De Oranje Lijn
Re: De Oranje Lijn
gr.bas
Re: De Oranje Lijn
Interessante foto van de verlenging van de "Prins Casimir" Bas !.
Het is goed te zien dat er nogal wat schade aan de romp was i.v.m. het navigeren door het ijs.
m.v.g., Roy
Het is goed te zien dat er nogal wat schade aan de romp was i.v.m. het navigeren door het ijs.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
Op meer dan 1 opzicht een bijzondere foto...
Kijkend naar rechte 'snijvlakken' in de oorspronkelijke romp (behalve die nou net het meest in het oog springt), valt op dat van het nieuwe tussenstuk alleen maar de dubbele bodem, tussendek, en de alleen de spanten staan... Meestal zitten de complete huidgangen ook wel aan de wand, ipv deels...
Je zou denken dat het gedaan is ivm een geklonken versie, maar dan zit je ook met de dubbele bodem met dat probleem...
Geklonken schepen werden op het nieuwe tussenstuk ter plekke opnieuw opgebouwd: op opa's werf gebeurde dat met een coaster op de volgende manier, waarbij er duidelijk géén platen aangeklonken waren (begin jaren 50, voor zover ik weet) https://www.youtube.com/watch?v=g-utgojS2u0
Maar dan nog: in 1960 zouden ze zo'n stuk er toch in z'n geheel gewoon tussen lassen, zou je zeggen; eventueel met een stuk-of-wat diamantplaten, Justin Case...
Wat zijn die 2 mannekes, onder de middelste kraan en nabij het voorschip, klein en nietig... En zó groot was ze nou ook weer niet...
Kijkend naar rechte 'snijvlakken' in de oorspronkelijke romp (behalve die nou net het meest in het oog springt), valt op dat van het nieuwe tussenstuk alleen maar de dubbele bodem, tussendek, en de alleen de spanten staan... Meestal zitten de complete huidgangen ook wel aan de wand, ipv deels...
Je zou denken dat het gedaan is ivm een geklonken versie, maar dan zit je ook met de dubbele bodem met dat probleem...
Geklonken schepen werden op het nieuwe tussenstuk ter plekke opnieuw opgebouwd: op opa's werf gebeurde dat met een coaster op de volgende manier, waarbij er duidelijk géén platen aangeklonken waren (begin jaren 50, voor zover ik weet) https://www.youtube.com/watch?v=g-utgojS2u0
Maar dan nog: in 1960 zouden ze zo'n stuk er toch in z'n geheel gewoon tussen lassen, zou je zeggen; eventueel met een stuk-of-wat diamantplaten, Justin Case...
Wat zijn die 2 mannekes, onder de middelste kraan en nabij het voorschip, klein en nietig... En zó groot was ze nou ook weer niet...
Oost, west...ook best
Re: De Oranje Lijn
Zou het er misschien aan kunnen liggen dat het Ruim II gelijktijdig ook groter werd Jan ?.
Dit nog afgezien van de ijsschade aan de huid die gerepareerd / vervangen moest worden.
m.v.g., Roy
Dit nog afgezien van de ijsschade aan de huid die gerepareerd / vervangen moest worden.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
Ongetwijfeld Roy, maar als je dat stuk ook meteen compleet ertussen lastte, had je ook een referentie voor het rechttrekken/vervangen van de schade...
In die beginjaren 60 kwam het nog wel eens voor dat oa binnenvaartschepen, omdat de schipper daar prijs op stelde, gedeeltelijk geklonken werden; het 1e schip wat op de dochterwerf van opa in Hindeloopen werd gebouwd, is daarvan nog een voorbeeld...
Maar verlengingen was toen al recht doorzagen, uiteentrekken, nieuwe stuk ertussen douwen, zaak weer naar elkaar toe trekken, en het geheel toen nog zoveel mogelijk spanningsvrij gelast mbv basische voorlassen, en verder tweezijdig aflassen met rutil….
Maar misschien zit ik er wel een paar jaar naast....
Het kan ook zijn dat de Oranjelijn de klinklijn -al was het zelfs deels- wilde behouden...
"Het oog" was in die tijd nog belangrijk... Toen kreeg een stuurman nog op z'n kl**….euh...falie als het schip met menievlekken de haven binnenkwam... Een goeie 10 jaar later kreeg hij op z'n falie (jawel, in 1 x goed) als het schip er netjes uitzag: "Waist wel wat dat kôst, mienjong ? Om dien waarklust vret ik dreug brood !"
't Was ook nooit goed
Maar dat stukkie ribbenkast viel gewoon op. Dat het met die reparatie te maken zou hebben zat er dik in. Maar dan snap ik de toegepaste methode nog niet helemaal...
Die ijsschade moet gigantisch zijn geweest. Daar zijn ze heel goed mee weggekomen: in de bekende ijszones als Oostzee, bij Alaska en IJsland en langs NovaScotia, en de great lakes liggen talloze, hele stille getuigen van hoe destructief ijs kan zijn, over de bodem verspreid... Afijn, 1 wowo'tje heeft grootcirkelend daarmee aardig de krant gehaald...
In die beginjaren 60 kwam het nog wel eens voor dat oa binnenvaartschepen, omdat de schipper daar prijs op stelde, gedeeltelijk geklonken werden; het 1e schip wat op de dochterwerf van opa in Hindeloopen werd gebouwd, is daarvan nog een voorbeeld...
Maar verlengingen was toen al recht doorzagen, uiteentrekken, nieuwe stuk ertussen douwen, zaak weer naar elkaar toe trekken, en het geheel toen nog zoveel mogelijk spanningsvrij gelast mbv basische voorlassen, en verder tweezijdig aflassen met rutil….
Maar misschien zit ik er wel een paar jaar naast....
Het kan ook zijn dat de Oranjelijn de klinklijn -al was het zelfs deels- wilde behouden...
"Het oog" was in die tijd nog belangrijk... Toen kreeg een stuurman nog op z'n kl**….euh...falie als het schip met menievlekken de haven binnenkwam... Een goeie 10 jaar later kreeg hij op z'n falie (jawel, in 1 x goed) als het schip er netjes uitzag: "Waist wel wat dat kôst, mienjong ? Om dien waarklust vret ik dreug brood !"
't Was ook nooit goed
Maar dat stukkie ribbenkast viel gewoon op. Dat het met die reparatie te maken zou hebben zat er dik in. Maar dan snap ik de toegepaste methode nog niet helemaal...
Die ijsschade moet gigantisch zijn geweest. Daar zijn ze heel goed mee weggekomen: in de bekende ijszones als Oostzee, bij Alaska en IJsland en langs NovaScotia, en de great lakes liggen talloze, hele stille getuigen van hoe destructief ijs kan zijn, over de bodem verspreid... Afijn, 1 wowo'tje heeft grootcirkelend daarmee aardig de krant gehaald...
Oost, west...ook best
Re: De Oranje Lijn
gr.Bas
Re: De Oranje Lijn
Mooie foto, die ik ook nog nooit gezien heb Bas.
Zou het kunnen dat het jaartal verkeerd gegeven is ?.
De "Prins Willen IV" is n.l. 25 juli 1946 aan de O.L. opgeleverd is. Ze was dan wel in 1943 opgeleverd, maar dan aan de bezetter. Na de oorlog is ze weer in Nederland terug gekeerd en terug verbouwd tot eerlijke vrachtvaarder. Vandaar dat ik een vraagteken achter het jaar 1947 zet. Het kantoor zat toen geloof ik aan het Westplein en dan is de Westerkade zeer kort bij het kantoor. En tja, aan al die mensen boven op het schavotje te zien...…….
m.v.g., Roy
Zou het kunnen dat het jaartal verkeerd gegeven is ?.
De "Prins Willen IV" is n.l. 25 juli 1946 aan de O.L. opgeleverd is. Ze was dan wel in 1943 opgeleverd, maar dan aan de bezetter. Na de oorlog is ze weer in Nederland terug gekeerd en terug verbouwd tot eerlijke vrachtvaarder. Vandaar dat ik een vraagteken achter het jaar 1947 zet. Het kantoor zat toen geloof ik aan het Westplein en dan is de Westerkade zeer kort bij het kantoor. En tja, aan al die mensen boven op het schavotje te zien...…….
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 10 nov 2012 18:28
- Locatie: Hoek van Holland
Re: De Oranje Lijn
Beste Roy ,
Zal ik dan maar 1943 aanhouden in mijn verzameling ?
Groeten uit Hoek van Holland , Leo
Zal ik dan maar 1943 aanhouden in mijn verzameling ?
Groeten uit Hoek van Holland , Leo
Re: De Oranje Lijn
Hallo Roy, v.w.b. de datum van de foto van de Pr. Willem, je hebt volkomen gelijk. Het is afmeren en liggen voor het Westerkadehuis op 1/7/1946 tot 31/7/1946 volgens het bijschrift. foto coll. v. Dijk
gr.Bas
gr.Bas
Re: De Oranje Lijn
Bedankt voor het speuren naar de exacte data Bas !.
Kunnen we dat er ook weer bij vermelden.
En tja Leo, de levensloop van de "Prins Willem IV" begon niet zo positief.
Ze was op 3 mei 1940 tewater gelaten, maar de afbouw werd natuurlijk behoorlijk gesaborteerd door de medewerkers van werf "De Merwede".
De bezetter werd dit zat en confisceerde het onafgebouwde schip op 11 november 1941. In december lieten ze het schip naar Hamburg verslepen. Daar werd ze aangepast en bewapend om op 10 november 1943 als "Sperrbrechern 179" in dienst gesteld te worden.
Op 31 december 44 werd ze te Hamburg door een geallieerde luchtaanval tot zinken gebracht. In mei 1945 werd het schip behoorlijk gehavend in hamburg terug gevonden. In december werd ze door de zeesleper "Schelde" naar R'dam gesleept alwaar ze op 4 december 1945 aankwam. Ze werd aan de O.L. terug gegegeven en vervolgens naar Werf De Merwede" gesleept om als vrachtschip gerepareerd en afgebouwd te worden.
Op 24 juli 1946 vond de overdracht aan de O.L. plaats.
In 1966 werd ze naar Genua, Italië verkocht en hernoemd "Citta di Beirut" en ging in een lijndienst tussen Italië en de Levant varen. In 1974 werd ze uiteindelijk te La Spezia gesloopt.
m.v.g., Roy
Kunnen we dat er ook weer bij vermelden.
En tja Leo, de levensloop van de "Prins Willem IV" begon niet zo positief.
Ze was op 3 mei 1940 tewater gelaten, maar de afbouw werd natuurlijk behoorlijk gesaborteerd door de medewerkers van werf "De Merwede".
De bezetter werd dit zat en confisceerde het onafgebouwde schip op 11 november 1941. In december lieten ze het schip naar Hamburg verslepen. Daar werd ze aangepast en bewapend om op 10 november 1943 als "Sperrbrechern 179" in dienst gesteld te worden.
Op 31 december 44 werd ze te Hamburg door een geallieerde luchtaanval tot zinken gebracht. In mei 1945 werd het schip behoorlijk gehavend in hamburg terug gevonden. In december werd ze door de zeesleper "Schelde" naar R'dam gesleept alwaar ze op 4 december 1945 aankwam. Ze werd aan de O.L. terug gegegeven en vervolgens naar Werf De Merwede" gesleept om als vrachtschip gerepareerd en afgebouwd te worden.
Op 24 juli 1946 vond de overdracht aan de O.L. plaats.
In 1966 werd ze naar Genua, Italië verkocht en hernoemd "Citta di Beirut" en ging in een lijndienst tussen Italië en de Levant varen. In 1974 werd ze uiteindelijk te La Spezia gesloopt.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................