 29 mei 1947 werd het schip weer overgedragen aan de KPM.
In 1959 voor de sloop verkocht naar Hong Kong.
groeten
Evert Sikkema