Loggers
Re: Loggers
Alleen al de ongebruikelijke manier van weergeven in de haven van Scheveningen, maakt dit schilderij m.i. heel aantrekkelijk. Immers, als je over de kaai loopt heb je bij een gelijke waterstand zo'n zicht op elk willekeurig schip.
Mooi hoor !.
m.v.g., Roy
Mooi hoor !.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
SCH63 Adriana Johanna
Deze stoomlogger is in 1901 onder briefnr 6252 als MA1 Burgemeester Ripping gebouwd bij V.d. Kuyl te Slikkerveer voor rekening van rederij Maassluische Haring en Beugvisserij. Het schip is later omgebouwd tot motorlogger.
Inhoud: 162,85 brt netto 84,89 ton
Afmetingen: 32,65 x 6,73 x 3,25 m
Motor: 200 pk 4 cil. Deutz bouwjaar 1946
Geschiedenis:
1901 MA1 Burgemeester Ripping eigenaar Maassluische Haring en Beugvisserij
1929 MA1 Martina eigenaar M. Dirkzwager
1933 VL17 Morgenster eigenaar Visserij Maatschappij Zuid Holland
1936 SCH63 Adriana Johanna eigenaar Frank Vrolijk
1947 omgebouwd tot motorlogger
1962 SCH62 Vrede eigenaar Frank Vrolijk
1963 Opgelegd
1964 Verkocht aan N.V. Pamatex voor de sloop
SCH412 Joh. den Dulk Jacz.
Deze motorlogger is in 1916 onder briefnr. 5339 gebouwd bij A. de Jong te Vlaardingen als IJM47 Krijntje voor rekening van Zeevisserij Maatschappij “De Elf Provincieën” te IJmuiden.
Inhoud: 157,26 brt (netto 90,10 ton)
Afmetingen: 33,29 x 6,65 x 2,80 m
Motor: 60 pk Brons (deze is later vervangen door een 3 cil. 160 pk Stork diesel bouwjaar 1947)
Geschiedenis:
1916 IJM47 Krijntje eigenaar Zeevisscherij Mij. "De Elf Provincieën"
1916 IJM47 Krijntje eigenaar N.V. Zeevisserij Mij. "Provincie Zeeland
1918 SCH412 Drie Gezusters eigenaar Jac. den Dulk & Zn
1925 SCH412 Joh. den Dulk Jacz. wijziging naam
1964 SCH412 Joh. den Dulk Jacz. verkocht voor sloop aan N.V. Pamatex te Scheveningen
Jan
Deze stoomlogger is in 1901 onder briefnr 6252 als MA1 Burgemeester Ripping gebouwd bij V.d. Kuyl te Slikkerveer voor rekening van rederij Maassluische Haring en Beugvisserij. Het schip is later omgebouwd tot motorlogger.
Inhoud: 162,85 brt netto 84,89 ton
Afmetingen: 32,65 x 6,73 x 3,25 m
Motor: 200 pk 4 cil. Deutz bouwjaar 1946
Geschiedenis:
1901 MA1 Burgemeester Ripping eigenaar Maassluische Haring en Beugvisserij
1929 MA1 Martina eigenaar M. Dirkzwager
1933 VL17 Morgenster eigenaar Visserij Maatschappij Zuid Holland
1936 SCH63 Adriana Johanna eigenaar Frank Vrolijk
1947 omgebouwd tot motorlogger
1962 SCH62 Vrede eigenaar Frank Vrolijk
1963 Opgelegd
1964 Verkocht aan N.V. Pamatex voor de sloop
SCH412 Joh. den Dulk Jacz.
Deze motorlogger is in 1916 onder briefnr. 5339 gebouwd bij A. de Jong te Vlaardingen als IJM47 Krijntje voor rekening van Zeevisserij Maatschappij “De Elf Provincieën” te IJmuiden.
Inhoud: 157,26 brt (netto 90,10 ton)
Afmetingen: 33,29 x 6,65 x 2,80 m
Motor: 60 pk Brons (deze is later vervangen door een 3 cil. 160 pk Stork diesel bouwjaar 1947)
Geschiedenis:
1916 IJM47 Krijntje eigenaar Zeevisscherij Mij. "De Elf Provincieën"
1916 IJM47 Krijntje eigenaar N.V. Zeevisserij Mij. "Provincie Zeeland
1918 SCH412 Drie Gezusters eigenaar Jac. den Dulk & Zn
1925 SCH412 Joh. den Dulk Jacz. wijziging naam
1964 SCH412 Joh. den Dulk Jacz. verkocht voor sloop aan N.V. Pamatex te Scheveningen
Jan
- Bijlagen
-
- SCH063-&-SCH412_150kB.jpg (123.87 KiB) 3746 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
SCH305 Maria
Deze motorlogger is in 1916 onder briefnr 7049 gebouwd bij de N.V. Sleephelling Mij te Scheveningen voor rekening van rederij C. v/d Toorn Jzn.
Inhoud: 135,72 (na verlenging 184,74) brt netto 85,37 (na verlenging 93,19) ton
Afmetingen: 35,28 x 6,74 x 23,07 m
Motor: 50 pk Werkspoor 4 cil. bouwjaar 1947
Geschiedenis
1918 Ingeschreven als vrachtvaartuig
1919 Herinschrijving, eig. C. v/d Toorn Jzn
1934 Eig. W. v/d Toorn
1937 Eig. A. den Dulk Pzn
1941 Gevorderd door Duitse Marine
1945 Vrijgegeven te IJmuiden
1947 Eig. N.V. Rederij en Haringhandel v/h A. den Dulk En Zn. verlenging, hermeten en wijziging motor
1964 Rederij opgeheven, vaartuig opgelegd
1964 Eig. N.V. Verre Visserij Mij
1964 Verkocht voor de sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland
Jan
Deze motorlogger is in 1916 onder briefnr 7049 gebouwd bij de N.V. Sleephelling Mij te Scheveningen voor rekening van rederij C. v/d Toorn Jzn.
Inhoud: 135,72 (na verlenging 184,74) brt netto 85,37 (na verlenging 93,19) ton
Afmetingen: 35,28 x 6,74 x 23,07 m
Motor: 50 pk Werkspoor 4 cil. bouwjaar 1947
Geschiedenis
1918 Ingeschreven als vrachtvaartuig
1919 Herinschrijving, eig. C. v/d Toorn Jzn
1934 Eig. W. v/d Toorn
1937 Eig. A. den Dulk Pzn
1941 Gevorderd door Duitse Marine
1945 Vrijgegeven te IJmuiden
1947 Eig. N.V. Rederij en Haringhandel v/h A. den Dulk En Zn. verlenging, hermeten en wijziging motor
1964 Rederij opgeheven, vaartuig opgelegd
1964 Eig. N.V. Verre Visserij Mij
1964 Verkocht voor de sloop aan N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland
Jan
- Bijlagen
-
- SCH305-Maria_150kB.jpg (125.87 KiB) 3388 keer bekeken
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Loggers
Je hebt al lang en breed bewezen goed ingevoerd te zijn in de visserij Jan !.
Nu heb ik een vraagje dat als sinds 1966 bij mij leeft. Bijna een live time zogezeit.
Ik voer in dat jaar op een kempenaar waar de Lister-Blackstone van in de soep liep. We kregen er een 3 cil. Bolnes van 150 apk. voor terug. Dat was een 2e handsje uit 1956 en had in een Katwijkse logger of kotter gestaan.
Heb jij misschien enig idee welk visserschip dit geweest is ?.
m.v.g., Roy
Nu heb ik een vraagje dat als sinds 1966 bij mij leeft. Bijna een live time zogezeit.
Ik voer in dat jaar op een kempenaar waar de Lister-Blackstone van in de soep liep. We kregen er een 3 cil. Bolnes van 150 apk. voor terug. Dat was een 2e handsje uit 1956 en had in een Katwijkse logger of kotter gestaan.
Heb jij misschien enig idee welk visserschip dit geweest is ?.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
Beste Roy,
Ik kan je helaas niet helpen aan het antwoord op jouw vraag. Wel zal ik zal jouw vraag voorleggen aan een Katwijk expert. Misschien dat hij meer weet.
Mvg
Jan
Ik kan je helaas niet helpen aan het antwoord op jouw vraag. Wel zal ik zal jouw vraag voorleggen aan een Katwijk expert. Misschien dat hij meer weet.
Mvg
Jan
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Loggers
Bedankt voor je reactie Jan.We wachten een evt. vervolg gewoon af.
Het steekt nu ook niet meer op een jaar...................
m.v.g., Roy
Het steekt nu ook niet meer op een jaar...................
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
- Jan de Reus
- Berichten: 756
- Lid geworden op: 15 mei 2010 09:50
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Loggers
Roy,
Van Jan van Welie uit Katwijk kreeg ik de volgende info:
Hoi, de motor moet dan al een tijdje in de opslag gestaan hebben. De KW.53 werd in 1956 voorzien van een Bolnes 3L motor van 150 pk. In 1959 werd de kotter verkocht aan Urkers en die lieten er een Caterpillar in zetten. Gr, Jan.
Jan vroeg me nog of de kempenaar nog in de vaart is. Weet jij daar meer over?
Mvg
Jan
Van Jan van Welie uit Katwijk kreeg ik de volgende info:
Hoi, de motor moet dan al een tijdje in de opslag gestaan hebben. De KW.53 werd in 1956 voorzien van een Bolnes 3L motor van 150 pk. In 1959 werd de kotter verkocht aan Urkers en die lieten er een Caterpillar in zetten. Gr, Jan.
Jan vroeg me nog of de kempenaar nog in de vaart is. Weet jij daar meer over?
Mvg
Jan
't Is een smul! http://www.jandereus.nl
Re: Loggers
Bedankt voor het speurwerk Jan.
Nee die kempenaar is inmiddels in 's Gravendeel gesloopt. Ik zal eens zoeken of ik kan vinden wanneer.
Het schip was bij Boot in Leiden als sleepschip gebouwd.
Kreeg in de jaren 50 een A.B.C., daarna een Lister Blackstone en toen in het najaar van 1966 die 2e hands Bolnes.
Het schip heeft haar leven lang "Oranje" geheten.
Aanvullende info komt nog.
m.v.g., Roy
Nee die kempenaar is inmiddels in 's Gravendeel gesloopt. Ik zal eens zoeken of ik kan vinden wanneer.
Het schip was bij Boot in Leiden als sleepschip gebouwd.
Kreeg in de jaren 50 een A.B.C., daarna een Lister Blackstone en toen in het najaar van 1966 die 2e hands Bolnes.
Het schip heeft haar leven lang "Oranje" geheten.
Aanvullende info komt nog.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Loggers
Als die Kempenaar het hele bestaan "Oranje" heeft geheten, vraag ik me af welke dat dan was Roy, want de weinige schepen in de databank die onder die naam vermeld staan, lijken me geen Kempenaars....
Nou heb ik ze niet allemaal bekeken, en die Kempenaar kan natuurlijk ook een tanker zijn geweest, maar gezien de databank zou ik op het eerste oog zeggen dat ze wellicht meerder namen heeft gehad...
Of was de naam "Oranje + een nummer" ??
Nou heb ik ze niet allemaal bekeken, en die Kempenaar kan natuurlijk ook een tanker zijn geweest, maar gezien de databank zou ik op het eerste oog zeggen dat ze wellicht meerder namen heeft gehad...
Of was de naam "Oranje + een nummer" ??
Oost, west...ook best