De zeeman en zijn hobbies

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
tanjawg
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2019 11:45

De zeeman en zijn hobbies

Bericht door tanjawg »

Op 31 mei komt mijn boek uit over de Walvisvaart en de rol van één opvarende daarin. Tijdens mijn onderzoek daarnaar heb ik een onderwerp gevonden voor een nieuw boek. De zeeman maakte bouwpakketjes, etste potvistanden, schreef gedichten, knutselde aan scheepjes in flesjes enz. Het beeld van de drinkende, vechtende zeeman uit vervlogen tijden zou daardoor een ander beeld kunnen gaan opleveren. Mocht iemand tips voor me hebben, op de hoogte zijn van andere hobbies, foto's hebben of verhalen uit de oude doos kunnen vertellen dan zou ik graag met u in contact willen komen.

warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: De zeeman en zijn hobbies

Bericht door warbout »

Wat mij ook opviel was dat men aan boord ook wel Kleedjes knoopte, mondharmonica speelde soms tevens in een scheepsbandje.
Op de grote schepen had men veelal een bemanningsband en een officierenband en die beconcureerde elkaar nog weleens.
Ook het vergaren van internationale bierviltjes speelde een rol.

grt, Willem.W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: De zeeman en zijn hobbies

Bericht door Klaas Buytenwegh »

"Het beeld van de drinkende, vechtende zeeman uit vervlogen tijden zou daardoor een ander beeld kunnen gaan opleveren."

Ik ben benieuwd, wiens beeld dat dan precies is en over welke vervlogen tijden spreken we ?

grt.

Klaas
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De zeeman en zijn hobbies

Bericht door v+d »

Ach Klaas, niet over opwinden. Er was wel eens een knokpartijtje in een kroeg als de Noren of Zweden al te luidruchtig werden ergens op de West-afrikaanse kust.
En ja een pilsje sloegen we niet af, maar de meeste bulten en schrammen heb ik toch opgelopen tijdens werk aan de wal waar de omgeving wat onveiliger was en je maten minder goed op je pasten.
Hier in de Achterhoek is geen zee te zien maar zuipen kunnen ze hier :lol:
tanjawg
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2019 11:45

Re: De zeeman en zijn hobbies

Bericht door tanjawg »

Je hoeft maar een film over zeevaarders te bekijken en ze schijnen te drinken. Mijn vader was walvisvaarder, een gevaarlijk beroep waar een verkeerde handeling goed fout kon aflopen. Drinken was ten zeerste verboden. En inderdaad de dokter behandelde gemiddeld 600-650 bedrijfsongevallen en botbreuken tijdens een 6 maanden durende reis. maar bijvoorbeeld in de befaamde kroeg ‘de kuttenkelder’ in Kaapstad werden de tafelpoten aan de vloer vastgenageld zodat er door dronken zeelui niet langer mee gegooid kon worden. En vervlogen tijden. Ik weet het niet, ik moet het archief nog in. Misschien begin ik rond 1750 maar dat is afhankelijk van wat er bewaard is gebleven. En ik verheug me op alles wat ik ga tegenkomen en verheug me op een mooi tweede boek.
tanjawg
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2019 11:45

Re: De zeeman en zijn hobbies

Bericht door tanjawg »

Kleedjes knopen, muziek maken en bierviltjes sparen, dat zijn waardevolle tips. Dank je wel, ik ben er blij mee
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: De zeeman en zijn hobbies

Bericht door Bertus. »

Ik was heus geen heilig boontje aan boord, maar ik vond
het prachtig om in mijn vrije tijd kleine reddingsboeien
en petten (voor de dekdienst o.a matrozen en o/g) te maken.
Maar een🍺🍺🍺 ging er ook wel in. :) :wink:
En het voetballen als je in een haven lag tegen andere
schepen was ook altijd hartstikke leuk, en laat ik het
niet vergeten "klaverjassen". :-D

Mvg. Bertus.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De zeeman en zijn hobbies

Bericht door jdbvos »

...of modelbouw...
ikzelf maakte het schip waar ik op voer soms na, verder B&W- of Stork-uitlaatklepjes (met huis) draaien, telegraafjes maken, asbakjes maken, tekenen, schilderen....
Plankmodelletjes maken, werd ook veel gedaan....
Ik voer met een kaptein die zeer verdienstelijk kon borduren.... Afijn: alle vrijetijdsbestedingen die er zoal zijn werden wel gedaan... Toen die roodwitte (af was het roodzwarte) lange sjaals in werden, leerde de vrouw van de kapitein ons hoe je die zelf breidde....
Veel foto's heb ik niet van mezelf met dergelijke dingen, een paar maar... Dergelijke dingen deed je in je uppie, en dus zijn er weinig foto's van. Gelukkig hadden anderen wél fotograferen en/of filmen als hobby...
Heel veel maakten plankjes met schiemanswerk (knopenplank) of knoopten allemansendje's; zelfs eentje die kleine leguanen breidde...

En héél soms iemand die de haast spreekwoordelijke 'scheepjes in flessen' maakte... Ik assisteerde daar altijd graag bij: zorgde voor de lege flessen..
Bijlagen
bouw zwartezee 04_1.JPG
bouw zwartezee 04_1.JPG (41.55 KiB) 2920 keer bekeken
Geert Bodewes 86.JPG
Geert Bodewes 86.JPG (38.65 KiB) 2920 keer bekeken
Geert Bodewes 87.JPG
Geert Bodewes 87.JPG (28.71 KiB) 2920 keer bekeken
houtsnijden.jpg
houtsnijden.jpg (80.83 KiB) 2920 keer bekeken
onaf.JPG
onaf.JPG (30.81 KiB) 2920 keer bekeken
oud.JPG
oud.JPG (19.31 KiB) 2920 keer bekeken
plankmodel.jpg
plankmodel.jpg (26.38 KiB) 2920 keer bekeken
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De zeeman en zijn hobbies

Bericht door v+d »

Overigens, zoveel vrije tijd hadden wij in de jaren zestig niet.
Ik heb het even nagekeken van een reisje in de winter naar Turku(Finland), we hadden als voortstuwing de eerste door de NDSM gebouwde Stork Hotlo.
Die motor verkeerde in tamelijk slechte staat en hield het achterop slapende personeel nog wel eens wakker.
Normaal liep je twee maal 4 uren wacht, als Stork ingeweide mocht ik daarbij nog 3 tot 4 uur torntoe maken en soms mocht je ook nog op komen draven als op een andermans wacht er Stork gerelateerde problemen waren, de nood bel ging die reis nog al eens.
Etmalen met 12 werkuren waren dus heel gewoon, 3 maal een halfuur schaften wat ook eigenlijk werk was en niet te vergeten jezelf schoon schrobben voordat je aan tafel kon.
Dan was er dus al 14 uur voorbij.
Een goede gewoonte was om voor de lunch en het diner een half uurtje aan de bar te hangen, dan zijn er al 15 uur versleten.
Na de wacht liep ik altijd een rondje stuurmachinekamer, kombuis, pompkamer, voorschip, airco kamers, schoorsteen ook een uur weg
Dus er bleef maar bar weinig tijd over voor een hobby.
Later op een turbinetankertje ging dat beter, tijd genoeg en die bestede ik aan het maken van spotprenten.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De zeeman en zijn hobbies

Bericht door v+d »

tanjawg schreef: 21 mei 2019 17:34 Je hoeft maar een film over zeevaarders te bekijken en ze schijnen te drinken. Mijn vader was walvisvaarder, een gevaarlijk beroep waar een verkeerde handeling goed fout kon aflopen. Drinken was ten zeerste verboden. En inderdaad de dokter behandelde gemiddeld 600-650 bedrijfsongevallen en botbreuken tijdens een 6 maanden durende reis. maar bijvoorbeeld in de befaamde kroeg ‘de kuttenkelder’ in Kaapstad werden de tafelpoten aan de vloer vastgenageld zodat er door dronken zeelui niet langer mee gegooid kon worden. En vervlogen tijden. Ik weet het niet, ik moet het archief nog in. Misschien begin ik rond 1750 maar dat is afhankelijk van wat er bewaard is gebleven. En ik verheug me op alles wat ik ga tegenkomen en verheug me op een mooi tweede boek.
Op walvisvaarders liep toch ander personeel rond als op de gemiddelde pakjesboot of tanker en ik denk dat dat niet goed te vergelijken is.
Een varend slachthuis dat ook nog zelf de prooien zoekt, doodt en binnen haalt.
Daar zullen best wat ruwe jongens tussen hebben gezeten, in die tijd waren ze niet zo kieskeurig bij personeelskeuze, dat ding moest varen.
Ik heb wel eens met Noorse walvisjagers gezellig zitten bomen, prima kerels maar je kon er beter geen ruzie mee maken :wink:


Plaats reactie