Het spoor
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Het spoor
Is de dakrand blauw, of lijkt dit maar zo. Mooie trein. Misschien een stomme vraag; waarom niet uitgevoerd als dubbeldekker ?. Misschien kan dit vanwege de hogere snelheden. Maar als ik lees, over de verwachte capaciteits problemen in de toekomst?
Klaas
Klaas
Re: Het spoor
Ik meen gelezen te hebben dat deze trein nog niet geheel in de N.S. kleuren aan het testrijden is Klaas.
Ik neem dus aan dat dit pas vlak voor de oplevering zal gebeuren.
m.v.g., Roy
Ik neem dus aan dat dit pas vlak voor de oplevering zal gebeuren.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Het spoor
Roy bedankt voor de info. Ik ben wel benieuwd.
Grt.
Klaas
Grt.
Klaas
Re: Het spoor
vertellen.
Groeten,
Bertus.
Re: Het spoor
Nou ja, dat hoor je vandaag de dag nog steeds "De NS zet bussen in op het traject..."
Je hoort overigens nooit eens zeggen "De busdienst zet treinen in op het traject...."
Je hoort overigens nooit eens zeggen "De busdienst zet treinen in op het traject...."
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Het spoor
Deze tekst hoort hier bij:
6 februari 1946: Een zgn. Goliath-bus rijdt proef tussen Utrecht en Amersfoort. NB. Na de Tweede Wereldoorlog was er gebrek aan treinen en heeft men deze soort bussen ingezet als aanvullend treinvervoer. Zij boden plaats aan 46 personen. Chauffeurs kregen een speciale opleiding om deze voertuigen (Goliath-wagens) te besturen. Het geheel kon later tot tien-tons-trailers worden omgebouwd. Fotograaf : Jaap Herschel / Anefo
6 februari 1946: Een zgn. Goliath-bus rijdt proef tussen Utrecht en Amersfoort. NB. Na de Tweede Wereldoorlog was er gebrek aan treinen en heeft men deze soort bussen ingezet als aanvullend treinvervoer. Zij boden plaats aan 46 personen. Chauffeurs kregen een speciale opleiding om deze voertuigen (Goliath-wagens) te besturen. Het geheel kon later tot tien-tons-trailers worden omgebouwd. Fotograaf : Jaap Herschel / Anefo
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -
Re: Het spoor
Hier onder "Crossley in Nederland" een vrij uitgebreid verhaal over deze opleggerbussen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Crossley_Motors
Bij de dochterondernemingen van NS deden ze dienst in eigen kleuren, zoals bij de Noord-Zuid-Hollandse.
Groet, Paul G.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Crossley_Motors
Bij de dochterondernemingen van NS deden ze dienst in eigen kleuren, zoals bij de Noord-Zuid-Hollandse.
Groet, Paul G.
Re: Het spoor
Ja die Crossley-bussen:
In mijn herinnering reed half NL ermee, in ieder geval de NS en zijn dochtermaatschappijen (Maarse en Kroon?, NBM).
Al mijn schoolreisjes waren met een NBM Crossley
Er waren 2 favoriete plekken, op de achterbank, of tegen de ruit achter de chauffeur. Herinner mij nog goed dat die mannen nog echt moesten werken met een onbekrachtigd stuur en een bak zonder synchromesh, althans aan de geluiden te horen die af en toe klonken bij het schakelen.
Na de oorlog heeft Aviolanda ze ook nog gebouwd, ik meen deels met aluminium carrosserie.
Adri
In mijn herinnering reed half NL ermee, in ieder geval de NS en zijn dochtermaatschappijen (Maarse en Kroon?, NBM).
Al mijn schoolreisjes waren met een NBM Crossley
Er waren 2 favoriete plekken, op de achterbank, of tegen de ruit achter de chauffeur. Herinner mij nog goed dat die mannen nog echt moesten werken met een onbekrachtigd stuur en een bak zonder synchromesh, althans aan de geluiden te horen die af en toe klonken bij het schakelen.
Na de oorlog heeft Aviolanda ze ook nog gebouwd, ik meen deels met aluminium carrosserie.
Adri
Re: Het spoor
Ik ben ook nog met die Crossley bussen meegereden. Dat was bij de N.A.C.O.
Wat mijn ervaringen betreft was dat de lijndienst Alkmaar -Leeuwarden. Ik meen dat die tot Den Oever liep en dan door de FRAM overgenomen werd. Deze lijndienst heette SB. Net als de lijndienst Alkmaar-Schagen via H.H.Waard de MU bus, ( een DAF ), was.
Als ik het me wel herinner werd het carrosserie van die Crossley bussen door Werkspoor gebouwd. Er werden ook postzakken en pakjes meegenomen en er reed ook een conducteur, dan wel conductrice, op mee.
kan je je anno nu niets meer bij voorstellen...…………..
m.v.g., Roy
Wat mijn ervaringen betreft was dat de lijndienst Alkmaar -Leeuwarden. Ik meen dat die tot Den Oever liep en dan door de FRAM overgenomen werd. Deze lijndienst heette SB. Net als de lijndienst Alkmaar-Schagen via H.H.Waard de MU bus, ( een DAF ), was.
Als ik het me wel herinner werd het carrosserie van die Crossley bussen door Werkspoor gebouwd. Er werden ook postzakken en pakjes meegenomen en er reed ook een conducteur, dan wel conductrice, op mee.
kan je je anno nu niets meer bij voorstellen...…………..
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Het spoor
Om een beetje treurig van te worden.
Ter herinnering aan de in 2011 gesloopte oude spoorbrug over de IJssel werden 2 wielen van het hefgedeelte geplaatst bij een oude brugpijler.
In 2016 heb ik er nog een plaatje van gemaakt.
In De Stentor vandaag bijgaand berichtje: helaas zijn ze verdwenen. Waarschijnlijk gestolen.
Groet, Paul G.
Ter herinnering aan de in 2011 gesloopte oude spoorbrug over de IJssel werden 2 wielen van het hefgedeelte geplaatst bij een oude brugpijler.
In 2016 heb ik er nog een plaatje van gemaakt.
In De Stentor vandaag bijgaand berichtje: helaas zijn ze verdwenen. Waarschijnlijk gestolen.
Groet, Paul G.