Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Het spoor

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Is de dakrand blauw, of lijkt dit maar zo. Mooie trein. Misschien een stomme vraag; waarom niet uitgevoerd als dubbeldekker ?. Misschien kan dit vanwege de hogere snelheden. Maar als ik lees, over de verwachte capaciteits problemen in de toekomst?

Klaas

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Het spoor

Bericht door Roy »

Ik meen gelezen te hebben dat deze trein nog niet geheel in de N.S. kleuren aan het testrijden is Klaas.
Ik neem dus aan dat dit pas vlak voor de oplevering zal gebeuren.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Het spoor

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Roy bedankt voor de info. Ik ben wel benieuwd.
Grt.
Klaas
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Het spoor

Bericht door Bertus. »

NS Werkspoor1.PNG
NS Werkspoor2.PNG
Ik denk dat "Spoorneus" Paul hierover wel wat kan
vertellen. :) :wink:

Groeten,
Bertus.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door jdbvos »

Nou ja, dat hoor je vandaag de dag nog steeds "De NS zet bussen in op het traject..."

Je hoort overigens nooit eens zeggen "De busdienst zet treinen in op het traject...."
Oost, west...ook best
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door Gert Schouwstra »

Deze tekst hoort hier bij:
6 februari 1946: Een zgn. Goliath-bus rijdt proef tussen Utrecht en Amersfoort. NB. Na de Tweede Wereldoorlog was er gebrek aan treinen en heeft men deze soort bussen ingezet als aanvullend treinvervoer. Zij boden plaats aan 46 personen. Chauffeurs kregen een speciale opleiding om deze voertuigen (Goliath-wagens) te besturen. Het geheel kon later tot tien-tons-trailers worden omgebouwd. Fotograaf : Jaap Herschel / Anefo
Gert
- Varen is Leven -
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hier onder "Crossley in Nederland" een vrij uitgebreid verhaal over deze opleggerbussen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Crossley_Motors
Bij de dochterondernemingen van NS deden ze dienst in eigen kleuren, zoals bij de Noord-Zuid-Hollandse. :-D

Opleggerbus NZH.jpg
Opleggerbus NZH.jpg (72.93 KiB) 3451 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Het spoor

Bericht door Breeze »

Ja die Crossley-bussen:

Afbeelding
In mijn herinnering reed half NL ermee, in ieder geval de NS en zijn dochtermaatschappijen (Maarse en Kroon?, NBM).
Al mijn schoolreisjes waren met een NBM Crossley

Afbeelding
Er waren 2 favoriete plekken, op de achterbank, of tegen de ruit achter de chauffeur. Herinner mij nog goed dat die mannen nog echt moesten werken met een onbekrachtigd stuur en een bak zonder synchromesh, althans aan de geluiden te horen die af en toe klonken bij het schakelen.

Na de oorlog heeft Aviolanda ze ook nog gebouwd, ik meen deels met aluminium carrosserie.

Adri
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Het spoor

Bericht door Roy »

Ik ben ook nog met die Crossley bussen meegereden. Dat was bij de N.A.C.O.
Wat mijn ervaringen betreft was dat de lijndienst Alkmaar -Leeuwarden. Ik meen dat die tot Den Oever liep en dan door de FRAM overgenomen werd. Deze lijndienst heette SB. Net als de lijndienst Alkmaar-Schagen via H.H.Waard de MU bus, ( een DAF ), was.
Als ik het me wel herinner werd het carrosserie van die Crossley bussen door Werkspoor gebouwd. Er werden ook postzakken en pakjes meegenomen en er reed ook een conducteur, dan wel conductrice, op mee.
kan je je anno nu niets meer bij voorstellen...………….. :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Om een beetje treurig van te worden.
Ter herinnering aan de in 2011 gesloopte oude spoorbrug over de IJssel werden 2 wielen van het hefgedeelte geplaatst bij een oude brugpijler.
In 2016 heb ik er nog een plaatje van gemaakt.
In De Stentor vandaag bijgaand berichtje: helaas zijn ze verdwenen. Waarschijnlijk gestolen.

Hattem-zijde Pijler 28-7-2016.jpg
Hattem-zijde Pijler 28-7-2016.jpg (260.45 KiB) 3045 keer bekeken
Stentor 3-06-2019.jpg
Stentor 3-06-2019.jpg (78.4 KiB) 3041 keer bekeken
Groet, Paul G.


Plaats reactie