KNSM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: KNSM

Bericht door jdbvos »

Klaas & Roy: het was idd semi-serieus...Niet echt als een grapje, maar de combinatie riep een "Delpher-momentje" op.
Maar ik heb ook gekeken, vooral nadat Roy met die 2e naam aankwam. Toen werd het echt wel serieuzer.... Zoeken op die 2 namen in dezelfde haven + nog een stoomschip van dezelfde club...
Maar ik geef Roy gelijk: het is de ene naald in honderden hooibergen. Met een Cray-computer en alle havendata reeds ingevoerd, een centje van een fluit, maar voor een desk- of laptopje, waarmee eerst alle data nog moet worden opgezocht, virtueel zga onmogelijk..
Ik sluit me bij Roy aan....
En ook bij Klaas: het was idd meer een terloopse opmerking...
Maar hey Roy: het hield ons met het ijskoude lenteweer aardig van de straat, nietwaar ? En het blijft waarschijnlijk toch in het achterhoofd hangen, dus wie weet...

Ooit komt er iemand met al die scheepvaartberichten keurig netjes ondergebracht in een excel-faail of access-databeesje, en dan is het een pies-of-keek om die connecties te leggen.
Eigenlijk verbaast het me een beetje dat de overheid niet zo'n lijstje bijhield....tenslotte werd alles bijgehouden en genoteerd....om daarna, tezamen met bijv al die prachtige monsterrollen, weggeflikkerd te kunnen worden.... Een rechtschapen overheid kan zich natuurlijk niet bezighouden met de wettelijke catagorie (18e-eeuw geloof ik) "Zwervers, zeelieden en prostituees"
Maar al jouw snelheidsovertredingen: die hangen tot SintJuttemis als een zwaard van Damocles zelfs boven de hoofden van je nageslacht, onder het mom van "je zal het zien: het is misschien wel erfelijk".... :-D

Maar nadenkend over wat ik hier net neerpende, valt me een gedachte in....
Jullie weten allemaal hoe mooi het is dat allerlei zaken uit het verleden worden gedigitaliseerd en voor zichzelf én het publiek toegangkelijk cq 'openbaar' zijn...
Hier in Groningen vraagt het Archief dan ook vaak vrijwilligers om daarbij te helpen...
Elders -dus ook bij jou, lezer !- zal dat niet anders zijn...
Bepaalde zaken digitaliseren, zoals allerlei persoonsgegevens, is uiteraard een taak van die overheden zelf: niet alles is openbaar.... Maar met alles wat 'geschiedenis' is, heeft men vanwege alle kosten natuurlijk geen prioriteit. En daar vallen uiteraard de archieven onder, en laat nou juist dát voor het publiek interessant zijn...
Vele zaken die m'n vader had van 'opa's werf', van zijn eigen reizen en verleden, ja zelfs mijn filmpjes en foto's werden in grote dank door het Archief opgenomen. Oude voorwerpen die pa had bewaard liggen in het scheepvaartmuseum..
En dat alles moet worden gecatagoriseerd, gecontroleerd, gedigitaliseerd, en gepubliceerd worden...
Dat hoeft zo'n instelling natuurlijk niet allemaal zelf te doen...daarvoor mogen ze best een beroep doen op vrijwilligers. Vele handen maken nu eenmaal licht werk, én het is in ons aller belang.... (denk maar aan MarHisData, bijvoorbeeld)
Ik ben gepensioneerd, en heb dus in principe 'alle tijd'.... Ik ga vandaag nog naar het archief om te vragen of- en hoe ik kan helpen...
Misschien start ik nu een (tidal-)wave...maar dat komt ons allen, en allen die na ons komen, ter goede...
Dan hebben we wellicht binnen een maand dat antwoord op de queeste :-D
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: KNSM

Bericht door b-bootsman »

Hallo Jan.

Mooi geschreven en veel succes bij het archief :)
Hier nog een mooie oude van de K.N.S.M. :wink:
Foto komt van stadsarchief Amstedam.

Groet Bob.V.
Bijlagen
KNSM2.jpg
KNSM2.jpg (140.79 KiB) 5535 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: KNSM

Bericht door Jacob Bothof »

Op de foto uit de jaren '30 waar de werkelozen voor de poort stonden te wachten of ze misschien
uitgekozen werden om een schamel dagloon te kunnen verdienen bij het laden/lossen van schepen
deed me terug denken aan de periode '63 - '68 toen ik op de Zuid-Amerika dienst voor.
Daar zag je elke morgen hetzelfde tafereel, dockers die stonden te zwaaien met hun werkboekje
met de nodige Pesos/Cruzeiros er in gestopt naar de voorman die zijn werkploeg stond samen
te stellen voor die dag. Geen Pesos / Cruzeiros , No Work. :(
Triest gezicht was dat.
Jacob
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: KNSM

Bericht door Bertus. »

Hier nog een ouwe van de KNSM.

ss Barneveld.PNG
Het vracht- en passagiersstoomschip s.s. "Barneveld" van de K.N.S.M. (5597 brt) werd door Scheepswerf C. van der Giessen te Krimpen aan den IJssel in 1928 gebouwd.
Op 20 januari 1941 werd ze door het Duitse pantserschip "Admiral Scheer" tot zinken gebracht.

Omschrijving:
Het door de RDM in 1928 uitgevoerde werk betreft hier een bij de werf "Nieuwe Waterweg" gebouwde triple expansie stoommachine voor dit vrachtschip.
Mvg. Bertus.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: KNSM

Bericht door Bertus. »

een mooi plaatje van de ms NESTOR bij
aankomst op Curacao.

Nestor.jpg
Bertus.
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: KNSM

Bericht door kabo »

NL-RtSA_4181_RDM-2065.jpeg
NL-RtSA_4181_RDM-2065.jpeg (84.14 KiB) 5006 keer bekeken
De Alkmaar tijdens de proefvaart op de Waterweg in 1919. foto. RDM archief.
gr.Bas
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: KNSM

Bericht door Bertus. »

Johan Bodegraven had een zuster bij de KNSM. :lol:
Zie hier:

ss Bodegraven.jpg
Mvg. Bertus.
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: KNSM

Bericht door kabo »

NL-RtSA_4121_813.jpeg
NL-RtSA_4121_813.jpeg (139.05 KiB) 4590 keer bekeken
Nieuw van de werf aan de Parkkade op 22/8/1957. stadsarchief foto Ary Groeneveld.
gr.Bas
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: KNSM

Bericht door kabo »

010019000924.jpg
010019000924.jpg (104.49 KiB) 3066 keer bekeken
Een oudje van de KNSM. In schepen van de KNSM kan ik hem niet vinden. stadsarchief A.dam. En de van Rensselaer bij vertrek uit A.dam.
gr.Bas
attachment=0]010179000231.jpg[/attachment]
Bijlagen
010179000231.jpg
010179000231.jpg (121.72 KiB) 3066 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: KNSM

Bericht door Roy »

Zou die "Paramaribo" niet een Gouvernement schip zijn ?.
Ik ben helaas niet zo thuis in deze materie.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie