Bulkcarriers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Bulkcarriers

Bericht door Jacob Bothof »

Beste medekombuizers,
een tijdje geleden heb ik een vraag gesteld over schepen met kranen i.p.v.
laad-en losbomen. Vroeger op schepen met laad-en losbomen werden die bediend
door plaatselijke havenarbeiders, echter hoe gaat dat tegenwoordig in de havens.
Zijn die bootwerkers tegenwoordig ervaren kraanmachinisten of gebeurt dat door eigen
opvarenden.
Jacob

Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Bulkcarriers

Bericht door Sparks316 »

Jacob Bothof schreef: 05 jun 2019 17:28 Beste medekombuizers,
een tijdje geleden heb ik een vraag gesteld over schepen met kranen i.p.v.
laad-en losbomen. Vroeger op schepen met laad-en losbomen werden die bediend
door plaatselijke havenarbeiders, echter hoe gaat dat tegenwoordig in de havens.
Zijn die bootwerkers tegenwoordig ervaren kraanmachinisten of gebeurt dat door eigen
opvarenden.
Jacob
Jacob, ik denk dat er niet veel verschil is tussen vroeger en nu. In de jaren 60/70 werden er nogal eens schepen verlengd met een extra ruim en bij de RIL werd er dan ook gelijk een nieuw dekkraantje bijgeplaatst. I.p.v. laad/losbomen een mooi elektrisch dan wel hydraulisch draaibaar kraantje incl. cabine waar je mooi droog zat. Nou, negertje, zo werkt dat en doe je best maar. Dus werd er door "locals" mee gewerkt. Leverde dat veel problemen op? Volgens mij niet echt.
Moet je dan nu ineens "geschoolde kraanmachinisten" hebben? Ik denk het ook niet echt. Bovendien, wat nu 1 man kan doen, daar had je er vroeger twee van nodig die dan ook nog eens met elkaar konden samenwerken.
Ergo: ik denk dat er nog steeds door bosjesmannen, zulu's en wharffies gelost wordt. Ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit een rederij-advertentie gezien "Gevraagd: ervaren en gediplomeerde kraanmachinisten om onze schepen te laden/lossen. Mensen met stuurmans- of machinekamerdiploma genieten de voorkeur".
Maar wie weet zit ik er wel helemaal naast :mrgreen:
Louis
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Bulkcarriers

Bericht door leo-shof »

Zou dat met de verzekeringsmaatschappijen te maken kunnen hebben Louis
iedereen schuift graag de schuld van zich af in geval van
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Bulkcarriers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

hiratsuka maru.jpg
hiratsuka maru.jpg (69.75 KiB) 6526 keer bekeken
+
HIRATSUKA MARU 1970 Gebouwd bij JMU Maizuru Shipyard Maizuru Japan
Dwt 26682 lo.o.a. 175m br 25.5m
vessel type: bulk carrier, maar zal ook wel geschikt zijn geweest voor transport van automobielen.
1984 PANTANASSA
1993 ELENA A
1994 Bij Tamatave (Madagascar) als gevolg van een tropische storm in 1994 aan de grond gelopen.
Enkele bemanningsleden bleven aan boord, maar na twee jaar werd het schip total loss verklaard.
De eigenaar, George Dalakouras, Dalex Shipping Piraeus, was inmiddels failliet gegaan en de ITF
heeft de repatriatie kosten uiteindelijk betaald maar er werd geen gage uitgekeerd. Toen was het al eind 1996.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Bulkcarriers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

china steel endeavor.jpg
china steel endeavor.jpg (36.9 KiB) 6433 keer bekeken
+
china steel endeavor_2.jpg
china steel endeavor_2.jpg (112.35 KiB) 6433 keer bekeken
+
CHINA STEEL ENDEAVOR 2014 Gebouwd bij JMU Tokyo voor China Steel Kaohsiung Taiwan
L.o.a. 299m Br 50m Dwt 209749t
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Bulkcarriers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

nordic olympic.jpg
nordic olympic.jpg (65.6 KiB) 6433 keer bekeken
+
nordic olympic_1.jpg
nordic olympic_1.jpg (73.63 KiB) 6433 keer bekeken
+
NORDIC OLYMPIC 2015 Gebouwd bij Oshima Shipbuilding Co. Ltd SaiKai Japan
voor Nordic Bulkcarriers Helerup Denemarken
Dwt 76180t L.o.a. 225m Br 32m
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Bulkcarriers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Een heel ander type bulker. Moest ik aan denken n.a.v. verhaal over de voorsteven van de JAGERSFONTEIN (VNS topic)

+
Ice breaking Bulk Carriers voor het Canadese NUNAVIK nikkel en koper project in noord Quebec
nunavik.jpg
nunavik.jpg (39.64 KiB) 6340 keer bekeken
+
NUNAVIK 2014 Gebouwd bij Japan Marine United Corporation Tsu Japan voor Fednav Canada Transport naar west Europa
Dwt 27997t L.o.a. 188m Br 26.6m

Ze is een zusje van de in 2006 gebouwde UMIAK 1. Deze werd gebouwd bij Universal Maizura Shipyard Maizura Japan.
+
umiak 1.jpg
umiak 1.jpg (114.95 KiB) 6340 keer bekeken
+

In april 2018 werd nog een derde schip besteld voor oplevering in 2020


+
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Bulkcarriers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

2 Ex conbulk vrachtschepen van Delmas. In hun Afrikaanse tijd namen ze bulk, stukgoed en containers mee naar west Afrika
en afgeladen met boomstammen kwamen ze trug naar Europa. In totaal waren er vier van dit type.

+
blandine delmas.jpg
blandine delmas.jpg (67.53 KiB) 6249 keer bekeken
+
BLANDINE DELMAS 1986 Gebouwd bij Chantiers de L'Atlantique St Nazaire voor Delmas.
Dwt 33660t L.o.a. 176m Br 30m
2012 KING PRIDE (Nanjing King Ship)
+
hier als king pride.jpg
hier als king pride.jpg (73.2 KiB) 6249 keer bekeken
+
2016 may B.U. te Alang India

caroline delmas.jpg
caroline delmas.jpg (96.38 KiB) 6249 keer bekeken
+
CAROLINE DELMAS 1986 Gebouwd bij Chantiers de L'Atlantique St Nazaire voor Delmas.
Dwt 33660t L.o.a. 176m Br 30m
2012 KING SPIRIT (Nanjing King Ship)
+
hier als king spirit.jpg
hier als king spirit.jpg (79.12 KiB) 6249 keer bekeken
+
2016 may B.U. te Alang India
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Bulkcarriers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

berge stahl   (foto dave v  spronsen).jpg
berge stahl (foto dave v spronsen).jpg (32.5 KiB) 6246 keer bekeken
+
BERGE STAHL 1986 Gebouwd bij Hyundai Heavy Industries Ulsan voor BergeBulk.
Dwt 364767t L.o.a. 342m Br 63.5m
Grootste bulkcarrier tot 2011 toen de ORE BRASIL werd gelanceerd (Valemax type)
Jarenlang contract gevaren voor Thyssen Krup Stahl Sao Luis (Br) - Rotterdam met ijzererts.
In totaal 249 reizen, een enkele keer werd geladen in Vitoria - Porto do Tubarão (ES)
De laatste reis was in 2016.
Sinds 2016 vaart ze tot op vandaag in charter voor VALE ijzererts van Porto do Tubarão naar het verre oosten.
+
berge stahl.jpg
berge stahl.jpg (59.96 KiB) 6246 keer bekeken
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8142
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Bulkcarriers

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

hier als Kavo_Matapas.jpg
hier als Kavo_Matapas.jpg (41.59 KiB) 6111 keer bekeken
+
FETESTI 1992 Gebouwd bij Mangalia Shipyard Romania
Dwt 25739t L.o.a. 171.6m Br 24.8m
Na de oplevering als FETESTI omgedoopt in
1992 KAVO MATAPAS
+
hier als carmen silva.jpg
hier als carmen silva.jpg (42.57 KiB) 6111 keer bekeken
+
carmen silva_1.jpg
carmen silva_1.jpg (57.84 KiB) 6111 keer bekeken
+
2008 CARMEN SILVA
2014 RAM
2017 LADY MELIS


Plaats reactie