Haven van Amsterdam

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Sparks316 »

Zie ik daar nou hele vroege voorlopers van de huidige "lekko en plons!" reddingmiddelen? Het lijkt zelfs wel dat ze overdekt waren...
Nooit eerder gezien 8)
Louis

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door v+d »

Die dingen werden geplaatst op troepen transport- en emigrantentransportschepen om aan de eisen voor voldoende reddingsmiddelen te voldoen.
Je ziet dat wel vaker op oude foto's.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Sparks316 »

Ik snap best wel dat je met 4 reddingbootjes geen 2000 of 3000 man kunt herbergen, maar dat dat in het water laten plonzen systeem al in de jaren 40 bestond was onbekend. Ik neem aan dat ze gewoon bezet in het water gekukeld werden. Dat systeem kende ik pas uit de jaren 70, uit de offshore.
Louis
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door jdbvos »

Vlgs mij zijn dat die speciale WW2-vlotjes waarvan ik de gvd-se naam nooit van kan onthouden... Speciaal ontworpen voor de konvooien in de n-Atlantic, maar later ook op Amerikaanse oorlogsschepen werden geplaatst bij de strijd in de Pacific... Ze hadden de naam van hun uitvinder...
Het waren meer grote reddingboeien, met een rooster als bodem, en waren dus niet bedoeld voor een 'langdurig verblijf'...meer iets om jezelf aan drijvende te houden tijdens het wachten op redding....je liet het vlot in het water plempen, en sprong erachteraan... Je kon ook wachten tot het water tot ralinghoog was gestegen zodat je er zo in kon stappen, maar dat werd waarschijnlijk afgeraden...

Maar deze zien er wel dikker uit dan die ik bedoel, dus zoals algemeen onder de Braziliaanse bananenbomen wordt gescandeert: "Ge wit mar nooit !"
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door v+d »

We hebben het er al vaker over gehad, Theo wist de naam en ik ben dat echt vergeten.
Als je de naam niet weet wordt zoeken dus moeilijk, morgen na de koffie, dan werkt het denkraam weer prima en ga ik op zoek :wink:
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Sparks316 »

Jan, wat jij bedoelt zie je ook op de bovenste foto, onder de BB brug. Dieken ik ook wel, dat spul hadden we ook in de offshore. Maar dat moet of uit zichzelf gaan drijven als de moeder afzuipt of ze moeten in het water gesmeten worden. Al dan niet in combinatie met netten die uitgegooid worden.
Maar dat systeem wat er op lijkt dat het bemand en al het water in kan, al dan niet door de bemanning in gang gezet, ken ik alleen maar van veel later. Het lijkt ook of er ruiten inzitten aan de voorkant, wat mogelijk wijst op besturing en mogelijk zelfs aandrijving....
In het bekende boekje van meneer Siebel, "Schip verlaten!" heb ik er bij mijn weten ook nooit iets over gelezen.
Ongetwijfeld zou Theo hier het antwoord op hebben gehad :roll:
Louis
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door jdbvos »

Op m'n her-zoektocht hiernaar (voor de zoveelste keer nb !) kwam ik toevallig op dit: een leuke serie geschiedenisfilmpjes (engelstalig)
https://www.youtube.com/watch?v=NYv-GC8DgMk

Maar nog steeds "no cigar !"

Heel even dacht ik: "dat staat misschien in det boekje 'Scheepspraet' dat m'n vader ooit kreeg van een oude klasgenoot, uitgegeven voor de NLse troepen die uitgezonden werden naar NLs Indie…
Maar nee....die schepen hadden waarschijnlijk voldoende bijbootjes….
scheepspraet.jpg
scheepspraet.jpg (101.57 KiB) 3757 keer bekeken
Ik heb dat boekie meteen maar ff ingescand als pdf-je, als je geen programmaatje hebt om dat te openen gewoon ff adobe-reader installeren (gratis)
Scheepspraet je hier downloaden...
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door v+d »

Nou ja, gewoon een vlot maar het heeft wel een naam als ze in zo'n stelling hangen.
Overigens hangt tegen het dekhuis zo'n vlot als jan bedoelt, met een bodem van gevlochten banden.
Veel volk lijkt mij ook niet in zo'n vlot te gaan overigens.
jan stolp
Berichten: 215
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door jan stolp »

Volgens mij waren dat Carley floats ( Carley vlotten ).
Groeten
jan
Knopenkees
Berichten: 231
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: Haven van Amsterdam

Bericht door Knopenkees »

Fraai beeld van een eeuw geleden van een KWIM schip in de haven van Amsterdam.
Prins Frederik Hendrik KWIM Amsterdam.jpg
Prins Frederik Hendrik KWIM Amsterdam.jpg (129.79 KiB) 3655 keer bekeken


Plaats reactie