Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Heren ea,
Hier een plaatje van het "kleine broertje" van het eerder vertoonde "groene monster". :mrgreen:
Had het ongeluk dat "z'n vader" al het beschikbare kruit al in z'n grotere "groene broer" had geschoten.
Maaaar, zie het verschil !!!!!!!
Gr. Koos
Bijlagen
Dinky Toy Beaver type 300.png
Dinky Toy Beaver type 300.png (957.07 KiB) 5072 keer bekeken

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Voor de geinteresseerden,
Een nieuwe "LESSE" voor Bagger Mij. de Boer in Sliedrecht.
Oftewel voor de Internationale markt ook genaamd "DD" wat staat voor "Dutch Dredging"
Gr. Koos
Bijlagen
Lesse (1).jpg
Lesse (1).jpg (115.88 KiB) 4989 keer bekeken
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Heren ea,
Een HAM zuiger gedurende passage door de Spoorbrug bij Sliedrecht.
Denkelijk de "HAM 209” komend van Scheepswerf en Machinefabriek De Klop in Sliedrecht.
Een paar kilometer stroomopwaarts gelegen en de kraan loods op de achtergrond nog zichtbaar.
Vermoedelijk onderweg naar een proefbagger locatie.
Op de achtergrond nog meer scheep(en) zichtbaar.
Gebeurde als het even uit kwam met meerdere door diverse inland-werven gebouwde schepen die spoorbrug doorvaart.

Gr. Koos
Bijlagen
HAM zuiger (1).jpg
HAM zuiger (1).jpg (132.09 KiB) 4806 keer bekeken
Ron H
Berichten: 718
Lid geworden op: 15 dec 2005 07:55
Locatie: Minderhout (B)

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Ron H »

Of bedoel je de Ham 209?
Als we eens wisten, wat we allemaal wisten.
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Tja, natuurlijk Ron.
De 3-en zijn de Hoppers, moet een 2 zijn.
Zal het gelijk corrigeren.
Thx voor oplettendheid.
Gr. Koos
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Laat ik nou toch altijd gedacht hebben dat vroeger het uithijsen van Baanhoekbrugdelen plaatsvond aan de zuidkant. Maar dat komt waarschijnlijk omdat de huidige basculeklap wel aan de zuidkant zit.

Afbeelding
Afbeelding
Hier is het volkomen duidelijk: de noordzijde. Dus afhankelijk van de scheepsgrootte werd een kleine of een grote (vakwerk)overspanning uitgetild.

@HAM 209

Afbeelding
Mooi zo'n HAM zuiger van de 200 serie. Een aantal werd begin zestiger jaren gebouwd door De Klop. Sprak ooit een oude constructeur en die was apetrots op het ontwerp van die HAM zuigers.
Het zou ook nog de 210 kunnen zijn:

Afbeelding
Die had meer dan 1000 pk op de cutter en werd ingezet voor de eerste hardegrondklus aan de Engelse oostkust met limestone, iirc. Bij mijn bezoek in 1977 aan Dammam, Saudi Arabië, was de 210 ook aan het werk in harde grond en ik herinner me een grote MK met 2 relatief kleine Smit-Bolnes motoren, heel anders dan het tegenwoordige schoenlepel MK-werk. Maar in de herinnering wordt natuurlijk nog wel eens wat misvormd.
Het einde van de HAM 210 was ook ongewoon. In principe werd een cz of hz door de aannemers nooit verkocht aan het einde van zijn werkzame leven, uit angst voor goedkope concurrentie. Analoog aan de sleepbootrederijen (de Zwarte Zee III, grrr). Maar de 210 werd verkocht aan Malta en later doorverkocht aan Libië. Er was wel ophef over, maar de HAM redeneerde dat Malta nooit zou gaan concurreren, of zoiets.
Misschien zijn hier wel mensen die een betere herinnering hebben aan deze concurrentiezaken.

Adri
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Hallo Adri.
Ter info: De resp. HAM-ers 209 en 210 maakten geen deel uit van een zg. 2-serie (althans niet direct).
Maar was een specifieke aanduiding die de HAM had aangelegd ter onderscheid van hun vloot werktuigen.
Dus alle stationaire zuigers beginnend met een 2 met volgnummers.
De Hoppers (varende vloot) beginnend met een 3 en ook weer met volgnummers.
Ging zelf gisteren nog even de mist in met een abusievelijke vermelding van 309 (even een dull moment) en terecht opmerkzaam gemaakt door Ron H en Stande Pé door mij gewijzigd in 209.
Nu meen ik mij te herinneren dat de 208 en 209 hetzelfde waren (kan dat mis hebben, maar kan dat ook nazoeken) en was dacht ik de 210 wat afwijkend.
Gr. Koos
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Toevallig had ik dat wel nagekeken Koos. De 207 was uit de vijftiger jaren en vrij klein. De 208 en 209 waren identiek, al wat groter en uit begin zestiger jaren en de 210 was het grootst uit 1965. Oh en allemaal cz.

Adri
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Mbt. verkoop van equipment aan wat "afstandelijke" concurrenten, heeft dat door de tijd heen toch wel zo af en toe plaats gevonden.
Ergens liever niet, maar weet je nooit wat de exacte redenen hiertoe geweest zijn.
Vaak dus aan nietszeggende of mindere concurrenten, maar zijn er toch ook wel een aantal Ned. bagger vaartuigen gesleten aan die Maleisische Inai club die de laatste jaren toch echt wel behoorlijk aan de weg heeft getimmerd en die scheepjes goed kon gebruiken om weer verder en wijzer te worden.
Ben ooit nog wel eens op behoorlijk directe wijze betrokken geweest bij de verkoop van Sleephopperzuiger "Apollo" aan
Samsung.
Jawel !!!!!! Die van de TV's en dergelijke en hadden sinds enige tijd naast de TV's etc. een baggerdivisie en kwamen het schip keuren en aankopen.
Was wel een soort comedy capers en af en toe hilarisch, maar om dat te belichten, moet ik er eens een keertje voor gaan zitten om op mede ludieke wijze te verwoorden hoe dat allemaal is gegaan.
Ergo: Ze hebben hem wel gekocht en middels overgevlogen crew van Wijsmuller Baarn naar Korea gevaren.
Had al het vermoeden dat althans hun, er niet zo mee overweg konden en hoorde enige tijd later dat het scheepje weer was overgedaan naar Hyundai ( en die zijn dan weer van een ander kaliber in de baggerij).
Aldus.
Gr.Koos
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Roy »

Met betrekking tot de H.A.M. hopperzuigers; zie hebben ook nog de "P.C.S. van Hattum" gehad.
Ik meen dat die in 2001 of 2002 in Turkije gesloopt is. Geen 300 nummer dus...………

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie